24 uur van Le Mans: Beide PEUGEOT 9X8 2024 hypercars bereiken het einde van ’s werelds grootste Endurance-race.

  • De nr. 94 Peugeot 9X8 (Di Resta/Duval/Vandoorne) behaalde de 11e plaats en de nr. 93 (Vergne/Jensen/Müller) eindigde als 12e algemeen in de 24 uur van Le Mans 2024.

 

  • Een recordaantal van 329.000 fans trotseerde de slechte weersomstandigheden om de race van dit jaar bij te wonen, met tal van incidenten op de baan en safety car-periodes.

 

  • In moeilijke omstandigheden toonde Team Peugeot TotalEnergies een groot doorzettingsvermogen om beide Peugeot 9X8’s naar het einde van ’s werelds grootste uithoudingsrace te loodsen.

 

94 VANDOORNE Stoffel (bel), DUVAL Loïc (fra), DI RESTA Paul (gbr), Peugeot TotalEnergies, Peugeot 9×8 #94, Hypercar, FIA WEC, ambiance during the Scrutineering of the 2024 24 Hours of Le Mans, 4th round of the 2024 FIA World Endurance Championship, on the Place de la République, from June 7 to 8, 2024 in Le Mans, France – Photo Joao Filipe / DPPI

De 92Nd editie van de 24 uur van Le Mans werd beïnvloed door intermitterende regenbuien die tijdens de race vielen, wat leidde tot een aantal incidenten op het circuit en verschillende safety car-periodes. In totaal brachten de coureurs zeven uur achter de safety car door, waaronder een lange periode van vier uur midden in de nacht vanwege slecht zicht. Dit wisselvallige weer maakte het moeilijk om de juiste beslissingen te nemen over banden en strategie.

 

Voor Team Peugeot TotalEnergies waren er tijdens de race verschillende kleine offs, overschrijdingen en een paar fouten in de Slow Zones. Dankzij de indrukwekkende betrouwbaarheid van de PEUGEOT 9X8 2024 bij zijn competitieve debuut op Le Mans, het doorzettingsvermogen van het hele team en de steun van de fans met een leeuwenhart die in groten getale kwamen opdagen om de inschrijvingen van het merk aan te moedigen, haalden beide PEUGEOT 9X8-auto’s het einde van de race. Ze eindigden net buiten de top tien in wat een eervolle prestatie was, gezien het uitzonderlijke 23-koppige Hypercar-veld dat dit jaar aan de race deelnam.

Linda Jackson, PEUGEOT CEO

“De 24 uur van Le Mans draait om teamwork, passie en technische uitmuntendheid. Ik kan me geen meer gepassioneerd team wensen dan Team Peugeot TotalEnergies. In een race van 24 uur en meer dan 4.000 kilometer zijn we verheugd dat onze beide auto’s zonder een enkel technisch probleem over de finish zijn gekomen. Het is een zeer goede demonstratie van wat we Franse uitmuntendheid noemen. Ik wil iedereen in het team bedanken voor hun harde werk en alle fans voor hun steun. In 2025 zijn we terug voor de volgende editie van de 24 uur van Le Mans.”

 

Jean-Marc Finot, Stellantis Motorsport Senior VP

“Het was een prachtig 24 uur van Le Mans-weekend met totale inzet van de teams. Hoewel we niet helemaal tevreden zijn met het eindresultaat, is het een eervol resultaat en weerspiegelt het de enorme hoeveelheid werk die door alle Peugeot Sport-teams is verzet. We hebben genoten van een vlekkeloos weekend op het gebied van betrouwbaarheid, wat de eerste vereiste is in de autosport en van Peugeot-klanten. Onze auto’s reden 24 uur lang in ongelooflijk veeleisende, meedogenloze omstandigheden. Dat we dat voor elkaar hebben gekregen, komt neer op het harde werk en de aandacht voor detail die is toegepast. We willen ook al onze partners bedanken die hebben bijgedragen aan dit programma: TotalEnergies, Cap Gemini en de andere grote partners.”

 

Olivier Jansonnie, technisch directeur van Peugeot Sport

“We hadden een zware race verwacht gezien de weersvoorspelling en we werden zeker niet teleurgesteld. De race werd ’s nachts voor een lange periode onderbroken. Onze beslissing om aan het begin van de race regenbanden te monteren, was niet de beste beslissing. Achteraf gezien hadden we op slicks moeten blijven, maar we kozen ervoor om op veilig te spelen. We raakten achterop en hadden een ronde achterstand op de leider. We slaagden erin om terug te komen in de leidende ronde, maar de auto’s vooraan reden sneller dan wij. Het grote pluspunt voor mij is de betrouwbaarheid van de auto’s. We moeten nu wat snelheid vinden om met de beste auto’s te kunnen vechten. Ik wil het hele team bedanken voor hun harde werk en de fans bedanken voor hun steun.”

 

 

Jean-Eric Vergne, (nr. 93 PEUGEOT 9X8)

“Het was een ongelooflijke race dit jaar. Het was de meest competitieve en de moeilijkste Le Mans die ik heb meegemaakt. Ik denk dat het de moeite waard is om te benadrukken dat we een 24-uursrace hebben voltooid zonder mechanische problemen. We eindigden een ronde achter de winnaar, wat een verbetering is ten opzichte van vorig jaar. Uiteindelijk ontbrak het ons aan snelheid, maar de volgende keer komen we sterker terug.”

 

Mikkel Jensen (nr. 93 PEUGEOT 9X8)

“Het was een zware race. Het was daar gekkenwerk. We hebben elk type band op een gegeven moment gemonteerd. Persoonlijk heb ik heel weinig met slicks gereden. Het was moeilijk, de ingenieurs bleven me berichten sturen dat er over vijf minuten regen zou vallen, in Mulsanne of in Indianapolis. Het was erg moeilijk om gefocust te blijven op het tempo, er was veel druk. Desalniettemin ben ik trots op het team, dat erin geslaagd is om beide auto’s naar de finish te krijgen.”

 

Nico Müller (nr. 93 PEUGEOT 9X8)

“We hadden een paar kleine problemen, met min of meer grote gevolgen. Onze race werd ongetwijfeld bemoeilijkt door de strategie van de regenbanden bij de start. Dat gezegd hebbende, de auto reed goed, wat het werk van het hele team weerspiegelt. We hadden dit weekend niet echt de snelheid, maar we moeten nu onze gedachten richten op de toekomst.”

 

 

Loïc Duval (nr. 94 PEUGEOT 9X8)

“Er is een beetje frustratie omdat een paar kleine race-incidenten ons een top-tien finish hebben gekost, wat het harde werk van het team zou hebben beloond. Ik denk dat we dat verdiend hebben. Ik ben erg blij dat beide auto’s de finish hebben gehaald, wat een goede stap voorwaarts is op het gebied van betrouwbaarheid. We hadden een tekort aan tempo en daar moeten we aan werken. Iedereen heeft geweldig werk geleverd en gezien de moeilijke omstandigheden hebben we het redelijk goed gedaan.”

 

Paul Di Resta (nr. 94 PEUGEOT 9X8)

“Wedstrijden als deze zijn altijd moeilijk. Ik wil de goede teamgeest benadrukken en de enorme hoeveelheid werk die is verzet om de 9X8 voor te bereiden. We verloren een ronde in de eerste twee uur, maar we zaten dicht bij de top tien. Het was niet gemakkelijk om hier met een nieuwe auto op te boksen, tegen Porsche, Toyota en Ferrari. 2025 begint nu. Ik hou van dit team en ik zou heel graag zien dat het hier in Le Mans een overwinning viert.”

VANDOORNE Stoffel (bel), Peugeot TotalEnergies, Peugeot 9×8 #94, Hypercar, FIA WEC, portrait during the Scrutineering of the 2024 24 Hours of Le Mans, 4th round of the 2024 FIA World Endurance Championship, on the Place de la République, from June 7 to 8, 2024 in Le Mans, France – Photo Joao Filipe / DPPI

Stoffel Vandoorne (nr. 94 PEUGEOT 9X8)

“We hebben volgehouden, tot het einde van de race. Het was erg intens met de regen en de safety car-periodes. Ik ben een beetje gefrustreerd dat ik niet in de punten eindigde, maar we zaten niet ver van de top tien. Het is misschien niet het resultaat waar we allemaal op hoopten en we hebben duidelijk nog werk te doen. Maar ik kijk er naar uit om binnenkort vooraan te kunnen vechten.”

 

 

 

 

 

Toute l’actualité de Peugeot Sport

Retrouvez toutes les actualités de Peugeot Sport sur son nouveau site internet (www.peugeot-sport.com) ainsi que sur ses plateformes :

Twitter : @peugeotsport

Facebook : @peugeot.sport

Instagram: @peugeotsportofficial

YouTube: Peugeot Sport Official

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait