Een eeuw geleden, op 3 augustus 1924, openbaarde de Bugatti Type 35 zich voor het eerst aan de wereld, toen vijf exemplaren van de door Ettore Bugatti gemaakte racewagen op de startgrid van de Grand Prix de Lyon stonden. Met één exemplaar gereserveerd voor presentatie aan de media, werden de elegantie en schoonheid van de Type 35 onmiddellijk gewaardeerd. Niemand had zich echter kunnen voorstellen hoezeer deze Grand Prix-auto legendarisch zou worden. Zelfs 100 jaar later is het nog steeds de inspiratiebron voor Bugatti hypersportwagens en wordt het vaak gevierd door Bugatti-enthousiastelingen over de hele wereld.
De Grand Prix die tussen 1922 en 1925 werd gehouden, markeerde een voorspoedige periode voor innovatie in de automobielsector, vooral dankzij hun regelgeving die een maximale inhoud van twee liter voor motoren oplegde, evenals een minimumgewicht van 650 kg en een minimale breedte van 80 cm voor voertuigen, om de monteur te kunnen vervoeren Dan is de passagier verplicht. Deze verordening had een grote impact op de evolutie van straatlegale sportwagens, omdat het fabrikanten dwong om te innoveren in motorontwerp, in plaats van simpelweg de cilinderinhoud te vergroten om meer vermogen te verkrijgen. Ettore Bugatti’s nieuwste creatie voor deze autosportelite is de Type 35.
Met zijn wereldwijde bekendheid en publiek van meer dan 100.000 toeschouwers was de race Lyon-Givors de ideale springplank voor deze nieuwe racewagen van Bugatti. Met meer dan 800 km over 35 ronden duurden de races regelmatig meer dan zeven uur en moesten de auto’s even betrouwbaar als snel zijn om te hopen te winnen. En alsof zeven uur vol gas racen nog niet genoeg was, vroeg Ettore Bugatti om de Type 35’s van de fabriek in Molsheim naar het circuit op het openbare wegennet te rijden, een rondreis van ongeveer tien uur zelfs vandaag de dag.
De reis naar Lyon verliep vlot voor deze avant-gardistische sportwagens, maar de race was niet zo gemakkelijk. Het grootste probleem met de Type 35 in zijn eerste race kwam voort uit iets waar Bugatti geen controle over had: de gevulkaniseerde banden. Dankzij Bugatti’s typische aandacht voor detail waren mechanische storingen echter zeldzaam… Het was in feite een fabricagefout van de banden die leidde tot verschillende uitvalbeurten, maar niet voordat een van de Type 35’s in staat was om de snelste ronde van de hele race neer te zetten.
Door zo intensief te testen als een Grand Prix, kon Ettore Bugatti de zwakke punten van de Type 35 identificeren en deze consequent verbeteren – een formule die hij zou blijven toepassen tijdens de zes jaar van productie en evolutie van de Type 35. Tijdens zijn gebruiksperiode behaalde deze prachtig geproportioneerde en prachtig ontworpen racewagen zo’n 2500 overwinningen in meerdere disciplines, waaronder wegraces, rally’s, snelheidsproeven en heuvelbeklimmingen. Maar het was tijdens de meest veeleisende wegwedstrijd van die tijd, de Targa Florio in Italië, dat de ster van de Bugatti Type 35 het helderst en het langst schitterde met vijf opeenvolgende overwinningen tussen 1925 en 1929, een record dat nog steeds ongeslagen is bij de laatste Targa Florio in 1977. Dit is zo’n staaltje autosport dat het vandaag de dag nog steeds wordt gevierd, vooral met de “International Bugatti Meeting 2024” die in mei op Sicilië wordt gehouden, inclusief de presentaties van verschillende van de historische modellen van het merk om de 100ste verjaardag van het Bugatti-kampioenschap te vieren.Þ verjaardag van de Type 35.
Deze prestaties laten zien hoe het iconische model van Bugatti een periode van innovatie inluidde in de hele auto-industrie, zowel voor raceauto’s als straatauto’s… In een tijd waarin het bij de fabrikanten allemaal om snelheid draaide, leidde het typische ontwerpvernuft van Molsheim – zoals de supercharged varianten van de Type 35 – tot een echte paradigmaverschuiving.
“De Type 35 is een van de beste raceauto’s aller tijden, niet alleen in termen van zijn sportieve prestaties, maar ook in termen van zijn status als een meesterwerk van design en techniek. Alleen al dit eeuwfeest hebben veel Bugatti-liefhebbersclubs over de hele wereld hulde gebracht aan deze legendarische auto en zijn debuut tijdens de Grand Prix van Lyon. En dit is niet om een van de grootste overwinningen van de Type 35 te vieren, maar eerder om een dag te herdenken waarop de wereld van de autosport drastisch veranderde… De volgende vijf jaar zou de Type 35 bijna onverslaanbaar worden, aangezien het extreem snelle basisontwerp bleef evolueren naar steeds hogere niveaus van kracht en verfijning. »
Luigi Galli
Heritage & Certification Specialist bij Bugatti
Eerder dit jaar volgde de “Bugatti Club France” de route van Molsheim naar Lyon met verschillende Type 35’s en andere Bugatti Grand Prix-modellen. Onlangs, ter gelegenheid van de exacte datum van het eeuwfeest van 3 augustus, vertrok de Bugatti Owners Club UK vanuit Engeland in een aantal vintage Bugatti’s – waaronder een selectie Type 35’s – naar Lyon op de originele lay-out van het circuit uit 1924. Het konvooi maakte gebruik van de reis van Engeland naar Lyon om hulde te brengen aan Hellé Nice, door naar zijn graf in Saint-Mesme te gaan. Hellé Nice en Elisabeth Junek zijn twee iconische vrouwelijke Type 35-rijders die hebben bijgedragen aan de wereldwijde reputatie van het model.
Op 3 augustus 1924 veranderde het lot van het merk Bugatti voorgoed. Zelfs vandaag de dag is de impact van dit legendarische model en zijn staat van dienst nog steeds voelbaar in het hele merk. De Bugatti Bolide¹ die alleen op het circuit rijdt, wordt momenteel in het Atelier geassembleerd en is rechtstreeks geïnspireerd op het lichtgewicht en nauwgezette ontwerp van de Type 35. De Mistral², een tweezitter zonder dak die speciaal is ontworpen om maximale wendbaarheid te bieden, is ook geïnspireerd op de Type 35, net als de Tourbillon³, een ander model dat het begin van een nieuw tijdperk voor Bugatti markeert. De slanke en smalle romp van de Type 35 was een grote inspiratiebron voor het voorwaartse ontwerp van de Tourbillon, terwijl zijn beroemde wendbaarheid en onovertroffen prestaties zorgvuldig zijn doordrenkt met het karakter van deze nieuwe Bugatti.
Gescheiden door meer dan 100 jaar geschiedenis, zijn deze twee modellen verenigd door dezelfde geest van constante innovatie, die Bugatti altijd heeft gekenmerkt en gedefinieerd.