300 Mustangs en 600 fans van het model stromen toe in Francorchamps
• De Mustang GT3 van Vervisch-Mies-Olsen vervult zijn contract
• Vanspringel-Verdonck beginnen hun Mustang GT4 leertijd
• Eerste publieke optreden van de Mustang GTD op Belgische bodem
Sint-Agatha Berchem, 01 juli 2024 – Nooit eerder tijdens deze 100e editie van de 24 uur van Spa was het merk Ford zo zichtbaar vertegenwoordigd. Niet alleen was de Mustang van de nieuwste zevende generatie het hele weekend op het circuit in de GT3-categorie tijdens de 24 uur en in de GT4-competitie ernaast, maar de twee auto’s werden ook ondersteund door 300 Mustangs van alle generaties, die zich verzamelden in het hart van de Fan Zone, op slechts enkele meters van het circuit, om de zestigste verjaardag van het model te vieren, en zelfs in het gezelschap van de zeer extreme Mustang GTD.
Mustang 60 @ Spa
Ford België onderscheidde zich in 2019, ter gelegenheid van de 55ste verjaardag van de Mustang, door een wereldrecord voor de grootste Mustang parade te organiseren, op de site van de Ford Lommel Testbanen. 5 jaar later was het toeval dat het evenement nergens anders kon worden georganiseerd dan tijdens de 24 uur van Spa: ’s werelds grootste GT-race, waarin Ford vaak schitterde, vierde zijn honderdste verjaardag; de Mustang GT3, die medio juni het podium haalde in Le Mans, maakte zijn eerste rondjes achter het stuur op het Ardense circuit; de eerste Europese Mustang GT4 begon er de campagne van 2024 in handen van een Belgisch team.
In totaal 600 Mustang-fans reageerden positief op het initiatief en kwamen uit alle omliggende landen, van het Verenigd Koninkrijk tot Slovenië, via het Groothertogdom, Duitsland, Nederland en Frankrijk, om dit evenement niet te missen. Een autotijdlijn vertegenwoordigde elk van de zeven generaties van de sportwagen met Amerikaanse roots, terwijl de parking met de 300 Mustangs voornamelijk uit voertuigen van de zesde generatie bestond. De 600 deelnemers
kregen de kans om de verschillende wedstrijden, waaronder de 24 uur, bij te wonen in hun Mustang 60-uniform, om het GT3 Team te leren kennen, om de Mustang GT4 te zien racen, om de Mustang GTD te bewonderen en om het familiegevoel dat heerst in de Mustang gemeenschap verder te voeden. Enkele gelukkige winnaars die willekeurig werden gekozen, kregen unieke geschenken, zoals toegang tot de GT3-stand tijdens een rijderswissel, een rijcursus op de Lommel Proving Ground Driver Training Centre, boeken, miniaturen, enz.
Mustang GTD
Slechts enkele dagen na zijn eerste verschijning op het oude continent, tijdens de 24 uur van Le Mans, nam de meest extreme auto uit het Ford-gamma, de indrukwekkende Mustang GTD, plaats in de paddock van het circuit van Spa. De auto, uitgevoerd in een verbazingwekkende combinatie van chroma flame en Carbon Grey, trok veel bekijks, bracht Mustang-fans in verrukking en overtuigde potentiële kopers. Een paar gelukkigen konden genieten van het gebrul van zijn V8-motor en de verstelbare rijhoogte in actie zien. In navolging van de Ford GT is de Mustang GTD ontworpen door Ford Performance en zal hij worden geproduceerd door
Multimatic. De Mustang GTD zal inderdaad in Europa op de markt komen en gehomologeerd worden, hoewel de aankoop ervan afhankelijk is van een aanvraag.
Mustang GT3
Via Proton schreef Ford Performance de Ford Mustang GT3 in voor de 24 uur van Spa, die als vierde eindigde op Le Mans. Aan het stuur zaten de Belg Fred Vervisch, de Deen Dennis Olsen en de Duitser Christopher Mies. De eerste kilometers op de slee van de Spanjaard waren complex. Een ander reglement, een circuit met een duidelijk ander profiel en een andere bandencompound. Naarmate het weekend vorderde, zag de GT3 zijn prestaties het hele weekend verbeteren, geholpen door uitstekend strategisch management en een uitstekend reactievermogen op race-incidenten. De Mustang GT3 slaagde er zelfs in om in de top 10 te klimmen, voordat hij aan het einde van de race terrein verloor en pech kreeg na een gele vlag.
Fred Vervisch, de Belgische coureur die door Ford was aangesteld om de prestaties van de Mustang te garanderen: “Het was een moeilijke race, maar Christopher en Dennis hebben fantastisch werk geleverd en onze Ford Mustang GT3 is betrouwbaar gebleken. Ik denk niet dat we het tempo hadden om voor de overwinning te vechten, maar we hebben nooit opgegeven. In de top 20 eindigen van een GT3-race op topniveau is een heel goed resultaat. We kunnen ons alleen maar verbeteren. Betrouwbaarheid is een heel belangrijke factor om in de toekomst races te winnen. Drie 24-uursraces op rij finishen zonder technische problemen is een goede
basis. Ik kan Ford Performance en Multimatic Motorsports niet genoeg bedanken dat ze ons deze auto hebben toevertrouwd.”
Mustang GT4
Ondanks de zeer late aankomst van de Mustang GT4 heeft Team Floral-Vanspringel het weekend probleemloos doorstaan. Het team en de veelbelovende Nathan Vanspringel werden goed bijgestaan door de ervaren Nico Verdonck en verfijnden geleidelijk de Mustang. De grootste moeilijkheid was de aanpassing aan de Pirelli-banden die door het kampioenschap werden opgelegd, terwijl de auto was ontwikkeld op Michelin-banden. Tijdens de twee sprints van een uur bleek de auto onberispelijk betrouwbaar en dankzij een goede strategie en een goed gebruik van de feiten van de race kon het duo Vanspringel-Verdonck het eerste optreden
van de Mustang GT4 afsluiten met een bemoedigende noot voor de rest van het
kampioenschap.