Kévin Estre plant Porsche 963 op pole position in Le Mans

  • Eerste Le Mans-pole voor Porsche sinds 2016
  • Fransman zet Hyperpole toptijd neer in een laatste wanhopige poging
  • De Porsche 911 GT3 R van Manthey PureRxcing kwalificeert zich als tweede in de GT-klasse
  • 24 uur van Le Mans krijgt groen licht om 4 uur op zaterdag (15 juni)
Het fabrieksteam van Porsche Penske Motorsport zal dit jaar de 24 uur van Le Mans vanaf pole position rijden. In de zogenaamde Hyperpole – de laatste shootout voor de beste gridplekken – zette Kévin Estre de snelste tijd neer in de nr. 6 Porsche 963. Dit levert Porsche zijn 19e pole position in Le Mans op. In de race deelt de Fransman de cockpit van het hybride prototype met de Belg Laurens Vanthoor en drievoudig Le Mans-winnaar André Lotterer uit Duitsland. Deze drie voeren momenteel het rijdersklassement aan in het FIA World Endurance Championship. In de LMGT3-klasse kwalificeerde de Britse coureur Alex Malykhin de Porsche 911 GT3 R van Manthey PureRxcing op P2.

Stuttgart. De zogenaamde Hyperpole shootout voor de beste acht startposities voor de 92e editie van de enduranceklassieker zat vol drama en spanning. In eerste instantie werd de laatste kwalificatiesessie met 35 minuten uitgesteld vanwege reparaties aan de baanbarrières. Toen de baan op groen ging, ontvouwde zich een strijd om pole position – om 20 minuten later te worden gestopt door een rode vlag. De wedstrijdleider herstartte vervolgens de sessie voor 7:41 minuten. De extreme druk bracht het beste in Porsche-fabriekscoureur Kévin Estre naar boven. In een laatste poging draaide de winnaar van de Le Mans-klasse van 2018 de snelste rondetijd van de dag in 3:24.634 minuten.

“Ongelofelijk – de 19e pole position voor Porsche in Le Mans”, grijnst Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport. “Dat scheelde niet veel. Toen de baan na de rode vlag weer openging, hadden we maar tijd voor twee vliegende ronden. Alles kwam perfect samen: de banden zaten in hun optimale werkvenster en Kévin maakte er het beste van. De pole is een fantastische bevestiging van het harde werk van het team. Nu moeten we een constant hoog tempo aanhouden gedurende de 24 uur van de race.”

“De eerste plaats is onwerkelijk, het moet nog echt bezinken voor het hele team”, vat Urs Kuratle zijn emoties samen. De Director Factory Racing LMDh voegt toe: “Enorme felicitaties aan iedereen. Wat de ingenieurs, monteurs en coureurs hebben bereikt op weg naar deze pole position is geweldig. Het is prachtig om de opluchting op hun gezichten te zien.”

“Wat een dag voor Porsche Penske Motorsport”, zegt Roger Penske, oprichter van de Penske Corporation. “Vorig jaar kwamen we naar Le Mans en waren we niet helemaal op snelheid. Dit jaar ziet de wereld er een stuk rooskleuriger uit – dat is te danken aan iedereen in het team, de Porsche Motorsport-staf en onze sterke partners. De ongelooflijke ronde van Kévin geeft ons allemaal nog een enorme boost in de aanloop naar de 24 uur van Le Mans.”

In de eerste jacht op toptijden op woensdag kwalificeerde slechts één van de drie Porsche 963’s van Porsche Penske Motorsport zich voor de Hyperpole shootout voor de beste startposities. De 511 kW (695 pk) sterke zusterauto’s met de startnummers 5 en 4 gaan zaterdag de race in vanaf de plaatsen 10 en 19. “Na onze teleurstelling op woensdag met slechts één auto die naar de top 8 oprukte, was het resultaat van vandaag het perfecte vervolg”, zegt Jonathan Diuguid, Managing Director van Porsche Penske Motorsport. “Dat maakt ons ook de eersten die pole positions behalen op de Daytona 500, Indy 500 en Le Mans, allemaal in hetzelfde jaar. Het is een geweldige prestatie! We zijn nu vastberaden om de pole position om te zetten in een overwinning in de 24 uur van Le Mans.”

Ondanks de kwalificatie voor de shootout na het behalen van de achtste plaats in de sessie van gisteren, kon de Porsche 963 met nummer 12 niet deelnemen aan de Hyperpole van vandaag. “Onze auto raakte zo zwaar beschadigd bij een ongeluk in de tweede vrije training op woensdagavond dat we het chassis moesten vervangen”, legt Dieter Gass, teambaas van Hertz Team Jota, uit. “Door de uitgebreide reparaties konden we op geen enkele manier deelnemen aan de Hyperpole-sessie. We zijn de auto nu systematisch aan het voorbereiden op de race.” De Porsche 963 van het Britse klantenteam zal naar verwachting zaterdagmiddag klaar zijn voor de warm-up. Het hybride prototype gaat de race in vanaf de vierde startrij.

De klant van Manthey PureRxcing Ook in de LMGT3-klasse behaalde het team een topresultaat. Alex Malykhin verzekerde zich van de tweede startplaats aan het stuur van de nr. 92 Porsche 911 GT3 R. De Britse coureur deelt de cockpit met voormalig Porsche Junior Klaus Bachler uit Oostenrijk en Joel Sturm uit Duitsland. De tweede 911 van Manthey EMA zal de race vanaf P16 in de GT-klasse aanrijden.

“Racing for Charity”: Porsche doneert aan hulp aan zieke kinderen
De sportwagenfabrikant doneert 750 euro voor elke ronde die de drie fabrieksauto’s van Porsche 963 in Le Mans afleggen. Na het autosporthoogtepunt van het jaar wordt het totale bedrag gedoneerd aan drie non-profitorganisaties die onder andere ernstig zieke kinderen wereldwijd ondersteunen en verzorgen: Kinderherzen retten e.V., Interplast Germany e.V. en de Ferry Porsche Foundation.

Tv-verslaggeving en livestreaming van de race
De 92e editie van de 24 uur van Le Mans gaat aanstaande zaterdag 15 juni om 16.00 uur van start. De officiële apps van het FIA WEC en de organisator van Le Mans, ACO, bieden een betaalde livestream en live timing.


Kévin Estre (Porsche 963 #6):
 “Het is een onbeschrijfelijk gevoel om op pole te staan in Le Mans. Het team heeft voor mij een mega auto op de baan gezet. Aan het einde werd het echt stressvol. Er stond maar net genoeg tijd op de klok voor twee hete ronden en de auto was bijna door de brandstof heen. Maar het was erg leuk om met de Porsche 963 te rijden met de banden in het ideale werkvenster. Ik bleef gewoon gas geven en reed de ronde af. Ik ben zo trots op de pole en het geweldige werk van het hele team in de afgelopen maanden. Nu mogen we de grootste race ter wereld helemaal vooraan starten!”

Alex Malykhin (Porsche 911 GT3 R #92): “De auto voelde geweldig aan in de Hyperpole. Het was een waar genoegen om met de Porsche 911 GT3 R te rijden – ons team heeft uitstekend werk geleverd. We waren nog een beetje ontevreden in de eerste trainingen, maar we hebben een hele belangrijke stap gezet. Nu beginnen we de race vanaf de eerste startrij van de LMGT3-klasse. Dat stelt ons in staat om de waanzinnige strijd van auto’s in het middenveld aan het begin van de race te vermijden.”

Hyperpole resultaten
Hypercar klasse:

1. Estre/Lotterer/Vanthoor (F/D/B), Porsche 963 #6, 3:24.634 minuten
2. Lynn/Bamber/Palou (UK/NZ/E), Cadillac #2, 3:24.782 minuten
3. Bourdais/van der Zande/Dixon (F/NL/NZ), Cadillac #3, 3:24.816 minuten
8. Ilott/Stevens/Nato (UK/UK/F), Porsche 963 #12, DNS

LMGT3-klasse:
1. Schandorff/Iribe/Millroy (DK/VS/VK), McLaren #70, 3:58.120 minuten
2. Bachler/Malykhin/Sturm (A/UK/D), Porsche 911 GT3 R #92, 3:58.928 minuten
3. Petrobelli/ten Voorde/Yolic (I/NL/TR), Ferrari #66, 3:58.938 minuten

Alle resultaten op fiawec.alkamelsystems.com.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait