ROLLS-ROYCE ‘MAKERS VAN HET MERK’: DE GEACHTE JOHN DOUGLAS-SCOTT-MONTAGU, 2E BARON MONTAGU VAN BEAULIEU

Vijfde van de hoofdpersonen in het verhaal van de Rolls-Royce Motor Cars Foundation die wordt uitgelicht in de serie ‘Makers of the Marque’; John Walter Edward Douglas-Scott-Montagu. Autopionier, eigenaar van tijdschriften, invloedrijk parlementariër en toegewijde Rolls-Royce-eigenaar, wiens Silver Ghost de eerste auto in de geschiedenis was die de Spirit of Ecstasy-mascotte droeg, speelde een belangrijke rol bij het vormgeven van de plaats van autorijden in de bredere samenleving.

John Scott Montagu’s 1910 Rolls Royce Silver Ghost outside Palace House. Neg A591

THE HONOURABLE JOHN DOUGLAS-SCOTT-MONTAGU: 10 JUNI 1866 – 30 MAART 1929

Een kort overzicht van het leven en de carrière van The Hon. John Douglas-Scott-Montagu, 2e Baron Montagu van Beaulieu, geboren op 10 juni 1866

  • Autopionier, eigenaar van tijdschriften, invloedrijk parlementariër en toegewijde Rolls-Royce-eigenaar, wiens Silver Ghost de eerste was auto in de geschiedenis om de Spirit of Ecstasy-mascotte te dragen – geïnspireerd door zijn assistente, Eleanor Velasco Thornton
  • Vijfde in een serie waarin de hoofdpersonen in de Het verhaal van de Rolls-Royce Motor Cars Foundation viert het merk 120-jarig jubileum in 2024
  • Inzicht in de mensen, persoonlijkheden en verwevenheid relaties die de creatie van het merk onuitwisbaar hebben gevormd, Ontwikkeling en blijvende erfenis
  • Elk account onderstreept en viert de essentiële menselijke Dimensie van ‘de beste auto ter wereld’


“Bijna sinds de oprichting staat Rolls-Royce bekend als ‘De beste auto ter wereld’. Het ontving die onderscheiding voor het eerst van John Montagu, die deel uitmaakt van de kleine kring van zeer invloedrijke autopioniers die eerst Rolls-Royce tot stand brachten, en vervolgens internationale bekendheid. Als eigenaar van een van de vroegste en meest gerespecteerde motortijdschriften, was hij cruciaal bij het promoten van de Marque; als parlementslid speelde hij een belangrijke rol bij het vormgeven van de plaats van autorijden binnen de bredere samenleving. En door de complexe persoonlijke connecties die zo centraal staan in het verhaal van de Rolls-Royce Foundation, heeft hij een tot op de dag van vandaag een blijvende plaats in het hart van het merk.”
Andrew Ball, Hoofd Corporate Relations en Erfgoed, Rolls-Royce Motor Cars

John Walter Edward Douglas-Scott-Montagu werd geboren op 10 juni 1866, de oudste zoon van Lord Henry Scott, later 1st Baron Montagu van Beaulieu. Montagu was gefascineerd door techniek en Eton en Oxbridge, volgde kort een praktische opleiding over de spoorwegen, precies het pad dat de even aristocratische – en even eervol – Charles Stewart Rolls, 11 jaar jonger dan hij, zou ook volgen.

Montagu’s vooruitzichten waren zo schitterend als zijn volledige naam doet vermoeden, met een baronie en de financiële zekerheid van de nalatenschap van zijn vader in Hampshire wacht hem te zijner tijd op. In de tussentijd moest hij in 1895 werd hij parlementslid (MP) voor het kiesdistrict New Forest. Maar de ware passie van zijn leven was de motor auto. Hij was een succesvolle competitieve coureur en werd een van de auto’s vroege politieke voorvechters en had een grote invloed op de versoepeling van de restrictieve verkeerswetten die toen van kracht waren.

In 1898 kocht Montagu zijn eerste auto – een Daimler – en onmiddellijk lid geworden van de Automobile Club of Great Britain & Ireland (ACGB&I), de voorloper van The Royal Automobile Club (RAC). Daar ontmoette hij medelid Charles Rolls en de club’s meer dan levensgroot permanent secretaris, Claude Johnson. De drie al snel werden goede vrienden en vonden het leuk om deel te nemen aan de belangrijkste autosport van die tijd beproevingen, waarbij ze vaak de buit onder elkaar verdeelden. Een van die gebeurtenissen was de ‘One Thousand Mile Trial’ van april 1900, geleid door Johnson onder de ACGB&I’s auspiciën en gesponsord door Alfred Harmsworth, later Lord Northcliffe, die eigenaar was van de krant Daily Mail. Montagu was een van de eerste deelnemers en het enige parlementslid dat deelnam; Hij kreeg een bronzen medaille voor het voltooien van het 20-daagse evenement met zijn Daimler, terwijl Rolls kreeg als winnaar de gouden medaille.

In het begin van de 20e eeuw was autorijden nog een dure hobby dat Montagu moeite had om het salaris van zijn parlementslid vol te houden. Aanvullen zijn inkomen, volgde hij het advies van zijn vriend Alfred Harmsworth op en begon een van de eerste gespecialiseerde autotijdschriften van het land. Eerste gepubliceerd op 28 mei 1902, heette het The Car Illustrated, hoewel de masttop het heerszuchtige en allesomvattende droeg banner “Een tijdschrift voor vervoer over land, over zee en door de lucht”.

In 1906 was het tijdschrift goed ingeburgerd, met Montagu als fungeraar als opdrachtgevend redacteur, redacteur en medewerker. Zoals elke zichzelf respecterende journalist, hij was altijd op zoek naar zijn volgende primeur, en zijn hechte vriendschap met Rolls en Johnson betekende dat hij werd gehouden Volledig op de hoogte van de nieuwste producten, innovaties en compeEn dat is precies wat er gebeurd successen bij Rolls-Royce, dat twee jaar eerder was opgericht. Van hun kant, Rolls en Johnson hadden de onschatbare waardevolle steun van zowel de het meest prestigieuze automagazine van het land en een invloedrijk lid van De wetgever is zeer geïnteresseerd in automotive.

Deze relatie werd verder versterkt in 1906 toen Montagu, die zijn vader was opgevolgd om 2e baron Montagu van Beaulieu te worden het jaar daarvoor kocht hij zelf een Rolls-Royce, de ‘Light 20 H.P.’ model. Toch was hij er heel duidelijk over dat journalistieke integriteit overtroefde persoonlijke banden: Rolls-Royce kon er zeker van zijn positieve berichtgeving in zijn tijdschrift, zolang het Produceer de beste auto’s van het land.

Produceer ze deed het, en in steeds grotere aantallen, aan de In 1907 was het voor de Rolls-Royce-directeuren duidelijk dat hun bestaande werken in Cooke Street, Manchester waren niet groot genoeg om aan de vraag te voldoen. Dienovereenkomstig ontwierp en hield Henry Royce toezicht op de bouw van een nieuwe, speciaal gebouwde fabriek aan Nightingale Road in Derby, dat officieel werd geopend voor een publiek van hoogwaardigheidsbekleders op 9 juli 1908.

Charles Rolls verwelkomde de eregast en kondigde aan: “Ik heb de eer en het genoegen om Lord Montagu van Beaulieu voor te stellen – een inleiding, echter, die slechts een formaliteit is; want, zoals jij Zijn naam is bij iedereen bekend als een pionier-automobilist, iemand die zowel het Lagerhuis als het Hogerhuis opgeleid tot de het belang van de auto als beschavingsfactor; iemand die mag, in feite worden beschouwd als een van de belangrijkste factoren bij het autorijden politiek. Wij als bedrijf, en ik ben er zeker van dat de rest van de De aanwezigen hebben grote waardering voor het compliment dat hij ons heeft gegeven door hier te komen om deze kleine ceremonie uit te voeren.”

Maar Montagu’s grootste en meest blijvende compliment zou komen het jaar daarop. Op 13 november 1908 verscheen een advertentie in The De krant Times verklaarde: “In juli verklaarde Lord Montagu dat de zescilinder Rolls-Royce was de beste auto ter wereld.” Dit is de Vroegst bekende gebruik van de soubriquet, nog steeds zelden toegeschreven Correct, dat blijft tot op de dag van vandaag synoniem met het merk.

Niet iedereen toonde echter evenveel respect. In 1910 Johnson werd zich bewust van een verontrustende nieuwe mode onder Rolls-Royce eigenaren van het bevestigen van een komische mascotte aan de voorkant van hun auto. Dit, zo concludeerde hij terecht, deed afbreuk aan de elegantie van de Rolls-Royce-radiator: hoe de hooggestemde en kieskeurige Royce reageerde Aan zo’n frivoliteit is gemakkelijk voor te stellen.

Montagu’s eigen Rolls-Royce had ook een mascotte, maar deze was van een heel andere postzegel. Het heette The Whisper en was gebeeldhouwd door Charles Sykes, een bekende Royal Academicus en commercieel kunstenaar die als illustrator voor Montagu’s magazine werkte. Het beeldde een jonge vrouw af in wapperende gewaden met een vinger aan haar lippen, gemodelleerd naar Sykes’ oude muze, Eleanor Thornton. Indruk Johnson gaf Sykes de opdracht om de officiële Rolls-Royce-mascotte te ontwerpen, vandaag de dag wereldwijd bekend als The Spirit of Ecstasy: toepasselijk de tweede Silver Ghost was de eerste auto in de geschiedenis die hem droeg.

Montagu bleef een enthousiaste Rolls-Royce eigenaar tot zijn overlijden in 1929. Hij was een trouwe vriend van het merk voor een kwart van de een eeuw en een van de eerste in een lange rij van rijken, eigenaren met goede connecties die de naam Rolls-Royce glans hebben gegeven door de decennia heen. In 1952 stichtte zijn zoon Edward, de 3e Baron, het Nationaal Motormuseum in Beaulieu als eerbetoon aan hem: een verzameling Spirit of Ecstasy-beeldjes en Sykes’ originele The Whisper behoren tot de meest populaire en gekoesterde tentoonstellingen.

John Scott Montagu, 1910
John Scott Montagu in Rolls Royce Silver Ghost “Dragonfly”.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait