Maxime Potty wint razend spannende East Belgian Rally

Sankt-Vith, 28 september 

Na vijf keer een vijfde plaats dit seizoen heeft Maxime Potty, de regerende kampioen van België, eindelijk zijn eerste overwinning van het seizoen behaald in de East Belgian Rally. De voorlaatste manche van het kampioenschap bleef bijzonder spannend tot de slotronde. Bij het ingaan van de laatste lus van 4 proeven bedroeg het verschil tussen leider Maxime Potty en Cédric Cherain amper 0″9. Uiteindelijk hield de Citroën-rijder het hoofd koel om met 7″ verschil te winnen. Daarmee komt hij terug tot op 1 puntje van Niels Reynvoet, de leider in het kampioenschap, terwijl Cédric Cherain met 114 punten ook nog alle kansen heeft op een eerste Belgische titel. Het wordt een uitermate spannende finale van het Belgisch kampioenschap op 30 november en 1 december in de Spa Rally.
“In het begin van de wedstrijd moest ik nog even wennen aan de Citroën C3 Rally2, nadat we vorige week beslisten om terug met de Citroën te rijden in plaats van met de Toyota Yaris. Ik vond snel mijn draai en tegen het einde van de wedstrijd vond ik terug het vertrouwen van vorig jaar. Op de laatste proef wist ik dat ik geen 3″ zou verliezen op Cédric Cherain. We reden strak ons eigen tempo, ook al lag de proef er erg verraderlijk bij. Ik trek met vertrouwen naar de Spa Rally voor opnieuw een spannende seizoensfinale,” lachte Maxime Potty.
Ook Cédric Cherain was niet ontevreden met zijn tweede plaats. “Winnen was mooier, maar ik heb een klein foutje gemaakt op de laatste proef. Deze tweede plaats is een goed resultaat, want ik heb een slecht schrapresultaat van 4 punten, zodat ik in Spa alle kaarten nog in handen heb. Als ik daar win, ben ik kampioen,” aldus Cédric Cherain.
Niels Reynvoet, die als leider aan de start kwam, blijft leider in het kampioenschap met 126 punten. De Skoda-rijder besefte al vroeg dat er niet meer in zat dan de derde plaats in Sankt-Vith. “Op de eerste proef hadden we al een spannend moment en had het afgelopen kunnen zijn. Ik ben blijven pushen om Maxime en Cédric onder druk te zetten, maar hun tijden evenaren zat er niet in. Alles zal beslist worden in Spa,” aldus Reynvoet.
Jos Verstappen maakte in de openingsronde een schuiver rechtdoor, terwijl hij in de regen niet het vertrouwen had om de tijden van de koplopers te evenaren. In de namiddag gokte hij op slicks terwijl het nat bleef, wat nog meer tijd kostte. Verstappen werd uiteindelijk vierde voor een sterk rijdende Pool Jaroslav Koltun, die voor de tweede keer aan de start stond van de East Belgian Rally. Nicola Stampaert eindigde mooi op de zesde plaats na een straffe remonte, nadat hij in de eerste ronde het vertrouwen verloor door een foute afstelling. In de slotfase ging hij voorbij Luxemburger Steve Fernandes, die voor de tweede keer met zijn Hyundai i20 N Rally2 reed. Thibaud Mazuin strandde op de 8ste plaats met de Skoda van PTR Racing, voor Fred Miclotte, voor de eerste keer aan de start als rallyrijder in Sankt-Vith, en Emile Breittmayer, die een mooie remonte maakte nadat hij bijna vijf minuten verloor bij een schuiver in Burg-Reuland.
Jonas Dewilde mocht zijn tweede Junior-titel vieren. In de Stellantis Cup en in het Junior-klassement moest hij wel het onderspit delven tegenover Tom Heindrichs, de lokale specialist. In Historic ging de overwinning naar Dirk Deveux, terwijl Nard Ippen, zoals verwacht, de snelste was in de Clio Trophy, al schoof hij op de allerlaatste bijzonder verraderlijke proef nog even van de baan.
De Belgische rallyfans kijken ondertussen al reikhalzend uit naar de finale van het seizoen in Spa op 30 november en 1 december. Kan Maxime Potty zijn titel verlengen, pakt Cédric Cherain zijn eerste titel of gaat de Belgische titel voor de eerste keer naar Niels Reynvoet?

Tom Heindrichs wint, Jonas Dewilde kampioen JBRC

East Belgian Rally – 28 september

De 18de editie van de East Belgian Rally was door het wisselvallige weer ongetwijfeld een van de moeilijkste van de afgelopen jaren. Zeker omdat de deelnemers op de laatste twee proeven in het donker ook nog mist moesten trotseren op het al modderige parcours.
Zoals verwacht, werd de wedstrijd bij de jongeren gedomineerd door de jonge talenten die actief zijn in de Stellantis Cup, maar deze keer was Pierre-Manuel Brasseur niet aan het feest. Al vroeg in de wedstrijd kampte hij met een elektronisch probleem, waardoor de motor niet hoog genoeg in de toeren klom. Samen met een foutje, werd hij daardoor in de eerste ronde al op 28″ gezet door Tom Heindrichs, die met een optimistische bandenkeuze aan de wedstrijd begon.
Maxim Decock en Lander Depotter waren de dichtste achtervolgers van Tom Heindrichs, tot ze in Burg-Reuland (KP 4) allebei op dezelfde plaats in de fout gingen. “Het was een erg gladde remzone waar ook Emile Breittmayer zich liet verrassen. We hadden geluk dat we een boom net konden ontwijken, maar ik raakte wel een bankje naast de baan. In totaal verloren we een 40-tal seconden. Lander had minder geluk. Hij brak de oliekoeler en moest opgeven,” vertelde Maxim Decock.
Met Jonas Dewilde in zijn spoor, controleerde Tom Heindrichs de wedstrijd in eigen streek, met een knappe 13de plaats als resultaat. “De proeven lagen er heel moeilijk bij, met veel modder op de baan, maar het liep vandaag voor ons allemaal volgens plan. De nota’s klopten en we wisten heel goed op welke stroken we konden aanvallen en waar we wat marge moesten nemen. We hebben geen warme momentjes gehad. Merci aan mijn supporters en het ganse team. Winnen in eigen streek, dat is heel mooi,” lachte Tom Heindrichs.
Terwijl in de slotfase Maxim Decock zijn snelheid nog eens toonde door Pierre-Manuel Brasseur van de derde plaats te verdringen in het donker, vierde Jonas Dewilde met een tweede plaats zijn tweede titel in het Junior BRC. “Ik denk dat we getoond hebben dat we verdiend onze titel verlengen. Ik ben op de eerste proef in Bullingen wat te voorzichtig van start gegaan, toen de proef er nat bij lag. We verliezen daar 15″ op Tom Heindrichs en uiteindelijk eindigen we op 17″ van de winnaar, die in eigen streek de proeven heel goed kent. Met deze tweede plaats stellen we de titel veilig, maar het seizoen is nog niet afgelopen, want we rijden ook de laatste manche in de Stellantis Cup, de Spa Rally,” vertelde Jonas Dewilde.
Maxim Decock was tevreden met zijn derde plaats. “Jammer van ons foutje in Burg-Reuland, natuurlijk, maar ik ben wel tevreden over onze laatste ronde. Daarin hebben we een kleine halve minuut gepakt op Pierre-Manuel Brasseur, hoewel de proeven er ongelofelijk glad bij lagen,” lachte Decock.
Brasseur drong in de slotfase niet aan, omdat hij voelde dat hij niet het vertrouwen had om Maxim af te houden. De vijfde plaats ging naar Corentin Fiasse, die in de openingsronde op achterstand werd gezet omdat hij voor slicks koos, terwijl het flink begon te regenen.
In RC5 zagen we tot de slotronde een spannende strijd tussen Leny Cols en Thomas Martens, die allebei de snelle proeven in Oost-België ontdekten. Met een sterke eindsprint pakte de Limburger de zesde plaats, voor Leny Cols, Lyssia Baudet en de 18-jarige Sergio Plattes, die voor eigen publiek zijn rallydebuut maakte.

Tussenstand Junior BRC: 1. J. Dewilde 119; 2. M. Decock 79; 3. P-M. Brasseur 77; 4. T. Heindrichs 71; 5.C. Fiasse 38; 6. L. Depotter 37; 7. L. Cols 33; 8. D. De Rycke 25; 9. Th. Martens 24; 10. L. Baudet 20;  11. C. Sugar 18; 12.  B. Verlinde 12; 13. L. Dhaene 8; 14. S. Plattes

 

Dirk Deveux overtuigend de snelste
East Belgian Rally  HBRC – 28 september

In het Historic BRC werd een strijd verwacht tussen de BMW M3 E30 van Rainer Hermann, de lokale specialist uit Sankt-Vith, en Dirk Deveux met zijn Ford Sierra Cosworth. Het wisselvallige weer zorgde voor een verraderlijk nat parcours met heel wat modder op de baan. Dat speelde in de kaart van de vierwielaangedreven Sierra, die stelselmatig afstand nam van de lokale concurrentie. Dirk Deveux pakte de zege met 37″5 voorsprong op de Escort Mk2 van Reiner Feltes.
“We moesten in de Omloop van Vlaanderen vroeg opgeven omdat we de ophanging achteraan helemaal stuk reden vrijdagavond. Daarom ben ik blij dat we vandaag op dit moeilijke parcours de wedstrijd winnend kunnen afsluiten. Het was echt overleven in de slotfase, want die laatste proef in de mist, het donker en de regen was echt bijzonder glad en moeilijk,” vertelde Dirk Deveux.


Zijn grootste concurrent was Rainer Hermann, maar die verloor in de tweede ronde veel tijd door een schuiver. “In de eerste ronde maakte ik de verkeerde bandenkeuze. Met slicks achteraan was het heel lastig om grip te vinden op de natte proeven. Bovendien ging ik even van de baan bij de tweede doortocht in Burg-Reuland. Met veel geluk kon ik zonder schade verder,” vertelde Rainer Hermann, die in de slotronde alsnog met technische problemen moest opgeven. Zo werd Reiner Feltes nog tweede met zijn Ford Escort Mk2, voor Thomas Carlier. Ook Caren Burton moest te vroeg zijn Escort Mk1 aan de kant zetten.
De attractie van de wedstrijd was ongetwijfeld de fabuleuze Lancia Stratos die Olivier Breittmayer voor de East Belgian Rally uit zijn collectie had gehaald. “Het is een originele Stratos die destijds in het Italiaans kampioenschap heeft gereden en waarmee Eric Comas nog heeft gereden. De Stratos is mechanisch helemaal vernieuwd, met een 2,5 liter V6 onder de motorkap. Heel bijzonder is het feit dat de Lancia Stratos geen handrem  heeft. Ik denk dat mijn papa wel voorzichtig is geweest op dit bijzonder gladde parcours,” lachte Emile Breittmayer, de zoon van Olivier, die thuis ook al een ritje had gemaakt met de bijzondere klassieker.
Koen Verhaeghe, die al voor de start zijn eerste Belgische Historic-titel mocht vieren, kon op het podium de champagne laten knallen. Nochtans moest hij heel snel opgeven met een probleem met de koeling van de motor door een losgekomen bout. Na een herstart werd hij toch nog vijfde en kon hij de titel op gepaste wijze vieren op het finishpodium.

Jos Verstappen domineert, maar Fred Miclotte blijft in de running voor de Master titel

East Belgian Rally

Voor de algemene overwinning kwam Jos Verstappen niet in aanmerking in de East Belgian Rally. In de verraderlijke openingsronde in de regen, maakte hij twee foutjes, waardoor de aansluiting met het leidende trio Cédric Cherain, Maxime Potty en Niels Reynvoet verloren ging. Omdat de Nederlander in de tweede ronde een gokje waagde met een keuze voor Michelin slicks, terwijl het onder de bomen nog flink nat was, zakte de Skoda-rijder definitief terug naar de vierde plaats. De overwinning bij de Masters kwam wel nooit in gevaar. Met vier overwinningen op zak, heeft hij de beste papieren om in Spa de titel bij de Masters te pakken. Alleen Fred Miclotte, die op 21 punten volgt, kan hem daar nog van de titel houden.


“In de regen had ik niet het volste vertrouwen en maakte ik een paar foutjes. Het blijft moeilijk in dit soort wisselende weersomstandigheden. In de tweede ronde koos ik voor slicks, want het klaarde in St-Vith tijdens de service even op. Maar, het bleek een verkeerde gok, want toen we weer uit het servicepark vertrokken, begon het weer te regenen. We moesten iets proberen, want we hadden al bijna een halve minuut verloren. In de laatste ronde ben ik blijven pushen, maar de top 3 bleef foutloos, zodat het een vierde plaats is gebleven,” vertelde Jos Verstappen, die dit seizoen de Spa Rally wel op zijn programma zet.
De enige die hem nog van de titel kan houden is Fred Miclotte, die speciaal daarvoor aan de start stond in Sankt-Vith. De teambaas van SXM stuurde de VW Polo GTI naar de 9de plaats.
“Ik wist dat het een moeilijke wedstrijd zou worden, want dit is een heel snel parcours met veel blinde situaties. Precies in snelle bochten heb ik nog een gebrek aan ervaring en vertrouwen, maar daar kan je alleen aan werken wanneer je de uitdaging aan wil gaan. Door het wisselvallige weer en een gebroken stabilisator in de tweede ronde, hebben we wat tijd verloren. Maar, het belangrijkste was ervaring opdoen en genieten van het rijden met de VW Polo GTI. Elke piloot die deze wagen bij ons gehuurd heeft, was er lovend over. Ik kan hen alleen bijtreden. Het chassis geeft een heel goed gevoel. Ik heb me geamuseerd!,” lachte de patron van SXM, zoals steeds genavigeerd door Nicolas T’joen.
Richard Pex eindigde net buiten de top 10 op de 11de plaats. De Nederlander blijft wel derde in de tussenstand bij de Masters. “We hebben ons geamuseerd op een verschrikkelijk moeilijk en glad parcours. Zeker in de laatste ronde was het extreem moeilijk, want ik was Jos Verstappen gevolgd in zijn bandenkeuze. We stonden op slicks, terwijl de laatste proef bijzonder glad en nat was… Niet het beste plan, maar we hebben de auto op de baan gehouden,” vertelde Richard Pex.
Dirk Deveux, de winnaar in Historic, stuurde zijn Ford Sierra Cosworth 4×4 naar een mooie 4de plaats bij de Masters, voor Johan Van Den Dries en Franky Boulat, die bij zijn comeback een knappe tweede plaats behaalde in de Mats Performance M-Cup. “Precies een jaar na onze zware crash hier in Sankt-Vith, maakte ik mijn comeback met een nieuw opgebouwde BMW M3 E36. Een paar weken na die crash, bleek ik een hersenbloeding te hebben opgelopen De revalidatie was lang, maar ik ben heel blij terug te zijn, al was ik voor de start best nerveus. Met de tweede plaats ben ik heel tevreden!”

Faustin Lahy domineert in Sankt-Vith
Christiaan Spelmans verlengt zijn titel 2WD

In de 2WD Trophy werd een spannend duel uitgevochten tussen Faustin Lahy met zijn Clio en Cédric Schmidt in zijn Opel Corsa. De twee tenoren wisselden een paar keer van positie, tot Lahy in de slotronde afstand nam en Schmidt op de laatste proef 9 minuten verloor en naar de 6de plaats zakte. Het was de tweede overwinning van Faustin Lahy dit seizoen, na zijn succes in de TAC Rally. Mario Schöpges nam de tweede plaats over met zijn Peugeot 306, voor Olivier Leroy, eveneens in een Renault Clio RS.
Omdat Stefaan T’joens niet verder kwam dan de 7de plaats op de snelle proeven van de East Belgian Rally, is Christiaan Spelmans zeker van zijn tweede opeenvolgende titel in de 2WD Trophy, hoewel de Limburger niet aan de start kwam in Sankt-Vith. Zijn copilote Thyrsa Eertmans kwam zelf aan de start met een Clio, maar ze schoof van de baan, wat een paar minuten en heel wat plaatsen in het klassement kostte. Ondertussen werd de jonge pilote wel 2WD-kampioene bij de copiloten.

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait