Krachtigste SUV’s van Audi Sport GmbH: De nieuwe RS Q8 performance en de opgewaardeerde RS Q8

  • Met 471 kW (640 pk) en 850 Nm koppel verzekert de nieuwe RS Q8 performance* zich van de toppositie in het gamma van Audi Sport GmbH
  • Het expressieve exterieur en de nieuwe, lichtere** velgen geven Audi’s krachtigste SUV nog meer uitstraling.
  • Hoogwaardige ophangingscomponenten combineren dynamiek met comfort en maken de auto uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik
  • Managing Director van Audi Sport Rolf Michl: “Met de nieuwe RS Q8* en RS Q8 performance* combineert Audi Sport GmbH een passie voor prestaties met prestige en geschiktheid voor dagelijks gebruik om een opwindende ervaring te creëren.”

Audi vervolledigt het modellengamma van de Audi Q8 niet alleen met de nieuwe RS Q8*, met een vermogen van 441 kW (600 pk), maar voegt meteen ook een tweede variant toe aan het topmodel van het gamma: de RS Q8 performance*. Zijn opgevoerde vermogen van 471 kW (640 pk) maakt van de SUV het krachtigste in serie gebouwde model met verbrandingsmotor in de geschiedenis van Audi Sport GmbH. Beide voertuigen vertonen een uitstekende rijdynamiek dankzij een geoptimaliseerd zelfsperrend middendifferentieel, maar garanderen een even indrukwekkende geschiktheid voor dagelijks gebruik. Het exterieur van de RS Q8* en RS Q8 performance* is geïnspireerd op de onlangs vernieuwde Q8. Nieuwe uitrustingspacks bieden meer vrijheid voor personalisatie. De nieuwe Audi RS Q8* en RS Q8 performance* komen nog in juni van dit jaar op de markt. De prijzen beginnen bij 149.900 en 163.200 euro.

Static photo,
Audi RS Q8: Colour: Daytona Grey perl effect,
Audi RS Q8 performance: Colour: Chilli red metallic

Onmiskenbaar een Audi Sport GmbH-model: het exterieur

Met de nieuwe Audi RS Q8* en RS Q8 performance* beklemtoont Audi Sport GmbH nog nadrukkelijker de dynamiek van de twee high-performance SUV’s. Een nieuwe voorbumper met opvallende luchtinlaten, een kenmerkende honingraatstructuur en een blade in hoogglanzend zwart (matgrijs voor de RS Q8 performance*) identificeert de RS Q8* en de performance-versie duidelijk als de topmodellen in het gamma. Het grote Singleframe vertoont een opnieuw geïnterpreteerde honingraatstructuur waarbij elke afzonderlijke honingraatcel nu driedimensionaal is. Ook de achterpartij speelt een rol in de positionering van de modellen aan de top van het gamma. De twee ovale uitlaatpijpen vormen het eerste typerende kenmerk van een RS-model. Audi Sport GmbH heeft er een diffusor tussen geplaatst, in het midden gescheiden door een reflector.

Klaar voor alles: achtcilindermotor in twee vermogensniveaus

De nieuwe RS Q8* maakt indruk met een vermogen van 441 kW (600 pk) en een koppel van 800 Nm, dat beschikbaar is tussen 2.200 en 4.500 t/min. Het vermogen van de achtcilindermotor met dubbele turbo zorgt voor een uitstekende rijdynamiek. De RS Q8* accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden. De standaard elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 250 km/u, maar kan optioneel worden verhoogd tot 280 km/u of maximaal 305 km/u. Dankzij zijn tot 471 kW (640 pk) opgevoerde vermogen en een koppel van 850 Nm spurt de RS Q8 performance* in amper 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De doorontwikkelde achtcilindermotor heeft niet alleen meer vermogen dan in het basismodel van de RS Q8*, maar is meteen ook de krachtigste in serie gebouwde verbrandingsmotor in de geschiedenis van Audi Sport GmbH. Door de tegendruk te verlagen verhoogt het nieuw ontwikkelde, lichtere uitlaatsysteem niet alleen het vermogen van de RS Q8 performance*, maar creëert het ook een sportievere, meer tot de verbeelding sprekende sound. Optioneel kan het systeem worden vervangen door de RS-sportuitlaat, die de geluidsbeleving nog intensiever maakt en in het oog springt met zijn glanzend zwarte eindpijpen.

“Zowel de nieuwe RS Q8 performance* als de RS Q8 * belichaamt sportiviteit en elegantie op topniveau. Het topmodel van de Q8-reeks verzoent passie voor prestaties en prestige met een geschiktheid voor dagelijks gebruik om een opwindende ervaring te bieden”, zegt Rolf Michl, Managing Director van Audi Sport GmbH.

Rijdynamiek voor maximaal rijplezier: zelfsperrend middendifferentieel

Beide versies van de nieuwe RS Q8* zijn standaard voorzien van de permanente vierwielaandrijving quattro, die Audi Sport GmbH eveneens standaard combineert met een achttraps tiptronic met snellere schakeltijden. Het zuiver mechanische middendifferentieel, met zijn compacte en lichte ontwerp, verdeelt het motorvermogen in een 40:60-verhouding over de voor- en achteras.

Als de auto begint te slippen, wordt niet meer dan 70 procent van het aandrijfkoppel naar de vooras en maximaal 85 procent naar de achteras gestuurd. Die werkingsmodus resulteert in nauwkeuriger bochtenwerk, minder onderstuur en nauwkeuriger insturen.

Levendigheid en stabiliteit in elke situatie: de ophanging

Voor een optimale verhouding tussen sportiviteit en comfort zijn de RS Q8* en RS Q8 performance* standaard uitgerust met de luchtvering adaptive air suspension sport met gestuurde demping en RS-specifieke afstelling. De rijhoogte van beide versies varieert tot 90 millimeter.

Als optie bieden beide modellen een elektromechanische rolstabilisatie (eAWS), die zijdelingse bewegingen van het koetswerk tot een absoluut minimum beperkt. Beide assen zijn tussen de twee helften van de stabilisator verbonden door een compacte elektromotor. Als de RS Q8* rechtdoor rijdt, worden de twee helften losgekoppeld, wat de koetswerkbewegingen op oneffen wegen vermindert. Wanneer de auto een bocht neemt, draaien de elektromotoren de stabilisatoren in tegengestelde richting van elkaar, wat de rolneiging merkbaar vermindert. Een 48V-lithium-ionbatterij voorziet het eAWS van stroom. De compacte en lichte energieopslagunit, die in zeer korte tijd hoge energiestromen kan opnemen en weer afgeven, voorziet de twee elektromotoren van een maximumvermogen van 1,5 kilowatt elk.

Het optionele dynamic pack plus voor de RS Q8* levert nog betere prestaties en geeft de auto een topsnelheid van 305 km/u. Extra componenten zijn de elektromechanische actieve rolstabilisatie, het quattro-sportdifferentieel en het keramische RS-remsysteem (standaard op de RS Q8 performance*). De standaard vierwielbesturing met elektrische spindelaandrijving met hoog koppel draagt bij tot de levendigheid en stabiliteit. Bij het snel veranderen van rijstrook draaien de achterwielen tot 1,5 graden in tegengestelde richting van de voorwielen. Bij lagere snelheden draaien ze tot vijf graden in tegengestelde richting van de voorwielen. Dat verkleint de draaicirkel dienovereenkomstig.

Nieuwe verlichtingstechnologie ook voor het topmodel in de modelreeks

In lijn met de productupgrade voor de Q8 maakt nu ook het krachtigste model in de reeks gebruik van ledmatrixkoplampen. HD-ledmatrixkoplampen met Audi-laserlicht als extra grootlichtfunctie zijn optioneel beschikbaar. Een donkere rand onderscheidt het topmodel optisch van het basismodel. Het Audi-laserlicht fungeert als extra grootlichtfunctie met een aanzienlijk groter bereik. Elk van de vijf digitale dagrijlichtsignaturen zorgt voor een opvallende look. Klanten kunnen de signaturen selecteren via het MMI. De signatuur met het gebloktevlagdesign is exclusief beschikbaar voor de RS Q8*. Voor het eerst maakt de RS Q8* gebruik van grotendeels gedigitaliseerde oledachterlichten met vijf digitale lichtsignaturen. In combinatie met de rijhulpsystemen hebben ze een nabijheidsindicatiefunctie voor meer veiligheid op de weg.

Sportief van wielen tot naden: uitrustingsopties

Voor het exterieur is een uitgebreide reeks nieuwe lakafwerkingen beschikbaar, waaronder drie metallic opties: Sakhir Gold, Ascari Blue en Chili Red. Naast het standaardaanbod vervult Audi exclusive ook bijzondere kleurwensen van klanten. De RS Q8* en RS Q8 performance* onderscheiden zich in de eerste plaats door de verschillende standaardkleuren en materialen van veel exterieurcomponenten. Terwijl de buitenspiegels, de voorspoilerelementen, de sierlijsten rond de ruiten en de achterdiffusor bij de RS Q8* altijd zwart zijn, zijn de buitenspiegels, de voorspoilerelementen en de achterdiffusor op de performance-versie uitgevoerd in matgrijs. Audi Sport GmbH biedt ook een extra pack voor de RS Q8 performance* met alle genoemde voorzieningen van de gewone RS Q8* in mat carbon of hoogglanzend zwart.

Nieuwe optionele lichtmetalen 23-duimsvelgen in een 6-Y-spaakdesign met 295/35-banden geven de opgewaardeerde RS Q8* een duidelijk andere look dan de standaardmodellen in de reeks. Ze zijn optioneel ook verkrijgbaar in metallic zwart, mat Neodymium Gold, gepolijst zijdeglanzend matgrijs of gepolijst metallic zwart. Beide topversies van de modelreeks worden af fabriek geleverd met lichtmetalen 22-duimsvelgen (295/40) met 10 spaken. Achter de wielen schuilt een RS-remsysteem met intern geventileerde remschijven in composiet (420 millimeter voor, 370 millimeter achter). De remklauwen zijn standaard uitgevoerd in zwart. Ze zijn ook beschikbaar met een optionele rode afwerking en zijn voor- en achteraan voorzien van RS-opschriften. Een krachtig remklauwsysteem met 10 zuigers is werkzaam op de voortrein. Als alternatief kunnen de vertragingen worden verzorgd door keramische RS-remmen, die als optie beschikbaar voor de RS Q8* en standaard worden geleverd op de RS Q8 performance*. Hun schijven zijn 440 mm (voor) en 370 mm (achter) groot. Het RS-remsysteem wordt standaard geleverd in grijs op de RS Q8 performance* en is optioneel bestelbaar in rood of blauw.

Als exclusieve optie voor de RS Q8 performance* zijn lichtmetalen 23-duimsvelgen verkrijgbaar, vervaardigd met behulp van een hightech smeed- en freesproces. Het 5-Y-spaakontwerp is geïnspireerd op de autosport en zorgt voor een optimale koeling van de remmen. Bovendien bespaart het ongeveer vijf kilogram onafgeveerde massa per stuk in vergelijking met de standaard 22-duimsvelgen. De totale gewichtsvermindering van ongeveer 20 kilogram verbetert de gasrespons van de auto. De velgen zijn verkrijgbaar in gepolijst metallic zwart, matgrijs of matzwart. Klanten kunnen ook kiezen voor de high-performance Pirelli P Zero-banden in de maat 295/35 R23, die consistent een betere grip bieden op nat en droog wegdek, voor een nauwkeuriger en dynamischer rijgedrag.

Voor het interieur zijn optioneel rode, grijze of blauwe RS-designpacks verkrijgbaar. Het blauwe pack is exclusief beschikbaar voor de RS Q8 performance*. De blade in de middenconsole, de vloermatten, het stuurwiel en de randen van de veiligheidsgordels zijn voorzien van rode of grijze contraststiksels. Speciaal kenmerk van het blauwe RS design-pack: de veiligheidsgordels zijn altijd volledig uitgevoerd in Ocean Blue. Het stuurwiel is bekleed met alcantara. De knop van de selectiehendel en de blade aan de zijkant van de middenconsole zijn bekleed met Dinamica-microvezel, gemaakt van gerecycleerde petvezels.

De geperforeerde sportstoelen met honingraatmotief zijn ook voorzien van contraststiksels in de gekozen packkleur. De decoratieve inzetstukken voor beide modellen zijn verkrijgbaar in mat geborsteld aluminium met lineair reliëf in zilver, aluminium Race Anthracite, mat Carbon Twill of Gray Oak. Als extra exclusieve optie is diagonaal geborsteld zwart aluminium verkrijgbaar voor de RS Q8 performance*.

De RS-designpacks plus, in drie kleurvarianten, bieden op aanvraag extra voorzieningen. Zo zijn de deur- en middenarmsteunen bijvoorbeeld verkrijgbaar in Dinamica-microvezel. Een exclusief kenmerk van deze uitrustingsvariant is het middenpaneel van de stoelen met grijze, rode of blauwe inzetstukken. De door de klant gekozen kleur schemert door in de geperforeerde sportstoelen. Bovendien zijn de rugleuningen voorzien van een geborduurd RS-logo in bijpassende kleur.

Nog meer bijzonderheden voor de RS Q8 performance*: naast een instap-ledverlichting die het opschrift ‘RS performance’ op de grond projecteert, is er de 12,3 duim grote Audi Virtual Cockpit Plus die in de handgeschakelde modus beschikt over een schakelindicator. Net zoals in de autosport verandert de toerentalweergave hier van groen via geel naar knipperend rood om het optimale schakelmoment aan te geven. Ook Launch Control is zichtbaar via symbolen in de Audi Virtual Cockpit om het acceleratiepotentieel van de RS Q8 performance* optimaal te benutten.

Te bestellen vanaf de laatste week van juni, basisprijs vanaf 149.900 euro

De prijzen van de opgewaardeerde RS Q8* beginnen bij 149.900 euro. De nieuwe RS Q8 performance*, de krachtigste SUV van Audi Sport GmbH, begint bij 163.200 euro. Beide modellen kunnen vanaf 27 juni van dit jaar besteld worden.

*Audi RS Q8 SUV
Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 13,4-12,7; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 305-289; CO2-klasse: G

 

*Audi RS Q8 SUV performance
Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 13,4-12,8; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 304-291; CO2-klasse: G

 

**Lichtmetalen 23-duimsvelgen met verlaagd gewicht zijn alleen verkrijgbaar voor de Audi RS Q8 performance.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait