Stéphane Lefebvre en Freddy Loix als uitdagers
Ardeca Ypres Rally – 21-22 juni
Met de Ardeca Ypres Rally die op vrijdag 21 en zaterdag 22 juni verreden wordt, is het Belgisch rallykampioenschap toe aan zijn vierde manche in Divisie 1. De 59ste editie van de Ieperse klassieker kan rekenen op een erg aantrekkelijk startveld, met maar liefst 93 deelnemers in Divisie 1 en nog 47 in Divisie 2, een wedstrijd die enkel op zaterdag verreden wordt.
De voltallige Belgische top staat vrijdag om 15h aan de start in Ieper. Tijdens de openingsavond worden twee lussen van 4 proeven afgewerkt (Vleteren, Westouter, Mesen-Wijtschate, Zonnebeke), waarna op zaterdag nog 10 proeven volgen (3x Kemmelberg, Dikkebus en 2x Watou, Zillebeke), samen goed voor 222 km op snelheid.
Na drie overwinningen op rij, start Niels Reynvoet als leider in het kampioenschap met een pak vertrouwen. Maxime Potty, de 24-jarige titelverdediger, staat tweede in de tussenstand, al greep hij telkens nipt naast de zege. In Ieper gaat Maxime Potty de uitdaging met de Toyota Yaris GR Rally2 van LifeLive aan. Benieuwd of hij de driecilinder meteen kan temmen. Met 11-voudig Ieper-winnaar Freddy Loix, eveneens in een Toyota Yaris GR Rally2, heeft hij de ideale referentie. De aanwezigheid van Freddy Loix zorgt voor een extra uitdaging voor de jongeren die mikken op de titel. Met Stéphane Lefebvre, de Belgische kampioen van 2022, komt een tweede referentie aan de start. Bovendien is de Fransman ingeschreven in het BRC. Hij kan punten scoren en zo eventueel Cédric Cherain een handje helpen. Deze keer start Stéphane Lefebvre immers in een Hyundai i20 N Rally2. Een derde “outsider” die de troepen komt vervoegen is Bernd Casier die met een fonkelnieuwe Skoda Fabia RS van PTR Racing aan de start komt.
Na zijn sortie op de allerlaatste proef van de Sezoensrally, een schuiver veroorzaakt door een gebroken versnellingsbak, heeft Jos Verstappen afgelopen weekend vertrouwen getankt in Wervik. Wie ook met vertrouwen aan de start komt is Bjorn Syx, die begin mei de Nederlander kon kloppen op de Monteberg. In eigen streek wil Bjorn Syx zich tonen, net als Gilles Pyck, die deze keer de VW Polo van SXM zal besturen. Daardoor stapt John Wartique over naar een nieuwe Skoda Fabia RS. Benieuwd hoe snel hij de Tsjechische bolide onder de knie krijgt.
Kortom, een beresterke kopgroep, want dan hebben we het nog niet gehad over vice-kampioen Cédric Cherain in zijn Hyundai i20 N Rally2, die absoluut een goed resultaat wil meenemen uit Ieper nadat hij twee keer door lekke banden kostbare punten verloor in de Wallonie en de Sezoensrally. Davy Vanneste heeft al twee testwedstrijden met de Hyundai in de benen. Hij zou klaar moeten zijn voor zijn traditionele jaarlijkse confrontatie met de Belgische top. Bastien Rouard, schreef zich heel laat in, ook met een Hyundai. Hij zal de proeven van Ieper ontdekken. Dat kan niet gezegd worden van Vincent Verschueren, die met de Citroën C3 Rally2 ongetwijfeld mikt op een plaats in de top 5.
Zoals gezegd, de affiche oogt indrukwekkend, want ook Fred Miclotte, voor de eerste keer aan de start als piloot in Ieper, Roger Hodenius en Nicola Stampaert willen zich in de kijker rijden met hun Skoda Fabia’s. Tom Boonen, pas keurig 10de op het onverhard in Bocholt, wil korter aansluiten bij de Belgische top. Hij wil het verschil ten opzichte van de toppers verkleinen tot 0″5 per kilometer. Emile Breittmayer heeft zich deze week erg goed voorbereid met zijn Citroën C3 Rally2, terwijl Bert Coene, Philip Barbier en Etienne Verbeke in de eerste plaats de finish willen bereiken om maximaal te genieten van de ambiance van de Ypres Rally.
Spektakel op alle niveaus
En dat is zeker niet alles, want op alle niveaus zal het niveau erg hoog liggen. Zeker bij de Porsches in de GT-klasse, waar kleppers als Kris Princen, voor de eerste keer met zijn 991 GT3 in Ieper, Tim Van Parijs, Patrick Snijers, Glenn Janssens en Pieter-Jan Michiel Cracco het opnemen tegen het damesduo Melissa Debackere-Marlon Krieger. Een duo dat de Porsche steeds beter onder de knie krijgt. Benieuwd of Christophe Kerkhove zich met zijn Alpine A110 RGT tussen de 911’s kan mengen. Chris Vandamme wil zich in de eerste plaats amuseren met zijn oranje Alpine.
En dan is er nog de prestigestrijd tussen de lokale rijders Kurt Boone, Steve Bécaert en Frederik Lerminez, allemaal in een snelle Mitsubishi. Misschien moeten ze wel uitkijken voor de Rally3’s, 4×4’s van de nieuwe generatie, van onder andere Xavier Dekeyser, Olivier Decoene, Fred Berville en Dominique Bruyneel, die een opmerkelijke comeback maakt.
Kortom, op alle niveaus wordt deze 59ste Ardeca Ypres Rally een bijzonder boeiende wedstrijd, zeker omdat de weergoden voor een bijzonder verraderlijk parcours zullen zorgen.
Chris Ingram als referentie in de HBRC
Ardeca Ypres Rally – 21-22 juni
In de Ardeca Ypres Rally zijn dit weekend de youngtimers favoriet in het Historic BRC. Vooral de BMW M3 E30’s worden getipt om een hoofdrol te spelen. Voor de gelegenheid staat een internationale referentie aan de start in de persoon van Chris Ingram, vorig jaar nog tweede algemeen met een VW Polo. Deze keer krijgt hij de unieke kans om de fonkelnieuwe M3 E30 van Bjorn Syx aan de Belgische rallyfans te presenteren. Daarmee is Ingram de ideale waardemeter voor de Belgische toppers, die de streek als geen ander kennen.
Het belooft een spannende strijd te worden tussen de kleppers Pieter-Jan Maeyaert, Christophe en Dedriek Merlevede. Ze voelen zich traditioneel heel goed op de smalle baantjes in Ieper. Paul Lietaer heeft zijn zinnen gezet op de strijd met de BMW’s. De Polle liet vorig weekend zijn Opel Ascona 400 aan de kant om de auto te sparen voor de grote afspraak in Ieper. De vijfde BMW M3 E30 is het exemplaar van Olivier Breittmayer, de winnaar van de openingswedstrijd in Haspengouw.
Koen Verhaeghe komt als leider in het kampioenschap aan de start in Ieper. In klasse HRC4 krijgt hij vooral weerwerk van de Porsche van Geert Lacour en de Ford Escort Mk1 van Marijn Hoens. Die andere Porsche 911 van Patrick Mylleville is favoriet in HRC3, al moet de piloot uit Zonnebeke zeker opletten voor de snelle Opel kader van Mathias Ver Eecke, de Porsche 911 van Piet Declercq, de originele Triumph TR7 van Kevin Vanmassenhove en de Ford Escort van John Morgan.
Kan Paul Lietaer stunten en de BMW’s het nakijken geven of houdt Chris Ingram de Belgen in bedwang? We zullen het zaterdagavond weten.
Prestigestrijd op niveau
Ardeca Ypres Rally Masters BRC
Leeftijd is maar een getal. In de Ardeca Ypres Rally staan een aantal 50+ piloten aan de start, die helemaal niet bezig zijn met hun onderling Master-klassement. Het zijn topsporters die geen excuses zoeken. Ze gaan voluit voor de strijd tegen de jonkies, de opkomende talenten die ze eerst nog eens een lesje willen leren. De toppers in de BRC Master Cup draaien vlot mee in de kop van het Belgisch kampioenschap.
Het wordt een prestigestrijd tussen Jos Verstappen, met twee overwinningen leider in de BRC Master Cup en vorige week de snelste in Wervik, en Freddy Loix, de absolute recordhouder met 11 overwinningen in Ieper. Kan Verstappen ook op de proeven waar Freddy jaren ongenaakbaar was, voor de verrassing zorgen. Of heeft de leerling van Freddy, zijn vroegere navigator Fred Miclotte, veel geleerd door goed op te letten. Net zoals Jos Verstappen, heeft de patron van SXM de voorbije twee wedstrijden kostbare punten laten liggen door van de baan te gaan.
Daardoor kan Roger Hodenius met een goed resultaat meteen terug aansluiten, want de Nederlander heeft al een tweede plaats op zak van de Rallye des Ardennes. Voor de GT-piloten zal het afhangen van het weer of ze de pk’s aan de grond krijgen op de smalle baantjes rond Ieper. Tim Van Parijs, Patrick Snijers, Kris Princen, Christophe Kerkhove en Chris Vandamme kunnen strijden voor Master-punten. Dat geldt ook voor Steven Spittaels, de routinier in de Stellantis Cup, Xavier Dekeyser, in de Clio Rally3, en natuurlijk Paul Lietaer in zijn erg snelle Opel Ascona 400 in Historic.
De Masters zullen ongetwijfeld van zich doen spreken dit weekend in de Ardeca Ypres Rally.
Jonas Dewilde favoriet in de Westhoek JBRC
Ardeca Ypres Rally – 21-22 juni
Dit weekend wordt de Ardeca Ypres Rally, de vierde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 1. De jongeren die de Clio Trophy rijden, zijn er niet bij in Ieper, maar alle toppers met een Rally4 komen aan de start, waaronder de drie piloten die vorig jaar op het podium stonden. Toen ging de zege in Ieper naar Jonas Dewilde, voor Maxim Decock en Lander Dhaene.
Jonas Dewilde, de leider in het Junior BRC, heeft heel wat ervaring in Ieper, maar vorig weekend, tijdens de voorbereidingswedstrijd in Wervik, bleek een foutje snel gemaakt. Even schatte Jonas een situatie te optimistisch in en schoof hij van de baan, gelukkig zonder al te veel schade aan de Opel Corsa Rally4.
De winnaar van de vorige manche, Lander Depotter, debuteert op het parcours van de Ypres Rally, maar dat zal hem niet weerhouden om een gooi te doen naar de overwinning. Hetzelfde kan gezegd worden van Pierre-Manuel Brasseur, die twee jaar geleden de proeven van Ieper al leerde kennen. Maxim Decock rijdt bovendien in eigen streek, net als Lander Dhaene, de ingenieur uit Ieper die zijn streekrally niet wil missen. En dan is er natuurlijk de snelle Tom Heindrichs, die zeker niet te onderschatten is op de snelle asfaltbaantjes. We zijn er zeker van dat Thierry Neuville, zijn halfbroer, hem wat nuttige tips heeft gegeven om de typische diepe koorden aan hoge snelheid goed aan te snijden.
De Clio Trophy is deze keer niet van de partij, maar wat verder in het veld vinden we nog twee Renault Clio’s Rally5 bestuurd door Juniors. Benoit Verlinde, twee jaar geleden kampioen van de Clio Trophy, wil zich nog eens in de kijker rijden in Ieper. De andere Clio Rally5 wordt bestuurd door de jongste deelnemer en tevens debutant in de Belgische rallysport, de Limburger Thomas Martens. Maar, vergis je niet. Thomas Martens, die vorige week pas zijn rijbewijs haalde, heeft meer wedstrijdkilometers in de benen dan de meeste van zijn collega’s. Martens timmert immers al vanaf zijn 11 jaar aan zijn carrière als rallypiloot en dit wordt zijn eerste wedstrijd op Belgische bodem en tevens zijn eerste kennismaking met asfalt. In het Fins kampioenschap rijdt hij immers vooral op gravel en sneeuw. Benieuwd hoe hij de Clio Rally5 zal temmen op de smalle baantjes rond Ieper. Met Eddy Smeets heeft Thomas Martens alvast een ervaren copiloot naast zich om hem de knepen van het vak te leren.
Tussenstand Junior BRC: 1. J. Dewilde 73; 2. P-M. Brasseur 40; 3. T. Heindrichs 36; 4. C. Fiasse 28; 5. D. De Rycke & L. Depotter 25; 7. M. Decock 24; 8. C. Sugar 18; 9. L. Cols 12; 10. L. Baudet 4
Christiaan Spelmans tegen zijn copilote Thyrsa Eertmans in de 2WD BRC
De 2WD Trophy, een betaalbare formule waarin gereden wordt met normale benzine en conventionele straatbanden in wagens van de klassen NAT2 en NAT3, rijdt in de Ardeca Ypres Rally Divisie 2. Hun wedstrijd telt zaterdag de eerste twee lussen van 4 klassementsproeven, samen goed voor 102 km tegen de chrono.
Eddy Buntinx heeft de eer als leider in de tussenstand aan de start te komen in Ieper. Een stunt van de piloot uit Bocholt met zijn bescheiden Citroën Saxo 1,6 Gr.N. Hij zal echter wel zijn laatste puntjes kunnen sprokkelen, want in de 2WD Trophy tellen de eerste 6 behaalde resultaten.
Dan staat Christiaan Spelmans, de titelverdediger, er beter voor met twee tweede plaatsen en een overwinning. Deze keer moet de Clio-rijder wel met een nieuwe copilote, Angie Desaeyer, op pad. Zijn vaste copilote waarmee hij vorig jaar kampioen werd, de 20-jarige Thyrsa Eertmans, neemt nu immers zelf het stuur van een Clio RS. Samen met de 24-jarige Inya Vanrijkel vormt ze een erg jong damesteam.
In de 2WD Trophy krijgt Spelmans verder concurrentie van Laurent Vanton, opnieuw van de partij met zijn Clio RS, Stefaan T’joens en de Opel Astra van Ludovic Vitse, die afgelopen weekend de versnellingsbak brak. Patrick Gaethofs is van de partij met zijn gekende Honda Civic. Damien Strobbe zet een Clio RS in en Gregory Verfaillie kiest ook voor een beproefde Citroën Saxo in de 2WD Trophy. Zij finishen zaterdag voor de tenoren van de D1-wedstrijd op de Grote Markt in Ieper.
Frederic Miclotte debuteert als piloot, na 3 overwinningen als copiloot.
In de geschiedenis van de Ypres Rally, is enkel Pieter Tsjoen erin geslaagd om de wedstrijd te winnen als piloot en als copiloot. Dit jaar zou hij daar een zege als teambaas aan toe kunnen voegen, want samen met Freddy Loix verdedigt hij de kleuren van PTR Racing, het team dat hij na zijn actieve carrière heeft opgericht. Het record van Pieter Tsjoen kan in theorie dit weekend geëvenaard worden, want Fred Miclotte staat voor de eerste keer als piloot aan de start in Ieper. In het verleden won hij drie keer in Ieper als copiloot van Freddy Loix. En, hij heeft al langer zijn eigen team, SXM. Kortom, Frederic Miclotte is van alle markten thuis.
“Iemand die veel petjes draagt,” zo omschrijft Frederic Miclotte zichzelf. Want is hij nu de piloot die regelmatig navigeert, of een copiloot die soms eens zelf wil rijden? Of is hij de tuner/verhuurder die zijn eigen rallywagens op een unieke manier promoot?
“Ik was al heel mijn leven copiloot, maakte zowat alles mee en had het in feite wat gezien. Enkel bij Jourdan Serderidis stap ik nog eens in het rechterzitje, want het blijft ook plezant als navigator. Vooral omdat ik met Jourdan meestal actief ben op onverhard, wat speciaal blijft.”
Dit jaar staat Fred Miclotte voor de eerste keer aan de start in Ieper.
“Als piloot ging er voor mij een totaal nieuw wereld open. In het begin beperkte het zich tot één rally per seizoen, en al vlug ging dit naar een drietal regionale wedstrijden. In samenspraak met co Nicolas T’Joen en de sponsors besloten we om dit jaar het volledige BRC te rijden, om nog een betere piloot te worden. Het blijft hoe dan ook een hobby, maar we pakken het heel professioneel aan. Iedere rally vergt een bijna extreme voorbereiding, naar organisatie, verkenning, onboards enz toe. Gezien ik in de Westhoek pas aan mijn 20ste rally toe ben als piloot, moet ik alles nog ontdekken.”
Veel ervaring en parcourskennis heeft Miclotte inderdaad niet meer, gezien zijn laatste deelname in Ieper al dateert van 2013, het jaar van zijn laatste van drie overwinningen. “Mijn herinneringen zitten redelijk ver, maar mytische klassementsproeven zoals de Kemmelberg of Watou, kun je altijd voor de geest blijven halen. Persoonlijk denk ik voor mezelf de manier van rijden over te nemen van Freddy Loix, waar ik heel wat van geleerd heb. En waarmee ik Ieper won in 2010, ’11 en ’13. Hij concentreerde zich vooral op de richtingsveranderingen, zoals de T-situaties. Daar zocht hij de ideale afstelling voor. In de waaiers gaat iedereen à fond, dus daar kan je het verschil niet maken waren zijn woorden. En dat was vele keren de sleutel tot succes voor Freddy.”
“Ieper blijft nog altijd Ieper. Voor mij en vele anderen is dit nog altijd de grootste van België, ook op organisatorisch vlak. In het vrijdaggedeelte moet je zorgen voor een mix tussen mee zijn met de grote groep, en toch een bepaalde marge inbouwen. Want tijdens de eerste avond van de Ardeca Ypres Rally wordt er vaak grote kuis gehouden. De tweede dag kan je dan opteren om hetzelfde ritme aan te houden of eventueel een tandje bij te steken. Ik mik voorzichtig op een plaatsje in de top-10, en hoop dat de andere SXM Compétition-vertegenwoordigers Gilles Pyck, John Wartique, Philip Barbier en Etienne Verbeke het er even goed vanaf brengen. Moest er één van deze jongens problemen kennen, dan zal ik me niet te goed voelen om als mecanicien tijdens de service zelf onder de wagen te duiken. Onze klanten komen op de eerste plaats.”