Ferrari wint de 24 uur van Le Mans 2024

Na een race die zwaar werd geteisterd door regen die menig plan in de war stuurde, kwam Ferrari opnieuw als beste uit de bus. Laten we eens terugblikken op de hoogtepunten van deze ongekende jaargang waarin 23 hypercars het tegen elkaar opnamen.

DE 499P, EEN LEGENDE IN WORDING

Een verrassende gele Ferrari

Na vorig jaar naar de overwinning te zijn gestormd in de Centenary-race, stond Ferrari duidelijk op de lijst van veel waarnemers van potentiële winnaars van de 92e 24 uur van Le Mans. Het was voor niemand een verrassing dat de 499P altijd goed gepositioneerd was tussen de koplopers. Het feit dat de rode fabrieksauto’s gedurende een groot deel van de race de tweede viool speelden na de gele privé-inschrijving die werd gedeeld door Robert Kubica/Robert Shwartzman/Yifei Ye was veel minder verwacht.

Vanaf het begin bepaalden de #50 en #51 fabrieksauto’s het tempo. Nicklas Nielsen, in de #50, nam de leiding over van Laurens Vanthoor van Porsche Penske Motorsport in de #6 Porsche 963 die op pole stond. Antonio Giovinazzi (#51 Ferrari 499P) volgde zijn voorbeeld en haalde de Belg in. Het paar fabrieks Ferrari 499P’s stonden al na 13 minuten bovenaan de stapel. Iets verder naar achteren was Robert Kubica (#83 Ferrari 499P) op een even vastberaden manier aan de race begonnen om vanaf een 12e startpositie naar de vijfde plaats te klimmen.

 

 

De dromen van de tifosi over totale overheersing door de steigerende paarden werden echter weggespoeld toen het grillige weer zich ermee begon te bemoeien.

Toen rond 17.40 uur de eerste regendruppels uit de leigrijze lucht begonnen te vallen, moesten de teams snel hun strategie bepalen. Verschillende hypercars – zoals de #51 Ferrari, de #4 Porsche en de #7 Toyota – schakelden al heel vroeg over op natweerbanden. André Lotterer, die Laurens Vanthoor al had afgelost, koos voor dezelfde keuze voor de #6 Porsche 963. Het bleek de verkeerde optie te zijn. Dit was het moment waarop Kubica tot zijn recht kwam. De #83 499P was de enige die geschoeid was met zachte slicks. Toen de baan opdroogde, nam Robert Shwartzman het over van Kubica en vertrok. Zijn voorsprong nam gestaag toe, ronde na ronde.

Zaterdagavond gooide opnieuw roet in het eten. Even voor tien uur keerde de regen terug en volgde een reeks pitstops. Opnieuw koos AF Corse de juiste strategie voor de #83. Hij schakelde snel over op Michelins voor nat weer – zoals de #5 Porsche 963 – en in de aanhoudende regen begon de #83 Ferrari 30 seconden sneller te rijden dan zijn gladde rivalen. Om 22:37 sloeg het drama echter toe. Kubica kwam aanvliegen achter de #15 BMW M Hybrid V8 bestuurd door Dries Vanthoor. De Belg was niet van plan om ingehaald te worden, want in de eerste ronde blijven zou doorslaggevend kunnen zijn als de Safety Cars in actie zouden komen. De onvermijdelijke botsing stuurde de Duitse hypercar de barrière in. Vanthoor klauterde eruit, zijn race was voorbij. De stewards vonden Kubica schuldig aan het rangeren van zijn tegenstander en legden een straf van 30 seconden op die bij de volgende pitstop moest worden uitgezeten. De straf, die om 00.30 uur werd uitgedeeld, duwde de gele Ferrari naar beneden in het klassement. Het was niet meer helemaal bovenaan de lijst te zien. Toen Yifei Ye in de pits stopte en er rook onder de auto vandaan kwam, was de wedstrijd van de #83 Ferrari 499P voorbij.

Het lange wachten

Op dat moment kreeg een drievoudige strijd tussen Porsche Penske Motorsport, Toyota Gazoo Racing en Ferrari AF Corse vorm.

De enige inzending van Isotta Fraschini maakte een prima debuut, maar kon niet wedijveren met de leiders in de klasse. De Lamborghini SC63’s hebben een grote betrouwbaarheid getoond, maar liepen ver achter. BMW was nooit in staat om de 25e verjaardag van de overwinning van de V12 LMR op de best mogelijke manier te vieren. De #15 M Hybrid V8 werd uitgeschakeld door een botsing met de #83 Ferrari 499P. De #20 was vanaf het begin niet op dreef, met verschillende technische problemen.

De hoop van het thuisfront werd zaterdagavond de bodem ingeslagen toen beide Alpine A424’s motorpech kregen en Peugeot na minder dan drie uur van de race uit de leidende ronde viel.

Van de twaalf hypercars die om middernacht aan de leiding gingen, was het de #8 Toyota GR010-Hybrid van het Toyota Gazoo Racing-trio Sébastien Buemi/Brendon Hartley/Ryo Hirakawa die het veld de hele nacht zou leiden. Alle officiële tijdschema’s van 01:00 tot 09:00 uur toonden de Japanse machine bovenaan. Zou Toyota van de ene op de andere dag de basis leggen voor een solide overwinning, in overeenstemming met de pure traditie van de 24 uur van Le Mans? Nee. Timingsheets vertellen niet het hele verhaal. Ze onthullen de onvoorspelbaarheid van deze jaargang 2024 niet.

Het trio Ferrari-Porsche-Toyota bracht de nacht door met het observeren van elke beweging van elkaar. Maar kijken is alles wat ze konden doen. Ze konden niet handelen of vechten. Le Mans ’s nachts is vaak magisch, maar dit jaar was het gewoon verschrikkelijk nat. Race Control haalde de Safety Cars weer tevoorschijn. Le Mans stond on hold, maar de release zou des te lekkerder zijn.

De chauffeurs waren als gekooide leeuwen, wachtend om vrijgelaten te worden, zodat ze op hun prooi konden jagen. Niet inhalen, geen aanvallen. Discipline was aan de orde van de nacht. Het draaide allemaal om het besparen van brandstof en het vermijden van fouten op het circuit en in de pits. Sommige coureurs praatten met hun team om de eentonigheid te verslaan. Anderen waardeerden de rust, zij het tijdelijk. De sprint werd hervat.

De laatste shootout

Zeven uur voor het einde reden nog 11 auto’s aan de leiding en konden ze nog steeds hopen op de overwinning. De regen hield op, de strijd was intens in deze kopgroep, met schermutseling na schermutseling.

Niet alle fabrikanten waren opgewassen tegen de strijd. Cadillac verloor twee auto’s. Een olielek op de #3 Cadillac V-Series.R (Sébastien Bourdais/Renger van der Zande/Scott Dixon) en een spectaculair ongeval voor Pipo Derani in de #311 Cadillac V-Series.R.

Porsche leed er ook onder. Felipe Nasr in de #4 963 raakte de bandenmuur in Indianapolis. De #5 en #6 963 waren op dreef met het tempo, maar leken zich niet op hun gemak te voelen. De coureurs konden hun spel niet verhogen om de tienden af te breken die het verschil maken.

’s Middags ging het tempo omhoog. Antonio Fuoco’s 46e ronde was lange tijd de snelste in 3:29.208. Maar om 12:15 verbaasde Alex Palou (#2 Cadillac V-Series.R, Cadillac Racing) het publiek: 3:28.938 in ronde 253, voordat Kamui Kobayashi (#7 Toyota GR010 Hybrid) het in de volgende ronde overschaduwde (3:28.756).

De regen keerde terug voor een laatste bloei net voor 14:00 uur. Een paar plekken veranderden in zwaardere motregen in de eerste sector, van het rechte stuk naar de Daytona-chicane. Sommige barsten onder de druk. Brendon Hartley reed er in Mulsanne Corner vandoor met de #8 Toyota GR010 Hybrid na een duwtje van Alessandro Pier Guidi (#51 Ferrari 499P). Een Ferrari één-twee stond op het programma. Ten slotte splitste de #7 Toyota GR010-Hybrid van José María López/Kamui Kobayashi/Nyck de Vries de in het rood geklede Ferrari’s. Een voorsprong van slechts 14,221 seconden bij de zwart-wit geblokte vlag!

PORSCHE CLAIMT DE INAUGURELE LMGT3-OVERWINNING

 

Het was bijna onmogelijk om de uitkomst van deze nieuwe klasse te voorspellen, met negen fabrikanten die op zaterdag LMGT3-gereguleerde auto’s op de grid plaatsten. Velen van hen stonden op een bepaald moment tijdens de race bovenaan de tafels. Na de laatste overwinning op Le Mans in 1995, behaald in regenachtige omstandigheden, keerde McLaren terug om de geschiedenis te herhalen. Ze begonnen sterk in de pole position in de klasse met de Inception Racing #70 720S LMGT3 Evo2 bestuurd door Brendan Iribe/Ollie Millroy/Frederik Schandorff, maar de auto eindigde op de voorlaatste plaats. De #59 en #95 van United Autosports – genummerd als een knipoog naar de eerdere overwinningen van McLaren – deden het niet beter.

Lexus stond volop in de schijnwerpers, met de #78 en #87 RC F LMGT3’s van het Akkodis ASP Team. Het was een bemoedigende primeur voor de oudste GT3 op de grid, die in 2026 moet worden vervangen.

We hadden goede hoop dat Valentino Rossi het uit de kast zou halen in de #46 BMW M4 GT3. De meervoudig Moto GP-kampioen leidde de race, geholpen door de uitstekende vroege bijdrage van Maxime Martin. Maar Ahmad Al Harthy verloor de controle over de auto bij de uitgang van de pit, waardoor hij niet verder kon. De #31 is de enige overlevende van de WRT-clan.

De Ford Mustangs maakten een opmerkelijk debuut, waarbij Proton Competition het beste haalde uit een auto die ze nog steeds onder de knie krijgen. We kunnen verwachten dat ze terugkeren voor de overwinning.

De Iron Dames waren indrukwekkend consistent, met af en toe uitstapjes naar de eerste plaats. Maar het was Porsche dat echt zijn stempel drukte op deze 92e race. De symbolisch genummerde #92 hield zich de hele race staande, maar kreeg te maken met problemen met de versnellingsbak. Het #91-team nam het over, met Yasser Shahin/Morris Schuring/Richard Lietz achter het stuur. Ze zetten een indrukwekkend tempo neer en wisten met succes de concurrentie van zich af te schudden, waardoor ze op de BMW #31 M4 GT3 na allemaal een ronde achterin zetten.

 

UNITED AUTOSPORTS KEERT TERUG NAAR WINNENDE MANIEREN

 

LMP2 lag wijd open toen verschillende teams in de loop van de 24 uur hun territorium afbakenden in een onvoorspelbare mêlée. Aan het begin van de race leidde Hyperpole-winnaar Louis Delétraz het peloton in de AO by TF #14 Oreca 07-Gibson. Maar naarmate de tijd verstreek en zijn bijrijders het overnamen, veranderde de pikorde. Terwijl de teams hun strategieën aanpasten, namen de Vector Sport #10 (Ryan Cullen/Patrick Pilet/Stéphane Richelmi) en de AF Corse #183 (François Perrodo/Ben Barnicoat/Nicolas Varrone) de leiding over.

Met een eerdere Le Mans-overwinning comfortabel op zak, beleefde Ben Keating een moeizame eerste estafette en ging hij verschillende keren van de baan. Hij maakte deel uit van een spraakmakende line-up met teamgenoten Filipe Albuquerque en Ben Hanley.

Op zondag hadden de Inter Europol Competition #34 en Cool Racing #37 elk hun moment in de schijnwerpers,maar bij de zwart-wit geblokte vlag nam United Autosports voor het eerst sinds 2020 de honneurs waar.

De 93e editie van de 24 uur van Le Mans vindt plaats op 14 en 15 juni 2025!

 

ALGEMENE TOP 5

1. Ferrari 499P #50 Ferrari AF Corse – Antonio Fuoco / Miguel Molina / Nicklas Nielsen – 311 ronden

2. Toyota GR010 Hybrid #7 Toyota Gazoo Racing – José María López / Kamui Kobayashi / Nyck de Vries – + 14”221

3. Ferrari 499P #51 Ferrari AF Corse – Alessandro Pier Guidi / James Calado / Antonio Giovinazzi – + 36”730

4. Porsche 963 #6 Porsche Penske Motorsport – Kévin Estre / André Lotterer / Laurens Vanthoor – + 37”897

5. Toyota GR010 Hybride #8 Toyota Gazoo Racing – Sébastien Buemi / Brendon Hartley / Ryo Hirakawa – + 1’02”824

ANDERE KLASSEWINNAARS

LMP2 : Oreca 07-Gibson #22 United Autosports – Oliver Jarvis / Bijoy Garg / Nolan Siegel – 296 ronden

LMGT3 : Porsche 911 GT3 R LMGT3 #91 Manthey EMA – Yasser Shahin / Morris Schuring / Richard Lietz – 280 ronden

PENSIONERINGEN

  • Ferrari 296 LMGT3 #54 Vista AF Corse – Thomas Flohr / Francesco Castellacci / Davide Rigon
  • Alpine A424 #35 Alpine Endurance Team – Paul-Loup Chatin / Ferdinand Habsburg-Lothringen / Charles Milesi
  • Oreca 07-Gibson #9 Proton Competitie – Jonas Ried / Maceo Capietto / Bent Viscaal
  • Alpine A424 #36 Alpine Endurance Team – Nicolas Lapierre / Mick Schumacher / Matthieu Vaxivière
  • BMW M Hybrid V8 #15 BMW M Team WRT – Dries Vanthoor / Raffaele Marciello / Marco Wittmann
  • BMW M4 LMGT3 #46 Team WRT – Ahmad Al Harthy / Valentino Rossi / Maxime Martin
  • Oreca 07-Gibson #30 Duqueine Team – John Falb / James Allen / Jean-Baptiste Simmenauer (LMP2 Pro/Am)
  • Ferrari 296 LMGT3 #66 JMW Motorsport – Giacomo Petrobelli / Larry ten Voorde / Salih Yoluc
  • Oreca 07-Gibson #45 Crowdstrike Racing by APR – George Kurtz / Colin Braun / Nicky Catsburg (LMP2 Pro/Am)
  • Aston Martin Vantage AMR LMGT3 #27 Hart van het racen – Ian James / Daniel Mancinelli / Alex Riberas
  • Porsche 963 #4 Porsche Penceke Motorsport – Mathieu Geminet / Felipe Nasr / Nick Tandy
  • McLaren 720S LMGT3 Evo #95 United Autosports – Hiroshi Hamaguchi / Nicolas Pino / Marino Sato
  • McLaren 720S LMGT3 Evo #59 United Autosports – James Cottingham / Nicolas Costa / Grégoire Saucy
  • Cadillac V-Series.R #3 Cadillac Racing – Sébastien Bourdais / Renger van der Zande / Scott Dixon
  • Ferrari 499P #83 AF Corse – Robert Kubica / Robert Shwartzman / Yifei Ye
  • Snelste ronde in de race: Kamui Kobayashi in de #7 Toyota, 3’28”756 (ronde 254).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait