Lancia Ypsilon Rally 4 HF en rallylegende Miki Biasion bezochten de Belux

  • Lancia Ypsilon Rally 4 HF debuteert in de Belux.
  • Rallylegende en 2-voudig wereldkampioen Miki Biasion presenteert nieuwe Ypsilon Rally 4 HF.
  • Nieuwe Lancia Ypsilon, zowel hybride als BEV, nu in de showrooms in de Belux.
  • Lancering van de 100% elektrische Lancia Ypsilon HF in mei 2025.

 

Lancia’s nieuwe rallyauto – de Ypsilon Rally 4 HF – heeft een bezoek gebracht aan België. Tijdens dit speciale moment werd de auto gepresenteerd in de nieuwe Lancia showrooms De Linde in Aartselaar en Rengat in Gilly, door niemand minder dan Miki Biasion, de legendarische, meest succesvolle Italiaanse rallyrijder ooit en tweevoudig wereldkampioen die zijn naam verbond aan Lancia in de jaren tachtig en negentig. Biasion testte de Ypsilon Rally 4 HF en droeg bij aan de ontwikkeling van de auto door feedback te geven over aspecten als set-up, remmen en motorkalibratie.

Charles Henri Fuster, Lancia Head of Marketing and Communications was aanwezig op het evenement: “Ik ben vereerd dat we hier vandaag in onze nieuwe Lancia showrooms de terugkeer van Lancia naar de Belux kunnen getuigen. Deze keer dankzij de aanwezigheid van Miki Biasion en de Lancia Ypsilon Rally 4 HF auto.”

Lancia is terug

Lancia is terug met de elegante Ypsilon met hybride of volledig elektrische aandrijving. Maar nu keert Lancia ook terug naar de rallysport met de Ypsilon Rally 4 HF. De auto wordt aangedreven door een driecilinder 1,2-liter turbomotor met vier kleppen per cilinder en een vermogen van 212 pk. Het krachtige model is uitgerust met voorwielaandrijving, een mechanische transmissie met vijf versnellingen en een mechanisch sperdifferentieel.

“Ik ben zeer vereerd dat ik het Lancia Product Team mag ondersteunen bij het finetunen van de afstelling en het weggedrag van de Ypsilon HF, die echt sportief rijplezier biedt aan zijn bestuurders. Ik vind het ook een eer om samen te werken met het Stellantis Motorsport Team aan het verfijnen van de prestaties van de Ypsilon Rally 4 HF: afstelling, remmen en motorkalibratie. Ik hoop alle jonge coureurs die met onze Lancia Ypsilon Rally 4 HF hun weg banen te inspireren om de professionals en kampioenen van de toekomst te worden. De Lancia van overwinningen en races is terug, en ik ben meer dan blij om daar deel van uit te maken!” zei Miki Biasion.

 

Perfecte keuze

Eugenio Franzetti, onlangs benoemd tot Managing Director van Lancia Corse HF, was ook aanwezig bij het evenement: “Het is een spannend moment voor Lancia. We zijn klaar om volgend jaar de Lancia Ypsilon 4 HF te introduceren en terug te keren naar de rallysport.” Met de Ypsilon Rally 4 HF debuteert Lancia in de rallywereld, met een sterke focus op jonge coureurs en een passie voor competitie. “De Ypsilon Rally 4 HF is de perfecte keuze voor rallyliefhebbers en belooft een serieuze mededinger te worden in de Rally4-klasse en de tweewielaangedreven kampioenschappen,” aldus Franzetti.

 

De nieuwe Lancia Ypsilon zal vanaf het begin verkrijgbaar zijn in een hybride of 100% elektrische versie.

 

De volledig elektrische versie van de nieuwe Lancia Ypsilon is de eerste 100% elektrische auto van het merk. Het model luidt het tijdperk van de elektrische mobiliteit in. Hij belichaamt de visie van normatieve prestaties op het gebied van actieradius, oplaadtijd en efficiëntie.

Met een 156 pk/115 kW aandrijflijn en een 51 kWh batterij, waarmee hij de beste in zijn klasse is in het premium hatchback B-segment, kan de nieuwe Lancia Ypsilon een actieradius tot 403 km behalen in de gecombineerde WLTP-cyclus. Hij kan snelladen van 20% tot 80% in slechts 24 minuten, of genoeg laden voor 100 km in 10 minuten. Het brandstofverbruik van de auto ligt tussen 14,3 en 14,6 kWh per 100 km.

De Hybrid versie is ontworpen voor iedereen die op zoek is naar veelzijdigheid en respect voor het milieu. De auto is uitgerust met een hybride motor van de nieuwste generatie, met een 1,2-liter motor van 100 pk (74 kW) en 3-cilinder 48V-technologie, die maximale efficiëntie combineert met rotsvaste betrouwbaarheid. Deze motor levert een topsnelheid van 190 km/u, een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9,3 seconden en een extreem lage uitstoot van 103 tot 104 g/km volgens de WLTP-cyclus.  Het intelligente rijsysteem schakelt automatisch over op puur elektrische modus, bijvoorbeeld bij manoeuvreren met lage snelheden, waardoor het brandstofverbruik van de auto daalt en de rijervaring verbetert. De hybrideversie is uitgerust met een zestraps e-DCT automatische transmissie en elektronische functies zoals e-Start, e-Parkeren, e-Queuing en e-Creeping stellen bestuurders in staat om hun rijstijl aan te passen aan hun behoeften.

Klanten kunnen nu al genieten van proefritten met de Lancia Ypsilon 100% Electric (actieradius van 403 km WLTP) en de zeer efficiënte Hybrid versie.

 

Lancia Ypsilon HF, de straatversie

Met de Lancia Ypsilon HF, de 100% elektrische performanceversie van de nieuwe generatie Ypsilon, wordt de Lancia-familie verrijkt met een extra krachtige versie die garant staat voor indrukwekkende prestaties. De Ypsilon HF wordt aangedreven door een 280 pk sterke elektromotor, die een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 5,8 seconden mogelijk maakt. Met zijn verlaagde chassis, bredere spoor en gespierde design is de Ypsilon HF een knipoog naar de iconische modellen uit Lancia’s rijke verleden. De marktintroductie staat gepland voor mei 2025.

 

Terug in de Belux met 10 nieuwe showrooms

Juni was een belangrijke mijlpaal voor Lancia met de feestelijke opening van de eerste zes showrooms in de Belux. Deze nieuwe showrooms bevinden zich in Aartselaar, Overijse, Kortrijk, Gent, Gilly en Bertrange. Deze uitbreiding maakt deel uit van Lancia’s strategische initiatief om een sterke aanwezigheid in de Belux te vestigen. Het netwerk zal tegen eind 2024 zijn gegroeid tot tien showrooms, met onder andere vestigingen in Drogenbos, Hasselt, Namen en Herstal.

Facebook Lancia YouTube Lancia LinkedIn Lancia

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait