Indianapolis Motor Speedway Museum veilt zijn originele Zilverpijl in samenwerking met Mercedes-Benz Classic en RM Sotheby’s
• Deskundigen kennen de auto een potentiële recordwaarde toe
• Mercedes-Benz Museum biedt het kader voor de veiling
• Expertiserapport van Mercedes-Benz Classic documenteert vooraf de originaliteit, authenticiteit en unieke geschiedenis
Een hoogtepunt tijdens de Pebble Beach Automotive Week 2024 is de Formule 1-racewagen W 196 R die in het weekend te zien zal zijn op de stand van Mercedes-Benz. De racewagen is sinds 1965 in het bezit van het Indianapolis Motor Speedway Museum. De auto zal naar verwachting tegen het einde van het jaar worden geveild door RM Sotheby’s in het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. Het is daarmee een van de zeer weinige W 196 R’s die van eigenaar wisselen. Experts kennen het voertuig een potentiële recordwaarde toe. De waardevolste auto ter wereld is een van de slechts twee gebouwde Mercedes-Benz 300 SLR ‘Uhlenhaut Coupés’. Deze werd in mei 2022 door Mercedes-Benz verkocht voor de recordprijs van 135 miljoen euro. De racesportwagen is gebaseerd op de succesvolle Formule 1-Zilverpijl van de seizoenen 1954 en 1955.
“De Mercedes-Benz Zilverpijlen schitteren ook decennia na hun racesuccessen nog steeds. Mercedes-Benz Heritage ondersteunt de geplande veiling met al zijn product- en erfgoedexpertise: het Indianapolis Motor Speedway Museum zal de opbrengst van de veiling gebruiken om zijn tentoonstelling te renoveren, om zo de fascinatie voor de autosport levend te houden voor fans van over de hele wereld met een hedendaags aanbod. De veiling in het Mercedes-Benz Museum wordt een van de spannendste momenten van het jaar.”
Marcus Breitschwerdt, CEO van Mercedes-Benz Heritage GmbH
“RM Sotheby’s en Mercedes-Benz Classic hebben al jaren een uitstekende relatie. Bovenal hebben we samengewerkt om de ‘Uhlenhaut Coupé’ op de markt te brengen. Nu presenteren we in samenwerking met het Indianapolis Motor Speedway Museum iets dat net zo bijzonder is: een Mercedes-Benz W 196 R, bestuurd door twee van de grootste coureurs aller tijden, Juan Manuel Fangio en Stirling Moss. De opbrengst van de verkoop gaat naar een goed doel, dat de nalatenschap van het Indianapolis Motor Speedway Museum voortzet door middel van verschillende projecten en de oprichting van een fonds voor het museum om zijn collectie uit te breiden en te onderhouden. Hiermee wordt de levensvatbaarheid van de organisatie op de lange termijn gegarandeerd.”
Rob Myers, voorzitter en CEO van RM Group of Companies
“De Mercedes-Benz W 196 R vertegenwoordigt een opmerkelijk stukje autosportgeschiedenis. Het was een eer om deze bijzondere auto in onze collectie te hebben. De opbrengst van de veiling zal de toekomst van onze collectie veiligstellen, doordat het ons in staat stelt om items te kunnen verwerven die passen bij onze missie en noodzakelijke restauratiewerkzaamheden komende jaren te kunnen voortzetten. We zijn blij dat de experts van Mercedes-Benz Classic de originaliteit en geschiedenis bevestigen met hun expertiserapport. Het Mercedes-Benz Museum is de juiste setting voor de daaropvolgende veiling.”
Joe Hale, directeur van Indianapolis Motor Speedway Museum
Na de Pebble Beach Automotive Week 2024 zal de racewagen naar het Mercedes-Benz Classic Center in Stuttgart worden gebracht voor een expertiserapport. Dit document levert gedetailleerd bewijs van de originaliteit en geschiedenis van bijzonder hoogwaardige klassiekers uit de merkgeschiedenis. Dit maakt het een uitstekend bewijs van authenticiteit. De technische experts van het Classic Center werken nauw samen met de Mercedes-Benz Classic Archives.
Italy Grand Prix at Monza, 11 September 1955. Stirling Moss in the Mercedes-Benz W 196 R Formula One racing car with a streamlined body (starting number 16) in the banked corner. (Photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archive: R7986)
Details van de Mercedes-Benz W 196 R met chassisnummer 9
De racewagen met chassisnummer 9 werd na het seizoen van 1954 voltooid en aanvankelijk gebouwd als variant met vrijstaande wielen. Voor de formulevrije Grand Prix van Buenos Aires op 30 januari 1955 werd het chassis uitgerust met een 3 liter-motor. Juan Manuel Fangio behaalde in beide races twee tweede plaatsen voor zijn thuispubliek, wat hem de eindzege opleverde. De rest van het seizoen kreeg het voertuig conform het Formule 1-reglement de 2,5 liter-motor. Op 11 september 1955 reed Stirling Moss ermee in de laatste race van het seizoen in Monza. Voor het hogesnelheidscircuit was het voertuig uitgerust met de gestroomlijnde carrosserie. Op de zevende positie viel Moss uit na 28 rondes. Nadat in 1955 de raceactiviteiten werden gestaakt, werd de auto overgedragen aan het voormalige fabrieksmuseum. In 1965 ontving het Indianapolis Motor Speedway Museum de Mercedes-Benz W 196 R als schenking van het toenmalige Daimler-Benz AG.
De twee seizoenen van 1954 en 1955 behoren tot de succesvolste autosportjaren van het merk: Mercedes-Benz maakte een schitterende rentree op het Grand Prix-toneel met de Zilverpijl W 196 R. In beide jaren werd Juan Manuel Fangio Formule 1-wereldkampioen met de W 196 R. Daarnaast won Stirling Moss in 1955 het Wereldkampioenschap Sportwagens met de 300 SLR (W 196 S).
Verdere informatie over de Mercedes-Benz W 196 R: mb4.me/Rennwagen-W-196-R
Juan Manuel Fangio, the eventual winner, leads ahead of Stirling Moss at the non-formula Buenos Aires Grand Prix on 30 January 1955. For that, Mercedes-Benz installed the W 196 R racing car with the 3-litre M 196.I engine from the 300 SLR (W 196 S) in the W 196 R racing car. (Photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archive: 55354-40)