- Hispano Suiza markeert zijn 120Þ verjaardag met de wereldpremière van de Sagrera, de derde hypercar in het Carmen-gamma.
- De Sagrera heeft een vernieuwd design, met een grote achterspoiler in de vorm van een ooievaarsvleugel en nieuwe interieurs die het Gentleman Driver-concept opnieuw definiëren.
- Uitgerust met een batterij van 103 kWh van de tweede generatie, biedt de Carmen Sagrera een rijbereik tot 480 km (WLTP).
Hispano Suiza heeft de Carmen Sagrera onthuld, het derde model in zijn reeks elektrische hypercars, ter ere van de 120Þ verjaardag. Deze nieuwe hypercar heeft een vernieuwd ontwerp, verbeterde prestaties en een nieuwe batterij van 103 kWh.
Het nieuwe model werd gepresenteerd op Finca Mas Solers ter ere van de 120Þ verjaardag. Het evenement bracht het Hispano Suiza-team, de media, ambassadeurs, klanten en vrienden van het merk samen. Volgens Miguel Suqué, voorzitter van Hispano Suiza, “lijdt het geen twijfel dat we nog steeds de pioniersgeest behouden die mijn overgrootvader Damiàn Mateu en zijn onafscheidelijke vriend en zakenpartner Marc Birkigt 120 jaar geleden kenmerkte. Dit is een verhaal van mensen, van auto’s en van cijfers natuurlijk. Maar bovenal gaat het om mensen die als een team werken en houden van een uniek en uitdagend project – een project met veel ziel.”
De CEO van Hispano Suiza, Sergio Martínez Campos, benadrukte dat “we met de Sagrera het Carmen-assortiment dat in 2019 werd geboren, in stijl consolideren. We zijn erg trots op wat we in slechts vijf jaar hebben bereikt. Dit jaar 2024 is het jaar van versnelling waarin we belangrijke markten voor ons gaan veroveren, zoals de Verenigde Staten, we zullen de Europese homologatie voltooien en het is natuurlijk een jaar om onze erfenis te vieren.”
Een licht- en dansshow van de internationaal bekende danser Sol Picó introduceerde de nieuwe Hispano Suiza Carmen Sagrera, op het podium aangestuurd door ontwikkelingscoureur en merkambassadeur Luis Pérez Sala. Het ‘leidmotief’ van de voorstelling was de oosterse legende van de rode draad, die suggereert dat bepaalde ontmoetingen voorbestemd zijn.
De herevolutie van elektrische technologie
De Hispano Suiza Carmen Sagrera bevat de tweede generatie batterijen van het merk, met een totale capaciteit van 103 kWh. Zoals de technisch directeur van het merk, Juan Fernández, opmerkte: “Deze technologie is voor 100% ontwikkeld en geproduceerd in de Hispano Suiza-faciliteiten in Montmeló, Barcelona.”
De nieuwe batterij is op alle belangrijke punten verbeterd, met de aanpassing van nieuwe state-of-the-art lithium-ioncelpakketten: er zijn 15 modules van elk 24 cellen, 360 in totaal. Hij weegt slechts 612 kg en kan werken op een maximale spanning van meer dan 750VDC.
De batterijcapaciteit is verhoogd van 80 kWh naar 103 kWh, waardoor de energiedichtheid is verbeterd doordat er meer energie kan worden opgeslagen binnen hetzelfde volume. Deze upgrade vergroot de actieradius met ongeveer 100 km, waardoor de totale actieradius volgens de WLTP-cyclus op 480 km komt.
Naast de nieuwe cellen beschikt de Carmen Sagrera over een verbeterd koelsysteem dat lichter, minder complex en gemaakt is van duurzamere materialen. Volgens Fernández “resulteert dit in een effectievere temperatuurregeling en een lager energieverbruik.” De centrale T-vormige positie van de batterij verbetert ook de gewichtsverdeling en dynamische prestaties van de auto.
Hispano Suiza Carmen Sagrera: een intentieverklaring
De evolutie van het frontdesign van de Sagrera omarmt gedurfd zijn sportieve karakter, met een puntige grillevorm als eerbetoon aan de luxueuze Hispano Suiza Alfonso XIII sportwagens uit het begin van de 20e eeuw. Opnieuw ontworpen ventilatieopeningen op de motorkap verbeteren niet alleen de esthetiek, maar verbeteren ook de functionaliteit, die nu naadloos overgaat in de ventilatieopeningen achterin. Nieuwe dorpels lopen sierlijk omhoog langs het profiel van de auto en vormen een aanvulling op het ontwerp van het achterpaneel.
Francesc Arenas, hoofd design bij Hispano Suiza, legt uit dat zijn team ernaar streefde “de sportieve erfenis van het merk hoog te houden, geïnspireerd door iconische ontwerpen zoals de Alfonso XIII en het originele Gentleman Driver-concept. Ik durf te zeggen – merkt hij op – dat we met de Sagrera het concept van sportiviteit hebben verfijnd, terwijl we onze traditie van uitmuntendheid hebben behouden en de weg hebben geëffend voor toekomstige ontwerpen, waarbij we voldoen aan de wensen van onze klanten”.
De achterkant onderging aanzienlijke ontwerp- en aerodynamische veranderingen, met als hoogtepunt de toevoeging van een grote spoiler die lijkt op ooievaarsvleugels, een eerbetoon aan het logo van het merk. Deze gedeelde spoiler optimaliseert de aerodynamica door de massief gelakte zijpanelen naadloos te combineren met koolstofvezel, terwijl de diffusor, geïntegreerd met koperen accenten in Boulogne-stijl, zowel de aerodynamica als het design verbetert en elegantie en traditie toevoegt.
Deze aerodynamische verbeteringen verhogen de downforce en grip aanzienlijk, waardoor het bochtenwerk en de zijdelingse acceleratiemogelijkheden worden verbeterd. Binnenin wordt de sportieve sfeer voortgezet, met een opnieuw ontworpen middenconsole en infotainmentsysteem, bekleed met alcantara met zwarte en rode lederen details, die exclusiviteit en kwaliteit benadrukken.
Het multimediasysteem biedt uitgebreide connectiviteitsopties, met aanpasbare welkomstberichten voor individuele gebruikers.
Voor de wereldwijde onthulling wordt de Sagrera gepresenteerd in een Cava Gold-tint, gekozen vanwege zijn rijke nuances die doen denken aan de wijncultuur die ingebakken zit in het DNA van de Perelada Group, eigendom van de familie Suqué Mateu, die ook Hispano Suiza bezit. Een matte afwerking die varieert met het licht, een primeur in het Carmen-assortiment, brengt elegantie en sportiviteit perfect in evenwicht.
Prestaties en technologie die passen bij het ontwerp
De Sagrera beschikt over vier motoren van 205 kW (ongeveer 275 pk), die samen een vermogen leveren van 1.100 pk en een koppel van 1.160 Nm, met een 0 tot 100 km/u-tijd van slechts 2,6 seconden. De motoren zijn axiaal-flux permanente magneet en in serie geschakeld: twee op het linker achterwiel en twee op het rechter.
De transmissie brengt het vermogen over op de achteras en is voorzien van een vrijwel zelfblokkerend differentieel, wat zorgt voor optimale prestaties op het circuit en een efficiënte koppeloverdracht naar de Michelin Pilot Sport 4 S-banden. Deze banden zijn ontwikkeld in samenwerking met het technisch centrum van Michelin en hebben een uniek ontwerp dat is geïnspireerd op de ooievaars en mozaïeken van de legendarische Spaanse architect Antoni Gaudí, waardoor de exclusiviteit van het voertuig nog verder wordt versterkt.
Het ophangingssysteem van de Sagrera, ontworpen op basis van uitgebreide dynamische simulaties, levert prestaties op raceniveau. Beide assen zijn voorzien van een vervormbare parallellogramophanging met instelbare schokdempers voor compressie- en extensie-instellingen, samen met schroefveren die in hardheid en hoogte verstelbaar zijn. Deze opstelling wordt aangevuld met een stabilisatorstang die beide zijden met elkaar verbindt.
De ingenieurs van Hispano Suiza hebben lichtgewicht draagarmen en assen gemaakt van een speciaal materiaal van militaire kwaliteit, dat tot acht keer sterker is dan conventioneel staal. Lucht- en ruimtevaart- en racebouten zorgen voor een kogelvrije bevestiging.
De Sagrera beschikt ook over een geavanceerd remsysteem. Remklauwen met één blok zorgen voor superieure stijfheid en een verbeterd remgevoel, terwijl het gewicht met 500 gram wordt verminderd. De auto is uitgerust met 400 mm carbokeramische schijven op beide assen, die bestand zijn tegen de intense remeisen van racebaanomstandigheden en langdurige runs zonder vermoeid te raken. Verbeterde koeling verbetert de prestaties van het systeem, waardoor het kan werken bij temperaturen tot 1.000 graden Celsius.
Een stijver pedaalbord met meer grip en specifieke stuuraanpassingen completeert het verbeterde remsysteem en levert 5% meer remkracht voor de nieuwe Sagrera.
Goodwood Festival of Speed, Sagrera’s volgende evenement
Na zijn wereldwijde première zal de Hispano Suiza Carmen Sagrera naar het Verenigd Koninkrijk reizen voor zijn dynamische debuut op de iconische heuvelklim op het Goodwood Festival of Speed medio juli.
Technische specificaties Carmen Sagrera
LEEGGEWICHT | 1875* KG |
LENGTE | 4733 MM |
BREEDTE | 2382 MM |
HOOGTE | 1242 MM |
MAX VERMOGEN | 820 KW/ 1114 PK |
MAX KOPPEL | 1160 NM |
BEREIK | 480 KM |
O-100 KM/H | 2,6 SEG** |
IN-HOUSE ONTWORPEN ACCUPAKKET | |
15 MODULES | |
103 KWH (UITBREIDBAAR) | |
360 CELLEN | |
740 V | |
VLOEISTOFKOELING |
*Afhankelijk van de uiteindelijke configuratie.
**Afhankelijk van de uiteindelijke overbrengingsverhouding.
Over Hispano Suiza:
Hispano Suiza is een historisch Spaans automerk dat eigendom is van vier generaties van de familie Suqué Mateu. Hispano Suiza Fábrica de Automóviles S.A. werd in 1904 in Barcelona opgericht door Damián Mateu, met de hulp van technisch directeur en ingenieur Marc Birkigt, ook een partner in het bedrijf. In 2024 viert het 120 jaar geschiedenis en is het een van de merken met de grootste erfenis in de geschiedenis van de auto-industrie.
Tussen 1904 en 1946 produceerde Hispano Suiza meer dan 12.000 high-performance luxe voertuigen en 50.000 vliegtuigmotoren. In 2019 onthulde het merk de Hispano Suiza Carmen, zijn 100% elektrische ‘Hypercar’, en een jaar later zou het de lat hoger leggen met de Hispano Suiza Carmen Boulogne. In 2024 vervolledigt de Carmen Sagrera het gamma elektrische hypercars dat het Gentleman Driver-concept herdefinieert en de toekomstige designlijn van het merk markeert. In totaal 24 exclusieve en gelimiteerde eenheden.
120 jaar later, en in de voetsporen van het succesvolle Hispano Suiza, blijft de achterkleinzoon van de oprichter Miguel Suqué Mateu het merk behouden en geeft hij impulsen en dynamiek met een duidelijke roeping voor de toekomst en duurzaamheid.