Prestaties, betrouwbaarheid en bruikbaarheid verbeterd door steeds betere auto’s uit de autosport te maken
TOYOTA GAZOO Racing (TGR) is vandaag begonnen met het aannemen van bestellingen voor de nieuwe GR Supra GT4 EVO2, waarvoor uitgebreide feedback van raceteams en coureurs over de hele wereld werd gebruikt om hogere niveaus van prestaties, betrouwbaarheid en bruikbaarheid te bereiken.
Sinds de lancering van de GR Supra GT4 in 2020 is er dankzij de steun van race-organisatoren en klanten meer dan 120 exemplaren van het model verkocht*1. Dankzij de inspanningen van raceteams en coureurs heeft het systeem races in de GT4-serie en internationale races in 11 landen en regio’s kunnen winnen, meer dan 500 podiumplaatsen*2 kunnen behalen en kampioen kunnen worden in drie regio’s: Azië, de Verenigde Staten en Europa.
Een bijgewerkte GR Supra GT4 EVO voor het seizoen 2023 bevatte verbeterde remmen, handling en motorprestaties, waardoor de auto gemakkelijker te besturen is voor bestuurders van verschillende vaardigheidsniveaus. Maar na die update, waarbij er geen einde kwam aan zijn inspanningen om steeds betere auto’s uit de autosport te maken, bleef TGR naar racecircuits over de hele wereld reizen om rechtstreeks waardevolle feedback van raceteams en coureurs te ontvangen die alleen kan worden verkregen onder de extreme omstandigheden van het racen. TGR heeft zijn “driver-first car-making”-benadering om dergelijke inzichten in de ontwikkeling te benutten verder ontwikkeld en heeft aan het begin van het seizoen 2025 het racedebuut van de GR Supra GT4 EVO2 gemaakt, met verbeterde prestaties, betrouwbaarheid en bruikbaarheid.
In het bijzonder werden ABS-kaarten nauwgezet opnieuw afgesteld door middel van rijden door verschillende coureurs op circuits in Japan en Europa om optimaal remmen en bochtenwerk mogelijk te maken op basis van het type en de slijtage van de band en de toestand van het parcours. Bovendien is de terugschakeltijd verkort door de toerenafstemming te verfijnen via een software-update, wat heeft geleid tot een verbeterde vertragingscontrole tijdens het remmen voor een hogere bochtsnelheid. Naast het verbeteren van de koelprestaties van de motor, remmen en aandrijflijn, zijn de temperaturen in de cockpit geoptimaliseerd om de auto gemakkelijker te besturen, zelfs onder zware omstandigheden, waardoor een hoog prestatieniveau behouden blijft. Deze verbeteringen maken de GR Supra GT4 EVO2 gemakkelijker te besturen, niet alleen voor professionele racers, maar ook voor amateurcoureurs die ambitieus deelnemen aan GT4-races over de hele wereld.
De GR Supra GT4 EVO2 zal zijn werelddebuut maken in januari 2025 in de eerste ronde van de IMSA Michelin Pilot Challenge, die wordt gehouden in combinatie met de 24 uur van Daytona.
De verkoop en klantenondersteuning van GT4 (verkoop van reserveonderdelen en technische ondersteuning) wordt verzorgd door TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH in Europa, TRD U.S.A., Inc. in Noord-Amerika, Toyota Customizing and Development Co., Ltd. in Japan en andere landen in Azië (exclusief China) en Toyota Motor (China) Investment Co., Ltd. in China.
<GR Supra GT4 EVO Technische specificaties>*3
Chassis | |
Lengte | 4.460 mm |
Breedte | 1.855 mm |
Constructie | Stalen/aluminium behuizing met zeer sterke rolkooi volgens de FIA-reglementen |
Splitter aan de voorkant | Composiet van natuurlijke vezels |
Achtervleugel | Composiet van natuurlijke vezels |
Brandstoftank | ATL FT3 veiligheidsbrandstofcel met snel tanksysteem (120 liter) |
Bestuurdersstoel | OMP racezadel met zespuntsgordel (FIA 8862-2009) |
Motor en transmissie | |
Type | In-line zescilinder, enkele twin-scroll turbocompressor |
Verplaatsing | 2,998 cm3 |
Max. vermogen | Afhankelijk van de prestatiebalans (powersticks meegeleverd). |
Max. koppel | Tot 660 Nm* |
Motormanagement | Marelli ECU |
Uitlaatsysteem | Akrapovic racing uitlaatsysteem met katalysator |
Smeermiddelen | RAVENOL |
Overdracht | Gemodificeerde ZF automatische transmissie met schakelflippers |
Differentiaal | DREXLER Motorsport-specificatie sperdifferentieel |
Aandrijfas | GKN Motorsport specificatie met hoog koppel |
Ophanging, stuurinrichting en remmen | |
Voorwielophanging | MacPherson veerpoot |
Achtervering | Multilink |
Schokdempers | KW verstelbare racedempers |
Stuurinrichting | Tandheugel, elektrisch ondersteund |
Remmen (voor) | Brembo raceremklauwen met zes zuigers, Staal ⌀ 390 mm remschijven |
Remmen (achter) | Brembo raceremklauwen met vier zuigers Staal ⌀ 355mm remschijven |
Banden voor/achter | Pirelli 305/660-18 Voor / 305/660-18 Achter |
Wielen | OZ 11 x 18 inch |
Elektronisch regelsysteem | |
Tractie controle | Standaard |
ABS | Standaard |
Digitale weergave-eenheid | Standaard |
Datalogger | Standaard |
Achteruitrijcamera | Optie |
Controlesysteem voor de bandenspanning | Optie |
Sensoren voor veerweg | Optie |
Uitrusting | |
Brandblussysteem | Standaard |
Air jack systeem | Standaard |
Drinksysteem | Optie |
Gehomologeerd duurheidspakket | Optie |
Verwachte verkoopprijs in Europa
202.000 euro*5
GR Supra GT4 EVO2 voertuigverkoop en klantenondersteuning bedrijf per regio
Europa:
TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH
E-mailadres: tgrcms@tgr-europe.com