Andy Lefevere won voor de derde opeenvolgende keer de Rally van Staden. Met zijn 6de zege in totaal is hij nu ook de alleenheerser in deze proef die het einde
van de zomerpauze inluidde op de regionale rallykalender.
Mooi zomerweer was het deel van deze Rally van Staden. En ook al bleef het in West-Vlaanderen zoals steeds enkele graden koeler dan in de rest van het land, toch werd het ervaren als “zeer warm”. Te warm misschien om in brandwerende kledij en met helm op in de buurt te gaan zitten van een motor op topvermogen, die zelf
ook heel wat hitte genereert. Het is tenslotte een… verbrandingsmotor. “Het is zeker 55 graden in de wagen, misschien wel 60”, liet Andy Lefevere weten na de finish.
De deelname van Lefevere werd bekend gemaakt op de persconferentie en vanaf dan was het pleit zowat beslecht. Niet dat de prestatie van Lefevere er minder op
werd. Met Marc Noppe naast zich en met de keuze van een Skoda Fabia RS Rally2 uit de stal van SXM, werd hij gelijk de topfavoriet. Echter, het credo stelt nogsteeds dat elke wedstrijd dient te worden gereden! Dat zoiets niet vanzelfsprekend was, dat mocht Chris Van Woensel ervaren. Van bij het omdraaien van de
spreekwoordelijke contactsleutel, kende de mooie Mitsubishi WRC05 problemen.
Daarmee verdween onmiddellijk een van de smaakmakers van de wedstrijd en een mogelijke zegekandidaat.
Het warme weer had nog andere gevolgen, slijtage en passages op proeven die door opgeworpen stof, zand en kiezel evolueerden doorheen de dag. Richard Pex,
op de Skoda Fabia Rally2, genavigeerd door Thijs O’Zeel, een man uit de streek, kreeg een kijk op wat een slecht gekozen coupure dan kan betekenen: een lekke
band en tijdsverlies. Het was een euvel dat vele rijders plaagde. Kurt Boone, die kreeg dan weer te maken met een tegensputterende motor op de Mitsu Lancer
Evo9, maar het probleem kon wel ter plaatse worden opgelost. En Paul Lietaer, die parkeerde de Ascona in de voorlaatste proef langs de kant, met een laconieke
“pong kapot”. Daarvoor had “de Polle” al alle proeven gewonnen en met een “historic” aanspraak gemaakt op een vierde plaats…
Wat betekende dit alles voor de wedstrijd? Wel, eerst en vooral was er een onverslaanbare Andy Lefevere. Met het verdwijnen van Van Woensel en de problemen
bij Pex en Boone, domineerde Lefevere deze editie van de Rally van Staden. Hij pakte liefst 12 scratchtijden op al de 12 proeven, om zo onbedreigd de zege te
pakken. Daarachter lag, eens het motoreuvel opgelost, de weg open voor Kurt Boone, die een eenzame tweede plaats haalde. Voor de derde podiumtrede was
de strijd feller. Richard Pex vocht de hele rally met Jonas Dewilde, Enzo Ide en Paul Lietaer. Met het uitvallen van Lietaer kon Pex, ondanks de lekke band, op de
derde podiumtrede klimmen. Een uitstekende Jonas Dewilde, op de Opel Corsa Rally4 genavigeerd door BK Rally klassementsleider Niels Reynvoet, strandde
aan de voet van het podium nadat Enzo Ide nog een late tijdstraf incasseerde. Bij de Historics lag na het verdwijnen van Lietaer de weg open voor Nick Toorré en
de Ford Sierra Cosworth. In Divise 1-2 was de winst eens te meer voor Stefaan T’Joens, maar een defecte servo maakte dat het een zondag van hard zwoegen
werd aan het stuur van de gebrideerde EvoX.
DIXIT
Nick Toorré en Frank Verschoore, winnaars bij de Historics “Staden is een prachtige rally in de streek, die ons goed ligt en waar we ook een mooi, vlug en gevarieerd par
cours kunnen terugvinden! We begonnen op een tweede plaats bij de Historics, achter Paul Lietaer, die voor ons toch niet te pakken is. Het parcours was verraderlijk,
met veel stof op de weg. Op de tweede proef liepen we tegen een turboprobleem, dat we zelf konden oplossen.
Bij de tweede passage op Oostnieuwkerke gingen we eens rechtdoor, met heel wat tijdsverlies als resultaat.
Halfweg de wedstrijd stonden we nog steeds tweede, maar Lietaer telde al één minuut en 37 seconden voorsprong. We hielden de plaats vast in de derde ronde, zonder al te veel risico’s te nemen. De hitte en de toch diep uitgereden coupures konden de mechaniek pijn doen en onze tweede plaats hadden we toch stevig vast. In de laatste passage op Oostnieuwkerke zagen we plots de Ascona van Paul langs de kant staan, spijtig voor hem. Hij reed een pracht van een wedstrijd en stond een gegeven moment zelfs derde algemeen! Nu stonden we plots eerste bij de Historics, en dus moesten we zeker geen onnodige risico’s meer nemen en gewoon trachten aan te komen.”
“Alles leek vlot te lopen tot we op de laatste passage in Westrozebeke een klapband kregen. Nick had de nodige moeite om de wagen op de weg te houden, tussen 2
elektriciteitspalen in! Sterk staaltje stuurmanskunst en koelbloedigheid in deze hitte… Het gebeurde vlakbij de finish van de proef en dus reden we door, met uiteinde
lijk een 8ste plaats algemeen en de eerste bij de Histo rics! Een onverhoopt succes waarbij nogmaals blijkt dat de prijzen pas aan de eindmeet worden gegeven! Zo
kunnen we na Ieper toch terug met een mooie uitslag thuis komen. De balans staat op 4 podiumplaatsen in 4 rally’s, een resultaat dat gezien mag worden, zeker met de “fragiele Sierra”! Alle lof aan Nick, die de wagen zo betrouwbaar wist te krijgen. Toch ook nog eens een dikke pluim aan de organisatie voor deze prachtige rally! Uitdagend parcours, goed georganiseerd en prachtig rallycentrum midden in Staden!”
Stefaan T’Joens, winnaar Divisie 1-2
“Het was een aangename rally, maar zwaar. We moesten wel zes klassements proeven rijden zonder stuurbekrachtiging aangezien de servopomp kapot was
gegaan. Om het te herstellen waren de servicemomenten net iets te kort, dus hebben we beslist om dan maar zo door te rijden. Maar in dit weer, met deze hitte
was het serieus werken!”
Andy Lefevere, winnaar Rally van Staden
“Ik ben blij dat we aan de finish zijn. Op het einde werd het toch wel moeilijk. De baantjes lagen er gevaarlijk bij, met veel zand en kiezel in de coupures. Ik
koos voor de Skoda Fabia deze keer want ik wil wel eens met alles gereden heb ben. Nu, ik had tien maanden niet gereden en dat voel je toch wel. De eerste
proeven was serieus wennen. Staden was onze test, daarna doen we zeker nog de Omloop van Vlaanderen en daar kan later misschien nog de Hemicuda aan
worden toegevoegd.
TOT ONZE SPIJT GEEN BEELDEN ,WIJ WAREN ER NIET WELKOM. (De redactie)