Alfa Romeo en Lancia domineren 1000 Miglia 2024

  • Alfa Romeo’s onbetwiste dominantie van de 1000 Miglia gaat door. Nogmaals, de 42Nd editie van wat Enzo Ferrari “de mooiste race ter wereld” noemde, eindigde met een auto van het merk Biscione aan de leiding.
  • De Alfa Romeo 6C 1750 Super Sport uit 1929 van het Villa Trasqua-team, bestuurd door het duo Vesco en Salvinelli, nam de hoogste trede van het podium in de historische re-enactment van de “Freccia Rossa” (‘Rode Pijl’), na een rechtstreeks duel met de Lancia Lambda Casaro VII Serie uit 1927 bemand door Fontanella en Covelli, die de zilveren medaille wonOp de derde plaats nog een Alfa Romeo-auto bestuurd door het duo Aliverti en Valente, opnieuw in een 6C 1750 uit 1929
  • Van Brescia tot Rome en terug, inclusief het eerste bezoek aan Turijn in 76 jaar, namen meer dan 400 klassieke auto’s deel aan een race waar snelheid belangrijk is, maar ook methodisch, continu en flexibel zijn, klaar om de duizenden haperingen aan te gaan die zich kunnen voordoen op een route van meer dan 2.000 km
  • In zo’n competitieve maar verfijnde omgeving, langs enkele van de meest aansprekende locaties in Italië, pasten de Alfa Romeo Junior en de nieuwe Lancia Ypsilon perfect. De nieuwste aanwinsten van twee merken die geschiedenis hebben geschreven in de Italiaanse autosport, vergezelden hun ‘klassieke zusjes’ onderweg als volgauto’s. Overal waar ze kwamen, oogstten ze lof en stonden ze als ambassadeurs van de overgang naar een ecologisch duurzame mobiliteit die voor iedereen toegankelijk is
  • De nieuwe Lancia Ypsilon reisde door Italië op dezelfde dagen dat het model beschikbaar kwam bij Italiaanse dealers
  • De 1000 Miglia vormde het ideale decor voor het dynamische debuut van de nieuwe compacte sportwagen Alfa Romeo Junior, naast de exclusieve Giulia en Stelvio Quadrifoglio Super Sport, die een eerbetoon zijn aan Alfa Romeo’s eerste overwinning in de 1000 Miglia van 1928 met de 6C 1500 Super Sport.


Vanmiddag, bij de Rebuffone-tuinen aan de Viale Venezia, Brescia – het traditionele en historische start- en eindpunt van de 1000 Miglia – was de Alfa Romeo 6C 1750 Super Sport uit 1929, bestuurd door Vesco en Salvinelli, de eerste die over de finishlijn van de 42 kwamNd historische re-enactment van de “1000 Miglia”, nu een regelmatigheidsrace gereserveerd voor modellen die deelnamen aan de historische 1000 Miglia-snelheidsrace of in dezelfde periode (tussen 1927 en 1957) werden geproduceerd.

Opnieuw een overwinning voor Alfa Romeo, een merk dat dus een zeer nauwe band met deze race bevestigt, vol charme, stijl en avontuur.

Ook voor Lancia een uitstekende klassering, die de tweede trede op het podium zette met de Lambda Casaro VII Serie uit 1927 met Fontanella en Covelli. Een indrukwekkende prestatie die valt op de 70Þ verjaardag van Lancia’s enige overwinning in de 1000 Miglia, met de legendarische D24, die zegevierde in de Freccia Rossa van 1954 met de legendarische Alberto Ascari aan het stuur.

Op de derde trede van het podium staat nog een Alfa Romeo-auto bestuurd door het duo Aliverti en Valente, net als de winnaars aan boord van een andere GC 1750 uit 1929.

Stellantis behaalde ook een uitstekend resultaat: de drie onbetaalbare auto’s opgesteld door de officiële Alfa Romeo- en Lancia-teams, een inspanning die mede mogelijk werd gemaakt door de constante steun van het personeel van Stellantis Heritage, slaagden er allemaal in om de race uit te rijden. Er was veel enthousiasme van het publiek dat de toonaangevende teams die dit jaar met deze fantastische auto’s reden, kwam bewonderen en van dichtbij kwam bekijken:

  • de Lancia Aurelia B20GT (1951) werd bestuurd door Miki Biasion, tweevoudig wereldkampioen rally en de meest succesvolle Italiaanse coureur aller tijden in deze klasse, en door Savina Confaloni, een gezaghebbende auto- en lifestylejournaliste en tv-presentatrice en auteur. De auto wordt meestal bewaard in de Heritage Hub in Turijn, een ruimte met meer dan 300 onbetaalbare oldtimers van de merken Alfa Romeo, Fiat, Lancia en Abarth.
  • Aan het stuur van de Alfa Romeo 1900 Sport Spider (1954) zaten DTM-wereldkampioen Nicola Larini en zijn vriend Luca Ciucci, een gepassioneerde regelmatigheidsracer en lid van een overheidsinstantie die banden heeft met de autowereld.
  • Ten slotte werd de Alfa Romeo 1900C Super Sprint (1956) bemand door Andrea Farina, bekend om zijn werk met Motor1, een van de belangrijkste online tijdschriften gewijd aan de autowereld. Naast hem, Davide Cironi, een bekend gezicht op het kleine scherm en oprichter van Drive Experience, het #1 kanaal in Italië voor sportwagens. Beide Alfa Romeo’s zijn meestal te zien in het Alfa Romeo Museum in Arese.

Van Brescia naar Turijn, van Genua en de stranden van Viareggio naar de Via Veneto in het hart van Rome, om vervolgens terug te keren naar het noorden via Siena, Ferrara en het Gardameer, om te eindigen met de traditionele parade op de Viale Venezia in Brescia, waar het allemaal begon in 1927: ook dit jaar wekte de pass-by van dit epische “reizende museum” enthousiasme en nieuwsgierigheid op bij de menigte toeschouwers die de route van meer dan 2.000 km verdrongen. Ze konden ook – voor het eerst onderweg – de stijl en prestaties waarderen van de Alfa Romeo Junior, de nieuwe compacte auto die de sportiviteit van Alfa Romeo terugbrengt in het grootste segment op de Europese markt, en daarnaast de nieuwe Lancia Ypsilon die deelnam aan de 1000 Miglia op dezelfde dagen dat het model beschikbaar kwam bij Italiaanse dealers.

Deze modellen – de nieuwste toevoegingen aan de twee merken die de Italiaanse geest in de autogeschiedenis en -cultuur vertegenwoordigen – begeleidden elke fase van de race en werden unaniem geprezen voor hun vermogen om de waarden van het verleden te vieren door ze vooruit te brengen naar de toekomst van Alfa Romeo en Lancia, gekenmerkt door onophoudelijke evoluties in de line-ups die ze aanbieden als gids door de elektrische en ecologische transitie.

One thought on “Alfa Romeo en Lancia domineren 1000 Miglia 2024

  1. dag Alain,de juiste wagens in beeld ik ga reeds meer dan 40 jaar naar de mm het zijn nu niet meer dezelfde exclusieve wagens als vroeger (bv. 10 a15 verschillende 12cilinders van ferrrari ;maserati s ; carrosserie bouwers enz.) +25 jaar MV AGUSTA (mijn eerste hart) gelukkig heb ik mijn droom thuis nu :een duetto 42jaar al +aanhangwagen carrosseria volledig alu. geriveerd (zoals de oude f1 wagens) en gesigneerd door alle wereld kampioenen agostini 15x,john surtees 4x,phil read5x,carlo uballi 9x enz…. !!met daarop een mv agusta -magni (na 60jaar dromen gevonden toen ik 65jaar werd .slechts 1 exemplaar geproduceerd) vele groeten ,ALFA !!!!!!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait