Een verhaal tussen DS Automobiles en zijn gemeenschap
“We werken aan de genen van onze iconische modellen om ons onderzoek naar de vorm van toekomstige modellen die aan het einde van het decennium op de markt zullen komen, te voeden”, vertrouwt Thierry Metroz, Design Director van DS Automobiles, ons toe. “Wat we delen, dat dateert uit 2020, en onze aanwezigheid in Chantilly met SM TRIBUTE getuigen van deze activiteit en ons onderzoek naar het onderwerp.”
In het voorjaar van 2020 deelde DS Automobiles een reeks schetsen genaamd #SM2020 op zijn sociale netwerken. Deze tekeningen waren het resultaat van een interne creatieve wedstrijd tussen de ontwerpers van DS DESIGN STUDIO PARIS over een herinterpretatie van de majestueuze SM die in 1970 werd geïntroduceerd.
“Onze gemeenschap stuurde ons verschillende sterke boodschappen tijdens deze sketch-sharing”, herinnert Thierry Metroz zich. “De eerste was dat het erg gehecht was aan de iconische modellen uit ons erfgoed. De tweede was dat het niet wilde dat het oorspronkelijke ontwerp werd bedorven.”
Het team van DS DESIGN STUDIO PARIS werkt regelmatig aan de erfenis van de historische DS en SM, door middel van schetsen die hun creativiteit de vrije loop laten en hun denken aanwakkeren.
“We wilden verder gaan”, zegt Thierry Metroz. “We willen onze nalatenschap koesteren door middel van onze iconen, namelijk de DS en SM. Daaruit halen we onze toewijding aan avant-garde design.”
SM TRIBUTE is meer dan alleen een eerbetoon, het viert tien jaar kunst en elegantie sinds de oprichting van DS Automobiles en zijn deelname aan de eerste Chantilly Arts & Elegance, terwijl het bijdraagt aan toekomstgericht onderzoek door DS DESIGN STUDIO PARIS.
Een ode aan de SM en een zeer actuele ontwerpstudie
Er is geluisterd naar de boodschap die de DS Automobiles-gemeenschap heeft overgebracht. Het team van DS DESIGN STUDIO PARIS werkte alsof SM zich de afgelopen vijf decennia had blijven ontwikkelen.
De SM, geboren aan het begin van de jaren 1970, belichaamde het toppunt van Franse auto-innovatie. Deze grand tourer was een echte concentratie van technologie. De aerodynamische vormgeving, ontworpen door Robert Opron, was zowel elegant als avant-gardistisch. Onder de motorkap zorgde een krachtige V6 voor uitzonderlijke prestaties op de weg. Maar wat de SM echt tot een opmerkelijke auto maakte, was de hydropneumatische vering, geërfd van de DS, die hem een ongeëvenaard rijcomfort en een voorbeeldige wegligging gaf. De SM blijft vandaag de dag een cultmodel, gewild bij verzamelaars over de hele wereld. Zijn unieke mix van comfort, prestaties en innovatie maakt hem tot een echte autolegende.
Als de SM indruk heeft gemaakt, dan is dat ook te danken aan het luxueuze en zorgvuldige interieur. De hoogwaardige materialen, de precisieconstructie en de berekende ergonomie zorgden voor een bijzonder verfijnde sfeer binnenin. Het dashboard, met zijn ronde instrumenten en kenmerkende stuurwiel, was zowel functioneel als esthetisch. De SM was ook zeer goed uitgerust voor die tijd, inclusief airconditioning en stuurbekrachtiging. Naast zijn dynamische karakter was de SM een auto die in staat was om eersteklas comfort te bieden aan zijn inzittenden.
Frédéric Soubirou, Head of Exterior Design bij DS Automobiles, zegt: “We werden geïnspireerd door het bestuderen van verschillende SM-modellen, waaronder prototypes en de twee presidentiële SM’s. Ze hadden een opvallende eigenschap, zoals een signatuur. Ze gaven de indruk dat ze op de weg vlogen, ze waren erg luchtig.”
Deze lichtheid, die dynamiek en efficiëntie suggereert, wordt weerspiegeld in het slanke maar gespierde silhouet van SM TRIBUTE. De directe relatie wordt sterk gekenmerkt door een iconische voorkant en een profiel dat wordt gedomineerd door een lange motorkap…
“We hebben er een aantal zeer actuele symbolen van ons werk aan toegevoegd”, vervolgt Frédéric Soubirou.
De uitgebreide bi-tone look werd uitgewerkt rond een herinterpretatie van de Gold Leaf-kleur die in 1971 in de brochure stond, met een satijnvernis bewerkt met een handgemaakte patina en gecombineerd met een speciaal gekleurd zwart.
“We wilden bruggen bouwen tussen verschillende tijdperken: de jaren 1930, toen de prestigieuze Franse merken een tweekleurige carrosserie toonden in concours d’elegance, het auto-icoon van de jaren 1970, de SM, en onze huidige ontwerpen met afwerkingen zoals de uitgebreide bi-tone lak, te zien op het DS AERO SPORT LOUNGE concept. Deze behandeling is echt een kenmerk geworden van de ontwerpen van DS Automobiles”, zegt Vincent Lobry, Head of Colour, Materials and Finishes (CMF) Design bij DS Automobiles.
De SM had geen voor de hand liggende bovenste grille, die werd vervangen door een zeer groot glasgedeelte dat de koplampmodules en kentekenplaat onthulde. Vijftig jaar later wordt dit glazen gedeelte een 3D-scherm dat in het midden oplicht, omlijst door een lichtsignatuur die bestaat uit drie modules aan elke kant – zoals in het verleden – versterkt door acht diamantvormige en verticale DRL’s op basis van een drieklank die samenkomt op een punt als de boeg van een schip.
Het profiel behoudt de karakteristieke lijnen van de SM en volgt de luchtstroom van de voorkant naar de smallere achterkant. Achter twee grote ramen wordt het achterste kwartpaneel doormidden gesneden en gaat het achterste deel in een S-vorm zweven. Uiteraard zijn de achterwielen gedeeltelijk gestroomlijnd met verwijderbare onderdelen.
Terwijl de iconische proporties van de SM behouden blijven met een lengte van 4,94 m (+ 3 cm) en een hoogte van 1,34 m (+ 2 cm), wint SM TRIBUTE vooral aan spierkracht en aanwezigheid met een breedte van 1,98 m (+ 14 cm). Op zoek naar efficiëntie verandert de bodemvrijheid naar 12 centimeter (-3,5 cm). SM TRIBUTE staat op grote 22-inch wielen verfraaid met aerodynamische inzetstukken.
Ook het interieur zet de taal van de SM uit 1970 voort
Binnenin is het ontwerp uit 1970 ook opnieuw geïnterpreteerd met de karakteristieke vorm van de bovenkant van het dashboard en zelfs het ovale ontwerp van de instrumenten. Trouw aan de avant-gardistische ziel van de SM, is het informatiedisplay door middel van projectie en de gebogen “schermconsole”, verbonden met het steer-by-wire-stuurwiel, completeren deze geest die het merk dierbaar is. Geluid en licht omhullen de inzittenden.
Het interieur is zeer licht met een ivoorkleur van leer en alcantara®. Een grote vitrine aan de voorkant van het dashboard biedt een buitengewone setting voor een bijna oneindig scala aan afwerkingen en materialen! De stoelen zetten de iconische bekleding van de SM voort, met zijn horizontale kussens.
“Het ontwerp van de bovenkant van het dashboard was een sterke signatuur met een impliciete cross-over”, zegt Luc Quirin, interieurontwerper bij DS Automobiles: “We hebben deze op identiteit gebaseerde benadering behouden door de resultaten van ons onderzoek op te nemen. Het display is door projectie, zonder scherm. De setting is meeslepender en minder beperkend voor de bestuurder en inzittenden.”
“Het lasergegraveerde leerwerk op de deurpanelen roept patronen op die zijn geïnspireerd op de decoratieve kunsten. Deze trend werd geboren in dezelfde jaren als het concours d’elegance. De parelmoeren afwerking verwijst naar de huidige modellen”, voegt Vincent Lobry, hoofd CMF Design bij DS Automobiles, toe.
“Het is niet alleen een weergave van de SM”, concludeert Thierry Metroz. “Het team van DS DESIGN STUDIO PARIS heeft plezier gehad met een ambitieus project. We hebben het oorspronkelijke ontwerp gerespecteerd door zijn geest en details. We hebben een transcriptie en herinterpretatie van de SM gedaan. Maar omdat het niet onze gewoonte is om ons los te koppelen van ons andere werk, hebben we veel details opgenomen over wat DS Automobiles-modellen en onze toekomstige projecten zijn.”
SM TRIBUTE bij Chantilly Arts et Élégance
DS Automobiles is vanaf het begin in 2014 partner van Chantilly Arts & Elegance en introduceert SM TRIBUTE ter gelegenheid van de tiende verjaardag van het concours dat werd gehouden in de Franse tuinen van het Château de Chantilly.
Gelegen in een 120 m2 Naast een originele SM neemt SM tribute deel aan het Concours d’Elegance op 15 september. DS Automobiles staat al op de lijst van winnaars van de meest gewaardeerde wedstrijd in Frankrijk met de DS E-TENSE in 2016.
Tijdens het vorige evenement won de DS E-TENSE PERFORMANCE de Innovatieprijs en in de loop der jaren hebben ook verschillende modellen uit het verleden van DS Automobiles het Concours d’État gewonnen, waaronder de SM MYLORD (twee trofeeën) en DS 19 LA CROISETTE (één trofee).
Dit jaar wordt SM TRIBUTE vergezeld door een breed scala aan SM’s die te zien zijn in het verzamelaarsdorp. Bezoekers kunnen dankzij l’Aventure DS een vierdeurs SM OPERA, een SM MYLORD cabriolet, een race-SM die deelnam aan de 24 uur van Spa-Francorchamps in 1974, een SM PROTO die al te zien was op de Rétromobile van 2023 en andere SM’s in verschillende kleuren van de Euro SM Club zien of herontdekken.
Naast de introductie van SM TRIBUTE in Chantilly, neem een kijkje achter de schermen van het ontwerp op de DSDESIGNSTUDIO. Website van Parijs.