De nieuwe supersportwagen is een klasse apart: een 920 pk sterke twin-turbo V8 hybride aandrijflijn die het hoogste niveau van prestaties en comfort biedt voor een ongeëvenaarde rijervaring
Sant’Agata Bolognese/Monterey, Californië, 16 augustus 2024 – Automobili Lamborghini presenteert Temerario[1], de geheel nieuwe supersportwagen die is uitgerust met een twin-turbo V8 hybride aandrijflijn die de concepten prestaties, rijplezier en comfort opnieuw definieert. De Temerario is het tweede model in de Lamborghini High Performance Electrified Vehicle (HPEV) reeks, na de Revuelto[2], en voltooit de hybridisatie van de line-up van Sant’Agata Bolognese na het marktdebuut van de Urus SE[3].
De Temerario, een ster van de Monterey Car Week 2024, presenteert zichzelf als de nieuwe maatstaf in het segment van de supersportwagens, dankzij zijn prestaties die zijn klasse overtreffen. De nieuwe hybride aandrijflijn combineert een volledig nieuwe twin-turbo V8-motor met drie elektromotoren, goed voor een totaal vermogen van 920 pk. De twin-turbo V8 is vanaf nul ontworpen en ontwikkeld in Sant’Agata Bolognese en is de eerste en enige productiemotor van een supersportwagen die 10.000 tpm kan bereiken. De prestaties zijn een absolute openbaring: een topsnelheid van meer dan 340 km/u (210+ mph), 0 tot 100 km/u (0-62 mph) in slechts 2,7 seconden.
“De Temerario is een echte ‘fuoriclasse’: een auto van een klasse apart, een buitengewone en innovatieve auto, zowel vanuit technisch als stilistisch oogpunt”, zegt Stephan Winkelmann, voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini. “Elke nieuwe Lamborghini moet zijn voorgangers overtreffen op het gebied van prestaties, terwijl hij tegelijkertijd duurzamer is vanuit het oogpunt van emissies. Met de Temerario hebben we een belangrijk hoofdstuk afgesloten in de elektrificatiestrategie die is opgenomen in ons Direzione Cor Tauri-plan: we worden ook het eerste luxe automerk dat een volledig gehybridiseerd gamma aanbiedt.”
[1] Het voertuig wordt nog niet te koop aangeboden en is dus niet onderworpen aan Richtlijn 1999/94/EG. De gegevens over het brandstofverbruik en de emissies bevinden zich in de goedkeuringsfase.
[2] Verbruik en emissiewaarden van Revuelto: Gecombineerd brandstofverbruik: 11,86 l/100km; Gecombineerd stroomverbruik: 10,1 kWh/100 km; Gecombineerde CO2-emissie: 276 g/km; Gecombineerde CO2-efficiëntieklasse: G; Gecombineerd brandstofverbruik met lege accu: 17,8 l/100 km; Gecombineerde CO2-emissies en efficiëntieklassen van lege batterijen: G; [WLTP].
[3] Verbruiks- en emissiewaarden van Urus SE: Gecombineerd brandstofverbruik: 2,08 l/100km; Gecombineerd stroomverbruik: 39,5 kWh/100 km; Gecombineerde CO2-emissies: 51,25 g/km; Gecombineerde CO2-efficiëntieklasse: B; Gecombineerd brandstofverbruik met lege accu: 12,9 l/100 km; Gecombineerde CO2-emissies en efficiëntieklassen van lege batterijen: G; [WLTP].