De nieuwe BMW M5

BMW M5 treedt nieuw tijdperk binnen. De legendarische high-performance-berline met veertig jaar erfgoed is intussen aan zijn zevende generatie toe en het directiemodel van BMW M GmbH krijgt voor het eerst een geëlektrificeerde aandrijving. Een modelspecifieke versie van het M HYBRID-systeem geeft de nieuwe BMW M5 (energieverbruik, gewogen, gecombineerd: 1,7 – 1,6 l/100 km en 25,5 – 25,0 kWh/100 km over de WLTP-cyclus; CO2-uitstoot, gewogen, gecombineerd: 39 – 37 g/km over de WLTP-cyclus; brandstofverbruik met lege batterij: 10,3 – 10,2 l/100 km over de WLTP-cyclus; CO2-klassen, gewogen, gecombineerd B, met ontladen batterij G) een maximumvermogen van 535 kW/727 pk en een maximumkoppel van 1.000 Nm. De combinatie van een hoogtoerige V8-motor met M TwinPower Turbo-technologie en een elektromotor, zorgt samen met de vermogensoverdracht via de achttraps M versnellingsbak Steptronic en M xDrive-vierwielaandrijving voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 3,5 seconden.

De imposante krachtontplooiing en meeslepende prestatie-ervaring van de nieuwe BMW M5 gaan hand in hand met een nieuwe interpretatie van het prestatiegerichte design waarvoor M modellen bekendstaan. Prominente wielkasten en zijschorten, een gebeitelde voorschort en modelspecifieke oppervlakken rond de C-stijl – met onder meer een gebosseleerd ‘M5’-logo ter hoogte van de Hofmeister-knik – geven de wagen een atletische uitstraling die hem duidelijker dan ooit onderscheidt van de BMW 5 Reeks Berline. Tegelijk creëert het ongewoon grote aandeel van oppervlakken in koetswerkkleur een puristische uitstraling met stijlvolle verwijzingen naar zijn superieure dynamische talenten.

Als zodanig accentueert het exterieurdesign – net als de sfeer van het luxueuze interieur, dat met M specifieke voorzieningen werd getooid – het meerlagige karakter van de nieuwe BMW M5. Zijn evenwichtige en geruststellende karakter wordt ondersteund door enorme vermogensreserves die op elk moment kunnen worden opgeroepen. Die prestatiereserve, die discreet op de achtergrond blijft tijdens ontspannen, zuiver elektrische ritten, komt tot leven wanneer de BMW M5 over langere afstanden de sportieve kant van zijn persoonlijkheid onthult en wordt ten volle ontketend tijdens circuitsessies.

Het M HYBRID-systeem, de vermogensoverdracht en de chassistechnologie op maat van zijn specifieke prestatiekenmerken, geven de nieuwe BMW M5 een dwarse en overlangse dynamiek die hun gelijke niet kennen in dit segment. In combinatie met zijn al even uitzonderlijke soepelheid geeft de nieuwe BMW M5 de M prestaties een nieuwe dimensie.

De nieuwe BMW M5 beleeft zijn wereldpremière op het Goodwood Festival of Speed in Engeland in juli 2024 en de productie gaat in dezelfde maand van start in de fabriek van de BMW Group in Dingolfing. De wereldwijde marktintroductie van de nieuwe BMW M5 start in november 2024 en gaat gepaard met de introductie van de nieuwe BMW M5 Touring. De belangrijkste verkoopregio’s voor de high-performance-berline zijn Noord-Amerika en Europa. De VS is met voorsprong de grootste individuele markt, gevolgd door Groot-Brittannië, Duitsland, Zuid-Korea, China, Japan en Canada.

De nieuwe BMW M5 met M HYBRID-aandrijving: bedwelmende prestaties, indrukwekkend elektrisch rijbereik.

Het M HYBRID-aandrijfsysteem van de nieuwe BMW M5 verenigt een klassieke, hoogtoerige 4.4 V8-motor met een elektromotor, waarvan de prestatiekenmerken speciaal op de BMW M5 zijn afgestemd en die in de achttraps M versnellingsbak Steptronic is geïntegreerd. De verbrandingsmotor beschikt over de geavanceerde M TwinPower Turbo-technologie, een dwarsgeplaatst uitlaatspruitstuk en een geoptimaliseerde oliescheiding. Hij levert een maximumvermogen van 430 kW/585 pk en een maximumkoppel van 750 Nm. Het maximumvermogen van de elektromotor bedraagt 145 kW/197 pk. Hij haalt een nominaal koppel van 280 Nm, maar dankzij de ‘pre-gearing’-functie kan het koppel aan de ingang van de transmissie worden verhoogd tot 450 Nm.

De combinatie van een verbrandingsmotor en elektromotor hanteert hetzelfde principe als het aandrijfsysteem in de BMW M Hybrid V8-endurancebolide. De elektromotor kan zijn vermogen onmiddellijk opwekken en de intelligent gestuurde wisselwerking tussen verbrandingsmotor en elektromotor zorgt ervoor dat het M HYBRID-systeem onmiddellijk reageert op elke beweging van het gaspedaal. De lineaire vermogensontplooiing die typisch is voor de BMW M modellen verschijnt hier in een bijzonder meeslepende vorm. De achtcilindermotor haalt toerentallen tot 7.200 t/min, terwijl de nieuwe BMW M5 zijn bestuurder trakteert op een gevoel van onophoudelijke vermogensontplooiing in de hoogste regionen van de belasting- en snelheidsbereiken. De topsnelheid is standaard begrensd tot 250 km/u, maar kan worden verhoogd tot 305 km/u met het M Driver’s Package.

Het sportuitlaatsysteem van de nieuwe BMW M5 onderstreept de prestatie-ervaring met een veelkleurige en meeslepende motorklank. Het is voorzien van elektrisch gestuurde, continu verstelbare kleppen en twee dubbele uitlaatpijpen zoals die ook op andere M modellen worden gebruikt, elk met een sierstuk van 100 millimeter in Schwarzchrom.

De vermogensontplooiing van de elektromotor wordt op akoestisch vlak ondersteund door BMW IconicSounds Electric. Deze M specifieke elektrische aandrijfsound levert authentieke reacties op bewegingen van het gaspedaal wanneer de wagen zuiver elektrisch rijdt. Met de relevante configuratie van het aandrijfsysteem genereert hij bovendien een meeslepende soundtrack om het bijkomende elektrisch vermogen bovenop het vermogen van de V8-motor te benadrukken.

In de zuiver elektrische bedrijfsmodus haalt de nieuwe BMW M5 snelheden tot 140 km/u. De hoogspanningsbatterij die laag in de bodem van de wagen zit, heeft 18,6 kWh aan bruikbare energie, goed voor een elektrisch rijbereik van 67 – 69 kilometer over de WLTP-cyclus, een waarde die door geen enkele concurrent wordt geëvenaard. Met de Combined Charging Unit kan de nieuwe BMW M5 worden opgeladen met wisselstroom van maximaal 7,4 kW.

Het vermogen van de verbrandingsmotor en elektromotor wordt overgebracht op de weg via het vierwielaandrijvingssysteem M xDrive, dat – zeker in de 4WD Sport-modus – het grootste deel van het vermogen naar de achterwielen stuurt. De bestuurder beschikt echter ook over een 2WD-modus, die het vermogen exclusief naar de achterwielen stuurt en Dynamic Stabiliy Control (DSC) uitschakelt. Dat zal beslist in de smaak vallen bij ervaren bestuurders die de voorkeur geven aan een uitgepuurde prestatiegerichte ervaring. Deze verder ontwikkelde versie van M xDrive is net als het elektronisch gestuurde actieve M differentieel op de achteras, speciaal afgestemd op de prestatiekenmerken van de M HYBRID-aandrijving.

Gesofistikeerde chassistechnologie met M specifieke afstelling.

Het chassisontwerp van de nieuwe BMW M5 bestaat uit een vooras met dubbele dwarsgeplaatste veerbenen en een achteras met vijf wielarmen en specifieke kinematica en elastokinematica, evenals diverse andere speciaal afgestelde componenten. De elektrisch bekrachtigde tandheugelstuurinrichting met M Servotronic en variabele stuurverhouding heeft een stijve verbinding met het subframe van de vooras om een optimale feedback van de weg en een hoge mate van richtingsnauwkeurigheid te garanderen. Samen met de brede sporen en de uitstekende torsiestijfheid van de koetswerk- en chassisbevestigingen levert deze combinatie de rijeigenschappen waarvoor BMW M modellen bekendstaan, gevormd door wendbaarheid, precisie en de lineaire opbouw van laterale krachten wanneer de bestuurder zijn wagen de sporen geeft.

Eveneens standaard zijn de adaptieve M sportophanging met elektronisch gestuurde schokdempers en Integral Active Steering, dat de achterwielen tot 1,5 graden laat meedraaien. M specifieke afstelling, individueel instelbare systemen en de mogelijkheid om de schokdempers aan elk wiel afzonderlijk aan te passen, optimaliseren de verbinding van het koetswerk met de weg en maximaliseren de talentontplooiing van de wagen – van het dagelijkse rijcomfort tot de circuitgerichte dynamische kwaliteiten. Wanneer de achterwielen meedraaien, bevordert dat de richtingsstabiliteit bij hoge snelheden of de wendbaarheid en het comfort bij manoeuvres.

De tractie, wendbaarheid en richtingsstabiliteit plukken de vruchten van de slipbeperking bij de inschakeling en de netwerking van alle controlesystemen binnen de afstelling van het geïntegreerde dwarsdynamiekbeheer. Zowel de standaard M Compound-remmen als de optionele M Carbon keramische remmen worden gecombineerd met een geïntegreerd remsysteem dat de bestuurder twee modi voor het pedaalgevoel biedt. BMW M lichtmetalen velgen (20″ vooraan, 21″ achteraan) zijn standaard en zijn geschoeid met high-performance-banden.

 

Rijhulpsystemen voor een geruststellend en comfortabel rijgedrag.

De veel bredere keuze aan standaard en optionele systemen voor geautomatiseerd rijden en parkeren dan bij het vorige model tilt de gemoedsrust en het comfort in dagelijkse omstandigheden naar ongekende hoogten. De standaarduitrusting van de nieuwe BMW M5 omvat functies zoals botswaarschuwing vooraan, Lane Departure Warning inclusief terugkeer naar de rijstrook door tegensturen, de Evasion Aid, Attention Assist en Speed Limit Info. Het optionele Driving Assistant Pack Professional combineert de Active Cruise Control met Stop&Go functie met systemen zoals de Steering & Lane Control Assistant, stoplichtherkenning, automatische Speed Limit Assist en actieve navigatie.

De nieuwe BMW M5 is standaard uitgerust met het Parking Assistant Pack met Reversing Assistant. Het optionele Parking Assistant Pack Professional maakt het bovendien mogelijk om over een afstand tot 200 meter automatisch te parkeren en manoeuvreren vanuit de wagen of via een smartphone van buitenaf.

 

Nieuwe mogelijkheden om de rijervaring aan te passen aan uw persoonlijke smaak.

Het bedieningspaneel op de middenconsole van de nieuwe BMW M5 bevat een modelspecifiek geheel van knoppen waarmee de rijervaring op verschillende manieren aan de individuele voorkeuren kan worden aangepast. De Setup-knop geeft rechtstreeks toegang tot de configuratie van het aandrijfsysteem, Drivelogic, het chassis, de stuurinrichting, het remsysteem en M xDrive, alsook tot de intensiteit van de energierecuperatie tijdens het remmen. Met de M toetsen op het stuur kunnen twee algemene voertuigconfiguraties worden opgeslagen en geselecteerd. De Launch Control-functie is beschikbaar in alle instellingen van het M Setup-menu, met uitzondering van de 2WD-modus van het M xDrive-systeem.

Door op de DSC-toets te drukken wordt de M Dynamic mode ingeschakeld, die de drempelwaarden voor de interventie van DSC verhoogt om de reminput te verhogen en het motorvermogen te verlagen. Het DSC-systeem kan ook volledig worden uitgeschakeld. Met een andere knop kan de bestuurder de M Mode selecteren. Wanneer de bestuurder overschakelt van de standaard ROAD-stand naar de SPORT-modus, worden de interventies van de rijhulpsystemen beperkt tot de essentiële functies die nodig zijn voor een sportieve rijstijl. Hetzelfde geldt voor de inhoud weergegeven op het Info Display. Met de standard M Drive Professional kan de klant ook gebruikmaken van de TRACK-modus. Andere kenmerken van M Drive Professional zijn de M Laptimer en de Boost Control-functie, die de overlangse dynamiek maximaliseert bij hernemingen en inhaalmanoeuvres.

Ook de bedrijfsmodus van het M HYBRID-systeem kan naar wens worden aangepast. Met de nieuwe M Hybrid-toets kan de bestuurder kiezen tussen de HYBRID-modus – voor een intelligent gestuurde wisselwerking tussen verbrandingsmotor en elektromotor om naargelang de rijsituatie het rendement dan wel de prestaties te maximaliseren – en de ELECTRIC-stand, waarin de verbrandingsmotor enkel wordt ingeschakeld bij een kick-down of bij gebruik van de schakelpaddles. De eCONTROL-modus wordt gebruikt voor een doeltreffende recuperatie van remenergie en om het batterijniveau constant te houden. M Drive Professional voegt tot slot de DYNAMIC- en DYNAMIC PLUS-modi toe, die het aandrijfsysteem en het koelsysteem voorbereiden om de output op een constant hoog niveau te houden of kortstondig de maximale output te genereren tijdens een gerichte circuitrit.

Vooruitstrevende sportwagencockpit, M specifieke aanduidingen op het BMW Curved Display, exclusieve sfeer.

Naast het M specifieke bedieningspaneel op de middenconsole omvat de vooruitstrevende sportwagencockpit van de nieuwe BMW M5 ook een nieuw ontworpen, afgeplat lederen M stuur met verlichte M toetsen, M multifunctionele zetels met een uitgebreide elektrische afstelling en het BMW Curved Display, dat net als het standaard Head-Up Display M specifieke inhoud omvat. De standaard BMW Live Cockpit Navigation Professional geeft ook het navigatiesysteem BMW Maps en de functie Augmented View weer op het Control Display.

Een opgewaardeerde versie van BMW iDrive is standaard in de nieuwe BMW M5. Het is gebaseerd op het BMW Operating System 8.5 en speciaal ontworpen voor gebruik via aanraakbediening en natuurlijke spraakcommando’s. De digitale technologie omvat nu ook de bedieningselementen voor de functies van de klimaatregeling. De temperatuurselectie, luchtstroomintensiteit, zetelverwarming en – indien besteld – de stuurverwarming kunnen nu worden bediend via een menu-item in het onderste deel van het Control Display of met gesproken commando’s.

Dragen eveneens bij tot de exclusieve interieursfeer: de standaardbekleding in leder Merino, de BMW Interaction Bar, de airconditioning met vier zones, de verwarmbare voorzetels, de sfeerverlichting met M specifieke interieurverlichting inclusief welkomstanimatie en het panoramisch doorschijnend schuifdak. Daarnaast omvat de standaarduitrusting van de nieuwe BMW M5 ook het Bowers & Wilkins Surround Sound System, een Wireless Charging-houder, comforttoegang, een alarmsysteem, automatische bediening van de achterklep en de laadkabel Professional.

Op de optielijst staan onder meer het M Carbon exterieurpakket, de hemelbekleding in Alcantara, stuurverwarming, actieve zetelventilatie en een aanhangwagenkoppeling. Vanaf de lancering zullen ook modelspecifieke BMW M Performance Parts worden aangeboden voor de nieuwe BMW M5. De selectie omvat gesmede BMW M Performance lichtmetalen velgen en koetswerkonderdelen uit met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP).

CO2-UITSTOOT & VERBRUIK.

BMW M5

Gewogen energieverbruik, gecombineerd: 1,7 – 1,6 l/100 km en 25,5 – 25,0 kWh/100 km volgens de WLTP-cyclus; CO2-uitstoot, gewogen, gecombineerd: 39 – 37 g/km over de WLTP-cyclus; brandstofverbruik met lege batterij: 10,3 – 10,2 l/100 km volgens WLTP; CO2-klassen: gewogen, gecombineerd B, met ontladen batterij G.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait