- SSR Herberth beste Porsche-klantenteam in de “Ardennen achtbaan”
- Vier verschillende 911 GT3 R staan op de eerste plaats
- Dinamic GT eindigt als tweede in het Silver Cup-klassement
Stuttgart. Wisselvallige omstandigheden tijdens de langeafstandsklassieker in de zogenaamde “Ardense achtbaan” zorgden voor grote uitdagingen voor de klantenteams van Porsche. De race ging van start in zomers weer, met een lange safety car-fase tijdens de nacht vanwege hevige regenval. In het laatste derde deel van de race pakten de deelnemers de eindsprint aan op een droge baan bij koelere temperaturen. Na een relatief rustige start bleek de tijd tussen 18.00 en 23.00 uur bijzonder noodlottig voor de sportwagenfabrikant uit Stuttgart: door ongevallen, botsingen en andere incidenten moesten zes van de twaalf 911 GT3 R’s voortijdig opgeven – waaronder de topkandidaten voor de algemene overwinning in de Pro-categorie van Schumacher CLRT en HubAuto Racing.
Toen de dageraad aanbrak na een nacht van talloze gele fasen, reden drie 911 GT3 R-raceauto’s van Rutronik Racing, SSR Herberth en Phantom Global Racing nog steeds in dezelfde ronde als de Porsche van PureRxcing, die om de leiding vocht. Kort na 9 uur ’s ochtends werd de droom van het team om de eindoverwinning te behalen echter de bodem ingeslagen: aan het stuur van de auto met nummer 911 verliet Joel Sturm de baan in de snelle Blanchimont-bocht. De Duitser, die de cockpit deelde met de Britse coureur Alex Malykhin en Klaus Bachler uit Oostenrijk, bleef ongedeerd bij de forse crash.
Matt Campbell uit Australië en de twee Fransen Mathieu Jaminet en Frédéric Makowiecki brachten de 911 GT3 R van SSR Herberth als achtste over de streep. De Porsche-fabriekscoureurs – die deel uitmaakten van de vaste bemanning van het 963 hybride prototype in het FIA World Endurance Championship en de Noord-Amerikaanse IMSA-serie – hadden in de vroege ochtenduren even de leiding genomen. Onverwachte hevige regenval kort na het overschakelen naar slicks degradeerde hen echter terug achter de safety car.
De twee voormalige Porsche Juniors Sven Müller uit Duitsland en Julien Andlauer uit Frankrijk en Patric Niederhauser uit Zwitserland hadden zich vanaf de 27e plaats op de grid opgewerkt om tijdelijk aan de leiding te gaan. Dankzij de gunstige bandenkeuze van hun team Rutronik Racing eindigden de drie uiteindelijk op de negende plaats.
Na tijdverlies door remproblemen en een trage lekke band kwam Phantom Global Racing vijf ronden achter de winnaar als 26e over de finish. Het Chinese team wordt ondersteund door Team75 Motorsport van Porsche-merkambassadeur Timo Bernhard. Regerend DTM-kampioen en Porsche-fabriekscoureur Thomas Preining deelde de rijtaken met de Nieuw-Zeelander Jaxon Evans – net als Preining een voormalige Porsche Junior – en Joel Eriksson uit Zweden.
Silver Cup-podium voor Dinamic GT
Theo Nouet (Frankrijk), Jop Rappange (Nederland), Marius Nakken (Noorwegen) en Axel Blom uit Finland werden beloond voor hun sterke rit in de Porsche met startnummer 55, die door het Italiaanse team Dinamic GT werd ingezet met de tweede plaats in de Silver Cup. Het kwartet pakte de race aan vanaf P56 en kwam na 24 uur als 27e over de finish.
De coureurs van Lionspeed X Herberth, de Belgen Alessio Picariello, Alexander Fach uit Zwitserland, Antares Au uit Hong Kong en de Est Martin Rump sloten de race af op de 22e plaats algemeen en de zevende plaats in de Bronze Cup. Voor Au leverde dit resultaat hem ook de overwinning op in de Independent Cup van de Intercontinental GT Challenge.
Commentaar op de race
Sebastian Golz (Project Manager Porsche 911 GT3 R): “We hadden op meer gehoopt tijdens de 24-uursrace in Spa. Helaas verloren we al vroeg een paar 911 GT3 R door ongelukken en technische problemen. Bovendien waren er te veel tijdstraffen. Aan het eind van de dag zijn we teleurgesteld. Maar we zijn erg blij met de tweede plaats van Dinamic GT in de Silver Cup en de overwinning van Antares Au in de Independent Cup van de Intercontinental GT Challenge. We nemen nu de tijd om de race te analyseren en te leren voor de volgende keer.”
Mathieu Jaminet (F, Porsche 911 GT3 R #23): “Ik ben super uitgeput na deze slopende race. De wisselvallige omstandigheden waren lastig, maar ik genoot nog steeds van mijn drievoudige stint ’s nachts en slaagde erin ons aan de leiding te krijgen. Tegen het einde was ik nog steeds in de race voor de zevende plaats, maar het had geen zin om te veel risico te nemen. We hebben ons uiterste best gedaan en bereikten de vlag als best geplaatste Porsche. Uiteindelijk ontbrak het ons aan een beetje performance en een tijdstraf kostte ons kostbare tijd, anders hadden we de top vier of vijf kunnen halen. Veel meer dan dat konden we niet doen, maar ik vond het leuk om weer in een moderne GT3-racewagen te rijden met goede vrienden in een team als SSR Herberth.”
Patric Niederhauser (CH, Porsche 911 GT3 R #96): “Dat was een bijzonder zware versie van de 24 Hours of Spa! De race verliep best goed voor ons. Een shunt in de beginfase zorgde voor een ronde achterstand, maar we vochten ons terug. Helaas misten we de ultieme prestatie om mee te doen met de koplopers.”
Marius Nakken (N, Porsche 911 GT3 R #55): “Dat was een lange en zware race, zeker met de storm tijdens de nacht. De naam van het spel ging over het nemen van slimme beslissingen en het niet nemen van onnodige risico’s. Dat hebben we goed gedaan. Op een gegeven moment stonden we aan de leiding in de Silver Cup en stonden we negende in het algemeen klassement. Het behalen van het doel om tweede te worden in onze klasse is een prachtig succes.”
Martin Rump (EST, Porsche 911 GT3 R #80): “Wat een ervaring! Maar het belangrijkste van alles is dat we de eindstreep hebben gehaald! We hebben tijdens de race de afstelling van onze Porsche aangepast en geprobeerd alles uit de 911 GT3 R te halen. Ik heb er echt van genoten. De stints in de regen en achter de safety car waren erg lang – soms wenste ik dat ik een kopje koffie in de cockpit had gedronken. Maar het grappige geklets met mijn race-ingenieur hield me wakker. Tijdens mijn laatste stint ging ik weer in de aanval op het droge.”
Uitslag
1. (1. Pro) Drudi/Thiim/Sørensen (RSM/DK/DK), Aston Martin #7, 478 ronden
2. (2. Pro) Rovera/Rigon/Pier Guidi (I/I/I), Ferrari #51, 478 ronden
3. (3. Pro) D. Vanthoor/Van der Linde/Weerts (B/ZA/B), BMW #32, 478 ronden
8. (7. Pro) Jaminet/Campbell/Makowiecki (F/A/F), SSR Herberth, Porsche 911 GT3 R #92, 478 ronden
9. (8. Pro) Andlauer/Müller/Niederhauser (F/D/CH), Rutronik Racing, Porsche 911 GT3 R #96, 477 ronden
22. (7. BC) Au/Fach/Rump/Picariello (HK/CH/EST/B), Lionspeed X Herberth, Porsche 911 GT3 R #80, 475 ronden
26. (14. Pro) Evans/Eriksson/Preining (NZ/S/A), Phantom Global Racing, Porsche 911 GT3 R #23, 473 ronden
27. (2. SC) Rappange/Blom/Nakken/Nouet (NL/FIN/N/F), Dinamic GT, Porsche 911 GT3 R #55, 473 ronden
Pro = Pro klasse; PAC = Pro-Am Cup; GC = Gouden Beker; SC = Zilveren Beker; BC = Bronzen Beker.
Volledige resultaten https://www.gt-w