Nieuwe Bigster, Dacia ziet het groots

  • Nieuwe Bigster verenigt meer Dacia voor een onuitgegeven aanbod dat op betaalbare wijze toegang geeft tot de prestaties van het C-SUV-segment.
  • Meer design met een stijl die teruggaat naar de essentie om de robuustheid en het plaatsaanbod te optimaliseren, maar ook een tweekleurige afwerking en 19″-velgen voor de meest veeleisende klanten.
  • Meer technologie met enkel geëlektrificeerde motoren, een centraal 10,1″-scherm, een digitaal dashboard, een gemotoriseerde achterklep, enz.
  • Meer comfort met een uitzonderlijke interieurruimte, onberispelijk steunende zetels, een geoptimaliseerde geluiddemping, een airconditioning met twee zones en verluchtingsmonden achteraan, een panoramisch open dak, een elektrisch verstelbare bestuurderszetel, een multimediasysteem met zes luidsprekers en Arkamys 3D-soundsysteem, enz. En natuurlijk is ook het slimme YouClip-systeem van de partij.
  • Meer bagagevolume met een uitzonderlijke kofferinhoud, een in drie delen (40-20-40) neerklapbare achterbank om lange voorwerpen en vier personen te vervoeren en moduleerbare dakstaven.
  • Meer veelzijdigheid met tastbare terreincapaciteiten en een 4×4-aandrijving voor de meest veeleisende klanten.
  • Met Nieuwe Bigster blijft Dacia trouw aan zijn waarden en biedt het merk de beste verhouding prijs/prestaties binnen het C-SUV-segment.

Zoals aangekondigd bij de voorstelling van het strategische plan Renaulution in januari 2021, richt Dacia, Europees marktleider in het B-segment, zich voortaan ook tot het C-segment. Dacia zet vandaag voet aan wal in het C-SUV-segment met een gloednieuw model, Nieuwe Bigster, die de merkwaarden – Essentiel en Cool, Eco-Smart, Robuust en Outdoor – uitdraagt en zich tegelijk aanpast aan de specifieke eisen van klanten op een gestaag groeiende markt. Heel wat klanten in het C-SUV-segment worden vandaag geconfronteerd met de inflatie wanneer ze hun wagen willen vernieuwen zonder in te boeten aan comfort, prestaties en interieurruimte.

 

Denis Le Vot, CEO Dacia: “Sinds het Renaulution-plan in 2021 hebben we het merk volledig herzien met een nieuwe identiteit: nieuwe kleuren, nieuw logo, nieuwe merkgebieden, nieuwe verkooppunten. Terwijl we trouw blijven aan onze strategie, hebben we Dacia aantrekkelijker en ambitieuzer gemaakt dan ooit, terwijl we altijd de beste prijs-kwaliteitverhouding bieden. Vandaag, met Bigster, voldoet Dacia meer dan ooit aan de verwachtingen van klanten in het C-segment.”

 

Dacia treedt daarom toe tot het C-SUV-segment met een zorgvuldig uitgewerkte productstrategie. Na Nieuwe Bigster volgen nog twee andere modellen.

 

DESIGN: MET NIEUWE BIGSTER KOMT DACIA ZIJN BELOFTE NA

In januari 2021 illustreerde Bigster Concept, de emblematische wagen van het Renaulution-plan, Dacia’s verlangen om hogere segmenten op te zoeken, meerbepaald het C-SUV-segment. Bigster Concept was een sterke belofte, die heel wat verwachtingen creëerde.

Vandaag lost Nieuwe Bigster alle beloften van Bigster Concept in.

 

David Durand, Directeur Design van Dacia: “Met Nieuwe Bigster zijn we erin geslaagd erg trouw te blijven aan de intenties van Bigster Concept. Bigster drijft alle waarden van Dacia ten top en positioneert zich voortaan als het vlaggenschip van het merk.”

 

De waarden van Dacia sluiten perfect aan bij de eisen van het C-SUV-segment. Het design van Nieuwe Bigster bevestigt dan ook met kracht zijn robuustheid en zijn vermogen om onze klanten te begeleiden bij hun professionele activiteiten of hun gezins- en vrijetijdsactiviteiten. Zijn royale afmetingen worden benadrukt door eenvoudige, geometrische en strakke vormen en volumes die teruggaan tot de essentie. De imposante vleugels die de wielen beschermen, en de koplampen en achterlichten die op de uiterste hoeken van de wagen werden geplaatst, dragen bij tot de krachtige uitstraling van Bigster op de weg.

De robuuste indruk en krachtige uitstraling van Nieuwe Bigster worden nog benadrukt door de erg verticale en massieve voorkant, die kenmerkend is voor SUV’s. Die voorkant oogt bovendien typisch Dacia met zijn grote radiatorrooster in Noir Brillant en de emblematische ‘Dacia Link’ in het midden. Het horizontale en gebeitelde ontwerp van de motorkap werd uitgedacht om de bestuurder een optimaal zicht naar beneden te geven.

De stijl van Nieuwe Bigster gaat terug tot de essentie, maar raakt daarbij niet aan de ‘coole’ toets die deel uitmaakt van de waarden van het merk en van de verwachtingen van de klanten in het C-SUV-segment.

Dacia heeft echter een heel eigen visie op ‘cool’. Grafische elementen op de voorzijde, de voordeuren en boven de nummerplaat achteraan zorgen voor een ontspannen elegantie. Maar in plaats van toe te geven aan de mode van een afwerking in Noir Brillant kozen de ontwerpers van Dacia voor een mix van glanzend en mat zwart, die sterker en robuuster is.

Bij Nieuwe Bigster gaan robuust, cool en eco-smart hand in hand. De ski’s voor- en achteraan zijn in de massa gekleurd en zijn dus duurzamer en sterker. De beschermelementen die rond het koetswerk lopen – op de flanken, de wielkasten en het onderste deel van de bumpers – zijn uitgevoerd in Starkle®. Met het oog op een duurzame aanpak gebruikt Dacia dit materiaal, dat door zijn ingenieurs werd ontwikkeld en deels uit recyclagemateriaal bestaat, in zijn ruwe, ongelakte vorm (meer informatie hieronder).

Erg Dacia en dus erg pragmatisch is dat Nieuwe Bigster zich aanpast aan de smaken en gewoonten van klanten uit het C-SUV-segment. Zo staat Bigster standaard op 17″ of 18″ aluvelgen en kan de uitvoering Journey als optie worden uitgerust met erg grafische 19″aluvelgen. Naargelang de versie kunnen klanten genieten van een tweekleurige afwerking (zwart dak) die het lijnenspel op harmonieuze wijze accentueert, een primeur voor Dacia.

Met Indigo Blauw wordt er ook een nieuwe koetswerkkleur ingewijd. Deze metaalkleur, die exclusief verkrijgbaar is op Nieuwe Bigster, geeft een elegante toets en standingvol karakter en ademt soberheid uit.

 

David Durand vervolgt: “Wat het interieurdesign betreft, besteedden we heel wat aandacht aan een van de belangrijkste troeven van Nieuwe Bigster: zijn uitzonderlijke interieurruimte. We hebben dus voorrang gegeven aan eenvoud met geometrische lijnen die aansluiten bij die van het koetswerk, en die tegelijk de kwaliteit bieden die klanten uit het C-SUV-segment verwachten.”

 

In het interieur van Nieuwe Bigster zijn de ontwerpers dan ook tot de essentie overgegaan: ruimte, ergonomie en comfort. Het erg verticale en hoog geplaatste dashboard vergroot de beschikbare ruimte voor de voorste inzittenden.

Met het oog op eenvoud en efficiëntie worden alle rijgegevens verzameld op het digitale dashboardscherm van 7” of 10” (naargelang de uitvoering) terwijl alle informatie van het multimediasysteem wordt weergegeven op het centrale 10,1”-aanraakscherm (standaard op elke Bigster). Een elegante groene lijn verbindt deze twee schermen, die hun visuele integratie in het dashboard ten goede komt.

Naargelang de afwerking biedt Nieuwe Bigster drie types van middenconsole vooraan: laag, middelhoog of, voor het eerst in een Dacia, een hoge console met armsteun (met gekoeld vak), inductielader voor smartphones en ruim opbergvak.

Het ontwerp van de zetelstoffen werd bijzonder verzorgd, met naargelang de afwerking de nadruk op eenvoud en rijplezier (Bigster Essential en Expression), op stevigheid en reinigingsgemak (Extreme) of op superieur comfort (Journey).

Tot slot onderstreept het Y-vormige Dacia-logo de link tussen het interieur- en koetswerkdesign van Nieuwe Bigster:

  • Binnenin vindt men het terug op de verluchtingsmonden, waarvan het oppervlak een Y-vorm heeft (koperbruin in de afwerking Extreme) en op de deurhandgrepen.
  • Aan de buitenkant krijgt Nieuwe Bigster zowel vooraan als achteraan een Y-vormige lichtsignatuur.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait