De nieuwe Audi Q5 SUV: beproefd concept in zijn derde generatie

  • De nieuwe Audi Q5 SUV: Dynamisch design, hoge variabiliteit, nieuw infotainment en modern bedieningsconcept
  • Eerste SUV-model op het Premium Platform Combustion (PPC) met efficiënte, deels geëlektrificeerde verbrandingsmotoren
  • Gernot Döllner, CEO van AUDI AG: “Als tweede model met onze nieuwe generatie zeer efficiënte verbrandingsmotoren markeert deze nieuwe editie van het succesvolle model de volgende belangrijke stap in de verjonging van ons gamma”

De Audi Q5 SUV* is al meer dan 15 jaar een van de populairste SUV’s in het B-segment in Duitsland en Europa. Audi presenteert nu de nieuwste generatie van de bestseller: de Q5*, die nog moderner en dynamischer is. Het is de eerste SUV op basis van het PPC en wordt aangedreven door efficiënte benzine- en dieselmotoren die nog zuiniger zijn geworden dankzij de MHEV plus-technologie. De Q5* maakt indruk met een modern infotainmentsysteem en bedieningsconcept, aanpasbare digitale lichtsignaturen en moderne rijhulpsystemen. De sportieve Audi SQ5* vult de nieuwe modelreeks aan bij zijn première. In de toekomst zal de modellenfamilie worden uitgebreid met versies met plug-inhybridetechnologie.

Gernot Döllner, bestuursvoorzitter van AUDI AG, ziet de nieuwe Audi Q5 SUV* als een garantie voor succes: “De Audi Q5* is al meer dan 15 jaar ons meest succesvolle en belangrijkste SUV-model in de middelgrote klasse. De nieuwe editie is een consequente verdere ontwikkeling van zijn bewezen kenmerken”, zegt Gernot Döllner. “Als tweede model met onze nieuwe generatie zeer efficiënte verbrandingsmotoren markeert hij de volgende belangrijke stap in de verjonging van ons gamma. Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe Audi Q5*, als sportieve allrounder met een dynamisch SUV-design, zijn succesverhaal zal voortzetten.”

Met de nieuwe Q5* lanceert Audi de derde generatie van zijn succesvolle model. De eerste generatie van de middelgrote SUV werd gelanceerd in 2008 en heeft sindsdien het segment bij de premiummerken gedomineerd. De nieuwe Audi Q5* zet dat succesverhaal nu voort.

Als tweede model in het gamma is de Q5 SUV – net als de nieuwe Audi A5-modellen – gebaseerd op het Premium Platform Combustion (PPC). Dat platform stelt Audi in staat om modellen met grote volumes en hoge technische standaarden in verschillende segmenten te lanceren. De flexibiliteit van het PPC helpt Audi om toekomstige modellen een uniek karakter te geven.

De Audi Q5* bepaalt nieuwe maatstaven in het B-segment van de premium SUV’s: een sportieve, technologiegerichte designtaal in combinatie met een ongeëvenaarde variabiliteit en bewezen geschiktheid voor dagelijks gebruik. Efficiënte en krachtige motoren met MHEV plus-technologie, en later ook plug-inhybrides, staan symbool voor Audi’s weg om een leverancier van toekomstbestendige premium mobiliteit te worden. Met de elektronica-architectuur E³ 1.2 integreert Audi moderne en toekomstbestendige connectiviteits- en digitaliseringsfuncties in alle nieuwe modellen.

Audi produceert de Q5-modellen al acht jaar in Mexico en ook de nieuwe Q5* rolt van de band in San José Chiapa. De nabijheid van de Noord-Amerikaanse markt is hierbij een belangrijke factor. Met dit model lanceert Audi de vernieuwing van zijn SUV-gamma met verbrandingsmotoren en deels geëlektrificeerde varianten.

Praktischer dan ooit: ruimteconcept en variabiliteit

In zijn nieuwste generatie heeft de Audi Q5* aanzienlijk aan essentiële productkenmerken gewonnen, en dat voelen de inzittenden vanaf de eerste meters. In combinatie met het nieuw ontwikkelde interieurconcept resulteert dat in een comfortabel gevoel van ruimte met uitstekende hoofd- en beenruimte.

Een bijzonder praktisch kenmerk van de Audi Q5 SUV* is de volledig verstelbare achterbank. Die kan zowel verschoven als neergeklapt worden, waardoor naar wens het koffervolume of het comfort voor de achterpassagiers kan worden vergroot. Tegelijkertijd kunnen drie personen comfortabel op de achterbank plaatsnemen. Met de achterbank neergeklapt neemt het transportvolume toe tot 1.473 liter, afhankelijk van de modelvariant. De bagageafdekking kan worden opgeborgen in een speciaal ontworpen compartiment onder de koffervloer. Dat biedt nog meer ruimte voor bagage en een veilige plek voor de afdekking.

Andere praktische voorzieningen zijn een nog groter opbergvak onder de middenarmsteun in vergelijking met het vorige model, tal van kleinere opbergvakken voor zonnebrillen, sleutels en andere alledaagse voorwerpen, een inductieve en gekoelde oplaadlade met 15 watt oplaadvermogen in de middenconsole voorin, evenals twee USB-C-poorten voorin en twee achterin. Optioneel kunnen de USB-poorten voorin een oplaadvermogen tot 60 watt ondersteunen, terwijl de poorten achterin oplaadvermogens tot zelfs 100 watt kunnen ondersteunen. Dat betekent dat grotere apparaten zoals laptops veilig van stroom kunnen worden voorzien tijdens het rijden.

Static photo,
Colour: Daytona grey perl effect

Purisme en dynamiek: het exterieurdesign

De derde generatie van de Q5 SUV-modellen is nog sportiever geworden en biedt perfecte proporties. De strakke en hoge schouderlijn creëert een krachtig silhouet, verbindt de voor- en achterlichten en laat de auto langer lijken. Boven de drempel loopt een stijgende lijn over de wielkasten tot in de achterbumper, waardoor het voertuig zelfs bij stilstand een dynamische uitstraling heeft.

De voorkant oogt zelfverzekerd, omdat alle bepalende designelementen een niveau hoger zijn geplaatst dan bij het vorige model. Het sportieve, brede Singleframe is hoog gepositioneerd en wordt geflankeerd door verticale, air curtains.

De fijngeslepen en sculpturaal gevormde koplampen creëren een scherpe, gefocuste look, die het levendige en zelfverzekerde karakter van de auto meteen al in vooraanzicht uitstraalt. Onder het Singleframe bevindt zich een grote luchtinlaat met sensoren, die de Q5* een optisch krachtige en brede présence op de weg verleent. Het exterieur van de S line maakt indruk met opvallende en sportieve koetswerkelementen, zoals de Air Curtain Tubes met accenten in mat antracietkleurig chroom. Op het S-model hebben die chroomelementen een matte zilverkleur.

De achterkant van de Q5 SUV* heeft een extreem helder design dankzij de maximale beperking van lijnen. Vanaf de achterruit tot aan de onderrand van de driedimensionaal vormgegeven lichtstrip strekt zich een glad oppervlak uit, begrensd door de lichtstrip met een scherpe inkeping over de hele breedte van het voertuig. De zone tussen de lichtstrip en de bumper is strak gehouden en verleent de SUV een sportieve elegantie. De diffusor is als een eiland geïntegreerd in de verhoogde bumpers. De plaatsing en vorm van de functionele uitlaatpijpen zijn afhankelijk van de motorversie: een dubbele vierkante uitlaatpijp links onder de diffusor (voor alle dieselmotoren) of rechthoekige uitlaatpijpen rechts en links (voor alle benzinemotoren). Het S-model heeft de vier iconische dubbele ronde uitlaatpijpen in een nieuw, aangescherpt design.

Drie exterieurversies en elf kleuren

Er zijn drie exterieurversies beschikbaar: attraction, advanced en S line. Daarnaast krijgt het S-model een eigen look. Bij de S line-exterieurversie en het S-model zijn de luchtinlaten vooraan groter en ontworpen als aerobuizen in een L-vleugelvorm. De diffusor achteraan is aanzienlijk sportiever. Het zwarte exterieurpack is ook verkrijgbaar voor de S line-exterieurversie en het S-model.

Er is keuze uit elf kleuren voor de nieuwe Audi Q5-modellen, waaronder de effen lak Arkona White. Glacier White, Mythos Black, Floret Silver, Navarra Blue, Grenadine Red, District Green en de nieuwe kleur Tambora Gray zijn beschikbaar als metallic lakafwerkingen. Ultra Blue metallic, Daytona Gray pareleffect en het nieuwe Sakhir Gold metallic zijn exclusief verkrijgbaar voor de S-modellen of versies met S line-exterieur. Bijzonder hoogwaardige en door de klant persoonlijk configureerbare individuele lakken van Audi exclusive zijn eveneens beschikbaar voor de Q5-modellen.

De nieuwe Audi Q5 SUV-modellen op de Duitse markt zijn uitgerust met lichtmetalen velgen in de maten 17 tot 21 duim, afhankelijk van de exterieur- en motorversie. Als optie zijn aerodynamisch geoptimaliseerde velgen verkrijgbaar in de maten 17 tot 19 duim.

De S line-exterieurversie en het S-model zijn standaard voorzien van 19-duimsvelgen. Gesmede 21-duimsvelgen in S-design, die we al kennen van andere S-auto’s, zijn als optie leverbaar. De optionele driekleurige 21-duimsvelg is de extravagante blikvanger van het velgengamma.

Strakke lijnen en een gezellige sfeer: het interieurdesign

Het interieurontwerp van de nieuwe Audi Q5 SUV* is gebaseerd op de vier typische basiskenmerken van Audi’s interieurdesign. Ten eerste heeft het interieur een ‘human centric’ ontwerp, d.w.z. consequent gericht op de behoeften van de gebruikers.

De duidelijke lay-out van het interieur biedt overzicht in alle situaties en vormt het tweede basiskenmerk: ‘visual clarity’. Functionaliteit en esthetiek worden tot in het kleinste detail gecombineerd. Deze heldere designbenadering wordt duidelijk in de horizontale structuur van het bedieningspaneel: een element van hoogwaardig materiaal strekt zich als een vleugel uit over de hele breedte van het bedieningspaneel en komt omhoog bij de overgangen naar de deuren. Het bedieningspaneel vormt de basis voor de ‘digital stage’ en voor de nauwsluitend geïntegreerde ventilatieopeningen. Het consequente design van de middenconsole en de deuren vult de orkestratie van het interieur aan: componenten in aluminiumlook en C-klemvorm omringen de bedieningselementen in de deuren en middenconsole. Met hun oplopende lijn benadrukken ze de robuuste en sportieve SUV-filosofie van de Audi Q5*.

Het centrale onderdeel van het interieur is de ‘digital stage’, het digitale podium dat voor de bestuurder en voorpassagier staat opgesteld in de vorm van de Audi MMI-displays. De duidelijk uitgelijnde schermen zijn perfect in het interieur geïntegreerd. Het slanke, vrijstaande Audi MMI-panoramadisplay wordt gekenmerkt door een gebogen design en oledtechnologie en herbergt de 11,9 duim grote Audi virtual cockpit en het MMI-aanraakscherm van 14,5 duim.

Het 10,9 duim grote MMI-passagiersdisplay kan speciaal voor de voorpassagiers worden besteld. Dankzij de Active Privacy Mode met shuttertechnologie kunnen passagiers ongestoord gebruikmaken van het infotainmentsysteem zonder dat de bestuurder visueel wordt afgeleid. Tegelijkertijd biedt het de mogelijkheid om de bestuurder bij te staan met bijvoorbeeld navigatietaken.

Met zijn ‘material driven design’ komt de nieuwe Audi Q5* tegemoet aan de vraag naar een royaal gevoel van ruimte met een hoog comfortniveau. Als tegenwicht voor de digitale en technische zones loopt het zogenaamde softwrap-element van deur tot deur over de hele breedte van het dashboard. Samen met de stoffen panelen in de deuren en de armsteunen creëert dat een huiselijke sfeer. Deze filosofie van materiaalgedreven design biedt ook de mogelijkheid om het interieur te personaliseren volgens je eigen smaak.

De materialen zijn ook gekozen vanuit een functioneel oogpunt en zorgen tegelijkertijd voor een duidelijke designdifferentiatie tussen de verschillende zones in het interieur. Op comfort gerichte zones worden benadrukt met royale oppervlakken en zachte materialen. De bedieningselementen zijn daarentegen nauwkeurig vormgegeven en optioneel afgewerkt in hoogwaardige zwarte hoogglans.

De stoelen met stikwerk in ruitmotief, de softwrap, de buitenspiegels en de armsteun in de sportieve S line-versie zijn afgewerkt met onder andere de duurzame materialen Kaskade en Dinamica. De textielbekleding Kaskade doet denken aan natuurlijke materialen zoals wol en is niet extra gekleurd. Het is gemaakt van gerecycleerde materialen zoals weefranden en gerecycleerd polyester. Een deel van de bekleding is gemaakt van de stof Impressum, die deels bestaat uit gerecycleerde plastic vezels. Dinamica ziet eruit en voelt aan als suède, maar is voor bijna de helft gemaakt van gerecycleerd polyester, dat voor een deel bestaat uit textielresten.

Dynamisch interactielicht

Het helder ontworpen interieur van de Q5 SUV* staat ook in het donker voor het voetlicht. De contourverlichting in het dashboard en de deuren benadrukt de breedte van het interieur, terwijl het indirecte licht onder het gebogen Audi MMI-panoramadisplay en in de middenconsole een visueel zwevend effect creëert.

De hoogwaardige materialen in de deuren worden verlicht met veel effecten. Daarbij komt het dynamische interactielicht (IAL), dat zich als een ledlichtstrook over de hele breedte van het interieur uitstrekt en de interactie van de inzittenden met de auto ondersteunt. Aan de ene kant dient het IAL om het interieur in de spotlights te zetten en biedt het bijvoorbeeld een welkomstfunctie of geeft het aan wanneer de auto vergrendeld en ontgrendeld is. Anderzijds biedt het ondersteuning op het gebied van veiligheid: zo worden bijvoorbeeld de dynamische richtingaanwijzers gevisualiseerd. Dat ondersteunt de weergave in de Virtual Cockpit. Het IAL blijft altijd een extra weergave en vervangt niet de richtingaanwijzers in de Virtual Cockpit. Het dynamische interactielicht is beschikbaar in optie en maakt deel uit van het sfeerverlichtingspack plus.

Aerodynamica en aero-akoestiek

De aerodynamica en aero-akoestiek van de nieuwe Audi Q5 SUV* zijn geoptimaliseerd met tal van detailoplossingen. De beklede bodem en de aerodynamisch ontworpen voor- en achterkant spelen een belangrijke rol in het aerodynamische concept. Air curtains worden gebruikt om de luchtstroom te kanaliseren en langs de wielkasten te leiden, zodat die met zo weinig mogelijk turbulentie rond de voorwielen en de zijkanten van het voertuig stroomt.

Ook de luchtdeflectoren helpen om de luchtstroom rond de voorwielen te leiden. De uitgebreid beklede bodem zorgt ervoor dat de lucht onder het voertuig met minder turbulentie doorstroomt. Zijdelingse aeropanelen aan de achterkant van het voertuig zorgen voor een duidelijke geleiding van de lucht die over het koetswerk stroomt. Ook de diepe dakspoiler draagt hiertoe bij. Ook de buitenspiegels zijn aerodynamisch geoptimaliseerd.

De aero-akoestiek van de nieuwe Q5 SUV* is eveneens van een hoog niveau. De voorruit is standaard voorzien van akoestische beglazing. Om het rijcomfort nog verder te verhogen zijn de voorste zijruiten op verzoek eveneens leverbaar met akoestische beglazing.

Overdag en ’s nachts indrukwekkend: het verlichtingsdesign

Met de nieuwe Audi Q5 SUV* onderstreept Audi niet alleen zijn leidende rol op het gebied van verlichtingsdesign en -technologie, maar gaat het merk nog een stap verder. De achterlichten hebben een driedimensionaal design, waardoor de fysieke en digitale wereld op spectaculaire wijze samenkomen in combinatie met de lichtstrip, die de hele breedte van het voertuig overspant. Achteraan zorgen de opvallend vormgegeven digitale oledachterlichten van de tweede generatie en het projectielicht in de spoiler boven de achterruit, dat voor het eerst in Europa wordt gebruikt, voor meer veiligheid. Het projecteert een afbeelding in de bovenste zone van de achterruit en vergroot zo de zone van het remlicht. Het is ook geïntegreerd in de lichteffecten van de Coming Home- en Leaving Home-functies bij het verlaten en ontgrendelen van het voertuig. De oledachterlichten zijn beschikbaar in optie.

Bij de digitale oledachterlichten van de tweede generatie genereren de zes digitale oledpanelen met in totaal 266 segmenten meerdere keren per seconde een nieuw beeld met behulp van een speciaal ontwikkeld algoritme. Deze symbiose tussen verlichtingsdesign en nieuwe technologie maakt het licht in de nieuwe Q5* levendiger en slimmer dan ooit tevoren.

De actieve digitale lichtsignatuur wijst ook de weg naar de toekomst van Audi’s verlichtingstechnologie. Vooraan wordt de actieve digitale lichtsignatuur gecreëerd door de interactie van het algoritme met vijftien segmenten die op en neer dimmen. De interactie tussen de afzonderlijke lichtsegmenten is zodanig dat het totaalbeeld van de lichtsignatuur niet varieert wat betreft lichtintensiteit.

“Bij de Audi Q5* ontwerpen we niet alleen de vorm van het licht in een serieproductievoertuig, maar ook de volledige beweging ervan. Dankzij de perfecte symbiose tussen ons verlichtingsdesign en de nieuwe technologie lijkt het licht van de Q5* levendiger en slimmer dan ooit tevoren. We hebben tegelijkertijd de lichtsignatuur een eigen persoonlijkheid gegeven en de digitale wereld een eigen esthetiek”, zegt César Muntada, Hoofd Verlichtingsdesign. “Met de actieve digitale lichtsignatuur zet de nieuwe Q5* een tijdperk voort van uniek design en esthetiek die alleen bij Audi te vinden zijn.”

Met de digitale oledachterlichten 2.0 tilt de Q5* het verlichtingsdesign, de functionaliteit en daarmee de veiligheid in zijn klasse naar een hoger niveau. Voor het eerst kunnen de digitale oledachterlichten van de tweede generatie gericht communiceren met de directe omgeving van het voertuig (Car-to-X). Het nabijheidsdetectiesysteem, dat voor het eerst werd geïntroduceerd in 2020, is in de nieuwe Q5* uitgebreid met het communicatielicht. Het waarschuwt andere weggebruikers voor ongevallen en voertuigen met pech. Naast de gewone achterlichtafbeeldingen wordt in kritieke rij- of verkeerssituaties een specifieke statische achterlichtsignatuur met geïntegreerde waarschuwingssymbolen weergegeven in de digitale oledachterlichten.

De technologie stelt ook nieuwe normen op het gebied van personalisatie. Met – afhankelijk van de uitrusting – tot acht digitale lichtsignaturen in de nieuw ontworpen dagrijverlichting van de ledmatrixkoplampen en in de digitale oledachterlichten 2.0 kunnen bestuurders hun Q5* op een volledig nieuwe manier personaliseren. Een speciaal ontworpen Coming Home- en Leaving Home-scenario is beschikbaar voor elke digitale lichtsignatuur bij het verlaten en ontgrendelen van het voertuig.

Ultramoderne verbrandingsmotoren met MHEV plus

De nieuwe Audi Q5 SUV-familie is gebaseerd op het Premium Platform Combustion (PPC), een platformarchitectuur voor conventioneel aangedreven voertuigen met overlangs geplaatste verbrandingsmotoren. Alle modellen in het Q5-gamma zijn van bij de marktintroductie uitgerust met de hoogst efficiënte MHEV plus-technologie.

Het nieuwe MHEV plus-systeem met een elektrisch systeem van 48 volt ondersteunt de verbrandingsmotor, beperkt de CO2-uitstoot en verhoogt tegelijkertijd de prestaties en het rijcomfort. Ook puur elektrisch manoeuvreren en parkeren is in beperkte mate mogelijk. De nieuwe aandrijflijngenerator genereert een extra aandrijfkoppel tot 230 newtonmeter en een vermogen tot 18 kW (24 pk). Het 48V-systeem maakt ook het gebruik van een elektrisch aangedreven aircocompressor mogelijk. Dat biedt het grote voordeel dat zelfs wanneer de motor uitgeschakeld is – bijvoorbeeld tijdens het uitrollen of voor een rood licht – de airco op volle kracht blijft werken om het interieur op een comfortabele temperatuur te houden.

De lithium-ionbatterij van de voertuigen met MHEV plus is gebaseerd op lithium-ijzerfosfaatchemie (LFP) en heeft een opslagcapaciteit van 1,7 kilowattuur. De belangrijkste taken van de riemaangedreven starter-generator zijn het starten van de motor en het leveren van elektrische energie aan de batterij.

De nieuwe aandrijflijngenerator maakt elektrisch rijden mogelijk, ontlast de verbrandingsmotor en helpt het brandstofverbruik te beperken. Bij het vertragen voert de aandrijflijngenerator tot 25 kW energie terug naar de batterij (recuperatie). Het PPC maakt geleidelijke elektrificatie in de vorm van mildhybrides mogelijk. Later in de levenscyclus van de nieuwe Audi Q5* zullen ook plug-inhybrides met een grote batterij en externe oplaadmogelijkheid volgen.

Drie motorversies bij marktlancering

In Europa zullen de Audi Q5 SUV-modellen worden gelanceerd met drie motorversies en later zullen nog meer aandrijvingsvarianten volgen. Bij de marktlancering zijn alle varianten uitgerust met MHEV plus-technologie, die voor korte periodes tot 18 kW (24 pk) extra vermogen kan leveren. Alle modellen maken gebruik van de S tronic-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling.

De instapversie is de 2.0 TFSI, die 150 kW (204 pk) en een maximumkoppel van 340 newtonmeter levert en is uitgerust met voorwielaandrijving. Optioneel is ook quattro-vierwielaandrijving leverbaar.

De Audi Q5 is ook verkrijgbaar met de 2.0 TDI in de EA288 evo-generatie. Die levert 150 kW (204 pk) en 400 newtonmeter koppel en is alleen beschikbaar in combinatie met quattro-vierwielaandrijving.

Bij de marktlancering biedt Audi de SQ5* aan als topversie van de modelreeks. De V6 TFSI met een cilinderinhoud van drie liter produceert 270 kW (367 pk) vermogen en pakt uit met een maximumkoppel van 550 newtonmeter.

Interior

Levendig rijgedrag en comfort

De nieuwe Audi Q5 SUV* biedt de rijeigenschappen die typisch zijn voor het merk, met een grotendeels neutraal rijgedrag, en kan prat gaan op merkbaar meer comfort dankzij de geoptimaliseerde ophanging en stuurinrichting. Hij rolt standaard van de band met een dynamisch afgesteld stalen onderstel. Als alternatief is een sportonderstel (standaard op de Audi SQ5*) leverbaar. De ophanging met stalen veren, in combinatie met het passieve dempingssysteem FSD (Frequency Selective Damping) en een levendigere vooras, verleent de Q5* een nog steviger weggedrag. FSD verlaagt de dempingskrachten, met name bij hoge frequenties – bijvoorbeeld op kasseien – en handhaaft hoge dempingskrachten bij lage frequenties, zoals bij het wisselen van rijstrook of het nemen van bochten. Adaptieve demperregeling is beschikbaar in de optionele luchtvering. De basisconfiguratie van die luchtvering kan via Audi drive select worden aangepast aan individuele vereisten.

Vergeleken met het vorige model is de spreiding tussen comfort- en sportmodus merkbaar groter. De nieuwe Q5* wordt standaard aangeboden met een verbeterde progressieve besturing.

De nieuwste generatie rijhulpsystemen

Audi stelt een breed scala aan rijhulpsystemen ter beschikking in de nieuwe Q5-modellen, waarvan de functies het dagelijkse leven en de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers aanzienlijk verbeteren. Parkeerhulp achteraan met afstandsweergave, cruisecontrol en snelheidsbegrenzer, waarschuwing voor het ongewild verlaten van de rijstrook, efficiëntieassistent en attentie- en vermoeidheidsassistent zijn standaard vanaf de marktlancering.

Extra rijhulppacks met tal van functies kunnen als optie worden geconfigureerd. Die omvatten bijvoorbeeld de Adaptive Driving Assistant plus, die kaartgegevens met hoge resolutie en in de cloud berekende zwermgegevens van andere voertuigen gebruikt om de herkenning van verkeersborden te optimaliseren en assistentie te bieden bij het accelereren, bij het aanhouden van snelheid en afstand, en bij rijstrookgeleiding. Active Front Assist combineert vier rijhulpfuncties: Front Emergency Brake Assist, Evasion Assist, Turn Assist en Front Cross Traffic Assist. Andere beschikbare rijhulpsystemen zijn cruisecontrol op basis van verkeersborden, Park Assist plus en Rear Turn Assist.

Weergave- en bedieningsconcept

De Audi Q5-modelreeks heeft een volledig genetwerkt digitaal interieur op basis van de nieuwe elektronica-architectuur. Met het Audi MMI-panoramadisplay en het MMI-passagiersdisplay (optioneel verkrijgbaar) vormt de digital stage een belangrijk element in het interieur. Het 10,9 duim grote MMI-passagiersdisplay is uitgerust met Active Privacy Mode. Die technologie voorkomt dat de bestuurder tijdens het rijden wordt afgeleid door de content op het display alleen aan de voorpassagier te tonen. Voor de bestuurder is alleen een zwart scherm zichtbaar.

De lerende spraakassistent, de Audi Assistant, kan worden gebruikt om tal van voertuigfuncties te bedienen. De digitale assistent met AI-ondersteuning is diep in de auto geïntegreerd en wordt voor het eerst weergegeven door een avatar op het centrale aanraakscherm van de MMI en op het head-updisplay. Een pictogram op het instrumentenbord geeft de status van de Audi Assistant weer.

Slim infotainmentsysteem

Het infotainmentsysteem van de Audi Q5 SUV* maakt gebruik van Android Automotive OS als besturingssysteem. De content wordt bijgewerkt via over-the-air updates. De Audi connect-diensten zijn dus altijd up-to-date. Apps zoals YouTube zijn beschikbaar via de store voor apps van derden, die rechtstreeks in de MMI is geïntegreerd en waarvoor geen smartphone nodig is.

Het hart van het Bang & Olufsen Premium Sound System wordt gevormd door een zeer efficiënte versterker. Die voedt 16 luidsprekers met 685 watt vermogen. De luidsprekers in de A-stijl en de middentoonspeakers produceren een onvergelijkbaar 3D-surroundgeluid. De Symphoria-technologie, ontwikkeld door het Fraunhofer Instituut, draagt daartoe in belangrijke mate bij. Het voegt geluidsdimensies toe die essentieel zijn voor een natuurlijk geluidsbeeld: breedte, diepte en hoogte. Dat creëert een ruimtelijk gevoel in de auto.

In vergelijking met Audi’s audiosysteem werkt het Bang & Olufsen Premium Sound System met Vehicle Noise Compensation (VNC), dat storende geluiden in het interieur onderdrukt. Klanten hebben ook de mogelijkheid om hun geluidservaring op elk gewenst moment uit te breiden met extra functies die kunnen worden toegevoegd via Functions on Demand.

Individueel configureerbaar: het head-updisplay

De Audi Q5* is optioneel beschikbaar met een configureerbaar head-updisplay (HUD). Het HUD kan allerlei informatie overzichtelijk weergeven, zoals snelheid, rijhulpsystemen, navigatie-instructies of mediagegevens. In de nieuwe Audi Q5* kan de bestuurder de voertuig- en infotainmentfuncties bedienen via het head-updisplay. Met de bedieningselementen kan ook door lijsten worden gescrold met directe selectie via de knoppen op het stuurwiel: een primeur.

Dat maakt het voor de bestuurder nog makkelijker om recente bestemmingen te selecteren zonder de ogen van de weg te halen. Ook inkomende oproepen kunnen worden weergegeven op het head-updisplay en direct met de stuurwielknop door de bestuurder worden beantwoord. Bovendien worden in de bijbehorende menu’s in het HUD de laatst gevoerde gesprekken weergegeven. Dat maakt het veel gemakkelijker om vaak terugkerende oproepen te selecteren. Ook de media worden bediend via het HUD: in de entertainmentmodus kan de bestuurder bijvoorbeeld zijn favoriete radiozender of podcast selecteren met de lijstbediening.

Duurzame productie in Mexico

De nieuwe Audi Q5-familie wordt geproduceerd in de Audi-fabriek in San José Chiapa, Mexico. Naarmate de elektrificatie van het PPC-gamma vordert, zullen later ook de deels geëlektrificeerde plug-inhybride varianten daar worden geproduceerd. Als onderdeel van de 360factory-productiestrategie legt Audi sterk de nadruk op onder meer duurzaamheid.

De fabriek in San José Chiapa wordt gekenmerkt door een grondstofbesparende productie en is een rolmodel voor duurzaam watergebruik. Audi México is ook goed op weg naar een CO2-neutrale productie1.

De productiesite is de eerste autofabriek ter wereld die is gecertificeerd volgens de normen van de Alliance for Water Stewardship (AWS) voor efficiënt waterbeheer. Die certificering is het resultaat van vele maatregelen voor duurzaam watergebruik, waaronder een omgekeerd osmosesysteem en de opvang van regenwater in een speciale lagune. In totaal bespaart de fabriek 150.000 kubieke meter water per jaar, het equivalent van 60 olympische zwembaden.

Dankzij efficiënt afvalbeheer wordt het afval dat in de fabriek wordt geproduceerd, voor meer dan 90% gerecycleerd. Naast het recycleren van materialen zoals metaalresten van de perserij richt de fabriek zich ook op het consequent vermijden van plastic afval bij het verpakken van onderdelen. De experts ter plaatse hebben alternatieven ontwikkeld voor de gewone plastic verpakkingen om het gebruik van wegwerpmaterialen tot een minimum te beperken.

Marktlancering en prijzen

De nieuwe Audi Q5 SUV* en Audi SQ5 SUV* worden in het eerste kwartaal van 2025 gelanceerd. De Audi Q5-familie is vanaf september 2024 te bestellen.
​De prijzen voor de nieuwe modellen beginnen bij 52.850 euro voor de Audi Q5 SUV TFSI 150 kW .
​De Audi Q5 SUV TFSI quattro 150 kW heeft een vanafprijs van 55.500 euro.
​De Audi Q5 TDI quattro met 150 kW sterke dieselmotor start aan 57.550 euro.
​De Audi SQ5 SUV* begint bij 82.950 euro.

De in dit document vermelde uitrusting, gegevens en prijzen worden steeds onder voorbehoud van wijzigingen, fouten en weglatingen meegedeeld.
​* De stroomverbruiks- en uitstootwaarden van alle genoemde modellen zijn te vinden in de lijst aan het einde van deze tekst.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait