1000 Miglia 2024: Mercedes Classic-fabrieksteam begint met acht 300 SL Coupés en een zescilinder supercharged “Super-Sport”

  • Mercedes-Benz 300 SL Coupés (W 198) herdenken het grote succes van 1955
  • In de “Super-Sport” (W 06) van de maharadja van Kasjmir in de voetsporen van Caracciola
  • Mercedes-Benz 220 “Ponton” (W 180) in de traditie van de klasseoverwinning van 1956
  • Ook voor klantenwagens: technische en organisatorische ondersteuning op het hoogste niveau door de experts van het Mercedes-Benz Classic Center
  • 1000 Miglia van 11 tot 15 juni 2024

Het fabrieksteam van Mercedes-Benz Classic neemt met tien voertuigen deel aan de 1000 Miglia 2024 in Italië. De regelmatigheidsrace voor historische auto’s vindt plaats op de route van de legendarische wegrace van Brescia naar Rome en terug. Een hoogtepunt is de start van acht Mercedes-Benz 300 SL “Gullwings” (W 198) in het fabrieksteam. Zes particuliere klanten profiteren van een heel bijzonder klantenpakket van Mercedes-Benz Classic met hun supersportwagen uit de jaren 1950. Bovendien worden de deelnemende klantenauto’s door de experts van het Mercedes-Benz Classic Center voorbereid en tijdens het evenement voorzien van technische ondersteuning. Een Mercedes-Benz ‘Super-Sport’ sportvierzitter (W 06) uit de Mercedes-Benz Classic-collectie zal ook aan de start verschijnen. Het voertuig werd gebouwd in 1930 en oorspronkelijk geleverd aan de maharadja van Kasjmir. De supercharged sportwagen van de beroemde S-serie doet denken aan de overwinning van Rudolf Caracciola in de Mille Miglia in 1931 met een Mercedes-Benz SSKL. Een Mercedes-Benz 220 “Ponton” sedan (W 180) uit de traditie van de S-Klasse neemt ook deel aan het fabrieksteam. Het staat voor de klasseoverwinning in de Mille Miglia van 1956 die werd behaald door een auto van dit type.

“Met zijn geschiedenis, zijn route en zijn startveld is de 1000 Miglia een van de meest fascinerende evenementen in de klassieke autosport. We zijn blij dat we er dit jaar bij zijn met zo’n sterk fabrieksteam. Particuliere klanten profiteren van de unieke competentie en uitgebreide ervaring van het team van ons Classic Center. Op deze manier worden ze onderdeel van de legendarische geschiedenis van de Mille Miglia. Ons merk heeft met mooie momenten bijgedragen aan deze bijzondere geschiedenis.”
Marcus Breitschwerdt, CEO Mercedes-Benz Heritage

Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198) mit der Startnummer 417. Foto von der 1000 Miglia im Jahr 2023. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D814897)
Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198) with the starting number 417. Photo of the 1000 Miglia in 2023. (Photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archives: D814897)

Legendarische duizend mijl door Italië

De 1000 Miglia vindt dit jaar plaats van 11 tot en met 15 juni. Het circuit loopt tegen de klok in in vijf etappes van Brescia naar Rome en terug. Alleen klassieke auto’s waarvan de modellen tussen 1927 en 1957 deelnamen aan de originele Mille Miglia-wegrace mogen starten. Na de start in Brescia op de eerste dag, voert de route via Bergamo, Novara en Vercelli naar Turijn. Op de route van de tweede etappe liggen Acqui Terme en, voor het eerst, Genua. Langs de Tyrrheense kust gaan we naar Viareggio. De derde dag staat in het teken van Rome: Via Lucca, Castiglione della Pescaia, Marta, Viterbo en Ronciglione, het peloton rijdt de Italiaanse hoofdstad binnen en bereikt zijn finish in de Via Veneto.

De vierde etappe gaat terug naar het noorden via Orvieto, Solomeo, Siena en Prato, evenals de Futa- en Raticosa-passen naar San Lazzaro di Savena bij Bologna. Op de laatste dag voert de route door Ferrara, Bovolone en Villafranca, langs het Gardameer met Valtenesi en Salò naar de finish in Viale Venezia in Brescia.

Mercedes-Benz en de Mille Miglia

Hoogtepunten in de 130-jarige autosportgeschiedenis van Mercedes-Benz waren de Mille Miglia in 1931 en 1955. Tijdens de vijfde Mille Miglia op 12 en 13 april 1931 behaalde Rudolf Caracciola samen met bijrijder Wilhelm Sebastian een verrassende overwinning in de Mercedes-Benz SSKL. In de krachtige supercharged race-toerwagen werd hij de eerste winnaar van de wegwedstrijd die niet uit Italië komt.

In 1955 wonnen Stirling Moss en zijn bijrijder Denis Jenkinson de Mille Miglia van 30 april tot 1 mei 1955 in 10:07:48 uur in een Mercedes-Benz 300 SLR racesportwagen (W 196 S). Dit was de snelste tijd ooit behaald in de race en dus een record voor de eeuwigheid. De tweede plaats in het algemeen klassement ging naar zijn teamgenoot Juan Manuel Fangio, ook in een 300 SLR. Ook de standaard Mercedes-Benz 300 SL Coupés (W 198), die voor de racerij waren geoptimaliseerd, zorgden destijds voor een sensatie: de “Gullwings” behaalden een drievoudige klasseoverwinning, aangevoerd door John Cooper Fitch en zijn bijrijder Kurt Gessl in de nr. 417 300 SL. Het getal staat voor de starttijd om 4:17 uur ’s ochtends. De grijze 300 SL Coupé met de legendarische nummerreeks is nu een van de publiekslievelingen in de 1000 Miglia. In 1956 wonnen Erwin Bauer en Erwin Grupp de klasse van speciale toerwagens met een cilinderinhoud van meer dan twee liter in een Mercedes-Benz 220 “Ponton” (W 180).

De voertuigen van het Mercedes-Benz Classic fabrieksteam op de 1000 Miglia 2024

Mercedes-Benz type “Super-Sport” sport vierzitter (W 06), 1930

De high-performance Mercedes-Benz “Super-Sport” (SS) was in de eerste plaats bedoeld als “Gran Turismo”, als een sportieve, exclusieve toerwagen. Vanaf 1930 produceerde de zescilinder-in-lijn motor 118 kW (160 pk) uit een cilinderinhoud van 7,1 liter en tot 147 kW (200 pk) met een supercharger. Het SS-model volgde de S (“Sport”) op in de W 06-serie. Later kwamen daar de SSK (“Super-Sport-Kurz”) en in 1931 de SSKL (“Super-Sport-Kurz-Leicht”) bij, die gereserveerd was voor de racerij. De SS maakte zijn debuut als racewagen met een vermogen tot 184 kW (250 pk) in juni 1928 toen Rudolf Caracciola de heuvelklim op de Bühler Höhe won op het Baden-Baden Motor Tournament van 27 juni tot 1 juli 1927. Van 1928 tot 1933 werden in totaal 111 exemplaren van de Mercedes-Benz SS gebouwd. Deze Mercedes-Benz SS sportvierzitter werd in 1930 voor de Maharadja van Kasjmir voorzien van een zeer elegante en zeer gedetailleerde carrosserie.

Technische gegevens Mercedes-Benz model “Super-Sport” (W 06)
Bouwperiode: 1928 tot 1933
Cilinders: 6/in lijn
Cilinderinhoud: 7.065 cc
Vermogen (vanaf 1930): 118 kW (160 pk), met compressor 147 kW (200 pk) bij 3.300 tpm
Maximumsnelheid: 185 km/u

Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198)

In februari 1954 beleefde de 300 SL productiesportwagen (W 198) zijn wereldpremière op de International Motor Sports Show in New York. De coupé wordt ook wel de “Gullwing” of “Papillon” genoemd vanwege de karakteristieke deuren die op het dak scharnieren. De deurconstructie was echter geen esthetisch doel op zich, maar een technische noodzaak. Dit komt omdat het buisvormige ruimteframe aan de zijkanten zo hoog is dat conventionele oplossingen niet konden worden geïmplementeerd. De high-performance sportwagen was gebaseerd op de legendarische 300 SL racesportwagen (W 194) van het seizoen 1952. De verder ontwikkelde W 198 was ’s werelds eerste productiepersonenauto met een viertaktmotor en directe benzine-injectie. Met een motorvermogen van 158 kW (215 pk) – ruim 25 procent meer dan in de carburateurraceversie van 1952 – en een topsnelheid tot 250 km/u behoorde de W 198 tot de top van het assortiment productiesportwagens van zijn tijd. Dit maakte het ook voorbestemd voor sportactiviteiten. De drievoudige klasseoverwinning van de 300 SL “Gullwing” op de Mille Miglia in 1955 is legendarisch. Van 1954 tot 1957 werden in totaal 1.400 voertuigen van de 300 SL Coupé gebouwd, waarvan 29 met een aluminium carrosserie.

Technische gegevens Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198), standaard uitvoering
Bouwperiode: 1954 tot 1957
Cilinders: 6/in lijn
Cilinderinhoud: 2.996 cc
Vermogen: 158 kW (215 pk) bij 5.800 tpm
Maximumsnelheid: tot 250 km/u

Mercedes-Benz 220 “Ponton” (W 180), 1955

De in het voorjaar van 1954 geïntroduceerde 220 (W 180), intern ook bekend als de 220 a, was het eerste zescilindermodel van Mercedes-Benz in een zelfdragend ontwerp. Zijn moderne en ruime ‘Ponton’-carrosserie, die Mercedes-Benz zes maanden eerder had gepresenteerd in het middensegment model 180 (W 120), bood een tot dan toe onbekend niveau van ruimte. De enkelvoudige pendelas, die met het type 220 in de serieproductie van auto’s werd geïntroduceerd, garandeerde veilige rijeigenschappen. Op de Mille Miglia van 1956 streden verschillende Mercedes-Benz 220’s in de klasse van standaard speciale toerwagens. In deze klasse konden het chassis en de motoren van de voertuigen worden aangepast. Het rijdersteam Erwin Bauer en Erwin Grupp wonnen hun klasse in de legendarische Italiaanse wegrace met een speciale 220: in de sportafdeling onder leiding van Karl Kling waren drie voertuigen speciaal geprepareerd voor gebruik in de Mille Miglia. Ze hadden al het dubbele carburateursysteem van de opvolger type 220 S, waarmee de motor ongeveer 85 kW (115 pk) produceerde. Voor de sportieve rit werden kortere en hardere veren en aangepaste schokdempers gemonteerd. Bovendien konden bestuurders, net als bij de 190 SL, via de middenschakelaar schakelen – in plaats van de anders geïnstalleerde stuurversnellingspook.

Technische gegevens Mercedes-Benz 220 (W 180), productieversie
Bouwjaar: 1954 tot 1956
Cilinders: 6/lijn-1-ledig
Cilinderinhoud: 2.195 cc
Vermogen: 63 kW (85 pk)
Maximumsnelheid: 150 km/u

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait