Testrit met Renault 5 E-Tech electric : meer rijplezier, uitzonderlijk gebruiksgemak

De originele Renault 5, een iconisch model, was resoluut vernieuwend en begeleidde miljoenen gezinnen bij een belangrijke overgang. Het was de tijd van de oliecrises, van nieuwe autotoepassingen en van de komst van een tweede wagen in het gezin. Als geen ander wist de ‘R5’ deze veranderingen in goede banen te leiden met zijn veelzijdige en zuinige karakter en dankzij slimme accenten die hem tot een waar pop-icoon maakten.

Het zou zinloos zijn geweest om Renault 5 te laten ‘herrijzen’ zonder voort te bouwen op dat erfgoed of zonder dat hij op zijn beurt zoveel mogelijk mensen een gedurfd antwoord kon bieden op de maatschappelijke en ecologische uitdagingen van zijn tijd. En zonder hem daarvoor de middelen te verschaffen…

Een ‘adembenemend’ design, een meeslepende rijervaring, aangenaam en eenvoudig te gebruiken elektrische en digitale technologie, en natuurlijk een lokale, verantwoorde en circulaire productie. Renault 5 E-Tech electric beschikt over alle troeven om de toonaangevende stadswagen van de elektrische transitie te worden.

Renault R5 image bank media Test-Drive, from September 21 to 23th 2024 at Nice, France – Photo Yannick Brossard / DPPI

De geschiedenis van de wedergeboorte van Renault 5 is intussen welbekend. Het begon allemaal met een sublieme oranje maquette en een ‘omgekeerd proces’, waarbij een performant elektrisch platform moest worden gebouwd voor een al bijna vaststaand design. De industriële uitdaging om in slechts drie jaar een seriemodel te ontwikkelen dat de verleidingskracht en droom van de show-car in stand hield, was enorm, want normaal gebeurt dat in vier jaar. Dat alles werd gerealiseerd in het kader van de grootste transformatie die Renault Group ooit doorvoerde – het strategische plan Renaulution – en dat onder meer leidde tot de oprichting van Mobilize en Ampere en tot de elektrische bocht van het merk Renault. Tot zover de voorgeschiedenis. Tijd voor de onthulling!

Renault 5 E-Tech electric is voorbestemd om een groots verhaal te schrijven. Deze ongewone wagen, met een waar concentraat van elektrische en digitale technologie, zal uitgroeien tot de toonaangevende stadswagen van de elektrische transitie in Europa. Hij zal elektrische voertuigen toegankelijk maken voor een zo groot mogelijk publiek en zal uitgroeien tot een belangrijke speler in het energie-ecosysteem, met een instapprijs van ongeveer 25.000 euro.

De eerste troef die bijdraagt tot het uitzonderlijke karakter van Renault 5 E-Tech electric is uiteraard zijn design dat overal de aandacht trekt. Wie het oorspronkelijke model heeft gekend, vindt in dit model diverse iconische trekken terug, terwijl de allerjongsten vallen voor zijn moderne karakter en zijn personaliseringselementen. Behalve op het design moest nieuwe Renault 5 ook voortbouwen op de erfenis van het oorspronkelijke model, een populair pop-icoon dat de uitdagingen van zijn tijd het hoofd wist te bieden. Renault 5 E-Tech electric is dan ook economisch, vooral in gebruik, aangenaam om mee te rijden en eenvoudig in het dagelijkse verkeer. Met zijn elektrische aandrijving biedt hij ongeziene rij-, interieur- en levenservaringen en beschikt hij over technologieën die hun gelijke niet kennen in dit segment, zoals het openR link-systeem met Google-integratie, de Reno-avatar en de functie Plug & Charge. En natuurlijk zet hij ook het comfort en de veiligheid van bestuurder en passagiers in de verf. Zijn troeven vloeien in het bijzonder voort uit het nieuwe AmpR Small-platform van Ampere, dat zich richt op elektrische voertuigen uit het B-segment. Zo kan Renault 5 E-Tech electric zijn ‘popkarakter’ ook in zijn weggedrag bevestigen, voor een ongezien inspirerend rijgedrag in het segment van de ‘kleine’ elektrische wagens. Uiteraard ‘made in France’.

Het zou ook zinloos zijn geweest om Renault 5 te laten herrijzen zonder hem in Frankrijk te produceren of op een duurzamere manier te ontwerpen. Renault heeft de geëngageerde keuze gemaakt om Renault 5 E-Tech electric te produceren in korte lussen, in het hart van de industriële ElectriCity-pool in het noorden van Frankrijk enmet een compact ecosysteem van leveranciers binnen een straal van 300 kilometer. Zo worden alle voertuigen en hun batterijen geassembleerd in de Manufacture de Douai (een van de productievestigingen van de originele Renault 5), met een motor (elektrische machine, reductiekast, vermogenselektronica) die in Cléon wordt gebouwd en modules die vanaf de zomer van 2025 worden geproduceerd in de Gigafactory de Douai (partnerschap AESC). Dankzij de expertise van The Future is NEUTRAL, het filiaal van Renault Group dat gespecialiseerd is in circulaire economie, zal Renault 5 E-Tech electric ten minste 88,6% totale recycleerbaarheid bereiken(1) en 19,4% gerecycleerde materialen (ISO14021-norm) bevatten(2), evenals 26,4% materialen afkomstig van de circulaire economie. Recordpercentages voor zijn categorie.

Zo beschikt Renault 5 E-Tech electric over alle troeven om net als zijn voorganger zijn stempel te drukken op zijn tijd. Hij is een belangrijke keuze en belichaamt een geëngageerd en tegelijk aangenaam antwoord op de technologische, maatschappelijke en ecologische uitdagingen van de mobiliteit van vandaag.

 

  1. volgens Richtlijn 2005/64/EG
  2. met inbegrip van gerecycleerd materiaal volgens ISO 14021 plus afval of afval van de productie dat opnieuw wordt gebruikt voor productieprocessen in een industriële vestiging.
Renault R5 image bank media Test-Drive, from September 21 to 23th 2024 at Nice, France – Photo Yannick Brossard / DPPI

Renault 5 E-Tech electric is veel meer dan een auto! Hij komt op het moment dat miljoenen Europeanen de grote overstap naar elektrische, geconnecteerde en duurzame mobiliteit maken. Ook leidde hij de transformatie van Renault Group tot een autobedrijf van de volgende generatie in. Om deze auto in drie jaar tijd te ontwikkelen met dit technologische en elektrische kwaliteitsniveau, moesten al onze beslissingen in Frankrijk baanbrekend zijn. En moest onze organisatie zo wendbaar mogelijk zijn. Als eerste kiezen voor een zuiver elektrisch platform voor een kleine wagen in Europa, de kosten optimaliseren over de hele waardeketen, ons industriële ecosysteem herlokaliseren, en vooral de teams verenigen om de lijnen intern te laten bewegen… Dat kon alleen met een iconische wagen. Gezien de veranderingen die onze sector doormaakt, opent deze auto een nieuwe weg voor Renault. Hij staat centraal in de wedloop om de Europese autosector opnieuw uit te vinden in het licht van de concurrentie uit het oosten en het westen. Daarmee bewijzen we dat produceren in Europa, in Frankrijk, mogelijk is!”  Luca de Meo, CEO van Renault Group

 

 

Het DNA van R5 is uniek. Het is een vrolijke auto, die sympathie opwekt. Het is een populaire en tegelijk vooruitstrevende wagen die nieuwe antwoorden biedt op de uitdagingen van zijn tijd. Dat was in 1972 het geval en is in 2024 nog steeds het geval. Nieuwe Renault 5 E-Tech electric is een stijlvolle hartendief, een nieuw brein met spitstechnologieën en elektrische ledematen, gebaseerd op een platform van de nieuwe generatie dat uniek is in Europa: AmpR Small. Hij is tevens de vrucht van Renaults engagement voor een verantwoorde en duurzame productie. Onze teams hebben veel passie, uitmuntendheid en werk geïnvesteerd om Renault 5 E-Tech electric te ontwikkelen. Die passie en liefde die we in deze auto hebben gestopt, zijn erg aanstekelijk. R5 heeft slechts een doel: het hart van onze klanten veroveren. Hij zal zijn stempel drukken op de geschiedenis van het merk.” Fabrice Cambolive, CEO van het merk Renault

 

 

Een wagen ‘made in ElectriCity’

ElectriCity, de pool die in Hauts-de-France de drie fabrieken van Douai, Maubeuge en Ruitz groepeert, staat centraal in het industriële apparaat dat belast is met de productie van Renault 5 E-Tech electric. De wagen wordt momenteel geassembleerd in Douai en het batterijpack in Ruitz. Vanaf de zomer van 2025 zal de volledige batterijproductie verhuizen naar de gigafactory van Douai, in samenwerking met AESC. De motor rolt dan weer van de band in de fabriek van Cléon (Normandië) om de ‘made in France’-dimensie van de wagen te verzekeren.

Dit productieapparaat 4.0 zou de benodigde productietijd van Renault 5 E-Tech electric moeten inkorten tot 9 uur. Renault en Ampere steunen daarvoor op de Metaverse Industriel van Renault Group. Deze laatste verhoogt de concurrentiekracht om de autoproductie opnieuw uit te vinden en maakt het mogelijk om de productie-instrumenten in real time te optimaliseren dankzij de miljoenen data aangeleverd door alle geconnecteerde voorzieningen.

De industriële Metaverse van Renault Group maakt het mogelijk om slimmer, sneller en beter te produceren en tegelijk de kosten en de koolstofvoetafdruk van de industriële processen te verlagen. In combinatie met artificiële intelligentie wordt het bovendien mogelijk om het energieverbruik te voorspellen en het verbruik van de industriële vestigingen van de Groep met 20 procent te reduceren. Voor de pool

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait