Maserati’s raceroeping brengt de MC20 Icona en MC20 Leggenda tot leven, twee speciale series om de 20everjaardag te vieren van de terugkeer van de drietand in competitie – in 2004, na 37 jaar afwezigheid van het toneel – met de iconische en zegevierende MC12.
MC12, voor het eerst gelanceerd in een straatversie en voorbestemd om zijn stempel op het circuit te drukken door een referentie te worden in GT-kampioenschappen, inspireerde de Maserati MC20 supersportwagen.
De halo-auto van 100% Made in Italy markeerde het begin van een nieuw tijdperk voor Maserati in 2020, als het eerste model dat was uitgerust met de innovatieve V6 Nettuno-motor.
De twee speciale MC20-series – in een beperkte oplage van elk 20 stuks – bevatten speciale kleurstellingen en exclusieve content die zijn geïnspireerd op respectievelijk de MC12 Stradale en MC12 GT1 Vitaphone.
De kleurstelling van de Maserati MC20 Icona doet bij fans denken aan een van de meest iconische Maserati’s ooit: de kleuren zijn dezelfde als die van zijn voorganger MC12 Stradale uit 2004, op zijn beurt een eerbetoon aan de stijl van de Maserati Trofeo Light toen deze deelnam aan de 24 uur van Daytona, de eerste auto die werd geïnspireerd door de Maserati Birdcage Type 61, geproduceerd tussen 1959 en 1961.
De MC20 Icona Bianco Audace Matte en Blu Stradale kleurstelling bevatten verschillende functies uit het Fuoriserie-personalisatieprogramma: speciale en exclusieve details voor een verfijnde personalisatie. Het Maserati Fuoriserie-logo in Bianco Audace valt op aan de zijkant van de kleurstelling, in het onderste deel bij de achterwielen, met het logo van de Italiaanse vlag op de deur onder het opschrift MC20.
In het midden van de verchroomde wielen, met het specifieke Trident-ontwerp, zijn de wieldoppen zilver met het Trident-logo in contrasterend blauw. De remklauwen zijn ook blauw gespoten, de spiegels zijn voorzien van een automatisch dimmende functie en de motorkap is gemaakt van koolstofvezel.
De geschiedenis van de MC20 Leggenda ligt ook in zijn naam; hij is voorzien van een kleurstelling in Nero Essenza en Digital Mint Matte om de onmiskenbare kleuren van de bekroonde MC12 GT1 van het Vitaphone Racing-team over te nemen: een auto die de prestatie leverde om het record van drie overwinningen en twee klasseringen als tweede plaats in de 24 Hours of Spa mee naar huis te nemen.
De Fuoriserie-kenmerken van de MC20 Leggenda zijn onder meer drietandwielen in Nero Lucido met Nero Opaco en Trident Digital Mint-wieldoppen; het Trident-logo in geel op de grille, deuren en C-stijl; Tot slot de zwart gespoten remklauwen.
Het Fuoriserie-pakket voor de twee speciale series wordt gecompleteerd met race-interieurs: lichtgewicht 4-voudig verstelbare monocoque racestoelen – het centrale deel in Nero/Blu op een zilveren achtergrond voor Icona, of in Nero op een zilveren achtergrond voor Leggenda – en Trident-borduursel op de hoofdsteun samen met de woorden “Icona” of “Leggenda”, afhankelijk van het model.
Op de omslag boven de krachtige Nettuno-motor staat een badge met de tekst “ICONA. UNA DI 20” of “LEGGENDA. UNA DI 20”.
Het interieur van de twee auto’s is ook voorzien van het geavanceerde Sonus faber-geluidssysteem. Andere kenmerken die beide versies gemeen hebben, zijn onder meer het koolstofvezel interieurpakket, het elektronische sperdifferentieel (E-LSD), de ophangingslifter, de blinde stop en de kruisingssystemen achter, en ten slotte matten aan de voorkant en in de kofferbak.
De MC20 Icona en MC20 Leggenda vieren de 20everjaardag van het begin van een gouden tijdperk voor de drietand op het circuit, met de legendarische MC12 GT1: tussen 2004 en 2010 behaalde hij 27 overwinningen in de FIA GT Championships, waarbij hij drie keer zijn naam op de erelijst van de 24 Hours of Spa plaatste, en won zes teamkampioenschappen met Vitaphone Racing en vijf coureurskampioenschappen – waaronder twee FIA GT1-wereldkampioenschappen – en twee constructeurskampioenschappen voor Maserati.
In 2004 gaf de MC12 Stradale een impuls aan Maserati’s race-ijver: ontworpen door Giorgetto Giugiaro, met zijn van Ferrari afgeleide 12-cilindermotor (MC staat voor “Maserati Corse”, 12 verwijst naar de V12) blijft het de snelste productieauto die Maserati ooit heeft geproduceerd – de topsnelheid was 330 km/u met een acceleratie van 0 naar 100 in 3,8 seconden.
Er zijn er slechts 50 van gemaakt.
Vandaag de dag wordt het verhaal van die triomfen en van een auto die Maserati’s sportieve geest en zijn DNA voor uitmuntendheid belichaamde, weerspiegeld in de MC20 Icona en MC20 Leggenda, alsof ze het stokje willen doorgeven tussen vader en zoon.