- Porsche Penske Motorsport klaar om te racen met drie Porsche 963
- Acht Porsche-raceauto’s in het 62-koppige veld
- Eerste trainingen en kwalificaties op woensdagmiddag
Stuttgart. Het evenement in Le Mans markeert het jaarlijkse hoogtepunt op de WEC-kalender van het FIA World Endurance Championship. De eerste editie van de race was in 1923 om innovatie, duurzaamheid en prestaties in de auto-industrie te demonstreren. De enige keer dat de klassieker niet werd betwist, was in 1936 vanwege een algemene staking in Frankrijk, maar ook tijdens de Tweede Wereldoorlog en de wederopbouw tussen 1940 en 1948. De beroemde 24 uur van Le Mans wordt dit jaar voor de 92e keer betwist op de Sarthe.
Naast het vooruitzicht om zijn 20e regelrechte overwinning in Le Mans veilig te stellen, viert Porsche een speciaal jubileum: 50 jaar Porsche Turbo. De turbomotoren werden vanaf 1971 ontwikkeld in de autosport en werden slechts drie jaar later gemigreerd naar de 911 voor op de openbare weg. In 2024 zal het hybride prototype van de Porsche 963 ook worden aangedreven door een bi-turbomotor. Een klassiek voorbeeld van de autosportverplichtingen uit Stuttgart: Porsche bevordert innovaties op het circuit, onderwerpt ze aan de zwaarste tests in felle concurrentie voordat ze kort daarna met succes in serieproductie gaan.
Commentaar van de coureurs voorafgaand aan de race
Mathieu Jaminet (Porsche 963 #4): “De 24 uur van Le Mans is zonder twijfel de belangrijkste race van het jaar. Ik ben niet de enige die er zo over denkt, alle chauffeurs denken er hetzelfde over. Als Fransman is dit in het bijzonder waar. Zelfs op de testdag merkten wij lokale helden de speciale aandacht op. Het is geweldig om je een week lang sterren te voelen! Na de race is het echter heel snel weer terug naar het normale leven.”
Michael Christensen (Porsche 963 #5): “Het is altijd ongelooflijk moeilijk om je kansen in te schatten voor de start van de race. Niemand weet hoe de concurrentie zich zal opstapelen. We hebben dit jaar al een aantal uitstekende resultaten behaald in het FIA WEC en de IMSA-serie. De auto is geweldig, het team is in topvorm en de coureurs zijn fit. Alles is klaar. We zullen ons best doen om aan de leiding te staan bij de vlag.”
Kévin Estre (Porsche 963 #6): “Afgaande op de manier waarop het WEC-seizoen tot nu toe is verlopen, gaan we met hoge verwachtingen en grote verwachtingen het hoogtepunt in. Als eerste stap willen we de setup perfectioneren en ons vervolgens goed kwalificeren en doorstoten naar de Hyperpole. Het is de enige keer dat ik thuis in Frankrijk meedoe en het is het grootste evenement. Het zal een onvergetelijke ervaring zijn om weer voor zoveel toeschouwers te rijden. Ik kan bijna niet wachten om zaterdag om 16 uur aan de slag te gaan.”
Will Stevens (Porsche 963 #12): “Het is geweldig om weer in Le Mans te rijden. Ons team heeft op dit circuit al grote successen behaald in de LMP2-klasse. We zijn zeer bekend met deze race en zijn speciale kenmerken. We hebben dit seizoen tot nu toe veel geleerd van de races en nu willen we deze kennis zo goed mogelijk inzetten en ons perfect voorbereiden op de grote Le Mans-uitdaging.”
Jenson Button (Porsche 963 #38): “Ik heb tot nu toe twee keer Le Mans betwist en dit jaar race ik voor een team met extreem hoge ambities. Dat vind ik heel fijn. Tijdens de WEC-race in Spa hebben we laten zien dat we vooraan kunnen rijden als alles goed gaatt. Dat gaf ons veel vertrouwen. Als we al onze ervaring inzetten, dan hebben we ongetwijfeld alle kansen om iets heel groots te bereiken.”
Neel Jani (Porsche 963 #99): “We geloven dat we een goede kans maken. Het is niet dat we dromen van een eindzege, maar misschien zijn we wel goed voor een podiumplek. Dat is ons doel. We hebben nog wat werk te doen aan de afstelling en we moeten nog steeds onze racestrategie uitzoeken. We zullen alle inzichten die we de afgelopen weken en maanden hebben opgedaan implementeren om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de start.”
Morris Schuring (Porsche 911 GT3 R #91): “Dit is mijn eerste Le Mans-race. Het is best grappig om naar de aantallen onder onze bemanning te kijken: mijn teamgenoot Richard Lietz doet voor de 18e keer mee en ik ben pas 19 jaar oud. Ik ben de jonge rookie. Ik ben ongelooflijk trots om deel uit te maken van dit team. We zijn er klaar voor. Als we alles goed doen, zullen we iets groots bereiken – het zal een resultaat zijn waar de Porsche-familie trots op zal zijn.”
Klaus Bachler (Porsche 911 GT3 R #92): “Aangezien het circuit van Le Mans geen speciaal circuit is, verwachten we dat de gripomstandigheden in de loop van de week veel zullen veranderen in vergelijking met andere circuits. We hebben het beste team achter ons! Het doel is om onze klasse te winnen. We hebben ons maandenlang voorbereid op deze uitdaging en we zullen ons uiterste best doen om onze grote droom waar te maken.”
Porsche’s ongeëvenaarde staat van dienst op Le Mans
In 1951 stuurde Porsche voor het eerst een delegatie naar de 24-uursrace in Le Mans. Met succes: de twee Fransen Auguste Veuillet en Edmond Mouche pakten prompt de klassezege aan het stuur van de Porsche 365/4 SL Coupé. Sindsdien staat het merk Porsche elk jaar op de grid van ’s werelds grootste endurancerace. Tot op heden hebben in totaal 855 Porsche-raceauto’s deelgenomen aan de klassieker. Dankzij 19 algemene overwinningen en 110 klasseoverwinningen tot nu toe is de sportwagenfabrikant uit Stuttgart veruit de nummer één op de erelijst van de organisator Automobile Club de l’Ouest (ACO).
24 uur van Le Mans – Porsche’s regelrechte overwinningen
1970 – Herrmann (D) / Attwood (GB) – Porsche 917 KH
1971 – Marko (A) / Van Lennep (NL) – Porsche 917 KH
1976 – Ickx (B) / Van Lennep (NL) – Porsche 936
1977 – Ickx (B) / Haywood (USA) / Barth (D) – Porsche 936/77
1979 – Ludwig (D) / D. Whittington (USA) / B. Whittington (USA) – Porsche 935 K3
1981 – Ickx (B) / Bell (GB) – Porsche 936
1982 – Ickx (B) / Bell (GB) – Porsche 956
1983 – Schuppan (AUS) / Haywood (VS) / Holbert (VS) – Porsche 956
1984 – Pescarolo (F) / Ludwig (D) – Porsche 956
1985 – Barilla (I) / Ludwig (D) / Krages (D) – Porsche 956
1986 – Bell (GB) / Stuck (D) / Holbert (VS) – Porsche 962C
1987 – Bell (GB) / Stuck (D) / Holbert (VS) – Porsche 962C
1994 – Dalmas (F) / Haywood (Verenigde Staten) / Baldi (I) – Dauer Porsche 962 LM
1996 – Wurz (A) / Reuter (D) / Jones (Verenigde Staten) – TWR Porsche WSC-95
1997 – Kristensen (DK) / Alboreto (I) / Johansson (S) – TWR Porsche WSC-95
1998 – Aiello (F) / McNish (GB) / Ortelli (F) – Porsche 911 GT1
2015 – Bamber (NZ) / Tandy (GB) / Hülkenberg (D) – Porsche 919 Hybrid
2016 – Jani (CH) / Lieb (D) / Dumas (F) – Porsche 919 Hybrid
2017 – Bernhard (D) / Hartley (NZ) / Bamber (NZ) – Porsche 919 Hybrid
Het schema (alle tijden CEST)
Donderdag 11 juni
14:00 – 15:00 uur: Signeersessie (pitstraat)
14:00 – 18:00 uur: Pit walk
15:15 – 16:30 uur: Pitstop Challenge
woensdag, 12 juni
14:00 – 17:00 uur: Vrije training 1
19:00 – 20:00 uur: Kwalificatie
22:00 – middernacht: Vrije training 2
Donderdag 13 juni
15:00 – 18:00 uur: Vrije training 3
20:00 – 20:30 uur: Hyperpole
22:00 – 23:00 uur: Vrije training 4
Vrijdag 14 juni
15:00 – 20:00 uur: Baanwandeling voor fans
16:00 – 19:00 uur: Rijdersparade (centrum)
Zaterdag 15 juni
12:00 – 12:15 uur: Warming-up
16:00 uur: Groen licht 24 uur van Le Mans
Zondag 16 juni
16:00 uur: Geblokte vlag 24 uur van Le Mans