- De vierde generatie van de Flying Spur is de krachtigste Bentley sedan ooit
- Geheel nieuwe 782 pk, 1000 Nm ‘Ultra Performance Hybrid’-aandrijflijn creëert een echte vierdeurs supercar
- 0-60 mph in 3,3 seconden (0-100 km/h in 3,5 sec)
- 47 mijl / 76 km elektrisch bereik en CO2 Emissies van 33 g/km*
- Tot 515 mijl (829 km) tussen tankstops
- Performance Active chassis, Bentley Dynamic Ride, Vierwielbesturing
- Het exterieur is vernieuwd en omvat een nieuwe grille, bumper, diffusor, 22-inch velgen en donker getinte sierkunst
- Interieurupdates zijn onder meer een nieuw Precision Diamond-quiltpatroon op de stoelen en Precision 3D-diamanthuid op deuren en B-stijlen
- Nieuwe Wellness-stoelen met Postural Adjust en Seat Auto Climate beschikbaar voor alle vier de stoelen
- De geheel nieuwe elektrische architectuur maakt de integratie van nieuwe toonaangevende technologie mogelijk voor een ongeëvenaarde gebruikerservaring
- ‘My Bentley App Studio’ integreert populaire apps rechtstreeks in de auto
- Presteert beter dan de vorige W12 Speed op elk gebied: koppel, vermogen, acceleratie en emissies.
- Handgemaakt in Bentley’s Dream Factory in Crewe, in een vrijwel onbeperkt aantal mogelijke configuraties
- Nieuwe film viert het dynamische vermogen van de nieuwe Flying Spur en bevat beroemde gezichten uit de wereld van de F1
(Crewe, 10 september 2024) Bentley lanceert vandaag zijn eerste vierdeurs supercar – de nieuwe Flying Spur, nu in zijn vierde generatie na bijna twee decennia de ultieme luxe performance sedan te hebben gedefinieerd.
De nieuwe Flying Spur, die in eerste instantie werd gelanceerd met de prestatiegerichte Speed, is gebouwd rond Bentley’s nieuwe Ultra Performance Hybrid, waardoor hij een buitengewoon breed scala aan mogelijkheden heeft. Aan het ene uiterste is hij in staat tot serene, stille vooruitgang in pure EV-modus tot 47 mijl (76 km), ideaal voor nulemissiezones of stadsreizen, en met CO2 emissies die 90 procent lager zijn dan de uitgaande Flying Spur Speed. Wanneer meer pittig rijden gewenst is, levert de gecombineerde 782 pk van de Bentley V8 – 147 pk meer dan de uitgaande auto – en e-motor sensationele prestaties en passeert de benchmark van 0-60 mph in slechts 3,3 seconden (0-100 km/u in 3,5 seconden) – een halve seconde sneller dan zijn voorganger. Er zijn maar weinig voertuigen op de planeet die kunnen bogen op zo’n spreiding van vaardigheden; geen enkele doet dat met de verfijning, het evenwicht of de luxe als de nieuwe Flying Spur, wat de bewering van Bentley rechtvaardigt dat dit zijn eerste vierdeurs supercar is.
Hoewel het exterieurdesign grotendeels het vertrouwde, gespierde maar elegante ontwerp van de derde generatie Flying Spur behoudt die in 2019 werd gelanceerd, is het onder de huid van de auto waar de echte veranderingen plaatsvinden – met de geheel nieuwe aandrijflijn in combinatie met een eveneens nieuwe elektrische architectuur die de modernste reeks autotechnologie biedt die in elke echte luxe sedan is gemonteerd.
Interieurupdates verbeteren de toch al voortreffelijke Flying Spur-cabine met nieuwe stikopties, 3D-diamanthuid uitgebreid naar deuren en stijlen, en verdere wellnessfuncties, waaronder de intelligente luchtionisatie en de optie van automatische houdingsverstelling op alle vier de stoelen, betekenen nog meer mogelijkheden voor grenzeloze personalisatie. Ondertussen brengt de introductie van de My Bentley App Studio een scala aan handige toepassingen rechtstreeks binnen handbereik van de bestuurder.
Hogere prestaties, lagere emissies
De Ultra Performance Hybrid vierwielaandrijving van de Flying Spur Speed combineert een geavanceerde 600 pk sterke 4,0-liter twin-turbo V8 met een 190 pk sterke elektromotor die netjes is geïntegreerd in de 8-traps transmissie met dubbele koppeling. In de Sport-modus levert deze aandrijflijn een volle 782 pk en 1.000 Nm, waarbij het directe koppel van de E-motor de charismatische cross-plane-beat van de V8 aanvult. Vergeleken met het vorige Speed-model levert de nieuwe Flying Spur Speed een hoger koppel bij lage toerentallen, een hoger piekkoppel en een hoger vermogen over het hele toerenbereik.
Het systeemkoppel is met meer dan 11 procent verhoogd in vergelijking met de uitgaande W12-aangedreven Flying Spur Speed, van 900 Nm naar 1000 Nm (738 lb ft). Ook het systeemvermogen is met 19 procent toegenomen, van 659 pk naar 782 pk. Daarmee is de nieuwe Flying Spur de krachtigste Bentley sedan ooit gemaakt.
De nieuwe V8-motor van 600 pk en 800 Nm (590 lb ft) – zonder traditioneel vacuümsysteem en met een brandstofinjectiedruk van 350 bar (verhoogd van 200 bar) – zorgt voor een schonere verbranding en verbeterde emissies. Omdat de e-motor turbolag teniet doet, zijn er twee single-scroll turbochargers gebruikt – waardoor de complexiteit wordt verminderd en ze heter kunnen draaien, waardoor de uitstoot tot een minimum wordt beperkt. Daarom is er geen hardware voor het uitschakelen van de cilinder nodig, omdat de motor volledig kan worden uitgeschakeld bij gebruik van de elektromotor.
In de pure EV-modus levert de E-motor 190 pk en 450 Nm koppel, meer dan genoeg om het verkeer in de meeste situaties bij te houden, terwijl de 25,9 kWh-batterij tot 47 mijl (76 km) bruikbare elektrische actieradius biedt (op de EU-rijcyclus). Samen zorgen de V8 en E-motor voor de nieuwe Flying Spur met een totaal bereik van 515 mijl (829 km). De volledig elektrische modus kan worden geactiveerd bij snelheden tot 87 mph / 140 km/h, met gaspedaal tot 75 procent. De batterij kan in slechts 23/4 uur volledig worden bijgevuld dankzij aanzienlijke verbeteringen in de laad- en batterijcapaciteit, met een pieklaadvermogen van 11 kW.
Het aandrijflijnsysteem beheert de energiestromen afhankelijk van de gekozen modus – met pure EV, elektrische boost, regeneratief remmen – en, het belangrijkste voor deze nieuwe Flying Spur – een laadmodus, waarbij de motor de wielen aandrijft en tegelijkertijd de batterij oplaadt.
Het Bentley Performance Active Chassis wordt standaard geleverd met de Flying Spur Speed. Kenmerken van de geavanceerde nieuwe setup zijn onder meer Bentley Dynamic Ride en All-Wheel Steering, samen met een elektronisch geregeld sperdifferentieel, terwijl een nieuwe generatie ESC-software toegang biedt tot een reeks rijstijlen en betrouwbare tractie biedt onder alle omstandigheden. Met een naar achteren gerichte gewichtsverdeling van 48,3 : 51,7 beschikken de chassissystemen en ESC over een mechanisch geoptimaliseerd platform om voor de laatste verfijning te zorgen. Het systeem maakt gebruik van actieve torque vectoring van voor naar achter via een middendifferentieel en precisievectoring over elke as met behulp van de remmen.
Nieuwe en geavanceerde dubbele kleppendempers maken het mogelijk om de uitgaande en uitgaande demping afzonderlijk te regelen, waardoor een duidelijke afbakening ontstaat van de dynamische mogelijkheden tussen de modi Comfort, Bentley en Sport. De carrosseriecontrole van de Sport-modus van de vorige generatie blijft behouden, terwijl het rijcomfort in de Comfort-modus aanzienlijk is verbeterd.
Expressief en onderscheidend design
Het prestatiegerichte karakter van de nieuwe Flying Spur Speed wordt onderstreept door de nieuwste ontwerpverbeteringen. Brightware afgewerkt in Graphite geeft het exterieur een sportief, technisch gevoel, terwijl de nieuwe Speed-specifieke grille, voorbumper en achterdiffusor een frisse, doelgerichte look creëren. Het Styling Specification aero-pakket is nu afgewerkt in carrosseriekleur, hoewel eigenaren ook kunnen kiezen voor een koolstofvezelafwerking.
Nieuwe LED-welkomstlampen in de deuren projecteren een geanimeerde versie van het Bentley Wings-logo op de grond wanneer de voordeuren worden geopend. Deze nieuwe toepassing van Bentley’s ‘lichtsculptuur’-technologie is een vervolg op de eerste toepassing ervan in de coachbuilt Batur coupé van Mulliner.
Een nieuw 22″ Ten Swept Spoke wiel is verkrijgbaar in twee afgewerkte velgen (Grey Painted and Bright Machined, en Black Painted), samen met twee andere 22″ ontwerpen die verkrijgbaar zijn in een reeks geverfde, Black Painted, Dark Tint en Pale Brodgar Satin afwerkingen.
In de ruime cabine genieten de inzittenden van de nieuwste expressie van het befaamde design en handwerk van Bentley, met geheel nieuwe stoelontwerpen met 3D-diamantstiksels en een herzien perforatiepatroon in het middengedeelte van de stoel. Tactiele precisie 3D-diamant verbergt de binnenkleding van de deur en B-stijlen. Als aanvulling op het donkere, donkere sierwerk aan de buitenkant, zorgt de nieuwe (en optionele) Dark Chrome Specification-bekleding voor een eigentijdse esthetiek en geeft het interieur een ingetogen karakter. Dit geldt voor deurklinken, schakelaars, luidsprekerroosters en vele andere gebieden in de cabine. Nieuwe graphics voor het bestuurdersinstrumentarium completeren het pakket van ontwerpverbeteringen, terwijl het veelgeprezen Bentley Rotating Display met zijn keuze uit een 12,3-inch high-definition display, drie analoge wijzerplaten of een ononderbroken kant van handgemaakt fineer nog steeds als optie wordt aangeboden.
Klanten hebben nog steeds tientallen miljarden configuratiemogelijkheden om uit te kiezen – vóór het oneindige rijk van mogelijkheden dat wordt geboden door Mulliner, de op maat gemaakte en carrosseriebouwdivisie van Bentley. De mogelijkheid voor een klant om een volledig unieke Flying Spur te specificeren, afgestemd op zijn smaak en persoonlijkheid, benadrukt het vermogen van de auto om de kracht van het mogelijke te leveren.
Een lakassortiment van 101 kleuren kan worden uitgebreid tot elke kleur uit het verleden van Bentley, en er is ook een op maat gemaakte lakafstemming beschikbaar. Voor het interieur betekenen 22 primaire leerkleuren, 11 secundaire tinten en vier kleurenschema’s dat er alleen al in het leer meer dan 700 kleurencombinaties zijn, voordat contrasterende stiksels, biezen of op maat gemaakte kenmerken worden toegevoegd. Het leer wordt vergezeld door acht houtfineeropties en nog eens drie technische afwerkingen – die kunnen worden gebruikt als enkele of dubbele afwerkingen, en kunnen ook worden afgestemd op elke kleur voor binnenhuid of exterieur.
In de nieuwe Flying Spur is keuze uit drie audiosystemen. Het standaardsysteem beschikt over 10 luidsprekers en 650 watt, terwijl een Bang & Olufsen-systeem van 1.500 W met 16 luidsprekers en verlichte luidsprekerroosters gericht is op lifestyle-georiënteerde klanten. Voor de echte audiofiel is er een Naim-systeem van 2.200 W met 19 luidsprekers en actieve bastransducers ingebouwd in de voorstoelen en acht geluidsmodi. Voor de voorruit en zijruiten blijft gelaagd akoestisch glas behouden, wat resulteert in een vermindering van het buitengeluid met negen decibel ten opzichte van niet-akoestische beglazing.
Gemak, welzijn en veiligheid
De vierde generatie Flying Spur Speed profiteert van de nieuwste iteratie van elektrische architectuur, waardoor een aanzienlijke stap voorwaarts mogelijk is op het gebied van infotainment- en rijhulptechnologie. Het resultaat is een naadloze ervaring op het gebied van wellness, rijhulpsystemen, infotainmentsystemen en connected car services.
Voor het eerst met Flying Spur is de optionele Wellness Seating Specification nu beschikbaar op alle vier de stoelen. Dit omvat Seat Auto Climate and Postural Adjust, dat de perfecte lichaamstemperatuur meet en handhaaft via gezoneerde verwarming en ventilatie, en de druk op de spieren van de inzittenden tijdens hun reis rustgevend en naadloos varieert om ervoor te zorgen dat vermoeidheid tot een minimum wordt beperkt.
Het omgevingsdisplay (weergegeven op het instrumentenpaneel van de bestuurder) ondersteunt en maakt rijden in de semi-ondersteunde modus mogelijk, en laat de bestuurder zien hoe de auto reageert op andere voertuigen. Het inzicht van de auto in de omgeving maakt Intelligent Park Assist mogelijk – het zelfparkeersysteem van de nieuwste generatie met snelheidsregeling.
Het welzijn en comfort van bestuurder en passagiers wordt verder verbeterd door een airconditioningsysteem dat nu bestaat uit luchtionisatoren, een nieuw fijnstoffilter en displays die de luchtkwaliteit buiten en in het voertuig weergeven. Het systeem synchroniseert ook met de satellietnavigatie van de auto en weet wanneer het nodig kan zijn om de luchtkwaliteit in het interieur te verbeteren (bijvoorbeeld door de cabinelucht in een tunnel te recirculeren).
Er zijn verbeteringen aangebracht met essentiële functies zoals draadloze Apple CarPlay, draadloze Android Auto en draadloze kaartupdates. Naast deze functies zullen klanten die ervoor kiezen om hun mobiele telefoon te koppelen, genieten van connected car-diensten, waaronder:
- Laadstatus op afstand, waardoor het opladen van het voertuig kan worden bewaakt en gecontroleerd wanneer het is aangesloten
- Remote Park Assist – biedt een klant de mogelijkheid om zijn voertuig op afstand te parkeren of op te roepen vanaf zijn telefoon
- Pre-conditioning op afstand in de cabine – ervoor zorgen dat het klimaat in de auto is ingesteld voordat de rit begint, inclusief stoelverwarming
Elk jaar zullen er nieuwe functies beschikbaar zijn, zoals de voorspelling van groene verkeerslichten – die steeds vaker wordt geactiveerd in grote steden in de VS en Europa en een “vliegend tapijt” -rit door het stadscentrum mogelijk maakt.
De nieuwe My Bentley App Studio is de nieuwste toevoeging aan het digitale ecosysteem van Bentley voor klanten. Klanten kunnen toegang krijgen tot een breed scala aan voertuig- en applicaties van derden die rechtstreeks naar het infotainmentsysteem kunnen worden gedownload, onafhankelijk van een smartphone. Toepassingen zijn onder meer muziek, video, gaming, navigatie, parkeren en opladen. De toepassingen zijn naadloos geïmplementeerd in het infotainmentsysteem en kunnen ook tijdens het rijden veilig en betrouwbaar worden gebruikt. Het applicatieportfolio wordt specifiek aangepast aan elke markt.
Spontane actie
Om de lancering van de nieuwe Flying Spur te vieren, sloeg Bentley de handen in elkaar met iconen uit de autosportwereld – zowel jong als oud. 1996 F1-wereldkampioen Damon Hill wordt vergezeld door rijzende ster en Williams F1 Academy-coureur Lia Block in een dynamische weergave van de capaciteiten van de auto op het circuit, met een verrassende cameo aan het einde van de film door mede-F1-alumnus en nu omroeplegende Martin Brundle – die arriveert in de Bentley EXP Speed 8 die hij voor Bentley reed tijdens de 24 uur van Le Mans in 2001.
*CO2 emissie- en brandstofverbruiksgegevens voor de EU27 zijn in behandeling, onder voorbehoud van EU-typegoedkeuring