Nieuwe Toyota GR Yaris

  • Belangrijke updates voor Toyota’s rally-gefokte performance hatchback
  • Het maximumvermogen van de driecilinder-in-lijn 1,6-liter turbomotor steeg tot 280 DIN-pk/206 kW, met een maximumkoppel van 390 Nm
  • Gloednieuwe achttraps GAZOO Racing Direct-automatische transmissie met snel schakelen volgens wedstrijdstandaard
  • Opnieuw ontworpen cockpit voor de bestuurder met digitaal instrumentarium in raceautostijl en verbeterde locatie van belangrijke bedieningselementen en gegevensbronnen
  • Verhoogde carrosseriestijfheid, versterkte ophanging, fulltime vierwielaandrijving en nieuwe selecteerbare rijmodi
  • Versie met enkele “Circuit”-specificatie aangeboden in Europa, met standaard koelpakket voor de aandrijflijn
  • Exclusieve speciale edities van Ogier en Rovanperä, ontwikkeld door de wereldkampioenen van TOYOTA GAZOO Racing
  • De ombouw van de GR Yaris om op waterstof te rijden geeft een glimp van de toekomstige mogelijkheden voor de ontwikkeling van motoren voor prestatiegerichte auto’s die koolstofneutrale brandstof gebruiken.

MAAK KENNIS MET DE NIEUWE GR YARIS

2024_GR Yaris_Manual_Precious Metal_DPL_Static__002

De nieuwe Toyota GR Yaris profiteert van technische, ontwerp- en constructieverbeteringen die beloven een nog betere rijervaring te bieden.

De originele GR Yaris, voor het eerst onthuld in 2020, kreeg bij de lancering zo’n positieve ontvangst dat Toyota misschien dacht dat zijn werk erop zat. Hier was een auto die meteen naar de top van het hot-hatch-segment stormde, een in de rally geboren, volbloed machine die alle concurrenten in zijn kielzog achter zich liet.

Dit was in feite nog maar het begin van het verhaal. In de drie jaar sinds de eerste auto van de band rolde, zijn er intensieve inspanningen geleverd om hem nog beter te maken: krachtiger, responsiever, boeiender en lonender om mee te rijden.

De winnende combinatie van vermogen, evenwicht en nauwkeurige controle van de GR YARIS Rally1 HYBRID-wedstrijdauto is rechtstreeks overgegaan van World Rally, de belangrijkste competitie van de sport, naar de nieuwe GR Yaris, een auto die echt “geboren is uit WRC”. Deze high-performance hatchback is een perfecte uitdrukking van Toyota’s focus op het gebruik van betrokkenheid bij autosport op het hoogste niveau om de ontwikkeling van steeds betere auto’s te stimuleren – zowel voor de racerij als voor de weg.

De ingenieurs van TOYOTA GAZOO Racing hebben samengewerkt met race- en rallyprofessionals in de geest van constante verbetering om het essentiële karakter van de GR Yaris te verrijken als een auto die de bestuurder centraal stelt – een auto die draait om de speciale ervaring die u geniet vanaf het moment dat u achter het stuur kruipt en de motor start.

De checklist met wijzigingen is uitgebreid en rechtvaardigt de beschrijving “nieuwe GR Yaris”. Belangrijke elementen zijn onder meer de evolutie van de toonaangevende driecilinder turbomotor om nog meer vermogen en koppel te leveren en de introductie van een gloednieuwe achttraps GAZOO Racing Direct Automatic Transmission, ontworpen voor snel schakelen in competitieverband.

Het op maat gemaakte GR Yaris-chassis is verder versterkt en in de cabine zijn de cockpitlay-out en de rijpositie opnieuw getekend voor een meer authentiek sportwagengevoel, of het nu op de weg is of in de autosport. De ophanging is ook aangepast voor meer controle over het rijgedrag en robuuste prestaties onder hoge belasting, met herziene veerconstanten en een versterkte voorschokdemper.

De nieuwe GR Yaris biedt alles wat het origineel zo’n succes maakte, maar dan meer. Daardoor belooft het zich nog verder voor te blijven op de concurrentie.

Een meer gericht assortiment bestaat uit een enkele versie in “Circuit”-specificatie met een koelprestatiepakket. Hierdoor is de auto voorzien van een extra subradiateur, intercoolerspray en aangepaste luchtinlaat.

De nieuwe GR Yaris zal vanaf de zomer van 2024 in heel Europa te koop zijn.

 

GR YARIS: HET VERHAAL TOT NU TOE

  • GR Yaris ontwikkeld door TOYOTA GAZOO Racing
  • Engineering en design profiteren direct van TGR’s expertise op het gebied van het World Rally Championship
  • Sinds de lancering in 2020 zijn er wereldwijd meer dan 40.000 verkocht, waarvan ongeveer de helft in Europa

De GR Yaris is de perfecte demonstratie van hoe Toyota en zijn prestatietak TOYOTA GAZOO Racing zich inzetten voor het ontwikkelen van steeds betere auto’s door middel van autosport. Vanaf het begin was het niet de bedoeling dat dit zomaar een hot hatch zou worden: dit was een auto die qua techniek en design direct de vruchten plukte van de kampioenschapswinnende ervaring van TOYOTA GAZOO Racing in het WRC.

Een nieuwe motor, een nieuwe elektronische vierwielaandrijving en een op maat gemaakt chassis maakten allemaal deel uit van het plan. Toen de productieauto in handen kwam van de pers en klanten, overtrof de respons de verwachtingen van Toyota ruimschoots. Sinds de lancering van het model in 2020 zijn er in Europa meer dan 20.000 auto’s verkocht, met een klanttevredenheidsscore van 99%. De meeste verkochte exemplaren waren de Circuit Pack-versie, vandaar de beslissing om zich voor het nieuwe model op deze specificatie te concentreren. Onder de klanten bevinden zich veel liefhebbers van prestatiegerichte auto’s, die de GR Yaris een plaats waard vinden naast aanzienlijk krachtigere prestigemodellen in hun collecties. De GR Yaris is dus niet in een hokje te plaatsen; Het is een klasse apart en een instant sportwagenklassieker.

Het ontwikkelingsprogramma dat de nieuwe GR Yaris heeft opgeleverd, volgt het concept van “ontwikkelen, racen, remmen, repareren”. Dit beschrijft hoe de auto bij het zoeken naar verbeteringen tot het uiterste wordt gedreven – letterlijk tot het breekpunt van zijn componenten. Hoofdingenieur Naohiko Saito zei: “Elk aspect van de nieuwe GR Yaris bevat de knowhow en expertise die wordt teruggekoppeld uit echte autosportsituaties en van onze Master Driver Akio Toyoda en race- en rallyrijders.”

 

AANDRIJFLIJN: MEER VERMOGEN, MEER KOPPEL, MEER CONTROLE

  • Het maximale vermogen van de driecilinder turbomotor is verhoogd tot 280 DIN-pk; maximaal koppel stijgt tot 390 Nm
  • Krachtbron “getest tot het breekpunt” in race- en rallycompetities om duurzaamheid te garanderen
  • Gloednieuwe achttraps GAZOO Racing Direct automatische transmissie

Bij de lancering onderscheidde de turbomotor van de GR Yaris zich als ’s werelds krachtigste driecilinder productie-eenheid. Nu biedt hij nog meer: het vermogen is met 19 DIN-pk verhoogd en de bestuurder kan een beroep doen op een extra koppel van 30 Nm, waarbij de maximumcijfers stijgen van 261 DIN-pk en 360 Nm naar 280 DIN-pk en 390 Nm.

Deze nieuwe maatstaf op het gebied van prestaties bevestigt opnieuw de suprematie van de auto in zijn klasse, vergroot het voordeel ten opzichte van de concurrentie en levert een authentiek raceautogevoel dat opnieuw bevestigt hoe Toyota zijn ambitie heeft waargemaakt om een rallyauto voor de weg te bouwen.

Tegelijk met de verhoging van het motorvermogen zijn er maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat de duurzaamheid behouden blijft. Opnieuw waren het circuit en de rallyetappe het testterrein, waarbij de motor tot het uiterste werd getest in het Japan Rally Championship en de Japanese Endurance Race-serie. Details zijn onder meer een versterkte kleppentrein, een nieuw uitlaatklepmateriaal en een verhoging van de D-4ST-brandstofinjectiedruk. Er zijn nieuwe lichtgewicht zuigers met slijtvaste ringen gemonteerd en er is een nieuwe inlaatdruksensor toegevoegd.

De specificatie voor Europa omvat standaard een koelpakket, bestaande uit een extra subradiator die de tijd verlengt dat het voertuig vol gas kan rijden; wijzigingen in de luchtinlaat; en een intercooler waterspray.

Een sportief motorgeluid is een belangrijk onderdeel van de GR-rijervaring. In de GR Yaris wordt het effect versterkt door een controlegeluid dat door de versterker van het geluidssysteem wordt geleid om de kwaliteit van het motorgeluid te verbeteren. Active Noise Control maakt gebruik van een microfoon om geluid te detecteren dat wordt gegenereerd door het draaien van de motor; Het onderdrukkingsgeluid wordt berekend door de computer en uitgevoerd via de luidsprekers van de auto.

Snel schakelen met nieuwe GAZOO Racing Direct Automatic Transmission

De introductie van een gloednieuwe achttraps GAZOO Racing Direct Automatic Transmission is een van de belangrijkste veranderingen in het nieuwe GR Yaris-programma, dat als optie wordt aangeboden voor de gevestigde handgeschakelde zesversnellingsbak. Bij het ontwerpen van de nieuwe unit heeft Toyota zich gericht op het bereiken van de hoogst mogelijke terugschakelsnelheid. Het gebruik van een automatische transmissie zorgt er ook voor dat de bestuurder zich sterker kan concentreren op het sturen en het gebruik van het rem- en gaspedaal.

Waar conventioneel schakelen afhankelijk is van het detecteren van het gedrag van de auto, zoals vertraging, g-kracht en snelheid, is de geoptimaliseerde software van de nieuwe transmissie ook nauwkeurig afgesteld om te detecteren hoe de bestuurder de remmen en het gaspedaal gebruikt. Door dit te doen, anticipeert het op wanneer schakelen nodig is, zelfs voordat er veranderingen in het gedrag van het voertuig optreden, zodat de versnellingskeuze de bedoelingen van de bestuurder weerspiegelt en vergelijkbaar is met hoe professionele chauffeurs werken.

Tijdens tests op het circuit bewees het nieuwe systeem zijn waarde en hielp het om snellere rondetijden te behalen dan de handgeschakelde versnellingsbak. Het rijgedrag wordt ondersteund door de standaardvoorziening van Torsen-sperdifferentiëlen voor en achter.

Om problemen aan te pakken, waaronder de kwetsbaarheid van automatische systemen voor hitteschade en de noodzaak om een hoge schakelsnelheid in evenwicht te brengen met rijeigenschappen, voerden GR-ingenieurs herhaalde materiaal- en softwarerevisies uit. Het testprogramma omvatte TGR World Rally Team-coureurs die het op verschillende ondergronden op de proef stelden, waaronder besneeuwde wegen in Finland. Het toestel werd ook gebruikt in het Japan Rally Championship, de TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge en de Super Taikyu Series.

Door het aantal versnellingen te verhogen van zes naar acht, kan de transmissie nauwere verhoudingen hebben. Het profiteert ook van een nieuw koppelregelsysteem en een compacte, zeer responsieve lineaire solenoïde. Het gebruik van zeer hittebestendig materiaal in de schakelkoppeling en de afstelling van de besturingssoftware hebben schakelsnelheden van wereldklasse opgeleverd.

Er is een nieuwe rijmodusselectiefunctie beschikbaar om de auto aan te passen aan zowel sportief rijden als dagelijks gebruik, waarbij de Sport-, Normal- en Eco-modi verschillende instellingen inschakelen voor de elektrische stuurbekrachtiging, de werking van de airconditioning, de gasrespons en het instrumentendisplay van de bestuurder. Op modellen die zijn uitgerust met de GAZOO Racing Direct Automatic Transmission worden ook het schakelgevoel en de keuze aangepast. Het schakelgevoel is responsgericht in de Sport-modus en heeft een balans tussen schok en respons in de modi Normal en Eco. In de Sport-modus krijgt de respons prioriteit in de D-reeks, terwijl het gebruik van de M-reeks zorgt voor het snelste schakelen. De bestuurder zal merken dat hij binnen de toerenband van 4.900 tpm tot de rode lijn van 7.200 tpm in het hart van de actie staat.

Handgeschakelde sporttransmissie met zes versnellingen

Er zijn wijzigingen aangebracht in het koppelingssysteem van de handgeschakelde zesversnellingsbak, waarbij een nieuw vliegwiel met dubbele massa is toegevoegd, zodat het koppel is verhoogd van 360 naar 390 Nm. De koppelingskarakteristieken zijn afgestemd op controleerbare prestaties bij een snelle start en bij wedstrijdrijden.

De bediening van het koppelingspedaal is aangepast met de piekdrukkracht relatief hoog ingesteld om het soort feedback te bereiken dat geschikt is voor een sportwagen.

GR-VIERWIELAANDRIJVING

  • GR-FOUR zorgt voor een nauwkeurige regeling van het koppel van de voor- en achteraandrijving
  • Twee sperdifferentiëlen regelen de balans tussen de linker- en rechteraandrijving
  • De bestuurder kan de AWD-instellingen aanpassen aan de omstandigheden of zijn voorkeur met behulp van de modusschakelaar

Optimale grip en tractie worden bereikt met de GR-FOUR elektronisch geregelde, permanente vierwielaandrijving. De verdeling van het koppel tussen de voor- en achteras wordt geregeld door een koppeling met hoge respons, terwijl twee Torsen-sperdifferentiëlen de splitsing tussen de linker- en rechterwielen beheren om de auto op een natuurlijke en directe manier te controleren.

Het ingenieuze systeem maakt gebruik van iets andere overbrengingsverhoudingen voor de voor- en achteras en maakt een theoretisch bereik van de koppelbalans tussen voor- en achteras mogelijk van 100:0 (volledige voorwielaandrijving) tot 0:100 (volledige achterwielaandrijving). Deze flexibiliteit geeft een prestatievoordeel ten opzichte van AWD-systemen op aanvraag die gebruikmaken van dubbele koppeling of permanente AWD-systemen met een middendifferentieel. Het GR-FOUR-systeem is ook aanzienlijk lichter in gewicht.

De bestuurder kan de prestaties van de vierwielaandrijving aanpassen aan zijn voorkeur of de rijsituatie met behulp van een 4WD-modusknop. In de normale modus is de standaard koppelverdeling voor/achter 60:40, maar met het nieuwe variabele aandrijfkoppel verschuift de balans in de Track-modus tussen 60:40 en 30:70. Dit verhoogt de rijbeloningen op circuits en bochtige wegen: de auto gaat een bocht in met een verdeling van 60:40, maar dit verandert in 30:70 om meer tractie op het achterwiel te krijgen en een betere acceleratie uit de bocht te garanderen. In de Gravel-modus is de basisinstelling 53:47 voor snel, competitief rijden op circuits of klassementsproeven. In elke modus wordt de koppelbalans automatisch aangepast aan de input van de bestuurder, het rijgedrag van de auto en de weg- of baanomstandigheden.

De ECU van de vierwielaandrijving zorgt voor een lineaire regeling van de verdeling van het aandrijfkoppel, in overeenstemming met de rijsituatie, en reageert op voertuiginformatie, waaronder voertuigsnelheid, acceleratie en remdruk. Het systeem maakt ook gebruik van een elektronisch geregelde lamellenkoppeling, die werkt volgens gegevens van sensoren die wielsnelheid, G-krachten en koppelingstemperatuur meten.

 

CHASSIS EN RIJGEDRAG

  • Verhoogde stijfheid van de carrosserie zorgt voor een nog betere respons van het chassis en de stuurinrichting
  • Speciaal ontworpen chassis dat elementen van Toyota’s GA-B- en GA-C-platforms combineert
  • Versterkte ophanging om de prestaties onder hoge belasting te verbeteren

De lichtgewicht behuizing van de GR Yaris is nog stijver gemaakt met een toename van ongeveer 13% in puntlassen en de toepassing van ongeveer 24% meer structurele lijm. Als gevolg hiervan zijn de gierrespons, de stuurfeedback en het gripgevoel van de auto verbeterd, waardoor het toch al een strak en zeer lonend chassis is opgebouwd.

Het platform is speciaal ontworpen voor de auto en combineert het voorste gedeelte van de GA-B-structuur van de Yaris met een nieuwe achterkant die is gemaakt van Toyota’s grotere GA-C-platform. De carrosserie is ongewijzigd, met een dak gemaakt van een lichtgewicht gesmeed (in plaats van geweven) koolstofcomposietmateriaal. Aluminium wordt gebruikt voor de motorkap en de deuren, wat opnieuw gewicht bespaart en helpt het zwaartepunt van de auto te verlagen. In de vleugels en zijbalken wordt dun plaatstaal gebruikt, met lichte en sterke staalsoorten met hoge treksterkte op kritieke plaatsen om ervoor te zorgen dat de structuur van de auto de botskrachten veilig kan absorberen en afvoeren.

Versterkte vering

De lichte maar stijve ophangingssystemen zijn behouden gebleven – MacPherson-veerpoten voor en dubbele draagarmen achter met draagarmen – maar er zijn aanpassingen gedaan naar aanleiding van feedback van wedstrijdcoureurs. Door extra bouten toe te voegen om de voorste schokdempers aan de carrosserie te bevestigen, worden veranderingen in de uitlijning onderdrukt die kunnen optreden wanneer de bovenste bus vervormt bij rijden onder hoge belasting. De voor- en achterveren zijn ook aangepast voor optimale prestaties en verbeterde controle over het rijgedrag.

Remmen

Het remsysteem bestaat uit 356 mm geventileerde remschijven voor met vierpots, lichtgewicht aluminium remklauwen en 297 mm geventileerde remschijven achter met tweepots aluminium remklauwen. De remklauwen zijn rood geverfd en versierd met het GR-logo.

Pads met hoge wrijving worden voor en achter gebruikt. De warmtecapaciteit van de remmen is geschikt voor circuitrijden, met prestaties die dichter bij die van zwaardere en krachtigere auto’s uit het C-segment liggen.

Het rempedaal heeft een korte slag en is afgesteld voor stevige feedback. Remmen voelt lineair aan, met weinig variatie tussen rijden in de stad en sportief rijden.

Stuurinrichting

De besturing is ontworpen voor een hoge mate van controle en lineaire feedback, wat bijdraagt aan het gevoel van verbondenheid van de bestuurder met de auto en met de weg.

De extra bouten die worden gebruikt om de voorste schokdempers vast te zetten, dragen bij aan een scherpere en directere stuurrespons. De bestuurder krijgt de optimale feedback, zelfs bij kleine aanpassingen van de stuurhoek. De prestaties worden verder aangescherpt door de vertraging te minimaliseren voordat de stuurbekrachtiging wordt geactiveerd wanneer de bestuurder aan het stuur draait. De stuurslagverhouding is 13,6:1 en het stuurwiel heeft 2,36 slagen nodig van slot tot slot.

Wielen en banden

De nieuwe GR Yaris is uitgerust met 18-inch lichtmetalen velgen met een meerspaaks ontwerp, geschoeid met Michelin Pilot 4S high-performance banden, ontworpen voor extra grip voor stabiliteit en controle bij hoge snelheden. 18-inch BBS gesmede lichtmetalen velgen zijn optioneel verkrijgbaar.

OP DE COMPETITIE GEÏNSPIREERDE BESTUURDERSCOCKPIT

  • Cockpit voor coureurs opnieuw ontworpen met input van professionele race- en rallyrijders
  • Sleutelbedieningen verplaatst voor snelle, intuïtieve bediening
  • Het gezichtsveld van de bestuurder is vergroot

Er zijn belangrijke wijzigingen aangebracht in de GR Yaris om de cockpit van de bestuurder een authentiek sportief gevoel te geven met een ontwerp dat trouw is aan de ‘driver first’-principes die de auto definiëren.

Het GR-team nam de input van race- en rallyrijders als inspiratie voor het herpositioneren van de bedieningselementen en het geven van snellere, duidelijkere toegang aan de bestuurder. Race- en rallyrijders hadden ook directe inbreng in de veranderingen.

Bedieningselementen die vaak moeten worden gebruikt bij wedstrijdrijden, zoals intercoolerspray, VSC-OFF en alarmlichten, zijn dichter bij de bestuurder geplaatst, zodat ze snel en gemakkelijk kunnen worden bereikt bij gebruik van een raceharnas. Aan de passagierszijde is de bak in het instrumentenpaneel groter gemaakt zodat er ruimte is voor extra meters of een bijrijdersmonitor.

Het gezichtsveld van de bestuurder vanaf het stuur is verbeterd door de bovenrand van het instrumentenpaneel met 50 mm te verlagen, de positie van de achteruitkijkspiegel te veranderen en het bedieningspaneel 15 graden verder naar de bestuurder toe te kantelen.

Het instrumentarium omvat een nieuwe 12,3-inch volledig digitale combimeter met twee lay-outmodi – normaal en sport, waarbij de laatste een op sportprestaties gerichte gegevensweergave biedt. Het ontwerp is vrij van overbodige versieringen, zodat afbeeldingen duidelijk zijn en informatie direct kan worden bekeken en begrepen. Op het automatische model omvat de uitlezing de temperatuur van de transmissieolie en een visuele waarschuwing, naast een geluidsalarm om de bestuurder te waarschuwen wanneer het motortoerental te hoog is om terug te schakelen.

Er zijn nauwkeurige wijzigingen aangebracht om de bestuurder de beste houding te geven. De stoel is 25 mm verlaagd en het stuur is dienovereenkomstig aangepast. De schakelrichting is aangepast aan het rijden in competitieverband, zodat de bestuurder de hendel naar voren duwt om terug te schakelen en naar achteren trekt om op te schakelen – een detail dat wordt gepromoot door Master Driver en Toyota Motor Corporation-voorzitter Akio Toyoda (alias “Morizo”).

 

EXTERIEUR ONTWERP

  • GR Yaris een model op zich, dat slechts drie externe elementen deelt met de standaard Yaris: de koplamp, de buitenspiegels en de dakantenne
  • Nieuwe onderste grille en vergrote zijgrille om de koelprestaties te verbeteren
  • Verplaatste mist- en achteruitrijlichten achter

Zoals te verwachten is bij zo’n volbloed machine, zijn de veranderingen aan het exterieur van de GR Yaris verre van eenvoudige cosmetische aanpassingen. Nogmaals, de feedback van professionele en meestercoureurs en de ervaring die is opgedaan in het heetst van de strijd zijn een integraal onderdeel geweest van de herzieningen.

Het essentiële pakket blijft hetzelfde: de GR Yaris is een driedeurs auto die echt een model op zich is: alleen de koplamp, antenne en buitenspiegels zijn overgenomen van de standaard hatchback. Elk element is herzien om optimale downforce, aerodynamica en grip te bereiken.

Aan de voorkant van de auto bevindt zich een nieuw stalen gaas voor de onderste grille, geoptimaliseerd voor de beste balans tussen dikte, sterkte en gewichtsvermindering. De grille aan de zijkant heeft een grotere opening en de onderste bumper heeft een nieuwe split-constructie die het gemakkelijker en goedkoper maakt om te repareren of te vervangen.

Aan de achterkant zorgt een opening in de onderrand van de onderste garnering ervoor dat lucht van onder de vloer kan ontsnappen, waardoor de luchtweerstand wordt verminderd, de wendbaarheid en stabiliteit van de auto worden verbeterd en de warmte van het uitlaatsysteem wordt afgevoerd.

De mist- en achteruitrijlichten zijn verplaatst van de onderste bumper naar de achterlichten, waardoor het risico op schade is verminderd. Ook het hoog gemonteerde remlicht is verplaatst van de achterspoiler naar beneden op de achterdeur, zodat alle achterlichten zijn uitgelijnd en in een duidelijke zichtlijn staan voor de volgende bestuurders. Het verplaatsen van het remlicht maakt het ook gemakkelijker om de spoiler te vervangen of aan te passen.

De nieuwe GR Yaris introduceert een nieuwe exterieurkleuroptie, Precious Metal, naast de gevestigde kenmerkende tinten Emotional Red, Precious Black en Super White/Platinum White Pearlescent, die de kleuren van de TOYOTA GAZOO Racing-kleurstelling vertegenwoordigen.

ONTWIKKELD IN HET SPIRITUELE HUIS VAN WORLD RALLYING

  • Ontwikkelingscentrum op de basis van het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team in Jyväskylä, Finland
  • Locatie zorgt voor gemakkelijke toegang tot uitdagende wegen voor het testen van voertuigen
  • Modelontwikkeling trouw aan de filosofie van TGR dat “de weg zowel de bestuurder als de auto vormt”

Toen Toyota in 2017 terugkeerde naar het WRC na 18 jaar weg te zijn geweest van het hoogste niveau van de rallysport, werd de ambitie om de beste te zijn ondersteund door de beslissing om het nieuwe team in Finland te stationeren. De stad Jyväskylä wordt algemeen beschouwd als de spirituele thuisbasis van de rallysport en de locatie biedt uitstekende toegang tot uitdagende wegen waarop de prestaties van voertuigen kunnen worden getest en afgesteld.

Dit ondersteunt de overtuiging van TOYOTA GAZOO Racing dat ontwikkeling het best kan worden bereikt in extreme omstandigheden en zijn filosofie dat “de weg zowel de bestuurder als de auto vormt”. Over de hele wereld rijden mensen elke dag met hun auto in alle omstandigheden en op alle soorten oppervlakken. Om te leren hoe ze steeds betere auto’s kunnen maken, moet Toyota een duidelijk inzicht krijgen in hoe gewone mensen omgaan met hun dagelijkse rijbehoeften.

Rallysport is een motorsport die gaat over hoe ver auto’s kunnen gaan in een breed scala aan rijomstandigheden, waardoor het de perfecte arena op hoog niveau is voor het opdoen van kennis en ervaring en het ontwikkelen van technologieën, vaardigheden en oplossingen die kunnen worden toegepast op nieuwe productievoertuigen. Daarom neemt Toyota deel aan het WRC.

 

OGIER EN ROVANPERÄ SPECIALE EDITIES

  • Twee limited edition-modellen ter ere van de wereldkampioenen Sébastien Ogier en Kalle Rovanperä, gericht op liefhebbers van prestatiegerichte auto’s
  • Elke versie is voorzien van de vierwielaandrijvingsmodi Gravel en Track die zijn afgestemd op de rijvoorkeuren van elke kampioenscoureur
  • Speciale stylingdetails, waaronder speciale lakkleuren, kleurstellingen en een achterspoiler van koolstofvezel

Twee speciale edities van de nieuwe GR Yaris voegen een extra laag aantrekkingskracht toe aan het modellengamma, ontwikkeld met persoonlijke input van TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) kampioenen Sébastien Ogier en Kalle Rovanperä. Deze zeer exclusieve auto’s, gericht op echte rijliefhebbers, werden voor het eerst onthuld tijdens de Rallye-Monte Carlo, het openingsevenement van het FIA World Rally Championship (WRC) 2024, en zullen in zeer beperkte aantallen worden gebouwd.

De speciale edities zijn geïnspireerd op conceptversies die werden getoond op de Tokyo Auto Salon 2023 en zijn gemaakt onder toezicht van Ogier, die in 2020 en 2021 twee van zijn acht WRC-coureurstitels won met TGR-WRT, en Rovanperä, de winnaar in 2022 en 2023.

Hun productie weerspiegelt de wens van Master Driver Akio Toyoda – alias “Morizo” – om zijn respect en dankbaarheid te betuigen aan de coureurs “die onze auto’s aanscherpen en laten groeien in rally’s” en aan de teams, de rally-organisatoren en de fans van de sport.

In elke auto zijn de modi ‘Gravel’ en ‘Track’ van de standaard GR Yaris vervangen door instellingen die opnieuw zijn geprogrammeerd om de persoonlijke voorkeuren van elke bestuurder op het gebied van rijgedrag en prestaties weer te geven. De “special edition”-kwaliteit omvat ook onderscheidende nieuwe stylingkenmerken voor het exterieur en interieur.

Beide auto’s worden aangedreven door de nieuwste ontwikkeling van de 1,6-liter driecilinder turbomotor van de GR Yaris, die 280 DIN-pk en 390 Nm koppel produceert, gekoppeld aan een intelligente handgeschakelde zesversnellingsbak (6iMT).

Ogier-editie

De Ogier Edition GR Yaris heeft twee nieuwe AWD-besturingsmodi: Morizo en Seb. De Morizo-modus is ontwikkeld door Morizo (Akio Toyoda) door zijn rallyrij-ervaringen. Het is gekalibreerd om consistente racetijden te leveren bij acceleratie, gedeeltelijke acceleratie en remmen.

De Seb-modus, ontwikkeld door Ogier, maakt gebruik van een koppelverdeling van 40:60 voor en achter. Vierwielaandrijving verdeelt meer koppel over de achteras, waardoor achterbanden meer duwkracht produceren.

Dit geeft de bestuurder het gevoel volledig verbonden te zijn met de auto en zal hem helpen snellere tijden te behalen met carrosseriecontrole op hoge snelheid.

De carrosserie van de Ogier Edition heeft een speciale Matt Stealth Grey-lakafwerking en is voorzien van de Franse nationale vlag (het thuisland van Ogier) op de radiatorgrille en de gesmede 18x8J BBS-lichtmetalen velgen. Op de voorspatborden zijn WRC-herdenkingsstickers aangebracht.

De opvallende details zijn ook een nieuw ontworpen koolstofvezel CFRP-achterspoiler en blauw gelakte remklauwen. TOYOTA GAZOO Racing-emblemen zijn toegevoegd aan de linker- en rechterportieren en een Ogier Edition-logo aan de achterdeur.

Binnenin bevindt zich een WRC-overwinningsgedenkplaat aan de passagierszijde van het instrumentenpaneel en contrasterende blauwe, grijze en rode stiksels (ter ere van de Franse nationale kleuren) op het stuurwiel. Grijze stiksels worden gebruikt voor de versnellingspook- en parkeerremkappen en de stoelbekleding.

Op beide speciale edities is het digitale instrumentarium van de nieuwe GR Yaris herzien om de nieuwe modi op te nemen, samen met de reguliere Normal AWD-bedieningsmodus.

Rovanperä Edition

De Ravonperä Edition heeft een unieke Donut Mode, speciaal gemaakt voor de jongste kampioen van het WRC, die zeer bedreven is in het driften en het uitvoeren van bandenrokende donuts. Dankzij het achterdifferentieel met constante snelheid draaien de voor- en achteras met dezelfde snelheid. Zorgt voor een constant maximaal koppel naar achteren, perfect voor “deurbochten”.

Deze GR Yaris-versie biedt ook een Kalle Mode. Dit maakt gebruik van een 40:60-verhouding van de koppelverdeling voor en achter, wat hetzelfde is als de Ogier-modus, maar dankzij het achterdifferentieel met constante snelheid blijft het achterkoppel ongewijzigd, in tegenstelling tot de Ogier-versie, wat zorgt voor mooie stabiele driftslides.

De auto heeft een exclusieve driekleurige lakafwerking, aangebracht als een reeks geschilderde motieven door de ontwerper van Rovanperä’s driftauto-kleurstelling, Henri Liupakka. Op de voorspatborden zijn WRC-overwinningsstickers aangebracht en er zijn TOYOTA GAZOO Racing-emblemen op de deuren en achterbumper en een Rovanperä Edition-badge op de achterdeur. Naast BBS 18x8J gesmede legeringen is de auto uitgerust met een CFRP-achterspoiler met variabele vleugel, gedeeld met de GRMN Yaris, en differentieelversnellingen met constante snelheid, ontworpen om te presteren bij aanhoudend hoge aandrijfbelastingen.

In het interieur komen de sier- en bekledingsstiksels weer overeen met de nationale kleuren van de bestuurder, in dit geval blauw en grijs voor Finland. Net als in de Ogier-editie herdenkt een speciale plaquette de WRC-overwinning van TGR.

 

Overzicht van de functies van de Special Edition

Ogier-editie Rovanperä Edition
Buitenkant Mat Stealth Grey lakwerk Exclusieve driekleurige lak
WRC-overwinningsstickers op voorspatborden WRC-overwinningsstickers op voorspatborden
Franse nationale vlagdecoratie op grille aan de voorkant 18x8J BBS lichtmetalen velgen
Blauw gelakte remklauwen TOYOTA GAZOO Racing-logo op wielen
18x8J BBS gesmede lichtmetalen velgen TOYOTA GAZOO Racing-stickers op voorportieren en achterbumper
Franse vlag en TOYOTA GAZOO Racing-logo op wielen Rovanperä Edition-badge op de achterdeur
TOYOTA GAZOO Racing stickers op voorportieren Variabele vleugel CFRP achterspoiler
Ogier Edition-badge op achterdeur
Nieuw ontworpen CFRP-achterspoiler
Binnenste WRC overwinningsgedenkplaat op instrumentenpaneel WRC overwinningsgedenkplaat op instrumentenpaneel
GR volledig digitaal instrumentendisplay, inclusief nieuwe rijmodi Morizo en Seb GR volledig digitaal instrumentendisplay, inclusief nieuwe rijmodi Donut en Kalle
Stiksels op het stuurwiel – Franse nationale kleuren (rood/grijs/blauw) Stiksels op het stuurwiel – Finse nationale kleuren (blauw/grijs)
Grijze stiksels voor stoelbekleding en schakel- en parkeerremkappen Blauwe en grijze stiksels voor stoelbekleding en schakel- en parkeerremkappen
Werktuiglijk Vierwielaandrijvingsmodi: Morizo, Seb en Normal Vierwielaandrijvingsmodi: Donut, Kalle en Normal
1,6-liter 3-cilinder turbomotor met 280 DIN-pk en 390 Nm 1,6-liter 3-cilinder turbomotor met 280 DIN-pk en 390 Nm
Intelligente handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen Intelligente handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen
Differentieelversnellingen achter met constante snelheid

 

VEILIGHEIDS- EN UITRUSTINGSKENMERKEN

  • Standaard Toyota Safety Sense van de derde generatie
  • Toyota Smart Connect + multimediasysteem met draadloze smartphone-integratie
  • Volledig digitale combimeter voor de bestuurder

Toyota Safety Sense van de derde generatie

Ondanks zijn rasechte prestatieprofiel is de nieuwe GR Yaris standaard uitgerust met de nieuwste, derde generatie Toyota Safety Sense, die een uitgebreid pakket systemen biedt om potentiële gevaren te detecteren, tijdig te waarschuwen en, indien nodig, stuur-, rem- en rijhulp te bieden om een aanrijding te helpen voorkomen.

Mocht een botsing onvermijdelijk zijn, dan is de carrosseriestructuur van de auto ontworpen om de botskrachten op een gecontroleerde manier te vervormen, te absorberen en af te voeren en de integriteit van de passagierscel te waarborgen.

De veiligheids- en rijhulpsystemen zijn geüpdatet voor extra functionaliteit en verbeterde prestaties. Zo kan het Pre-Collision System nu motorfietsen en tegemoetkomend verkeer herkennen en kan de ondersteuning voor het vermijden van botsingen op kruispunten kruisende voertuigen detecteren. De Dynamic Radar Cruise Control heeft een extra richtingaanwijzergekoppelde bediening en vertragingsassistent gekregen en biedt een ruimere keuze aan afstandsinstellingen. Toekomstige software-updates voor de veiligheids- en multimediasystemen van de auto kunnen draadloos worden geleverd via de Data Communication Module (DCM), zodat de auto niet naar een servicecentrum hoeft te worden gebracht.

Specificatie van de apparatuur

Nieuwe uitrustingskenmerken* zijn onder meer het Toyota Smart Connect+ multimediasysteem met acht-inch touchscreen, navigatie (zowel cloudgebaseerde als geïntegreerde systemen), draadloze smartphone-integratie met Apple CarPlay en Android Auto, een 12,3-inch digitale combimeter voor de bestuurder.

Exterieurkenmerken zijn onder meer elektrisch inklapbare verwarmde buitenspiegels, privacyglas achter en automatische koplampen. In de cabine is er automatische airconditioning met twee zones, sprotsstoelen voorin, aluminium pedalen en GR-stuurwiel. Een app-gebaseerde digitale sleutel, die maximaal vijf gebruikers het gemak biedt om de auto te openen en te starten met hun smartphone, zal in de loop van 2024 beschikbaar worden gesteld voor de nieuwe GR Yaris.

VERKENNING VAN TOEKOMSTIGE MOGELIJKHEDEN: DE GR YARIS OP WATERSTOF

  • De driecilinder turbomotor van de GR Yaris is omgebouwd om op waterstof te rijden
  • Technische studie maakt gebruik van elementen van de Toyota Mirai waterstof-brandstofcel elektrische sedan, inclusief waterstoftanks die in de kofferbak van de GR Yaris zijn geïnstalleerd
  • Demonstratie van hoe bestaande verbrandingsmotoren kunnen worden aangepast om koolstofneutrale waterstof te gebruiken

Toyota neemt de ontwikkeling van verbrandingsmotoren die op koolstofneutrale brandstof kunnen rijden op in zijn multi-path technologische benadering om de CO2 -uitstoot van voertuigen te verminderen en uiteindelijk te elimineren. Het ontwikkelingsprogramma heeft al krachtige waterstofaandrijflijnen geproduceerd voor raceauto’s die deelnemen aan duurzame evenementen in Japan.

Het heeft het potentieel van waterstof-ICE-motoren verder onderzocht door de driecilinder benzinemotor met turbocompressor die de nieuwe GR Yaris aandrijft, om te bouwen. Dankzij technologieën die zijn ontwikkeld door Toyota en TOYOTA GAZOO Racing is het ombouwproces relatief eenvoudig: de belangrijkste veranderingen zijn de vervanging van de brandstoftank en de bijbehorende brandstofleidingen door componenten die geschikt zijn voor waterstof.

Veel onderdelen zijn overgenomen van de Mirai, Toyota’s elektrische sedan met waterstofbrandstofcel, waaronder hogedrukbrandstoftanks, die in de kofferbak van de GR Yaris zijn geïnstalleerd. De belangrijkste verandering aan de motor zelf is de installatie van een nieuw brandstofsysteem met injectoren, leidingen en bougies.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait