Aston Martin Vanquish – een icoon keert terug om oppermachtig te heersen

  • Sensationeel nieuw halo-model markeert comeback van de legendarische naam Vanquish
  • Nieuwe 5.2 V12 Twin-Turbo-motor ontwikkelt toonaangevende 835 pk/1000 Nm
  • Hoogste maximumsnelheid van 214 mph in een productieauto van Aston Martin-serie
  • Nieuwe chassisstructuur met +80 mm toename van de wielbasis
  • Ongekende combinatie van verfijnd comfort, supercar-prestaties en uiterste dynamiek zet nieuwe vlaggenschipstandaard
  • Bilstein DTX-dempers, elektronisch achterdifferentieel (e-diff) en AML-specifieke 21 inch Pirelli P ZERO-banden onder technische hoogtepunten
  • Het glazen panoramadak over de volledige lengte en het op maat gemaakte, ultramoderne infotainmentsysteem zijn de kenmerkende kenmerken van het geheel nieuwe, ultraluxe interieur
  • Beperkt tot minder dan 1000 productie-exemplaren per jaar, zijn de eerste leveringen gepland om in Q4 te beginnen

02 september 2024, Venetië, ItaliëMet de introductie van het krachtigste vlaggenschip in zijn 111-jarige geschiedenis, kondigt Aston Martin met trots de terugkeer aan van zijn meest legendarische naambord: Vanquish.

Vanquish is een technisch meesterwerk dat past bij een echte leider in zijn klasse en staat aan de top van Aston Martin’s legendarische sportwagenreeks met de motor voorin. Met uitzonderlijke interne technische vaardigheden breidt een nieuwe legende deze dynastieke bloedlijn in prachtige stijl uit.

Hoogtepunten zijn onder meer een V12-motor van wereldklasse met monumentale potentie, een op maat gemaakt chassis boordevol state-of-the-art dynamische technologie, een carrosserie van koolstofvezel met een ongeëvenaarde uitstraling en een interieur dat nieuwe normen stelt voor moderne luxe. Met een productie die beperkt is tot minder dan 1000 exemplaren per jaar, zal dit icoon blijven heersen in ultra-luxe exclusiviteit.

Aangedreven door een nieuwe 5,2-liter Twin-Turbo V12 die een verbazingwekkende 835 pk en 1000 Nm koppel produceert, bereikt Vanquish een nieuwe maatstaf voor supercar-prestaties met een immense acceleratie in de versnelling en een topsnelheid van 214 mph – de hoogste topsnelheid van een Aston Martin-serieproductieauto tot nu toe. Alleen door elke fase van het verbrandingsproces te verfijnen, zijn deze ongekende prestaties en efficiëntie bereikt, terwijl deze prachtige V12 voldoet aan de nieuwste emissiewetgeving op de wereldmarkten.

Met zijn chassis dat zorgvuldig is aangescherpt om een ongekende dynamische bandbreedte te leveren, maakt de Vanquish-functies gebruik van de verwerkingskracht van de meest geavanceerde aandrijflijn-, chassis- en remcontrolesystemen die beschikbaar zijn om een unieke combinatie van karakter en capaciteiten te leveren die het moeiteloze kilometervretende comfort van een continentale GT combineert met de precisie, exploiteerbaarheid en meeslepende, vermakelijke rijervaring van een supercar.

Lawrence Stroll, Executive Chairman van Aston Martin, zei over het spectaculaire nieuwe V12-vlaggenschip: “Met de introductie van Vanquish hebben we Aston Martin’s sportwagenportfolio van de volgende generatie bekroond. Vanquish is in alle opzichten een echt halo-model en maakt een nadrukkelijk statement. Een die onze missie om de krachtigste, mooiste en meest opwindende auto’s op de markt voor ultraluxe sportwagens te creëren, verder waarmaakt. Als zodanig is Vanquish de trouwste van Aston Martins. Onberispelijk ontworpen en onberispelijk ontworpen, stelt het buitengewone nieuwe normen op het gebied van prestaties, stijl en luxe voor een nieuwe generatie kenners”.

Aandrijflijn
Met grote waardering voor de wensen van de klant heeft Aston Martin zich gecommitteerd aan het voortzetten van zijn 25-jarige dynastie van vlaggenschepen met V12-motoren met de krachtigste V12-motor die het merk tot nu toe heeft gezien in zijn kernassortiment sportwagens. Met een toonaangevende 835 pk en een koppel van 1000 Nm is de nieuwe V12-motor ongeëvenaard. Zozeer zelfs dat deze motor met 160 pk/liter het hoogste specifieke vermogen ooit levert van een Aston Martin V12-motor. Als zodanig bevindt de 2024 Vanquish zich aan de top van een meedogenloze evolutie, een die het vermogen en koppel van Aston Martin’s V12-vlaggenschipmodel bijna heeft verdubbeld sinds de introductie van het eerste Project Vantage-concept in 1998.

Hardware-hoogtepunten van de nieuwe V12-motor zijn onder meer een versterkt cilinderblok en drijfstangen, opnieuw ontworpen cilinderkoppen met opnieuw geprofileerde nokkenassen, plus nieuwe inlaat- en uitlaatpoorten. Verplaatste bougies en nieuwe brandstofinjectoren met een hoger debiet zorgen voor een geoptimaliseerde verbranding voor toonaangevende prestaties en efficiëntieverbeteringen. Bovendien zorgen nieuwe turbocompressoren met een hogere snelheid en verminderde inertie voor betere prestaties en een betere gasrespons.

Om een aantal van die hoogtepunten in meer detail te onderzoeken, zijn er nieuwe turbocompressoren met verminderde inertie en een hogere maximumsnelheid (+15%) gemonteerd om de verhoogde energie in de uitlaat te benutten en om de luchtstroom naar de motor te vergroten. Nieuwe brandstofinjectoren met een 10% hoger debiet zorgen ervoor dat de motor zijn piekvermogen bereikt en tegelijkertijd voldoet aan de emissiedoelstellingen.

Om van deze nieuwste generatie Twin-Turbo V12 de meest responsieve ooit aangeboden en ook de krachtigste te maken, krijgt de Vanquish een nieuwe Boost Reserve-functie. Deze nieuwe technologie zorgt voor een nog betere blindvermogensafgifte, wat vooral gunstig is voor inhaalmanoeuvres en dynamisch rijden.

Boost Reserve verhoogt de turbodruk boven wat normaal gesproken nodig zou zijn voor een bepaalde deelgaskleppositie, zodat hij klaar is voor gebruik wanneer het volle vermogen nodig is. Dit wordt gedaan tijdens gedeeltelijke gasbehoeften, onmerkbaar voor de bestuurder, door de stand van de gaskleppen (om de inlaatstroom te beperken) en de intelligente wastegate in de turbo (om de verhoogde inlaatdruk nauwkeurig af te stemmen) in evenwicht te brengen om te voldoen aan wat de bestuurder verwacht. Wanneer de bestuurder het volledige vermogen/koppel eist, laat de gashendel de opgebouwde laaddruk los voor een onmiddellijke reactie.

Extra prestatieverbeteringen zijn gevonden met de hulp van de technische partner van het Aston Martin Aramco Formula One Team, Valvoline, die de nieuwste high-performance motorolie voor Vanquish heeft geleverd. Door een grotere motoroliekoeler met 50% meer warmteafvoervermogen wordt het volledig synthetische motorsmeermiddel op de optimale bedrijfstemperatuur gehouden, waardoor de optimale motoroliedruk in alle situaties behouden blijft.®

Voor het eerst op een Aston Martin V12-sportwagen met de motor voorin is de befaamde ZF 8-traps automatische versnellingsbak gekoppeld aan een elektronisch sperdifferentieel achter (e-diff). Dit e-diff is geïntegreerd in het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP), dat een directe link vormt met het dynamische gedrag van de auto en het mogelijk maakt om het slippen van de wielen over de achteras te beheren om de tractie onder alle omstandigheden te optimaliseren.

In tegenstelling tot een conventioneel mechanisch sperdifferentieel, kan dit e-diff in 135 milliseconden overgaan van volledig open naar 100% vergrendeld. In combinatie met de nieuwste ESP-technologie verbetert dit de dynamische capaciteiten aanzienlijk, zorgt voor meer wendbaarheid in bochten met lage en gemiddelde snelheid, terwijl het meer controle biedt bij overstuur en rijstrookwisselingen met hoge snelheid. Als zodanig is het een integraal onderdeel van het dynamische karakter van Vanquish, het ‘verkort’ de auto in krappere bochten door hem meer rotatierespons te geven op stuurinputs, terwijl het ook gegarandeerde stabiliteit en kalmte biedt in snelle bochten.

Met een Final Drive Ratio (FDR) van 2,93:1 is de Vanquish geoptimaliseerd voor een topsnelheid van 214 mph of 345 km/u. Een nieuwe kalibratie van de transmissie verbetert de schakelsnelheden en de interactie met de bestuurder, waardoor de betrokkenheid en het prestatiegevoel van het nieuwe model nog meer worden benadrukt.

Roberto Fedeli, Chief Technical Officer van Aston Martin, zei: “Het was ondenkbaar dat een nieuw vlaggenschip van Aston Martin zou worden aangedreven door iets anders dan een state-of-the-art V12. Daarom heeft ons engineeringteam onze bestaande 5,2-liter Twin-Turbo-motor volledig herwerkt, van blokgietstuk tot cilinderkoppen. Met ambitieuze doelstellingen voor meer vermogen en koppel, plus even strenge doelstellingen voor verbeteringen op het gebied van rijeigenschappen, efficiëntie en wereldwijde naleving van emissies, is het resultaat een modern meesterwerk. Een auto die prestatiekenmerken levert die door geen enkele andere auto in zijn categorie worden geëvenaard. Als zodanig maakt Vanquish een nadrukkelijk statement, met zijn overvloedige macht en prestige die alleen worden overtroffen door de passie en vaardigheid die in zijn creatie zijn gegoten”.

Lichaamsbouw
Zo’n formidabele krachtbron vraagt om een al even ongeëvenaard chassis. Een die nieuwe normen stelt voor structurele stijfheid en het ultieme platform biedt voor een state-of-the-art veersysteem dat in staat is om onberispelijk afgestemde dynamiek te leveren.

Net als zijn veelgeprezen stalgenoten, DB12 en Vantage, is de Vanquish gebouwd rond een gelijmde aluminium carrosseriestructuur met dubbele wishbone voorwielophanging en multi-link achterwielophanging. Extra verstevigingscomponenten aan de onderkant zorgen voor een toename van 75% in laterale stijfheid ten opzichte van het vorige vlaggenschip van Aston Martin, de DBS 770 Ultimate, om een meer gerichte en boeiende dynamiek te bieden.

Ongeveer 80 mm langer in wielbasis (de toename tussen de A-stijl en de vooras) heeft het chassis een stijvere motorkruisbeugel gekregen om een grotere torsiestijfheid en laterale stijfheid tussen de voorste ophangingstorens te bieden. Dit vertaalt zich in een verbeterde montagestijfheid voor de Bilstein DTX-dempers; nieuw bij Vanquish en met een op maat gemaakte kalibratie, waardoor efficiëntere dempingsprestaties en verbeterde verfijning mogelijk zijn.

Een nieuwe onderbak aan de voorkant en een dwarsbalk aan de voorkant zorgen voor extra winst in stijfheid, de dikkere onderplaat aan de voorkant ondersteunt de horizontale stijfheid van het voorste subframe voor een beter stuurgevoel en een betere respons. De nieuwe dwarsbalk is opnieuw ontworpen en naar achteren verplaatst om de stijfheid van het montagepunt voor de voorwielophanging met dubbele draagarmen te vergroten, en brengt tastbare verbeteringen in het stuurgevoel op en buiten het midden.

Verhoogde zijdelingse versteviging tussen de achterste ophangingstorens verbetert de montagestijfheid van de nieuwe Bilstein DTX-dempers voor meer stabiliteit en een verbeterd gevoel van verbinding tussen carrosserie, ophanging en achteras. Als aanvulling op de reeks structurele verbeteringen verbetert een dikkere onderbak aan de achterkant de horizontale stijfheid van de horizontale stijfheid van het achterste subframe, waardoor de stabiliteit van de achteras toeneemt en de dynamische balans van het voertuig wordt geoptimaliseerd.

Dynamiek van het
chassis
Bij de ontwikkeling van Vanquish was de opdracht om een vlaggenschip te creëren met verpletterende capaciteiten; een auto die zich moeiteloos ontspannend en veilig voelde tijdens lange ritten, met het vermogen om het beste van zichzelf te geven op alle soorten wegen in de GT-modus. Pas als de bestuurder de prestaties en het karakter verder wilde verbeteren en intensiveren, voelde hij de behoefte om over te stappen op de agressievere Sports- en Sport+-dempermodi.

Bijgevolg is de balans tussen rijgedrag en handling van Vanquish onderworpen aan uitzonderlijke controles om deze mix van soepel evenwicht en ultieme prestaties te leveren. Verhogingen van de carrosseriestijfheid zijn benut om meer feedback en dynamiek te bereiken, terwijl winsten op laterale stijfheid hebben gezorgd voor een betere lastoverdracht over de vooras, waardoor het reactievermogen aan de voorkant is verbeterd.

De nieuwste Bilstein DTX-dempertechnologie – voor het eerst te zien op de DB12 – is geïntroduceerd in dit V12-vlaggenschipmodel, waardoor een aanzienlijke divergentie tussen de rijmodi mogelijk is. Dit bredere bereik van demperkracht geeft de demper een groter bereik van verfijning en controle over de instellingen van de rijmodus. Ultrasnelle responstijden van de dempers zorgen ervoor dat de GT-modus een conforme rijkwaliteit behoudt en tegelijkertijd een verbeterd niveau van wendbaarheid en respons biedt. De Sport- en Sport+-modi definiëren een nieuw dynamisch karakter en zorgen voor steeds meer respons en een strakkere lichaamscontrole.

Om het dynamische gedrag en de respons te verbeteren, is de rolstijfheid van het chassis verhoogd met stabilisatorstangen met een grotere diameter (ARB). Met verbeteringen in de carrosseriestijfheid die zorgen voor een solide platform voor het chassis, is de stijfheid van de ophangingsbus geoptimaliseerd om een evenwicht tussen verfijning en controle te behouden. Dit minimaliseert ongewenste feedback over het wegdek met behoud van optimale controle over de ophanging en stuurgevoel.

Als primaire schakel tussen bestuurder en auto richt het Vanquish stuursysteem zich op precisie, respons en feedback. De montage van een niet-geïsoleerde stuurkolom zorgt voor een verbeterd dynamisch gevoel door een onbeschadigde verbinding te bieden tussen de bestuurder, het stuurwiel en de carrosseriestructuur.

Het elektrische stuurbekrachtigingssysteem (EPAS) is opnieuw gekalibreerd, waarbij de nadruk ligt op het leveren van een verfijnd stuurgevoel in het midden dat ontspannen maar vertrouwenwekkend is. Door optimale stuurprecisie en gedetailleerde feedback over het wegdek te bieden, drukt de Vanquish zijn sportieve kwaliteiten duidelijk uit, maar zonder de rijervaring te domineren.

Met variabele, snelheidsafhankelijke ondersteuning en 2,27 omwentelingen van vergrendeling tot vergrendeling voor gemakkelijk manoeuvreren, maakt de besturing deel uit van de rijmodusprogramma’s en levert zo een gevarieerd ondersteuningsniveau, afhankelijk van de geselecteerde modus; GT biedt een uitgebalanceerde weging onder normale rijomstandigheden met een strakker, zwaarder en dynamischer gevoel in de agressievere modi.

Het e-diff biedt bijna onbeperkte configureerbaarheid en is volledig geïntegreerd in de wereldwijde dynamische regelsystemen van de Vanquish, waardoor elke rijmodus een eigen karakter krijgt. Het is een van de sleutels tot de uitzonderlijke dynamische bandbreedte van Vanquish en het creëren van een auto die zich onmiddellijk kan aanpassen aan de stemming van de bestuurder of de heersende omstandigheden.

De voordelen van het e-differentieel ten opzichte van een traditioneel mechanisch sperdifferentieel zijn transformerend. In pure prestatietermen verbetert het zowel de wendbaarheid bij lage snelheden als de stabiliteit bij hoge snelheden aanzienlijk door een neutrale balans te behouden, en ook te werken aan het verbeteren van de balans in het rijgedrag bij het uitkomen van bochten en het maximaliseren van de tractie. Het is ook effectiever bij het beheren van oppervlakken met variabele grip, bijvoorbeeld een weg met stukken nat of sneeuw/ijs.

Het belangrijkste is de mogelijkheid om het e-diff volledig te integreren met het nieuwe state-of-the-art Electronic Stability Control-systeem. Dit nieuwe ESP-systeem, dat voor het eerst werd gelanceerd op de DB12 en Vantage, en nu is voorzien van de nieuwste bedieningsfunctionaliteit, is ontworpen om de bestuurder verbeterde dynamische ondersteuning en maximale veiligheid te bieden, met afstemming en toepassing die uniek zijn voor de Vanquish. Het systeem is naadloos geïntegreerd met Progressive Dynamic Control en vermijdt abrupte ingrepen en voorspelt optimale gripniveaus door middel van geavanceerde algoritmen, terwijl het ook reageert op kortstondige instabiliteiten van het voertuig.

Deze voorspellende technologie maakt gebruik van een reeks intelligente controllers en softwaremodellen die continu de input van een zesdimensionale versnellingsmeter, wielsnelheidssensoren, stuurhoek- en pedaalhoeksensoren beoordelen. Dit stelt het systeem in staat om een digitaal live-scenario in de hoofdbesturingseenheid te bouwen en alle actieve systemen optimaal te benutten.

Het gebruik van intelligente, op modellen gebaseerde controllers stelt het systeem in staat om het gedrag van de auto te voorspellen en kleinere aanpassingen uit te voeren, zonder dat de bestuurder dit opmerkt, voor een natuurlijk prestatiegevoel en tegelijkertijd een nauwkeurige schatting te maken om de prestaties van de afzonderlijke modules te verbeteren. Het systeem biedt vier vooraf gedefinieerde ESP-modi (Aan, Track, Uit, Nat), selecteerbaar via de ESP-knop op de middenconsole. De natte modus is gekoppeld aan de rijmodus, die de stabiliteit op oppervlakken met weinig grip verbetert.

Als het vlaggenschip van het merk is de Vanquish standaard uitgerust met een koolstofkeramisch remsysteem. Het CCB-systeem, bestaande uit schijven van 410 mm op de vooras en 360 mm op de achteras, biedt betere remprestaties, minder remfading bij temperaturen tot 800 °C en een aanzienlijke vermindering van het onafgeveerde gewicht (-27 kg in vergelijking met gietijzeren remmen), wat ook de rijkwaliteit en het dynamische rijgedrag ten goede komt.

De remkoeling wordt bereikt via speciale koelkanalen, die lucht worden gevoed via een inlaat in de voorbumper en deze massaluchtstroom zonder onderbreking rechtstreeks naar de remmen sturen.

Het nieuwe, op modellen gebaseerde ABS-systeem maakt gebruik van vier nieuwe controllers voor het beheer van Integrated Brake Slip Control (IBC), Integrated Traction Control (ITC), Integrated Vehicle Control (IVC) en Integrated Vehicle Dynamics Estimation (IVE). Samen vormen ze één geïntegreerd voertuigdynamiekcontrolesysteem dat de remweg aanzienlijk verbetert ten opzichte van traditionele systemen, waardoor een nieuwe dimensie van dynamische prestaties en controle wordt geïntroduceerd.

De Integrated Brake Slip Control helpt bijvoorbeeld de remweg te verbeteren door de beschikbare wrijving in elke bocht te maximaliseren. Gecombineerd met het leren slippen in situaties met remcontrole en het profiteren van de integratie met het e-diff om de auto in balans te houden, maakt het systeem het mogelijk om dieper in een bocht gecontroleerd te remmen voor een ongeëvenaard gevoel van kracht, evenwicht en controle.

Door gebruik te maken van de nieuwste technologie van onze technische partners en de technische expertise van onze interne dynamica-experts, is Vanquish de eerste van de Next Generation Sports Cars die profiteert van Corner Braking 2.0. Door een sterkere link te smeden tussen de Integrated Brake Slip Control en de Integrated Vehicle Control-modules, is het Corner Braking 2.0-systeem een voorspellende optimalisator, waardoor de auto zijn stabiliteit behoudt tijdens het remmen in een bocht.

Dit stelt Vanquish in staat om een strakkere lijn in een bocht vast te houden, waardoor meer van het rempotentieel aan de achterkant wordt benut zonder dat dit ten koste gaat van de stabiliteit. Omdat er een hoger rempotentieel achter wordt gebruikt, kan de bestuurder later remmen, waarbij slipkoppelvectoring het gevoel van een soepele en lineaire rijervaring verhoogt, met een beter pedaalgevoel en een beter herstel van de glijbaan indien nodig.

Hoewel de Vanquish niet is gebouwd voor het circuit, tonen functies als deze de dynamische mogelijkheden van ons hele assortiment. Het is deze diepte van mogelijkheden en nauwkeurige afstelling die de rijervaring van de Vanquish naar een hoger niveau tillen, vooral voor diegenen die de grenzen van zijn prestaties volledig willen verkennen.

De Vanquish zorgt voor maximaal rubber op de weg en is standaard voorzien van 21″ gesmede lichtmetalen velgen en op maat gemaakte Pirelli P ZERO-banden™. In nauwe samenwerking met zijn strategische wielleveranciers hebben de ingenieurs van Aston Martin de structuur van deze lichtgewicht wielen geoptimaliseerd om het gewicht te minimaliseren, de duurzaamheid en dynamische prestaties te maximaliseren zonder afbreuk te doen aan het ontwerpkarakter. Met behulp van geavanceerde simulatie om ervoor te zorgen dat al het overtollige gewicht is verwijderd, zijn deze wielen lichter dan eerdere 21″ wielen.

Om Vanquish’s unieke mix van supercar-prestaties en ultra-luxe rijervaring in evenwicht te brengen, heeft Aston Martin nauw samengewerkt met Pirelli om een op maat gemaakte zomer- en winterbandencompound voor het merk te ontwikkelen. Voor de zomerbanden verwerkt Pirelli het loopvlakontwerp van de P ZERO™ (PZ4) in een op maat gemaakte constructie. Deze nieuwe P ZERO™ voldoet aan de veeleisende prestatiedoelstellingen van Aston Martin dankzij geavanceerde technologische kenmerken en state-of-the-art materialen. Voor koude klimaten biedt de P ZERO™ Winter 2 uitstekende veiligheid met uitstekende remprestaties op sneeuw en een ‘A-klasse’-classificatie voor natte omstandigheden op het EU-label.

Om te voldoen aan de rijcomforteisen van Aston Martin voor zowel zomer- als winteruitrusting, is de Vanquish P ZERO™ (PZ4) uitgerust met het Pirelli Noise Cancelling System (PNCS), een technologie die het geluid in de auto met de helft kan verminderen dankzij een geluidsabsorberende voorziening aan de binnenkant van de band.

Simon Newton, Director of Vehicle Performance van Aston Martin, zei: “Vanquish voegt een nieuwe dimensie toe aan het vernieuwde Aston Martin-gamma. De nieuwe V12-motor is een larger-than-life karakter, met een enorm koppel van net boven stationair toerental in combinatie met een werkelijk woeste topklasse. Het is echt een buitengewone motor. Dit gevoel van grenzeloze voortstuwing moest gepaard gaan met een gelijk niveau van controle en finesse; iets wat we hebben bereikt door de enorme reikwijdte van de nieuwe Bilstein DTX adaptieve dempers, e-diff en elektronica van de nieuwste generatie verder te onderzoeken. We hebben ook nauw samengewerkt met Pirelli om een op maat gemaakte band te ontwikkelen die speciaal is afgestemd op Vanquish. De resulterende mix van dynamische precisie, epische prestaties en luxueuze verfijning is uniek speciaal, met een bandbreedte die een nieuwe standaard zet voor het halo-model van het merk en de naam Vanquish waardig is”.

Ontwerp – Exterieur
Met een geheel nieuwe oppervlaktetaal drukt Vanquish hedendaagse elegantie uit door zijn strakke lichaamsbouw, brede houding en vloeiende rondingen. De sleutel tot het bereiken van zo’n overtuigende aanwezigheid is een grotere wielbasis; de afstand tussen de A-stijl en de vooras wordt met +80 mm verlengd om de motorkap te verlengen voor een grillig en toegeeflijk profiel.

Door de proporties van de motor voorin te versterken, drukt de Vanquish een fantastisch gevoel van snelheid en kracht uit, waarbij de druppelvorm de immense voortstuwingsstroom van voor naar achter vastlegt. Het is ook gebaseerd op de diepe band van Aston Martin met de autosport, waarbij het ontwerpteam zich liet inspireren door iconische Aston Martins uit het verleden en het heden. Met name de ingewikkelde functionele details van de huidige Formule 1-auto’s en de strakke, vloeiende vormen van de duivels snelle ‘Project Cars’ die zich ontwikkelden van serieproductiemodellen tot races op Le Mans in de jaren 1960.

Dit autosport-DNA is terug te zien in enkele van de bepalende kenmerken van de Vanquish; de gebeeldhouwde motorkap, met op de F1 geïnspireerde thermoslamellen om de V12-motor te helpen koelen, en de kenmerkende Kamm-staart die dient om de snelheidsondermijnende weerstand te verminderen en zo’n onderscheidend kenmerk was van de projectauto’s. De naadloze integratie van deze en andere details getuigt van een instinctieve beheersing van ontwerp, vorm en technische functie.®

Marek Reichman, Executive Vice President en Chief Creative Officer van Aston Martin, zei: “Vanquish is een iconisch halo-model voor ons sportwagenportfolio en we ontwerpen altijd voor meer dan verwacht, rationeel en doordacht. We legden de onmetelijkheid van zijn uitvoering en de heerszucht van het beoogde doel vast, terwijl we het drama van Vanquish temperden met een zeldzaam en onmiskenbaar gevoel voor elegantie. Ons team toonde moed en nieuwsgierigheid in hun zoektocht om onverwachte ontwerpideeën te leveren. Het druppelvormige exterieur is voorzien van een geheel nieuwe oppervlaktetaal en versterkte proporties van de motor voorin, en het interieur combineert de focus van een echte rijdersauto met verhoogde luxe en state-of-the-art technologie. Er is grote passie in het creëren van pure opwinding, en deze nieuwe Vanquish is een hoogtepunt van onverschrokken creativiteit en menselijk vernuft. We hebben next-level, ultra-luxe prestaties gecombineerd met Brits-coole sportwagenstyling om een bekronend Aston Martin V12-vlaggenschip voor de eeuwigheid te leveren.”

De Vanquish krijgt een geheel nieuw ontwerp voor de voorbumper, het spatbord en de grille, wat zorgt voor een assertiever designkarakter en een grotere aanwezigheid op de weg. De traditionele lamellengrille is gestandaardiseerd en het diafragma is vergroot, waardoor het oppervlak met 13% is toegenomen ten opzichte van de DBS 770 Ultimate om de koeling van de 835 pk sterke motor te bevorderen. Nieuwe ventilatieopeningen aan de buitenkant van de bumper leiden de lucht rond de neus en leiden koele lucht naar de voorste wielkasten om te helpen bij het koelen van de remmen.

Matrix LED-koplampen introduceren de nieuwe lichtsignatuur van het merk met geïntegreerde dagrijverlichting (DRL’s). Er zijn ingewikkelde details aangebracht op de lichten, waaronder het Aston Martin-woordmerk dat op de binnenkant van de koplampen is geëtst.

Een van de meest dramatische elementen van het algehele ontwerp is het panoramische glazen dak. Een primeur voor een Aston Martin V12, Vanquish is standaard uitgerust met deze spectaculaire functie. Getint om 6% lichttransmissie mogelijk te maken en met behulp van een low-e-coating om de inzittenden te beschermen tegen schadelijke UV-A- en B-stralen, wordt de noodzaak van een traditionele jaloezie tenietgedaan om ervoor te zorgen dat het gevoel van ruimte en snelheid te allen tijde kan worden genoten.

Een van de meest iconische ontwerpkenmerken van elke Aston Martin is de kenmerkende zijstraat. Op Vanquish zit de unieke handtekening doelbewust in een gebeeldhouwd invulpaneel. Standaard is de zijplank afgewerkt in glanzend chroom dat zich onderscheidt van het glanzend zwarte zij-invulpaneel, maar dit kan worden aangepast als onderdeel van de optionele exterieuruitrustingspakketten. Net als Aston Martins uit het verleden is Vanquish versierd met een rood ‘V12’-motief; Een subtiel detail met een suggestieve historische betekenis.

Een ander direct herkenbaar kenmerk van Aston Martin zijn de verzonken deurgrepen, die nu elektronisch naar de hand worden uitgeklapt met een simpele druk op de knop of wanneer het voertuig wordt geopend via de transpondersleutel. Frameloze buitenspiegels introduceren een kleiner, slanker ontwerp om het aerodynamische profiel van Vanquish te verbeteren en tegelijkertijd het oppervlak van het reflecterende oppervlak te maximaliseren voor optimaal zicht naar achteren.

Het drama van het ontwerp van de Vanquish bereikt zijn crescendo aan de achterkant dankzij zijn brede, krachtige heupen en meedogenloos abrupte Kamm Tail met geïntegreerde spoiler op het dekdeksel om aerodynamisch evenwicht van voor naar achter te bieden. Een puur stylingelement van de achterkant is het ‘Shield’, dat is ontworpen om te lijken alsof het aan de achterkant van de auto zweeft. Dit opvallende paneel is trots voorzien van het Aston Martin-woordmerk en kan worden aangepast in verschillende afwerkingen van koolstofvezel of carrosseriekleur.

Het schild wordt omlijst door geheel nieuwe LED-lichtbladen. Deze ingewikkelde verlichtingslay-out – bestaande uit zeven afzonderlijke bladen – was voor het eerst te zien op Valkyrie en is zowel modern als simplistisch in zijn ontwerp, maar zorgt ervoor dat de Vanquish net zo direct herkenbaar is in het donker als bij daglicht.

De behandeling aan de achterkant wordt gecompleteerd door de diffusor over de volledige breedte, die de luchtstroom onder lage druk onder de auto beheert voor een betere stabiliteit bij hoge snelheden. De Vanquish krijgt een nieuw ontwikkeld roestvrijstalen uitlaatsysteem met een unieke uitlaatdempergeometrie en een verbluffende viervoudige uitlaatpijplay-out. Dit resulteert in een verbeterd frequentiebereik en resonantiegedrag dat de traditie van de Vanquish-bloedlijn voortzet om een fantastisch V12-gehuil uit te zenden. Voor wie de ultieme auditieve ervaring wil, is de Vanquish ook verkrijgbaar met een optioneel titanium uitlaatsysteem. Dit maakt gebruik van een kleinere uitlaatdemper om een helderder, luider en nog boeiender V12-geluidskarakter te geven, terwijl ook een gewichtsvermindering van 10,5 kg wordt bereikt.

Ontwerp – Interieur
Vakmanschap en precisie is een rode draad in het interieur van de Vanquish. Het interieur van de Vanquish is doelbewust ontworpen als een vlaggenschip met 2 zitplaatsen en is erop gericht de bestuurder plezier te bezorgen en de viscerale ervaring met slechts één ander te delen.

Voortbouwend op de nieuwe interieurarchitectuur die zo’n sprong voorwaarts heeft gemaakt in alle sportwagens van de volgende generatie Aston Martin, heeft Vanquish een op maat gemaakte interieurindeling gekregen. De middenconsole is verlaagd in een horizontaal vlak voor een groter gevoel van helderheid, ruimte en luxe.

Vanquish interior maakt ook gebruik van een mix van materialen om secties te creëren met gedurfde zichtbare lijnen om het gevoel van luxe en kwaliteit te versterken. Ongeacht de specificaties van het sieradenpakket vervangt een subtiele heldere chromen horizonlijn een traditionele stiklijn op het dashboard.

In een tijdperk van technologie waarin touchscreens het interieur kunnen domineren, blijft Vanquish technologie combineren met tactiele oppervlakken die het gevoel van luxe behouden en intuïtief te gebruiken zijn tijdens het rijden. Daartoe zijn alle belangrijke bedieningselementen voor de bestuurder centraal gemonteerd, waardoor de veelgebruikte functies binnen handbereik blijven en de helderheid en eenvoud van een op de bestuurder gericht interieur worden versterkt.

Het volledig digitale 10,25-inch TFT-bestuurdersdisplay is ontworpen om informatie met maximale helderheid weer te geven en biedt aangepaste displayconfiguraties. Ook het 10,25-inch Pure Black-touchscreensysteem met volledige online connectiviteit, geïntegreerd in de verplaatste middenconsole, is voorzien van technologie met volledige capacitieve gebarenbediening met één of meerdere vingers.

Het scherm biedt gebruikerscontrole voor alle infotainment-, klimaat- en algemene voertuiginstellingen; Goed uitgebalanceerd met de tastbaarheid van massieve metalen draaiknoppen, rollen en zichtbare bevestigingen die koud aanvoelen, wat het vakmanschap en de trots aantoont die nodig zijn om ons vlaggenschip te bouwen. Deze fysieke schakelaars en knoppen blijven behouden voor de belangrijkste mechanische bewerkingen van versnellingskeuze, aandrijfselectie, verwarming en ventilatie. Er zijn ook override-schakelaars voor chassis, ESP en uitlaat, Lane Assist en Park Distance Control, zodat de meest gebruikte bedieningselementen intuïtief kunnen worden bediend zonder dat u uw ogen van de weg hoeft te halen. De verlichte glazen start/stop-knop voor de motor bevindt zich centraal in de middenconsole en biedt een boeiende startprocedure die iconisch is geworden voor Aston Martin.

Rondom de verlichte knop bevindt zich een tactiele, machinaal bewerkte metalen draaiknop om de gewenste rijmodus te selecteren. De automatische versnellingsbak wordt bediend met een nieuwe centrale hendel om Rijden, Neutraal en Achteruit te selecteren. Met een aparte handmatige knop kan de automatische functie worden opgeheven voor een meer betrokken rijervaring via de op het stuurwiel gemonteerde peddels.

Het karakter van het motorgeluid is iets waar de naam Vanquish synoniem voor is. Door de rijmodus te wijzigen of de speciale uitlaatknop te gebruiken, kan het uitlaatkarakter worden veranderd van een ontspannen, verfijnde V12-klank in de GT-modus naar een steeds volbloediger, gedurfder en assertiever geluidskarakter wanneer de modi Sport en Sport+ worden geselecteerd. Met een aparte uitlaatknop kan de bestuurder deze geluidskwaliteit regelen, onafhankelijk van de geselecteerde dynamische modus.

Vanquish is het vierde model met Aston Martin’s infotainment van de volgende generatie, een volledig op maat gemaakt systeem dat helemaal opnieuw is ontwikkeld, na de eerste introductie op de DB12, Vantage en DBX707. Aangevuld met een nieuwe Aston Martin-app voor mobiele telefoons die Apple iOS- en Android-apparaten ondersteunt, maakt het interactie, controle en feedback van en naar de Vanquish van de klant mogelijk via hun persoonlijke apparaat.

Het navigatiesysteem maakt gebruik van online connectiviteit voor een slimmere, snellere en informatievere ervaring. De online verbinding stelt de chauffeur in staat om eenvoudig zijn favoriete restaurant op te zoeken, de recensies te lezen en het als bestemming te kiezen.

3D-kaarten geven intuïtieve, duidelijke instructies met rijstrookbegeleiding en realtime verkeersoverlays. Connected dynamic routing zorgt voor onnodige vertragingen. Satellietweergave die dynamisch wordt gedownload om de omgeving te visualiseren terwijl u rijdt.

Draadloze Apple CarPlay wordt ook ondersteund door Vanquish voor bestuurders die liever navigatie-apps via hun mobiele apparaat gebruiken.

Het infotainmentsysteem is gebouwd rond online connectiviteit en een geheel nieuwe bijbehorende Aston Martin-app; functionaliteit die Vanquish-eigenaren in staat stelt om met hun auto te communiceren, te interageren en in contact te komen.

Online connectiviteit zal de eigendomservaring ondersteunen door middel van meer gebruiksgemak, gemoedsrust en de mogelijkheid om voertuigfuncties bij te werken en te upgraden vanuit het comfort en de veiligheid van hun mobiele telefoon. Aston Martin Connected Car is een systeem dat zich steeds verder uitbreidt en zal zich blijven ontwikkelen naarmate producten en diensten beschikbaar komen.

Dit geheel nieuwe ecosysteem voor verbonden auto’s maakt gebruik van drie belangrijke elementen: de auto, de mobiele app van Aston Martin en de beveiligde dataservers van Aston Martin. Deze drie elementen verbinden via wereldwijd roamende 4G LTE / GSM mobiele netwerken via de ingebouwde e-SIM in Vanquish, die wordt gehost door Aston Martin. De mobiele app van Aston Martin wordt gehost door een persoonlijk apparaat aan boord en een bijbehorend datacontract. Persoonsgegevens worden beschermd door de nieuwste industriestandaarden op het gebied van cyberbeveiliging en cloudbescherming.

Bij de aankoop van hun nieuwe Vanquish worden eigenaren uitgenodigd om zich in te schrijven voor de nieuwe mobiele Aston Martin-app en hun eigen unieke AML-ID aan te maken. De app is beschikbaar op Apple iOS en Android en biedt een reeks abonnementspakketten voor verbonden auto’s die de eerste 3 jaar gratis zijn en zijn ontworpen om de eigendomservaring van Aston Martin te maximaliseren.

Gepersonaliseerde inhoud die specifiek is voor hun auto wordt gepresenteerd op duidelijke en intuïtieve schermen die naadloos aansluiten bij de nieuwe UI/UX van het infotainmentsysteem. Vanuit de app kunnen klanten hun voertuig monitoren, lokaliseren en beschermen en ze kunnen ook hun accountgegevens beheren en delen in de gemeenschap van Aston Martin-eigenaren via geïntegreerde mediafeeds.

Zoals je zou verwachten, staat het comfort van bestuurder en passagier voorop in een auto die is ontworpen om moeiteloos continenten te doorkruisen. De Vanquish is standaard uitgerust met de Sports Plus Seat en is optioneel verkrijgbaar met de Carbon Fibre Performance Seat, en heeft een lage zitpositie die zorgt voor een sportief gevoel en de perfecte positie voor dynamisch rijden. De lage middenconsole en de geschulpte deurpanelen optimaliseren de ruimte rond het bovenlichaam, zodat de armen van de bestuurder niet worden gehinderd tijdens dynamisch rijden of manoeuvreren.

De achterkant van Vanquish is zorgvuldig ontworpen om ervoor te zorgen dat elk deel van het interieur wordt overladen met hetzelfde detailniveau en dezelfde toegeeflijke afwerking. De gebeeldhouwde kruisbeugel aan de achterkant is een gedurfd statement dat de speciaal gemaakte gebieden scheidt voor prachtige zadellederen bagagesets, die als accessoire verkrijgbaar zijn.

Precisievakmanschap blijft de kern van alle Aston Martins, met prachtige details en een uniek karakter dat wordt belichaamd door de nieuwe quiltpatronen die met Vanquish zijn geïntroduceerd. Het nieuwe stikpatroon is toegepast op de Sports Plus Seat en de hoedenplank achterin. Als een carbon dakoptie wordt geselecteerd, worden de stiksels van de hoedenplank achterin gespiegeld op de hemelbekleding.

Net als alle Aston Martin-modellen kunnen Vanquish-klanten eindeloze mogelijkheden op maat en personalisatie verkennen via de Q by Aston Martin-personalisatieservice. Door gebruik te maken van de vaardigheden van de ontwerpers en ambachtslieden van Q, maken klanten een onvergetelijke persoonlijke inbedrijfstellingsreis die alles kan omvatten, van een enkel klein onderscheidend detail tot volledige engineering en productie van volledig op maat gemaakte componenten om een echte one-off te creëren.

Voor ons halo-model is het niet meer dan passend dat Vanquish standaard is uitgerust met het allerbeste audiosysteem van onze audiopartners Bowers & Wilkins. Naadloos geïntegreerd en vakkundig afgestemd op de Vanquish, levert het dubbel versterkte surround sound-systeem met 15 luidsprekers de meest meeslepende geluidservaring.

De sensationele nieuwe Vanquish is verkrijgbaar in beperkte aantallen en is nu te bestellen met de eerste leveringen in Q4 2024. Allen zullen overwonnen worden.

De
V12 Bloodline
Aston Martin’s liefdesaffaire met de V12-motor begon in 1998 met Project Vantage. Het was een conceptauto die bijna in productie was, met een 5,9-liter V12-motor en een voorproefje van het eerste ontwerp van een geavanceerde chassisstructuur van aluminium en koolstofvezel, die later zou uitgroeien tot de eerste generatie Vanquish.

Slechts een jaar na de onthulling van Project Vantage lanceerde Aston Martin de DB7 Vantage. De eerste Aston Martin die in productie ging met een V12-motor, de 420 pk sterke machine – verkrijgbaar in zowel Coupé- als Volante-carrosserievarianten – bleek enorm populair en bleef tot 2003 te koop, overlappend met de productie van de 460 pk sterke V12 Vanquish, die in 2001 met veel bijval werd gelanceerd.

Een aanzienlijke prestatieverbetering en evenredige upgrades van het chassis, de remmen en de aerodynamica leidden tot de 520 pk en 200 mph sterke V12 Vanquish S. Gelanceerd in 2004 en in productie blijvend tot 2007, bevestigde hij de Vanquish als een van de meest iconische modellen van Aston Martin, met een totale verkoop van meer dan 2500 eenheden.

Zijn vervanger zou een terugkeer betekenen naar een ander geweldig Aston Martin-naamplaatje: DBS. Door nu gebruik te maken van het bekroonde VH-platform van gelijmd aluminium van het bedrijf en uitgebreid gebruik te maken van koolstofvezel voor de gespierde carrosserie van de auto, was de nieuwe DBS – gebouwd tussen 2007 en 2012 – voorzien van adaptieve demping, koolstofkeramische remmen en een keuze uit handgeschakelde en automatische transmissies met paddle-shift.

De naam Vanquish maakte in 2012 een glorieuze terugkeer, het model van de tweede generatie heeft nu een ontwikkeling van 565 pk van de nu legendarische 5,9-liter V12. Met meer interieur- en bagageruimte (dankzij een meer pakketefficiënte evolutie van de VH-structuur) bracht Vanquish meer comfort en luxe, terwijl het ook de prestaties en het rijgedrag van het vlaggenschip van Aston Martin intensiveerde; een trend die werd voortgezet door de nog krachtigere 592 pk sterke Vanquish S, die in 2016 werd geïntroduceerd.

2018 markeerde de komst van de DBS Superleggera. Het nieuwe, bruut knappe, carbon vlaggenschip had een geheel nieuwe, in eigen huis ontworpen 5,2-liter Twin-Turbocharged V12 gekoppeld aan een achttraps automatische transaxle. Met een monumentale 725 pk en 900 Nm koppel bood deze nieuwe Aston Martin Super GT werkelijk ongeëvenaarde prestaties en was hij in staat om in slechts 6,4 seconden van 0-100 km/u te accelereren en een topsnelheid van 211 km/u te bereiken.

Voor het laatste productiejaar heeft Aston Martin de prestaties en wenselijkheid van dit vlaggenschip verder verhoogd met de limited-edition DBS 770 Ultimate. Met een motorvermogen dat is opgevoerd tot 770 pk en een chassis dat is afgesteld om een nog scherpere dynamische focus te leveren, legde de Ultimate de lat opnieuw hoger, overtrof hij zijn voorgangers en gaf hij de DBS een spectaculair afscheid.

Meer dan een kwart eeuw na het schrijven van het eerste hoofdstuk van zijn V12-verhaal, introduceert de derde generatie Aston Martin Vanquish een nieuw tijdperk van rijervaring en drukt hij zijn stempel als het krachtigste, meest capabele en begerenswaardige vlaggenschip voor serieproductie in de 111-jarige geschiedenis van het ultra-luxe merk.

Over Aston Martin Lagonda:
De visie van Aston Martin is om ’s werelds meest begerenswaardige, ultra-luxe Britse merk te zijn en de meest voortreffelijke verslavende prestatieauto’s te creëren.

Aston Martin, opgericht in 1913 door Lionel Martin en Robert Bamford, wordt erkend als een iconisch wereldwijd merk dat synoniem staat voor stijl, luxe, prestaties en exclusiviteit. Aston Martin combineert de nieuwste technologie, aloud vakmanschap en prachtige styling om een reeks veelgeprezen luxemodellen te produceren, waaronder de Vantage, DB12, DBS, DBX en zijn eerste hypercar, de Aston Martin Valkyrie. Afgestemd op zijn Racing. Green. duurzaamheidsstrategie ontwikkelt Aston Martin tussen 2025 en 2030 alternatieven voor de verbrandingsmotor met een gemengde aandrijflijnbenadering, waaronder PHEV en BEV, met een duidelijk plan om een line-up van elektrische sportwagens en SUV’s te hebben.

Aston Martin Lagonda, gevestigd in Gaydon, Engeland, ontwerpt, creëert en exporteert auto’s die in meer dan 50 landen over de hele wereld worden verkocht. De sportwagens worden geproduceerd in Gaydon en de luxe DBX SUV-reeks wordt met trots geproduceerd in St Athan, Wales. Het bedrijf ligt op schema om tegen 2030 netto nul productiefaciliteiten te leveren.

Lagonda werd opgericht in 1899 en kwam samen met Aston Martin in 1947 toen beide werden gekocht door wijlen Sir David Brown, en het bedrijf is nu genoteerd aan de London Stock Exchange als Aston Martin Lagonda Global Holdings plc.

In 2020 werd Lawrence Stroll Executive Chairman van het bedrijf, naast aanzienlijke nieuwe investeringen. Dit viel samen met de terugkeer van Aston Martin naar de top van de autosport met het Aston Martin Aramco Formula One® Team en begon een nieuw tijdperk voor het iconische Britse merk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait