Supersterke Zweed domineert laatste ronde ‘Battle of Technologies’

Johan Kristoffersson zette vandaag in het Mettet een weergaloze prestatie neer en verzekerde zich van zijn 44e overwinning in het FIA World Rallycross Championship. De meervoudig wereldkampioen bleef zijn tegenstanders voor in de nieuwe ‘Battle of Technologies’.

Na de teleurstelling van zaterdag – toen een lekke band hem een podiumplaats op het Circuit Jules Tacheny ontnam – stond Kristoffersson op de tweede dag van de World RX of Benelux te popelen om terug te komen. Achter het stuur van zijn Volkswagen Polo KMS 601 RX met verbrandingsmotor deed hij dat in stijl.

Na zich in beide heats naar de overwinning te hebben geknokt – ondanks het feit dat hij bij beide gelegenheden niet aan de leiding uit de eerste bocht kwam – ging de KMS – HORSE Powertrain piloot naar behoren van start op pole position voor de eerste halve finale, die hij van start tot finish controleerde.

In de finale deed de Zweed het nog eens dunnetjes over, door een snel gestarte Niclas Grönholm af te weren in de eerste bocht en daarna niet meer achterom te kijken toen hij bijna vijf seconden voor zijn naaste achtervolger over de finish kwam. Zijn vierde overwinning uit zes races in 2024 vergroot zijn voorsprong aan de top van het klassement tot 39 punten.

“Ik moet het team heel erg bedanken”, zegt Kristoffersson. “Ze hebben me een geweldige auto gegeven en we waren constant snel, en vandaag hebben we alles voor elkaar gekregen. Ik ben erg blij en het was leuk om OC [Veiby – teamgenoot] op het podium te hebben en nog meer belangrijke punten voor het kampioenschap te verzamelen. Dat gezegd hebbende, onze concurrenten doen het ook goed en de rondetijden werden steeds krapper, dus we moeten blijven pushen.”

De weg van Kristoffersson naar de hoogste trede van het podium in de finale was relatief rustig, maar de strijd achter de leider in het kampioenschap was hevig. Kevin Hansen kwam als beste uit de strijd en bereikte voor de tweede keer dit weekend het podium, ondanks het feit dat de achterkant van zijn elektrische Peugeot 208 RX1e in bocht één de lucht in werd getild door de VW van Veiby, die zelf kort na de start ook even de lucht in was gegaan.

De geteisterde Hansen wist Veiby nipt af te troeven voor de tweede plaats. De Zweed reageerde op de joker van de Noor in de tweede ronde door de volgende ronde zijn voorbeeld te volgen en de neus van zijn VW-rivaal af te snijden in de aanloop naar de eerste bocht om de tweede plaats veilig te stellen.

Veiby eindigde amper een halve seconde verder op de derde plaats – met de snelste ronde van de race, zoals hij 24 uur eerder had gedaan – met Grönholm en winnaar van zaterdag Timmy Hansen eveneens in de achtervolging, waarbij het kwartet minder dan driekwart seconde van elkaar verwijderd was aan de eindstreep in een adembenemende finish.

Klara Andersson vervolledigde de finalisten met een zesde plaats in de tweede CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment-deelname, terwijl de andere reeksen overwinningen kende voor thuisrijder Kobe Pauwels in RX2e – de terugkeer van de Belg in de rallycross na enkele seizoenen, kampioenschapsleider Patrick O’Donovan in Euro RX1 en João Ribeiro in Euro RX3.

World RX’s ‘Battle of Technologies’ gaat verder in Montalegre in Portugal op 7 en 8 september.

Cross Cars verzorgen de show

Net zoals vorig jaar, verzorgden de deelnemers aan het Belgian Cross Car Championship een demonstratie tijdens de Belgische manche van World RX. Voor de jongeren die actief zijn bij de Cross Cars een unieke kans om hun talent te showen voor het talrijk opgekomen publiek. En, zoals Kobe Pauwels met zijn overwinning in RX2e bewees, een ideale leerschool voor een mooie carrière in de autosport.

In de categorie Junior XC nam Tom Devleeschauwer een prima start, maar in de eerste haarspeld links ging hij rond. Thymeo Dor kon hem niet meer ontwijken. Antoine Nikolay liet de kans niet liggen om helemaal alleen overtuigend naar de overwinning te rijden. “Het was mijn eerste wedstrijd op het circuit in Mettet, waar ik enkel een paar track days had afgewerkt. Deze omloop ligt me wel, al was ik in de halve finale wat te onstuimig,” aldus Antoine Nikolay.

In XC Senior was er helaas te weinig concurrentie voor Romuald Demelenne, die het ganse weekend domineerde met zijn Lifelive TN11. Melvin Van Oost werd mooi tweede in de finale, voor Nick Snoeys, die net zoals vorig jaar tijdens World RX het stuur nam van een Cross Car om zich te amuseren. Pascal Wathelet werd vierde, terwijl Manuel Havenne moest opgeven. “Jammer dat de overige toppers van het BK niet van de partij waren,” vertelde Romuald Demelenne, leider in het BK voor… Kobe Pauwels. “We hebben dit weekend vooral gebruikt om verschillende afstellingen te testen voor het vervolg van het Belgisch kampioenschap.” Ook de jongsten (tussen 7 en 11 jaar) amuseerden zich in hun Mini Buggy’s. In deze categorie was Ferre Selleslagh de snelste in de finale, voor Marilou Idrissa Muhido, het snelste meisje van het veld, en Mathis De Coninck, teamgenoot van winnaar Ferre Selleslagh.

EINDRESULTAAT: WRX OF BELGIUM

1. Johan KRISTOFFERSSON (SWE) KMS – Horse Powertrain (ICE) 5 ronden
2. Kevin HANSEN (SWE) Hansen World RX Team (EV) + 4.712s
3. Ole Christian VEIBY (NOR) KMS – Horse Powertrain (ICE) + 4.969s
4. Niclas GRÖNHOLM (FIN) CE Dealer Team (EV) + 5.266s
5. Timmy HANSEN (SWE) Hansen World RX Team (EV) + 5.451s
6. Klara ANDERSSON (SWE) CE Dealer Team (EV) + 10,121s

De volledige resultaten voor alle categorieën zijn te vinden op www.fiaworldrallycross.com

Hansen beëindigt winloze reeks met briljante Belgische overwinning

Voormalig wereldkampioen brengt fans in vervoering met masterclass in Mettet

Bij zijn aankomst in Mettet had Timmy Hansen bijna twee jaar niet op de hoogste trede van het FIA Wereldkampioenschap rallycross-podium gestaan. Vandaag (17 augustus) maakte hij met een prachtige 14e overwinning tijdens de World RX of Benelux nadrukkelijk een einde aan zijn onoverwinnelijke reeks, want de ‘Battle of Technologies’ blijft boeien.

De dag van Hansen begon niet zo goed toen een moment off track in heat 1 schade veroorzaakte die zijn Peugeot 208 RX1e afremde. In heat 2 moest hij het afleggen tegen jongere broer Kevin Hansen, maar de consistentie van de wereldkampioen van 2019 zorgde ervoor dat hij tweede werd in het tussenklassement, wat hem de pole-position opleverde voor de tweede halve finale, die hij naar behoren domineerde.

Nadat Kevin Hansen in de andere halve finale na een trage start van de leider in het kampioenschap, Johan Kristoffersson kunstig aftroefde voor de eerste plaats, veroverde het Hansen World RX Team-duo de eerste startrij voor de finale met zes auto’s. Ze maakten gebruik van hun elektrische acceleratie om de beste rij te halen.

Gebruikmakend van hun elektrische acceleratie, dekte het duo Kristoffersson met succes af bij de start en zorgde vervolgens voor een meesterproef in teamwork om hun landgenoot achter zich te houden. Terwijl Kevin Hansen zijn defensieve vaardigheden inzette om zijn mede-Zweed af te schudden, kon Timmy Hansen een voorsprong opbouwen aan de kop van het veld en zegevierde met meer dan twee seconden als klap op de vuurpijl van een weergaloze prestatie.

“Dit voelt fantastisch!” zei de 32-jarige enthousiast. “We wisten dat het niet mogelijk was om hier te winnen op pure snelheid tegen KMS, maar we hebben zo hard gewerkt en de auto voelt het beste aan van het hele jaar. Het resultaat van vandaag was 100 procent te danken aan een ongelooflijke teamprestatie. We wisten wat we moesten doen en Kevin offerde zijn eigen race op door het veld te ondersteunen. Ik hou van mijn broer en ik ben zo trots op dit team en mijn familie.”

Achter Hansen woedde een geweldige strijd om de runner-up. Ole Christian Veiby kwam uiteindelijk als tweede over de finish voor KMS – HORSE Powertrain – de Noor zijn 11e podium in zijn carrière op het hoogste niveau – ondanks dat hij in de openingsronde van de finale bijna tot stilstand kwam bij de hairpin na contact van achteren.

Slechts 0,029 seconden scheidden Kevin Hansen en Kristoffersson in het duel om de laatste podiumplek. Nadat hij zijn rivaal uit Volkswagen een duwtje in de rug had gegeven om zijn broer te laten ontsnappen, kwam Hansen als vierde over de finish, maar een late lekke band voor Kristoffersson maakte de leider in het kampioenschap kwetsbaar voor een aanval en hij gaf de derde plaats meteen op de streep op – een dubbele podiumfinish voor een team dat tot dit weekend in 2024 nog nooit op het podium had gestaan.

Klara Andersson eindigde op een verre vijfde plaats op een moeilijke dag voor het CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment, terwijl teamgenoot Niclas Grönholm voortdurend geplaagd werd door technische problemen. René Münnich vervolledigde de finalisten in zijn duurzaam aangedreven ICE SEAT Ibiza, terwijl de Fransman Anthony Pelfrene de pech had om in de halve finale uitgeschakeld te worden door een motorprobleem, na zijn beste optreden in de World RX tot nu toe.

Thuisheld Kobe Pauwels staat bovenaan in RX2e voor zijn terugkeer in de rallycross, terwijl Yury Belevskiy de leiding heeft in Euro RX1 in een poging om het gat naar Patrick O’Donovan in de tussenstand van het kampioenschap te dichten. João Ribeiro is de leider in Euro RX3.

De actie gaat morgen (zondag 18 augustus) verder met de resterende heats, halve finales en finales in de support series en ronde zes van de 2024 World RX-campagne

Volledige categorieresultaten hier: www.fiaworldrallycross.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait