De hogere middenklasse opnieuw bekeken: de Audi A6 e-tron zet maatstaven op het gebied van design en rijbereik

Emotioneel design: naadloze exterieur- en interieurarchitectuur die qua design en ergonomie is afgestemd op de inzittenden

Uitmuntende aerodynamica en groot rijbereik van meer dan 750 kilometer

De beste rijdynamiek: adaptieve luchtvering zorgt voor grote spreiding tussen uitstekend langeafstandscomfort en sportieve rijdynamiek

Audi-CEO Gernot Döllner: “De A6 e-tron*, het eerste zuiver elektrische Audi-model dat verkrijgbaar is als Sportback en Avant, zal enthousiasme opwekken voor e-mobiliteit.”

 

Ingolstadt, 31 juli 2024 – De Audi A6 e-tron concept debuteerde op het autosalon Auto Shanghai 2021 als voorloper van een innovatieve familie van volledig elektrische volumemodellen. Audi lanceert de A6 e-tron* nu als Sportback en Avant. Als tweede model op het PPE-platform bouwt dit model uit de hogere middenklasse voort op de bekende producttroeven van het Premium Platform Electric: prestaties, rijbereik, efficiëntie en opladen. Het is ook het eerste model van het platform met een vlakkevloerconcept. Het exterieur is krachtig, sportief en perfect geproportioneerd. Audi’s nieuwe designfilosofie bepaalt het interieur. Afhankelijk van het uitrustingsniveau biedt de A6 e-tron* veel innovatieve features, zoals virtuele buitenspiegels van de tweede generatie, een glazen panoramadak dat ondoorzichtig wordt met een druk op de knop, en verlichte ringen achteraan.

“De A6 e-tron* is het eerste zuiver elektrische Audi-model dat beschikbaar is als Sportback en Avant”, zegt Gernot Döllner, bestuursvoorzitter van AUDI AG. “Zijn opvallende design resulteert in de beste stroomlijn in ons portfolio en dus voor meer efficiëntie. Hij zal enthousiasme opwekken voor e-mobiliteit, met zijn grote rijbereik van ruim 700 kilometer en zijn uitstekende rijdynamiek.”

Static photo,
Colours: Malpelo blue metallic, Magnet grey, Siam beige metallic

Het exterieur: elegant en progressief

Het strakke koetswerkdesign is gericht op dynamiek, progressiviteit en elegantie. De voorkant is zowel harmonieus als expressief. Door het slanke design van de dagrijverlichting en de brede grille lijkt de A6 e-tron* laag en breed op de weg te staan. Een zwart masker omringt het volledig gesloten en omgekeerde Singleframe en weerspiegelt zo de kenmerkende designtaal van de e-tron-modellen. De koplampen en andere functionele elementen, zoals de sensoren van het Advanced Driver Assistance System (ADAS) en de luchtinlaten, zijn geïntegreerd in het donkere masker, waardoor ze bijna onzichtbaar zijn.

De dynamische daklijn van de A6 e-tron* rust op een krachtige onderbouw met een lage rijhoogte. De quattro-blisters zijn de contouren die de quattro-aandrijving benadrukken met hun sculpturale en gespierde vorm. Ze vormen een kernelement van Audi’s design-DNA. Als hart van de auto wordt de batterij benadrukt door een zwart inzetstuk in de drempelzone. Het inzetstuk geeft de auto in zijaanzicht een vlakke, slanke en dynamische uitstraling. Het loopt door naar achteren en omvat de reflectoren, waardoor de A6 e-tron* optisch nog wat meer wordt uitgerekt. De Avant wordt ook gekenmerkt door een zeer vlakke daklijn, met een sterk naar voren hellende D-stijl. Een sierstrip in aluminiumlook vanaf de A-stijl tot aan de dakspoiler is een nieuw, onderscheidend kenmerk van de A6 Avant e-tron* en creëert een hoge herkenningswaarde.

De achterkant straalt een mix uit van sportieve elegantie en overvloedig vermogen. De strakke architectuur, in combinatie met de doorlopende en driedimensionale lichtstrip, verleent de nieuwe A6 e-tron* helderheid en zelfvertrouwen. Een opvallende spoilerlip rondt de achterpartij van de Sportback af, terwijl de opvallende achterdiffusor zorgt voor nog wat extra sportieve en dynamische uitstraling.

De Audi A6 e-tron* wordt standaard geleverd met dynamische vijfarmige 19-duimsvelgen, ontworpen als aerowielen, terwijl de S line ‘vijfspakige driepootvelgen’ van 20 duim in Graphite Grey krijgt. De S6 e-tron* is standaard uitgerust met 20-duimsvelgen. Optioneel zijn prachtige velgen tot 21 duim verkrijgbaar. Er zijn negen verschillende designs – van sportief tot elegant – beschikbaar, waaronder zes van Audi Sport.

Het exterieur van de Audi A6 e-tron* verschilt tussen de varianten basis en S line en het S-model. Bij de marktlancering zijn tot acht koetswerkkleuren beschikbaar, waaronder de effen standaardkleur Magnetic Grey, maar ook Glacier White Metallic, Typhoon Grey Metallic en Mythos Black Metallic. Ze benadrukken het krachtige en progressieve design van het exterieur. Er zijn ook twee blauwe tinten verkrijgbaar: Plasma Blue Metallic en Malpelo Blue Metallic. Daytona Grey met pareleffect en Siam Beige Metallic zijn exclusief voorbehouden aan de S line-variant en het S-model.

 

Toonaangevend: uitmuntende aerodynamica

Superieure aerodynamica is een wezenlijk onderdeel van Audi’s lange succesgeschiedenis. Ook de aerodynamische helden uit het verleden, zoals de Audi 100 (C3) en de Audi 80 (B3), zijn onder te brengen in de middenklasse. Ronduit legendarisch was de luchtweerstandcoëfficiënt van de Audi 100 van de derde generatie, die indertijd ‘algemeen wereldkampioen aerodynamica’ werd genoemd. Met een Cx-waarde van 0,30 overklaste Audi zijn concurrenten al in 1982 – en dat bleef het merk nog jarenlang doen.

Vandaag schrijft de Audi A6 e-tron* een nieuw hoofdstuk in dit succesverhaal. Het sportieve design en de basisset-up van de nieuwe Audi A6 e-tron* dragen bij tot zijn uitstekende aerodynamica en zorgen voor een uitzonderlijk lage Cx-waarde van 0,21 voor de Sportback, waardoor hij de beste Audi aller tijden is op het gebied van stroomlijn en het meest aerodynamische voertuig van de hele VW-groep. Met 0,24 haalt de Avant eveneens een zeer goede luchtweerstandscoëfficiënt en is hij een van de beste in zijn segment.

De voorkant is aerodynamisch geoptimaliseerd en heeft air curtains die de luchtstroom rond de voorpartij en de wielen positief beïnvloeden. De glaspartij is extreem slank en de daklijn loopt af naar achteren. Bovendien zorgt een regelbare koelluchtinlaat onder het Singleframe van de Audi A6 e-tron* ervoor dat de luchtstroom met minimale verliezen rond deze zone kan stromen. Audi heeft dat systeem verder geoptimaliseerd met extra componenten. Ook de onderkant speelt een belangrijke rol in het aerodynamische concept door een hoge mate van afdichting en kleine optimalisaties van diverse componenten. Daarbij gaat het onder meer om speciaal aangepaste spoilers en 3D-bulten op de voorwielen, die apart zijn geoptimaliseerd voor de Sportback en Avant, en de bodem-, batterij-, achteras- en drempelbekleding. Een brede en aerodynamisch geoptimaliseerde diffusor zorgt voor een optimale balans tussen lift ter hoogte van de achteras en Cx-waarde. De Avant is ook uitgerust met een extra spoiler op de diffusor. Aerodynamische elementen in de vorm van zijspoilers aan de achterkant van de A6 Avant e-tron* maken een gecontroleerde knik in de luchtstroom mogelijk. De lage dakrandspoiler draagt bij tot een kleine ‘stilstaandwaterzone’ achter het voertuig, wat ook weer de aerodynamica ten goede komt.

Het aerodynamische concept wordt afgerond door aerodynamische optimalisaties aan sommige velgen in de verschillende beschikbare wielmaten. Zo is er bijvoorbeeld een aantrekkelijke 21-duimse aerovelg met kunststofkappen. De optionele virtuele buitenspiegels behoren tot de beproefde aerodynamische componenten die we al kennen van de Audi Q8 e-tron*. Op de Audi A6 e-tron* wordt de tweede generatie gebruikt, die nu elektrisch inklapbaar is. De compacte camera’s hebben een aerodynamisch geoptimaliseerde vorm, waardoor het frontale oppervlak van het voertuig kleiner wordt en de luchtweerstandscoëfficiënt verbetert.

 

Innovatieve verlichtingstechnologie

Met de nieuwe Audi A6 e-tron* onderstreept Audi zijn toonaangevende rol op het gebied van verlichtingsdesign en -technologie, een essentieel onderdeel van het Audi-DNA. De koplampen en achterlichten hebben een driedimensionaal design en bieden digitale lichtsignaturen, waardoor de fysieke en digitale wereld samenkomen. Vooraan biedt de Audi A6 e-tron-familie als optie digitale dagrijlichten met ledtechnologie en achteraan digitale oledlichten van de tweede generatie.

Met ongeveer 45 segmenten per digitaal oledpaneel evolueert de achterzijde van de A6 e-tron* steeds meer naar een display. Dat maakt car-to-x-communicatie mogelijk en verhoogt de verkeersveiligheid. Een softwaremodule in een van de vijf domeincomputers van de Audi A6 e-tron* maakt die lichtsignatuur mogelijk. Het licht oogt op de nieuwe Audi A6 e-tron* levendiger en slimmer dankzij de perfecte symbiose tussen het verlichtingsdesign en de nieuwe technologie. Bij de digitale oledachterlichten van de tweede generatie gebruiken tien oledpanelen met 450 segmenten een speciaal ontwikkeld algoritme om meerdere keren per seconde een nieuw beeld te genereren. De actieve digitale lichtsignatuur wijst ook de weg naar de toekomst van Audi’s verlichtingstechnologie.

Aan de voorkant wordt de actieve digitale lichtsignatuur gecreëerd door de interactie van het algoritme met twaalf dimbare segmenten. Achteraan worden alle digitale oledsegmenten voor dat doel gebruikt. De interactie tussen de afzonderlijke lichtsegmenten verloopt zodanig dat de totale lichtsterkte van de lichtsignatuur niet varieert.

Met de tweede generatie digitale oledachterlichten zet Audi nieuwe maatstaven op het vlak van verlichtingsdesign, functionaliteit en veiligheid. Voor het eerst kunnen de digitale oledachterlichten 2.0 communiceren met de directe omgeving (car-to-x). Audi heeft ook zijn veiligheidsfuncties verder ontwikkeld. Het nabijheidsdetectiesysteem dat we al kennen van andere Audi-modellen, is in de nieuwe A6 e-tron* uitgebreid met het communicatielicht. Dat waarschuwt andere weggebruikers voor ongevallen en voertuigen met pech. Naast de gewone achterlichtgraphics toont het communicatielicht in kritieke rij- of verkeerssituaties een specifieke statische achterlichtsignatuur met geïntegreerde waarschuwingssymbolen in het digitale oledachterlicht 2.0.

De gebruikte technologie stelt ook nieuwe normen op het gebied van personalisatie: met acht digitale lichtsignaturen in de nieuw ontworpen digitale dagrijverlichting van de ledmatrixkoplampen en in de digitale oledachterlichten 2.0 kunnen bestuurders hun A6 e-tron* op een volledig nieuwe manier personaliseren, afhankelijk van de geselecteerde uitrusting. Een bijzondere blikvanger van de nieuwe Audi A6 e-tron* is de uitrustingsafhankelijke verlichting van de vier ringen achteraan. Dat benadrukt niet alleen de Audi-huisstijl, maar geeft de nieuwe A6 e-tron* ook een geheel eigen persoonlijkheid.

 

Audi MMI-panoramadisplay en digitale buitenspiegels

Het interieur van de Audi A6 e-tron* is consequent afgestemd op de behoeften van de gebruikers. Het driedimensionale en contrastrijke design plaatst elementen bewust op de voor- of achtergrond, waardoor een ruimtelijke architectuur ontstaat die qua design en ergonomie is afgestemd op de inzittenden. Het MMI-panoramadisplay, met zijn gebogen design en oledtechnologie, bestaat uit de Audi virtual cockpit van 11,9 duim en het 14,5 duim grote MMI-aanraakscherm en vormt samen met het MMI-display van 10,9 duim voor de voorpassagier een digitaal podium met een visueel helder design.

Dankzij de Active Privacy Mode kan de voorpassagier tijdens het rijden genieten van entertainmentcontent, zoals films kijken of series streamen, zonder de bestuurder af te leiden. Afhankelijk van de momentane snelheid en de stoelbezetting wordt het licht via een slimme regeleenheid gericht (privacymodus ingeschakeld) of verspreid (inhoud zichtbaar voor iedereen).

Met het optionele Augmented Reality Head-up Display (AR HuD), een ander centraal element van het digitale podium, zet Audi een belangrijke stap voorwaarts in displaytechnologie. Het display reflecteert een groot, gekanteld beeldvlak via de voorruit in de richting van de bestuurder en toont relevante informatie zoals snelheid, verkeersborden en rijhulp- en navigatiesymbolen.

Het interieur creëert een huiselijke sfeer. De ‘softwrap’ strekt zich uit van deur tot deur over de volledige breedte van het dashboard en creëert een homogeen en omhullend gevoel van ruimte. De materialen zijn geselecteerd vanuit een functioneel perspectief. Tegelijkertijd zorgen ze voor een duidelijke designdifferentiatie van de verschillende interieurzones van het voertuig. Op comfort gerichte zones zijn ontworpen met royale oppervlakken en zachte materialen. De nauwkeurig vormgegeven bedieningsoppervlakken in hoogwaardig hoogglanzend zwart benadrukken daarentegen de helderheid van de interactie met het voertuig. De diepe en slanke ventilatieopeningen lijken in de achtergrond te verdwijnen. De displays van de optionele virtuele buitenspiegels bevinden zich aan de binnenkant van de deuren, duidelijk zichtbaar in de hoek van de A-stijl en het deurpaneel.

Hier is ook een digitale ‘wrap’ gecreëerd, die zich uitstrekt van spiegel tot spiegel over het hele digitale instrumentenpaneel, verbonden via het dynamische interactielicht onderaan de voorruit. Belangrijke functies zoals spiegelverstelling, verlichting en vergrendelingssystemen zijn compact geïntegreerd in het centrale bedieningspaneel in de bestuurdersdeur. Een optioneel automatisch airconditioningsysteem met vier zones en het Air Quality-pack met aromatisering en ionisatie ronden de elegante ambiance af.

Interior

Een slim glazen panoramadak met schakelbare transparentie

Een innovatief glazen panoramadak kan de voertuigen optioneel nog extra opwaarderen. Anders dan in het verleden minimaliseert het slimme glas van het panoramadak direct zonlicht en wordt het ondoorzichtig met een druk op de knop. Dat werkt met PDLC-technologie (polymer-dispersed liquid crystal), waarmee het glas van transparant naar ondoorzichtig geschakeld kan worden. Elektrisch aanstuurbare glascomponenten bevatten twee PDLC-folie-elementen, met daartussen de vloeibare kristallen waaraan de technologie haar naam ontleent. Wanneer er geen spanning op staat, vormen de kristallen een ondoorzichtige laag, waardoor het glazen dak dus niet-transparant wordt. Maar als er spanning op wordt gezet, richten de kristallen zich zo dat het dak transparant wordt. Het systeem kan individueel worden bediend als een ‘digitaal gordijn’ via een knop in de dakmodule, waarbij klanten kunnen kiezen uit vier voorinstellingen.

 

Infotainment – de digitale wereld van klanten integreren

Het infotainmentsysteem maakt gebruik van Android Automotive OS als besturingssysteem. De content van de A6 e-tron* wordt bijgewerkt via over-the-air updates. Zo zijn de nieuwste Audi connect-diensten en de doorontwikkelde e-tron-routeplanner, die standaard wordt meegeleverd, altijd up-to-date. Apps zoals YouTube zijn beschikbaar via de Audi Application Store voor apps van derden, die rechtstreeks in de MMI is geïntegreerd en waarvoor geen smartphone nodig is. De store geeft klanten toegang tot een breed scala aan apps. Bij de lancering van de A6 e-tron* zullen diverse applicaties beschikbaar zijn uit de volgende categorieën: Muziek, Video, Gaming, Navigatie, Parkeren en Opladen, Productiviteit, Weer en Nieuwsdiensten. De store wordt voortdurend uitgebreid en het appaanbod is marktspecifiek.

Naast de verbeterde en intuïtievere aanraakbediening speelt het nieuwe weergave- en bedieningsconcept in op wereldwijde trends op het gebied van interactie. De spraakbesturing, bijvoorbeeld, is aanzienlijk uitgebreid en speelt nu een belangrijke rol. De zelflerende spraakassistent van het voertuig, de Audi Assistant, kan tal van voertuigfuncties bedienen. In de toekomst zal de Audi Assistant ook toegang krijgen tot extra online content, zoals het weer en algemene kennis. Via een verbinding met ChatGPT (geleverd via Microsoft Azure OpenAI Service) kunnen klanten tijdens het rijden via natuurlijke taal met hun auto communiceren en luisteren naar de informatie waarnaar ze op zoek zijn.

De Audi Assistant herkent automatisch of hij een voertuigfunctie moet uitvoeren, een bestemming moet zoeken of bijvoorbeeld de weersvoorspelling moet geven. Het Audi-systeem stuurt zoekopdrachten alleen door naar ChatGPT ​ als het geen antwoord kan geven op algemene kennisvragen. Bestuurders genieten van een naadloze ervaring, omdat alle functies zijn geïntegreerd in de Audi Assistant. Gegevensbeveiliging is een topprioriteit: om optimale privacy te garanderen worden alle vragen en antwoorden na verwerking gewist. Bovendien heeft ChatGPT nooit toegang tot voertuiggegevens.

Het Bang & Olufsen Premium Sound System met hoofdsteunluidsprekers zorgt voor een optimaal geluid. Een zeer efficiënte versterker stuurt 20 luidsprekers met 830 watt vermogen aan. Vier daarvan zijn geïntegreerd in de hoofdsteunen van de voorstoelen, waarmee Audi kan zorgen voor zowel een persoonlijk surroundgeluid als persoonlijke navigatieaanwijzingen en telefoongesprekken. Extra luidsprekers in de A-stijl en middenluidsprekers zorgen voor een onvergelijkbaar 3D-surroundgeluid.

Het dynamische interactielicht biedt verschillende communicatiefuncties en ondersteunt zo de interactie van het voertuig met de inzittenden. Het overspant het interieur en de cockpit onder de voorruit in de vorm van een royale boog. ​

 

Indrukwekkende actieradius en oplaadprestaties

Krachtige, compacte en hoogst efficiënte elektromotoren zorgen in combinatie met een voor het PPE nieuw ontwikkelde lithium-ionbatterij met twaalf modules en 180 prismatische cellen en met een totale bruto capaciteit van 100 kWh (94,9 kWh netto) voor een rijbereik van meer dan 750 kilometer (A6 Sportback e-tron*) of meer dan 720 kilometer (A6 Avant e-tron*). Met een systeemvermogen tot 270 kW in de A6 Sportback/Avant e-tron* performance (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 17,0-14,0; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-klasse: A) biedt de nieuwe Audi A6 e-tron* de sportieve rijervaring waarom Audi bekendstaat. De Audi A6 e-tron* performance (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 17,0-14,0; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-klasse: A) accelereert in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 210 km/u.

De S6 e-tron* levert een systeemvermogen van 370 kW (405 kW met launch control) (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 17,4-15,7; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-klasse: A). De S6 Sportback e-tron* en de S6 Avant e-tron* accelereren van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 17,4-15,7; CO2-uitstoot in g/km gecombineerd: 0; CO2-klasse: A). De topsnelheid bedraagt 240 km/u. Het rijbereik bedraagt meer dan 670 kilometer (S6 Sportback e-tron*) of meer dan 640 kilometer (S6 Avant e-tron*).

Bij de marktlancering zullen de A6 e-tron performance* (270 kW) met achterwielaandrijving en de S6 e-tron* (370 kW) met quattro-vierwielaandrijving allebei als Sportback en Avant leverbaar zijn. Afhankelijk van de markt zullen andere modellen met achterwielaandrijving of quattro-vierwielaandrijving later volgen.

Dankzij de 800V-technologie en een maximaal DC-oplaadvermogen van standaard 270 kW zijn korte oplaadstops met de Audi A6 e-tron* mogelijk. Zo kan de A6 Sportback e-tron performance* aan een geschikt oplaadstation (High Power Charging, HPC) in slechts tien minuten een rijbereik tot 310 kilometer bijladen. De laadstatus (SoC) neemt in 21 minuten toe van 10 tot 80 procent. Slim, krachtig en voorspellend thermisch beheer is een essentiële voorwaarde voor deze indrukwekkende oplaadprestaties. Uitgerust met Plug & Charge autoriseert het voertuig zichzelf bij compatibele oplaadstations wanneer de laadkabel wordt aangesloten en het laadproces wordt geactiveerd. Het laadproces verloopt volledig automatisch. Als een oplaadstation werkt met 400V-technologie, kan de Audi A6 e-tron* gebruikmaken van ‘bank charging’. Om dat mogelijk te maken wordt de 800V-batterij gesplitst in twee banken met elk een spanning van 400 volt, die vervolgens parallel kunnen worden opgeladen met maximaal 135 kW. AC-opladen met tot 11 kW is mogelijk aan standaard thuisladers. Een optie voor AC-opladen met 22 kW zal later worden aangeboden.

Een belangrijk onderdeel om de efficiëntie en het rijbereik van de Audi A6 e-tron* uit te breiden is het doorontwikkelde recuperatiesysteem (met regeneratief remmen). Dat systeem kan ongeveer 95 procent van de dagelijkse remprocessen op zich nemen. De Audi A6 e-tron* kan tot 220 kW recupereren. De temperatuur en de ladingstoestand van de batterij spelen daarbij een belangrijke rol. De recuperatie vindt plaats op de voor- en achteras, waarbij kleinere vertragingen om efficiëntieredenen door de achteras worden gerealiseerd. Bovendien is een hoger regeneratief remvermogen mogelijk op de achteras dankzij de krachtigere elektromotor.

Het geïntegreerde remsysteem (iBS) dat we kennen van de vorige e-tron-modellen, is aanzienlijk verbeterd als onderdeel van het Premium Platform Electric. Voor het eerst is de beschreven asspecifieke ‘remblending’ tussen de mechanische frictierem en de elektrische recuperatierem via de elektromotoren mogelijk. De Audi A6 e-tron* biedt ook – typisch voor Audi – de optie van tweetraps stuwkrachtrecuperatie, die instelbaar is met de peddels aan het stuurwiel. Freewheelen is ook mogelijk. Daarbij rolt de auto zonder extra weerstand door wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt. Daarnaast beschikt de A6 e-tron* ook over de rijmodus B, die dicht in de buurt komt van het zogeheten ‘one pedal-gevoel’. Die modus biedt de sterkste recuperatievertraging. Met een anticiperende rijstijl kunnen in de rijmodus B bijna alle vertragingen worden uitgevoerd zonder het rempedaal in te drukken.

 

Precieze rijdynamiek, hoogwaardig comfort

Het typische Audi-DNA is ook duidelijk te zien in de ophanging. We kunnen hier spreken van een nauwkeurig gedefinieerde set-upfilosofie, waarbij de regelsystemen van de ophanging nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De zeer direct afgestelde vooras beïnvloedt de rijdynamiek van de A6 e-tron* aanzienlijk, waardoor het voertuig bijzonder levendig aanvoelt.

De optionele adaptieve luchtvering – een luchtveersysteem met gecontroleerde demping – verleent het voertuig een grote spreiding tussen hoogwaardig rijcomfort en sportieve rijeigenschappen. Afhankelijk van de snelheid en individuele voorkeuren past het systeem zich aan specifieke wegomstandigheden aan en regelt het de rijhoogte van het koetswerk op vier verschillende niveaus. Een speciale functie is de efficiency-modus in Audi drive select. In die modus verlaagt de ophanging het koetswerk met 20 millimeter, afhankelijk van de snelheid, waardoor de aerodynamica van het voertuig wordt verbeterd. Daardoor wordt het energieverbruik geoptimaliseerd en het rijbereik vergroot.

De op de achteras gerichte vierwielaandrijving in de Audi S6 e-tron* verbetert de rijdynamiek met een zeer variabele koppelverdeling. De verschillende afmetingen van de elektromotoren op de achter- en vooras maken een achterwaarts gerichte koppelverdeling mogelijk, zelfs bij volle belasting. De Audi S6 e-tron* en A6 e-tron* zijn uitgerust met banden met verschillende afmetingen voor de voor- en achteras, wat de stabiliteit en sportiviteit verder verbetert.

 

Altijd klaar om te helpen: de rijhulpsystemen

Wat de rijhulpsystemen van de A6 e-tron* betreft, stelt Audi een breed scala aan functies ter beschikking, die het dagelijkse leven verlichten en de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers aanzienlijk vergroten.

De adaptive driving assistant  plus is een nieuwe functie van de A6 e-tron*. Hij ondersteunt de bestuurder bij het accelereren, het remmen, het aanhouden van de snelheid en de ingestelde afstand, evenals bij het volgen van de rijstrook. Dat kan het rijcomfort verhogen, vooral tijdens lange ritten. Naast verschillende sensoren, afhankelijk van de regio, maakt het systeem gebruik van kaartgegevens met hoge resolutie en zwermgegevens van andere voertuigen die in de cloud worden verzameld om het rijgedrag te verbeteren. Op basis van die fusie van informatie berekent het voertuig de route die voor hem ligt, om te zorgen voor een comfortabele rijervaring over het hele snelheidsbereik en in fileverkeer.

Park assist plus, achteruitrijcamera, snelheidsbegrenzer op basis van verkeersborden, verkeersbordherkenning op basis van camera’s, adaptieve cruisecontrol, park assist plus met afstandsweergave en een afleidings- en slaperigheidswaarschuwing zijn standaard van bij de marktlancering.

 

Marktlancering* en prijzen*


De krachtige, sportieve en perfect geproportioneerde A6 e-tron* en de S6 e-tron*, zowel Sportback als Avant, zijn vanaf september 2024 te bestellen. De prijzen voor het model uit de hogere middenklasse beginnen bij 75.600 euro voor de A6 Sportback e-tron performance* en 77.250 euro voor de A6 Avant e-tron performance*. De S6 Sportback e-tron* kost 99.500 euro en de prijs voor de S6 Avant e-tron* bedraagt 101.150 euro. Andere modellen met achterwiel- of quattro-aandrijving volgen later, afhankelijk van de markt.

De feiten

De belangrijkste feiten over de nieuwe Audi A6 e-tron*

Exterieurdesign en aerodynamica

  • Dynamisch, elegant en progressief koetswerk
  • Zeer slank design van de dagrijverlichting en brede grille
  • Doorlopende strip in aluminiumlook van de A-stijl tot de dakspoiler van de A6 Avant e-tron*
  • Virtuele buitenspiegels van de tweede generatie, nu elektrisch inklapbaar
  • Acht koetswerkkleuren: effen Magnetisch Grey, Glacier White Metallic, Typhoon Grey Metallic, Mythos Black Metallic, Plasma Blue Metallic, Malpelo Blue Metallic; Daytona Grey met pareleffect en Siam Beige Metallic exclusief voor S line en S-model
  • Sportief design resulteert in uitstekende aerodynamica, met Cx-waarden van 0,21 (Sportback) en 0,24 (Avant)

Verlichtingstechnologie

  • Actieve digitale lichtsignatuur voor koplampen en achterlichten
  • Verlichtingsdesign, functieaanbod en verkeersveiligheid aanzienlijk verbeterd
  • Acht digitale lichtsignaturen voor digitale dagrijverlichting van de ledmatrixkoplampen en voor digitale oledachterlichten 2.0, weergegeven via MMI en myAudi-app
  • Aantal pixels per digitaal oledpaneel 2.0: 45 segmenten
  • Tien digitale oledpanelen in de achterlichten met in totaal 450 segmenten
  • Eerste voertuig op de Europese markt met verlichte ringen achteraan (afhankelijk van configuratie)
  • Communicatielicht, inclusief nabijheidsdetectie
  • Communicatielicht waarschuwt weggebruikers met speciale symbolen
  • Digitale oledachterlichten van de tweede generatie tonen specifieke lichtsignaturen met waarschuwingssymbolen naast gewone achterlichtgraphics

Interieurdesign en displays

  • Driedimensionaal ontworpen toepassingen zorgen voor een royaal gevoel van ruimte
  • Interieur straalt heldere structuren uit en benadrukt huiselijke sfeer
  • Softwrap strekt zich uit vanaf de deuren over de hele breedte van het dashboard
  • Digitale buitenspiegeldisplays zijn ergonomisch geplaatst aan de binnenkant van de deuren op kijkhoogte op de A-stijl
  • Audi MMI-panoramadisplay, met gebogen design en oledtechnologie, bestaat uit een Audi virtual cockpit van 11,9 duim en een 14,5 duim groot MMI-aanraakscherm
  • Optioneel MMI-scherm van 10,9 duim voor voorpassagier met Active Privacy Mode
  • Optioneel Augmented Reality Head-up Display
  • Nieuw glazen panoramadak met schakelbare transparantie

 

 

Infotainment en digitale diensten

  • Store voor apps van derden, rechtstreeks geïntegreerd in het voertuig
  • Functions on Demand: uitbreiding van voertuigfuncties achteraf mogelijk
  • Software-updates over-the-air (OTA) beschikbaar
  • Integratie van ChatGPT

 

Rijhulpsystemen

Standaard veiligheidsvoorzieningen zijn onder andere park assist plus, een achteruitrijcamera, snelheidsbegrenzer op basis van verkeersborden, verkeersbordherkenning op basis van camera’s, adaptieve snelheidsassistent, park assist plus met afstandsweergave en afleidings- en slaperigheidsdetectie.

 

Aandrijving en recuperatie

  • Sterk geïntegreerde componenten, compact ontwerp en geoptimaliseerde interne productie
  • 30 procent minder installatieruimte nodig voor elektromotoren, motorgewicht met ongeveer 20 procent verlaagd
  • Focus op efficiëntie, akoestiek en modulair ontwerp
  • Gebruik van ASM (asynchrone motor) op de vooras en PSM (synchrone motor met permanente magneet) op de achteras
  • Haarspeldwikkeling maximaliseert stroomgeleiding in de stator van de elektromotor
  • Rotor en stator met innovatief direct koelsysteem
  • Energiezuinige siliciumcarbide halfgeleiders in de pulsomvormers
  • Droogcartersmering en elektrische oliepomp in de versnellingsbak
  • Geoptimaliseerde akoestiek dankzij in de behuizing gegoten steunen
  • Directe oliekoeling van de elektromotoren voor hogere vermogensdichtheid
  • Zo veel mogelijk vermijden van zware zeldzame aardmetalen
  • Bij de marktlancering zijn er twee prestatieniveaus voor elke koetswerkvariant:
    • Audi A6 Sportback e-tron performance*: 270 kW systeemvermogen, achterwielaandrijving, acceleratie 0-100 km/u in 5,4 seconden
    • Audi A6 Avant e-tron performance*: 270 kW systeemvermogen, achterwielaandrijving, acceleratie 0-100 km/u in 5,4 seconden
    • Audi S6 Sportback e-tron*: 370 kW systeemvermogen (405 kW met launch control), quattro, acceleratie 0-100 km/u in 3,9 seconden (met launch control)
    • Audi S6 Avant e-tron*: 370 kW systeemvermogen (405 kW met launch control), quattro, acceleratie 0-100 km/u in 3,9 seconden (met launch control)
  • Topsnelheid van de A6 Sportback e-tron performance* tot 210 km/u, S-model tot 240 km/u
  • Recuperatie met hoog rendement en hoge beschikbaarheid
  • Tot 220 kW recuperatievermogen tijdens regeneratief remmen mogelijk
  • Remblending voor een soepel en consistent pedaalgevoel
  • Asspecifieke blending is mogelijk

Batterij, opladen en slim thermisch beheer

  • Lithium-ionbatterij met bruto opslagcapaciteit van 100 kWh (netto 94,9 kWh)
  • Maximaal oplaadvermogen tot 270 kW aan geschikte high-performance oplaadstations (HPC)
  • 11 kW oplaadvermogen met wisselstroom (AC), 22 kW gepland in de levenscyclus
  • Twaalf modules met 180 prismatische cellen (15 cellen in serie geschakeld)
  • Later instapmodel met tien modules en bruto opslagcapaciteit van 83 kWh
  • Celchemie maakt ongeveer 30 procent hogere energiedichtheid mogelijk
  • Batterij geïntegreerd in de crashstructuur en het koelsysteem van het voertuig
  • Homogene warmteoverdracht dankzij de koelplaat die in de behuizing van de batterij is geïntegreerd
  • Bodembescherming van vezelcomposietmateriaal bespaart gewicht
  • Assemblage van hoogspanningsbatterijen in de hoofdzetel in Ingolstadt
  • Battery Management Controller (BMCe) staat in voor de stroomregeling
  • HV-batterij van het PPE maakt efficiënt ‘bank charging’ mogelijk aan 400V-oplaadstations
  • Voorspellend thermisch beheer
  • Thermisch beheer maakt post- en continue conditionering van de HV-batterij mogelijk
  • Batterijverwarming voor preconditioneren van de HV-batterij

 

Onderstel en stuurinrichting

  • Het beproefde Audi-DNA kenmerkt ook de ophangings- en stuurinrichtingscomponenten – indrukwekkende rijdynamiek en eersteklas comfort
  • Vooras met verbeterd stuurgedrag voor optimale wegligging en rijdynamiek
  • Grote stuurprecisie en meer stuurgevoel met aangepaste software voor vlakkevloerconcept
  • Audi A6 e-tron* (Sportback en Avant) heeft standaard dynamische vering met stalen veren met sportieve, dynamische inslag en goed comfort; luchtvering is als optie leverbaar
  • Audi S6 e-tron* heeft standaard sportieve luchtvering ‘adaptive air suspension’ (hoog comfort, niveauregeling en verschillende rijposities)
  • Lage rijhoogte in Audi drive select-modus efficiency voor maximaal geoptimaliseerde aerodynamica en groter rijbereik
  • S6 e-tron*: verschillende dimensionering van de elektromotoren op de achter- en vooras en een achterwaarts gerichte koppelverdeling voor dynamisch rijgedrag
  • Afhankelijk van variant en uitrusting uitgerust met speciale energiezuinige banden met geoptimaliseerde rolweerstand of met prestatiegerichte banden met bijzonder hoge grip

 

Marktlancering* en prijzen*

  • De A6 e-tron* en de S6 e-tron*, zowel Sportback als Avant, zijn vanaf september 2024 te bestellen.
  • Prijzen beginnen bij 75.600 euro voor de A6 Sportback e-tron performance* en 77.250 euro voor de A6 Avant e-tron performance*. De S6 Sportback e-tron* kost 99.500 euro en de prijs voor de S6 Avant e-tron* bedraagt 101.150 euro.

 

 

 

Productie en duurzaamheid

  • Tweede volledig elektrische model uit Ingolstadt en netto koolstofneutrale productie1
  • Hypermoderne productietechnologieën: batterijassemblage voor modellen gebaseerd op het PPE
  • Integratie van de afzonderlijke productiestappen in bestaande structuren en processen
  • Nieuwe geautomatiseerde productietechnologieën ondersteunen de werknemers in productieruimtes zoals de lakstraat in Ingolstadt
  • Gebruik van gerecycleerde materialen in het interieur en exterieur
  • Deuren, motorkap en kofferdeksel gemaakt van aluminium

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait