Porsche 911 GT3 R wint LMGT3-debuut op Le Mans

  • Manthey EMA viert Le Mans-klassewinst met Lietz/Schuring/Shahin
  • Beste Porsche 963 vierde op slechts 37 seconden van de winnaar
  • Vier hybride prototypes van Porsche sluiten aangrijpende race af in de top 9
  • Porsche leidt nog steeds alle kampioenschapsstanden in het FIA WEC
  • Porsche 911 GT3 R, Manthey EMA (#91), Yasser Shahin (AUS), Morris Schuring (NL), Richard Lietz (A)
De 24-uursrace van Le Mans 2024 eindigde zondag om 16.00 uur met de 111e klasseoverwinning voor een Porsche-racewagen. Fabriekscoureurs Richard Lietz, Morris Schuring en Yasser Shahin pakten als eerste de vlag in de nieuwe LMGT3-categorie in de Porsche 911 GT3 R van Manthey EMA. In de Hypercar-klasse kwam de nummer 6 van Porsche Penske Motorsport als vierde overall over de finish als best geplaatste 963. De zusterauto met nummer 5 en de twee hybride prototypes van 511 kW (695 pk) van het klantenteam van Hertz Team Jota eindigden ook in de top 10.

Stuttgart. Wild weer kenmerkte de 92e editie van de 24 uur van Le Mans. Een recordaantal van 329.000 toeschouwers was getuige van de enduranceklassieker van dit jaar. Stortregens zorgden ervoor dat de wedstrijdleider de safety cars inzette en het veld neutraliseerde. Verdere buien met nog zo’n twee uur op de klok en tijdens de laatste momenten van de race dreven de strijd om de overwinning tot het uiterste. Dankzij een perfecte strategie en sterke rijprestaties kwamen Richard Lietz uit Oostenrijk, de Nederlander Morris Schuring en Yasser Shahin uit Australië als eerste over de finish in de LMGT3-klasse zonder grote incidenten. Na 24 uur had de 911 GT3 R van Manthey EMA een voorsprong van één ronde op zijn achtervolgers. Het zustervoertuig van Manthey PureRxcing stond in de eerste helft van de race aan de top van de nieuwe GT3-klasse, maar eindigde uiteindelijk als 14e na een technisch probleem.

“Om de eerste fabrikant te zijn die Le Mans wint met een GT3-raceauto is een uniek verhaal dat niemand ons kan afnemen”, zegt een opgetogen Sebastian Golz, Project Manager Porsche 911 GT3 R. “Dat is een hoofdstuk dat we hebben geschreven in samenwerking met al onze collega’s in Weissach. Het was een nieuwe uitdaging voor ons. Felicitaties ook aan het Manthey EMA-team, het teamwerk verliep briljant. Ook in de tussenstand van het wereldkampioenschap ziet het er erg goed uit voor ons, we hebben veel punten weten te pakken. Het is jammer dat de nummer 92 911 GT3 R technische problemen had. Natuurlijk duiken we daarna diep in die gegevens. Nu is het tijd om voor de wereldtitel te gaan.”

Porsche 911 GT3 R, Manthey EMA (#91), Yasser Shahin (AUS), Morris Schuring (NL), Richard Lietz (A)

“Ik ben heel blij met de overwinning van Manthey EMA in de LMGT3-klasse”, zegt Thomas Laudenbach. De Vice President Porsche Motorsport voegt hieraan toe: “Met deze triomf heeft Porsche zich nog verder aan de top van het GT3-klassement in het WEC gecementeerd. Enorme complimenten aan het team uit de Eifel. Dit is een grote overwinning voor Porsche! In het licht van het algemeen klassement wil ik eerst mijn felicitaties overbrengen aan Ferrari met hun tweede opeenvolgende Le Mans-overwinning. De topklasse was een extreem spannende strijd. We zagen meerdere wiel-aan-wiel duels, en dan was er nog het steeds veranderende weer. Het was ongetwijfeld een traktatie voor de fans, maar niet zozeer voor ons als fabrieksteam. We hadden gehoopt op meer dan een vierde plaats. Eerst laten we de ervaring bezinken en daarna gaan we aan de slag met het analyseren van de data. Want één ding is duidelijk: Porsche doet mee aan Le Mans om te winnen.”

Polesitter Kévin Estre uit Frankrijk, André Lotterer uit Duitsland en Laurens Vanthoor uit België streden tot het einde om een plek op het podium in de auto met nummer 6. Bij de vlag was de best geklasseerde fabrieks-Porsche 963 slechts 1,167 seconden verwijderd van de derde plaats. De zusterauto van de Australiër Matt Campbell, Michael Christensen uit Denemarken en de Fransman Frédéric Makowiecki verloor in de loop van de nacht het contact met de kopgroep, waarbij de nummer 5 uiteindelijk als zesde over de finish kwam. Voor de nummer 4 werd de droom van een Le Mans-overwinning zondag om 9.15 uur verbrijzeld. De Braziliaan Felipe Nasr gleed zijwaarts in de barrières bij de bochten van Indianapolis, waardoor het voertuig met pensioen moest. Eerder waren Nasr en zijn teamgenoten Mathieu Jaminet uit Frankrijk en Nick Tandy uit Groot-Brittannië teruggevallen na verschillende straffen en een reparatiestop vanwege een shunt met een andere coureur.

“Felicitaties aan Ferrari, en ook aan ons team: we waren zo dicht bij een groot succes,” zegt Urs Kuratle, Director Factory Motorsport LMDh. “Dat gezegd hebbende, moeten we toegeven dat we vandaag niet helemaal zonder fouten waren. We misten het podium op een paar meter. Onze Porsche 963 had de potentie; Onze chauffeurs en het hele team hebben voorbeeldig werk geleverd. Daar wil ik ze graag voor bedanken. Volgend jaar zijn we er weer.”

“Er is een einde gekomen aan een zeer regenachtige 24 uur van Le Mans”, zegt Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport. “Onze auto’s met nummer 6 en 5 hebben de afgelopen vier uur alles uit de kast gehaald. Onze bemanning heeft ook de strategische grenzen tot het uiterste verlegd als het ging om de bandenkeuze. We wilden Ferrari en Toyota echt uitdagen voor de overwinning. De beste positie voor onze nummer 6 is de vierde plaats. We hadden onszelf hogere doelen gesteld. Toch ging het veel beter dan vorig jaar. En nog een positief punt: ons team is erin geslaagd om veel punten te verdienen richting het World Endurance Championship en onze voorsprong te consolideren.”

Met deze resultaten verdedigt Porsche zijn eerste plaats in het FIA WEC-constructeurskampioenschap. De coureurs van de nr. 6 en nr. 5 raceauto’s gaan op 14 juli naar de vijfde ronde van het seizoen in São Paulo (Brazilië) en eindigen als eerste en vijfde. In het LMGT3-kampioenschap zijn de Le Mans-klassewinnaars Lietz, Schuring en Shahin opgeklommen naar de eerste plaats in hun klasse. Hun merk en teamgenoten Klaus Bachler uit Oostenrijk, Joel Sturm uit Duitsland en Alex Malykhin uit het Verenigd Koninkrijk staan slechts drie punten achter op de derde plaats.

Pech plaagde de twee klantenteams Hertz Team Jota en Proton Competition met hun Porsche 963-auto’s. De nummer 12 van het Britse team leverde een geïnspireerde strijd om uiteindelijk de vlag te pakken als achtste overall. Het voertuig moest volledig worden gereviseerd na een ongeval in de laatste oefensessie op woensdag. De zusterauto met nummer 38, bestuurd door ex-Formule 1-wereldkampioen Jenson Button, sloot de race na verschillende straffen als negende af. De nr. 99 van Proton Competition kreeg te maken met technische problemen en eindigde de race uiteindelijk op de 16e plaats.

Porsche 963, Porsche Penske Motorsport (#5), Matt Campbell (AUS), Michael Christensen (DK), Frederic Makowiecki (F)

Nicolas Raeder (Managing Director bij Manthey): “Dit is Manthey’s vijfde Le Mans-klasseoverwinning na 1999, 2013, 2018 en 2022. Het was super vermoeiend, maar zoals altijd was het ook een heel bijzondere gebeurtenis en een grote eer. Toen Wolfgang Porsche naar me toe kwam om me te feliciteren, begonnen de tranen te huilen. De doorslaggevende factor was de combinatie van coureurs, ingenieurs en monteurs – het hele team. Veel mensen geloven dat succes afhangt van één specifieke factor. Maar het is het hele team dat het mogelijk maakt.”

Morris Schuring (Porsche 911 GT3 R #91): “Het was een droom die uitkwam voor mij! Ik ben pas 19, dus ik durfde er niet eens aan te denken om een klasse te winnen bij mijn eerste Le Mans-start! Ik denk dat we een bijna foutloze race hebben gereden met mijn teamgenoten en de Manthey-ploeg. Geen fouten, geen straffen en bijna altijd de juiste bandenkeuze – dat voelt als het schoolvoorbeeld van een succesvolle 24-uursrace. Daar mogen we trots op zijn.”

Kévin Estre (Porsche 963 #6): “De vierde plaats en het podium op slechts één seconde missen – dat is niet het resultaat waar we op mikten. We deden mee om te winnen en reden een goede race met slechts één fout in de bandenkeuze in de beginfase. Terwijl we ons een weg terug naar boven vochten, konden we uiteindelijk de p niet vindenace we moesten strijden om de eindzege. We moeten blijven leren en volgend jaar sterker terugkomen.”

Michael Christensen (Porsche 963 #5): “Dat was een zware race. We hebben veel goede strategische beslissingen genomen, maar halverwege hebben we een grote fout gemaakt. We bleven te lang op slicks als er te veel water op de baan was. Tegelijkertijd moeten we erkennen hoe sterk onze rivalen waren. Onze prestaties waren beter dan vorig jaar, maar er zijn nog steeds enkele gebieden waar we moeten verbeteren.”

Nick Tandy (Porsche 963 #4): “Het ongeluk in de ochtend maakte een abrupt einde aan een zware race voor ons. Vanaf het begin werd onze nummer 4 geplaagd door penalty’s, fouten en contact – totaal abnormaal voor ons. Ik neem het mijn teamgenoot Felipe Nasr helemaal niet kwalijk. Wie op koude slicks rijdt op een nog vochtig circuit, vliegt er snel vanaf. Zo’n ongeval is niet ongebruikelijk. Le Mans 2024 kwam voor ons tot een voortijdig einde. We zijn zo teleurgesteld. Nu kijken we vooruit: gelukkig zitten we komend weekend weer in de Porsche 963 tijdens de IMSA-race in Watkins Glen.”

Will Stevens (Porsche 963 #12): “Er zijn twee kanten aan de medaille van dit resultaat. Om de race in de eerste ronde en zonder technische problemen uit te rijden – als iemand ons dat op zaterdag had aangeboden, hadden we dat zonder aarzelen geaccepteerd. Aan de andere kant zijn we hier niet gekomen om als achtste te eindigen. We hadden problemen met ons wedstrijdtempo. Het ongeval op woensdag was een grote tegenvaller. Grote lof voor het hele team.”

Jenson Button (Porsche 963 #38): “Dat was een van de zwaarste races die ik ooit in zulke omstandigheden heb gereden! Het was daar echt brutaal; Ik dreef de auto constant tot het uiterste en kon geen seconde ontspannen. Het is behoorlijk vermoeiend om zo lang de concentratie vast te houden. Het resultaat is niet waar we op hadden gehoopt. Maar we brachten beide auto’s in de eerste ronde naar huis, dat is iets om trots op te zijn.”

Porsche 963, Porsche Penske Motorsport (#6), Kevin Estre (F), Andre Lotterer (D), Laurens Vanthoor (B)

Uitslag 24 uur van Le Mans 2024
Hypercar klasse:
1. Fuoco/Molina/Nielsen (I/E/DK), Ferrari #50, 311 ronden
2. De Vries/Kobayashi/Lopez (NL/J/ARG), Toyota #7, -14.221 seconden
3. Calado/Giovinazzi/Pier Guidi (UK/I/I), Ferrari #51, -36.730 seconden
4. Estre/Lotterer/Vanthoor (F/D/B), Porsche 963 #6, -37.897 seconden
6. Campbell/Christensen/Makowiecki (AUS/DK/F), Porsche 963 #5, -1:45.654 minuten
8. Ilott/Nato/Stevens (UK/F/UK), Porsche 963 #12, 311 ronden, -3:02.691 minuten
9. Button/Hanson/Rasmussen (UK/UK/DK), Porsche 963 #38, -3:36.756 minuten
16. Andlauer/Jani/Tincknell (F/CH/UK), Porsche 963 #99, -60 ronden
niet gefinisht. Jaminet/Nasr/Tandy (F/BR/UK), Porsche 963 #4, -100 ronden

LMGT3-klasse:
1. Lietz/Schuring/Shahin (A/NL/AUS), Porsche 911 GT3 R #91, 281 ronden
2. Farfus/Galael/Leung (BR/IDN/UK), BMW #31, -1 ronde
3. Olsen/Pedersen/Roda (N/DK/I), Ford #88, -1 ronde
14. Bachler/Malykhin/Sturm (A/UK/D), Porsche 911 GT3 R #92, -8 ronden

Alle uitslagen en kampioenschapsstanden op fiawec.alkamelsystems.com.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait