- Het “Concorso d’Eleganza Villa d’Este” is een van de oudste en meest prestigieuze evenementen in de branche; Elk jaar bekroont hij de mooiste historische auto’s, en sinds 2002 ook de meest fascinerende prototypes.
- De nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale dingt mee naar de felbegeerde titel ‘Design Concept Award’, een waar kunstwerk in beweging dat erfgoed, tijdloze schoonheid en innovatie combineert.
- De nieuwe op maat gemaakte Alfa Romeo-auto, geproduceerd in slechts 33 exclusieve exemplaren, herinterpreteert de stilistische kenmerken van zijn voorloper uit 1967, die op zijn beurt is afgeleid van de Tipo 33, een icoon van de autosport uit de jaren 1960.
- Het evenement aan het Comomeer is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van het merk, zoals blijkt uit de magnifieke 6C 2500 SS Villa d’Este uit 1949, een meesterwerk van verfijning, techniek en prestaties.
- Emoties, passie en prestige kenmerken het Concorso 2024, het belangrijkste moment, een suggestieve parade in het openbaar van oldtimers en conceptauto’s, in het park van Villa Erba.
Alfa Romeo is verheugd zijn deelname aan het “Concorso d’Eleganza Villa d’Este” aan te kondigen, het meest exclusieve en traditionele oldtimerevenement ter wereld, dat van 24 tot 26 mei plaatsvindt aan het Comomeer. Het evenement werd voor het eerst gehouden in 1929 en werd altijd georganiseerd in de prachtige tuinen van het Grand Hotel Villa d’Este en Villa Erba in Cernobbio; Elk jaar nemen ongeveer 50 modellen deel, verdeeld over verschillende categorieën en beoordeeld door een team van experts. Sinds 2002 is er een prijs in het leven geroepen voor de meest fascinerende prototypes, die de link vormen tussen het verleden en de toekomst van de auto.
De nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale, die meedingt naar de felbegeerde Design Concept Award, is een authentiek ‘manifest’ van de capaciteiten van het Italiaanse merk – nu en in de toekomst – op het gebied van stijl en rijervaring. Gemaakt in slechts 33 exclusieve exemplaren, voor 33 fans van het merk, combineert de nieuwe tweezits coupé erfgoed en de toekomst, en wordt geproduceerd volgens een uniek ambachtelijk proces met de hoogste kwaliteitsnormen en obsessieve aandacht voor detail. Vorig jaar, een paar maanden na de lancering van de nieuwe 33 Stradale, was Alfa Romeo van plan om de komst van de magnifieke Alfa Romeo ‘few-off’ officieus aan te kondigen: het bracht de Tipo 33 naar Villa d’Este, een ster in de autosport van de jaren 1960 en de basis voor de legendarische 33 Stradale uit 1967, op zijn beurt de inspiratie van het Alfa Romeo-team voor de creatie van de nieuwe op maat gemaakte auto van het merk Biscione. In de betoverende Villa Erba – vorig jaar de locatie voor de viering van de honderdste verjaardag van de 24 uur van Le Mans – zette het Italiaanse merk twee pareltjes uit zijn vintage collectie op een rij, die beide op het iconische Franse circuit te zien waren: de 33/2 “Daytona” (1968) en de 33 TT 12 (1975).
Emoties, passie en prestige kenmerken ook de editie van 2024, zoals blijkt uit het overvolle programma met onder meer de aankomst van de deelnemende auto’s in Villa d’Este op vrijdag 24 mei en het exclusieve galadiner. De volgende dag is de tentoonstelling gereserveerd voor experts, insiders en de uitreiking van de eerste prijzen, terwijl op zondag 26 het festival plaatsvindt. Het is open voor het publiek en wordt georganiseerd in het park van Villa Erba, waar de favoriete auto van bezoekers wordt gekroond. Zoals elk jaar wordt het evenement afgesloten met de langverwachte en suggestieve parade in het openbaar van zeldzaamheden uit het verleden, samen met futuristische conceptauto’s.
Een iconische locatie, die deel uitmaakt van de geschiedenis
van het merk De band tussen Alfa Romeo en het “Concorso d’Eleganza Villa d’Este” begon met de diepe band tussen Milaan – de geboorteplaats van Alfa Romeo – en het Comomeer, lange tijd de salon van de aristocratie van dezelfde stad, en een showcase voor Italiaanse uitmuntendheid over de hele wereld. Diezelfde band heeft de tand des tijds doorstaan en blijft tot op de dag van vandaag sterk. Zelfs toen de focus van de autowereld verschoof naar massaproductie en het Concorso d’Eleganza de stralende herinnering werd aan een ver tijdperk, leende Villa d’Este zijn allure aan fotoshoots, evenementen, presentaties en bijeenkomsten, waar veel van de vintage en conceptauto’s van het merk prestigieuze prijzen zouden ontvangen.
Alfa Romeo 33 Stradale: durven dromen
Om een droom waar te maken, is het essentiële ingrediënt een flinke dosis moed en een snufje gezonde waanzin. Dit was hetzelfde recept als voor de auto die door velen wordt beschouwd als een van de mooiste ooit: de 33 Stradale, gelanceerd in 1967. Vandaag de dag heeft het Alfa Romeo-team met dezelfde durf en visie de nieuwe 33 Stradale ontworpen en ontwikkeld, een authentiek kunstwerk in beweging, het resultaat van de perfecte combinatie van schoonheid en technologie. Het doel is om de meest opwindende rijervaring en de onsterfelijke charme van een icoon te bieden aan een zeer kleine kring van enthousiastelingen, die vanaf het begin in het project hebben geloofd. De nieuwe 33 Stradale werd gecreëerd in het nieuw opgerichte Alfa Romeo “Bottega”, waar de ontwerpers, ingenieurs en historici van het merk de 33 kopers voor het eerst ontmoetten om een gezamenlijke beslissing te nemen over hun ideale configuratie, precies op dezelfde manier als in ambachtelijke boetieks uit de Renaissance, in de werkplaatsen van gerenommeerde Italiaanse carrosseriebouwers in de 20Þ eeuw, toen Alfa Romeo zijn creaties modelleerde met de medewerking van deze entiteiten, allemaal uniek in de wereld. Een daarvan was de befaamde Carrozzeria Touring Superleggera, die zijn stempel drukte op enkele van de mooiste Alfa Romeo’s aller tijden en nu een hoofdrol speelt in de productie van de nieuwe 33 Stradale. Kortom, het 33-project combineert vakkundig ambachtelijke processen, technologische innovatie en de wensen van de klant om iets unieks en onherhaalbaars te creëren.
6C 2500 SS Villa d’Este
Een van Alfa Romeo’s kostbaarste juweeltjes is zeker de 6C 2500 SS “Villa d’Este”, een van de laatste Alfa Romeo-modellen die werd gebouwd met een ondersteunend frame dat los staat van de carrosserie. Vanaf 1949 zijn er slechts 36 modellen geproduceerd, allemaal one-offs op maat gemaakt volgens de wensen van de klant en de inspiratie van de carrosseriebouwers. Uitgaande van de 6C 2500 Super Sport, ook gebouwd door de Touring Superleggera van Carlo Felice Bianchi Anderloni, werden grote veranderingen doorgevoerd: de voorkant werd opnieuw ontworpen, de vier koplampen werden beter geïntegreerd in de carrosserie, terwijl een reeks secties in de carrosserie de rib van de motorkap, de gordellijn en de wielkasten benadrukte, nu ook geïntegreerd in de carrosserie. In het interieur, toegankelijk via ‘open’ deuren met achterruiten in perspex, combineren het nieuw ontworpen dashboard en de bekleding elegantie en sportiviteit. Een meesterwerk van twintigste-eeuwse autokunst was geboren. In de editie van 1949 van het “Concorso d’Eleganza di Villa d’Este” won deze auto de “Referendum Grand Prix” – de prijs die rechtstreeks door het publiek wordt uitgereikt, waardoor hij voor eeuwig synoniem is met de geest van het evenement.
Meer informatie over dit legendarische model vindt u hier.