De spanning van de 24 uur van Le Mans 2024 was te snijden gedurende de laatste vier uur. Om te winnen moest je de brandstof strategie plannen en een zo kort mogelijke laatste pitstop maken! En uiteindelijk was het Ferrari dat aan het langste eind trok, met Antonio Fuoco, Nicklaus Nielsen en Miguel Molina in de 499P #50. Hierdoor wint Ferrari na vorig jaar ook dit keer de 24 Uren van Le Mans…
Achter hen ging het er hard aan toe, maar uiteindelijk maakte iedereen wel fouten, groot of klein. Toyota zal waarschijnlijk niet tevreden zijn met de tweede plaats van de GR010 Hybrid #7, bemand door Jose Maria Lopez, Kamui Kobayashi en Nyck De Vries. Ferrari en AF Corse pakten de derde trede van het podium met de #51, bestuurd door Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi.
Uiteindelijk was Porsche waarschijnlijk de grootste verliezer. Ondanks een Laurens Vanthoor die zijn stinkende best deed eindigde de 963 Penske Motorsport #6, gedeeld met André Lotterer en Kévin Estre, op de vierde plaats, slechts 1,1 seconde achter de Ferrari #51! Het scheelde dus maar weinig. Toyota completeerde de top 5 met de #7 van Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa, voor de andere overgebleven Porsche, de 963 Penske Motorsport #5 van Matt Campbell, Michael Christensen en Fred Makowiecki. Ook de Cadillac V-Series.R #2 van Alex Palou, Earl Bamber en Alex Lynn haalde de finish, als enige Amerikaanse team. Verder zagen we de Porsche 963 Hertz Team JOTA #12 van Will Stevens, Norman Nato en Callum Ilott, de #38 van Jenson Button, Phil Hanson en Oliver Rasmussen, en de Lamborghini SC63 Iron Lynx van Mirko Bortolotti, Daniil Kvyat en Edoardo Mortara.
Peugeot bracht uiteindelijk beide 9×8-auto’s aan de finish, met de #94 van Stoffel Vandoorne op de elfde plaats, maar er is nog veel werk aan de winkel om te overtuigen. De Isotta Fraschini haalde ook de finish, in tegenstelling tot Alpine en BMW.
In de LMP2-klasse ging de overwinning naar United Autosports, met Oliver Jarvis, Siegel Nolan en Bijoy Garg. Ze wonnen met 18 seconden voorsprong op Inter Europol (Smiechowski-Novalak-Lomko) en 32 seconden op IDEC Sport (Lafargue-Van Uitert-De Gérus). Ook hier werd het beslist in een sprint. DKR Engineering eindigde als achtste algemeen en pakte het Pro-Am-podium met Hörr, Bonder en Mattschull.
Tot slot herstelde WRT zich van een lastig weekend met de BMW M4 GT3 #31 van Leung, Gelael en Farfus. Ze werden verslagen door de enige Porsche 992 GT3 R Manthey EMA van Lietz-Shahin-Schurig. De Ford Mustang GT3 Proton van Roda-Pedersen-Olsen en Hartshorne-Tuck-Mies bevestigden hun status als verrassingen uit de kwalificaties, voor de Lamborghini Huracan GT3 EVO2 Iron Dames van Sarah Bovy, Rahel Frey en Michelle Gatting.
Het doek valt voor een buitengewone editie van de 24 uur van Le Mans, die bevestigt dat de endurance races ongemeen spannend kunnen zijn .