RACING IN HET VORSTENDOM.

Maranello 22 mei 2024

De Grand Prix van Monaco is de achtste ronde van het seizoen en tevens de thuisrace van Charles Leclerc. Hij heeft twee keer pole position gepakt op dit kortste circuit op de kalender met een lengte van 3,337 kilometer, maar tot nu toe heeft hij het niet zo goed gedaan op zondag. Ondanks het feit dat deze race wordt verreden met de laagste gemiddelde snelheid van het jaar, kunnen de snelheden in sommige secties in de buurt van de 300 km/u komen, terwijl elke fout in de 19 bochten een coureur duur komt te staan, waarbij schade aan de auto vaak leidt tot pensionering. Op het breedste punt is de baan slechts 10 meter breed, nauwelijks genoeg ruimte voor twee Formule 1-auto’s om wiel aan wiel te racen.

Beroemde plaatsen. Een van de bekendste secties is de eerste bocht, Ste. Devote en de klim naar Casino Square, die met huiveringwekkende snelheden wordt genomen. De langzame haarspeldbocht 6 is een van de weinige mogelijkheden voor een coureur om in een tegenstander te duiken voordat de baan naar de tunnel gaat. Sector 3 is het spannendst om te zien als de wielen de vangrails kussen bij de twee Swimming Pool esses en Rascasse, de voorlaatste bocht die leidt naar het rechte stuk van start-finish, hoewel “rechtdoor” een beetje een verkeerde benaming is, aangezien het eigenlijk één lange bocht is. Inhalen is vrijwel onmogelijk en dus concentreren de coureurs zich echt goed op de kwalificatie, daarom hebben ze het erover dat de zaterdagmiddagsessie in feite het eerste deel van de Grand Prix is.

Strategie. Een goede baanpositie is alles in Monaco, daarom zullen vrijwel alle teams kiezen voor een one-stop-strategie om deze te behouden. Op droog wegdek starten coureurs over het algemeen op de zachte of medium compound banden om tempo en consistentie te hebben tijdens de eerste ronden. Het venster om over te schakelen naar Hards is over het algemeen tussen ronde 22 en 38. Als er echter een Safety Car is of regen, dan kan er chaos ontstaan en wordt de race ineens net zo voorspelbaar als een beurt aan de roulettetafel…

Fred Vasseur Teambaas Scuderia Ferrari HP

Een paar dagen geleden was het onze thuisrace in Imola en dit weekend zal Charles op eigen terrein zijn in Monaco, een race die voor hem onafgemaakte zaken is en we willen hem graag helpen om het naar bed te brengen. Carlos houdt ook van racen in het Prinsdom, waar hij zijn eerste podium behaalde aan het stuur van een Ferrari, dus ze zijn allebei erg gemotiveerd. Het is algemeen aanvaard dat, met de huidige generatie auto’s, inhalen hier moeilijker is dan op enig ander circuit op de kalender, wat betekent dat de kwalificatie nog belangrijker wordt dan normaal. We zullen daarom proberen een stap voorwaarts te maken in deze discipline, want tot nu toe hebben we dit seizoen niet wat nodig is om de snelste van allemaal te zijn. Met dit in het achterhoofd hebben we hard gewerkt in de simulator en tijdens engineeringvergaderingen, alles tot in de puntjes voorbereid en we zijn vast van plan om koploper te zijn.

FERRARI-STATISTIEKEN
GP betwist 1081
Seizoenen in F1 75
Debuut Monaco 1950 (A. Ascari 2Nd; R. Sommer 4Þ; L. Villoresi b.d.)
Overwinningen 244 (22.57%)
Pole posities: 249 (23,03%)
Snelste ronden: 261 (24,14%)

Podiumplaatsen 814 (24,14%)

FERRARI-STATISTIEKEN GRAND PRIX VAN MONACO
GP betwist 68
Debuut Monaco 1950 (A. Ascari 2Nd; R. Sommer 4Þ; L. Villoresi b.d.)
Overwinningen 9 (13.23%)
Pole posities: 12 (17,65%)
Snelste ronden: 17 (25.00%)
Podiumplaatsen 55 (26,96%)

DRIE VRAGEN AAN… ARTHUR LECLERC, ONTWIKKELINGSAANJAGER

1. Monte Carlo is de thuisbasis van veel coureurs, maar het is anders voor jou en Charles omdat je eigenlijk Monegaskisch bent. Wat betekent deze race voor een Leclerc?
De Grand Prix van Monaco betekent alles voor ons. Het is de plek waar we geboren zijn, waar we naar school gingen en waar onze dierbaren wonen. Monte Carlo is een kleine stad en het Prinsdom is een klein land, dus natuurlijk hebben we veel steun van de mensen. Zoals elk jaar komen al onze familie en vrienden naar de race en het is leuk omdat de baan slechts een paar honderd meter van ons huis ligt. Natuurlijk is de Grand Prix van Monaco, afgezien van ons persoonlijke leven, een historisch circuit, een van de beroemdste – zo niet de beroemdste – Grand Prix ter wereld, en de sfeer daar is waanzinnig. Dit maakt het alleen maar extra bijzonder om een Monegaskische coureur te zijn die in Monaco rijdt. Vorig jaar heb ik daar in de Formule 2 geracet en ook al was het weekend teleurstellend, het was echt speciaal om samen met Charles in mijn woonplaats te racen, omringd door mijn familie.

2. Er zijn genoeg dode hoeken op dit circuit, maar om competitief te zijn, moet je de muren borstelen en de barrières vermijden. Wat moet je doen om snel te zijn in Monaco?
De Grand Prix van Monaco is niet alleen bijzonder vanwege de glamour en de geschiedenis van de race, maar ook omdat het een zeer ongebruikelijk circuit is door de bochtige straten van Monte Carlo, en om hier snel te zijn moet je maximale precisie hebben. Het is bijvoorbeeld heel interessant om een kwalificatiesessie in slow-motion te bekijken, waarbij je coureurs met het binnenwiel de muur ziet aanraken. Om deze extreme precisie te bereiken terwijl je snel bent, is het erg belangrijk om geleidelijk vertrouwen in de auto op te bouwen. Elke minuut van elke sessie telt om dat vertrouwen te bereiken. Aan het eind van de dag is het het werk dat tijdens het weekend is gedaan dat het verschil maakt tussen een coureur die zelfverzekerd genoeg is om in de kwalificatie te pushen, en een coureur die bang is en tijd nodig heeft om in het ritme te komen.

3. Dit jaar heb je als ontwikkelingscoureur voor de Scuderia de kans gehad om in een Formule 1-auto te rijden, een Ferrari nota bene! Hoe was dat?
Dit jaar werk ik aan het ontwikkelingsprogramma voor de Scuderia. Ik ondersteun het team bij het ontwikkelen van de auto en het voorbereiden van de races in de simulator, maar als aanvulling op het programma heb ik ook twee keer in een F1-auto mogen rijden, in januari op het Circuit de Catalunya in Barcelona en in mei op Fiorano. Rijden in een Formule 1 is gekkenwerk. Ik zal nooit de eerste keer vergeten dat ik er in Barcelona in sprong. De auto voelde heel snel aan, meteen, direct uit de pits. Ik kon voelen hoeveel vermogen er was en hoe het handelde, zeker in vergelijking met de Formule 2-auto’s die ik gewend was. Het voelde eigenlijk op de een of andere manier meer op een Formule 3-auto, in termen van downforce en vermogen. Natuurlijk waren veel dingen nieuw voor mij, maar het was ongelooflijk om het circuit met Charles te delen, vooral als ik in een Ferrari reed. Voor mij was het een droom die uitkwam en een heel gekke ervaring. Ik kan niet wachten om het nog een keer te doen! Profiel
Arthur Leclerc
Nationaliteit: Monegaskisch
Geboren: 14/10/2000
Stad: Monte Carlo (Vorstendom Monaco)

GRAND PRIX VAN MONACO: FEITEN EN CIJFERS

3. De circuits die worden gebruikt voor de Formule 1 en die een tunnel in hun lay-out hebben. De bekendste is ongetwijfeld Monaco, waarbij de tunnel het snelste deel van de baan vormt, ook al is het in een flauwe bocht. Het andere huidige circuit met een tunnel is Abu Dhabi’s Yas Marina, waar het deel uitmaakt van de uitgang van de pitstraat. De derde stond tot 1988 op de kalender op het stratencircuit van Detroit in de Verenigde Staten.

5. Typische Monegaskische gerechten. De bekendste is barbagiuan, een smakelijk voorgerecht gemaakt van ravioli gevuld met kaas en pompoen, gebakken in olie, met de mogelijkheid om vleeswaren en snijbiet toe te voegen, evenals ricotta en spinazie, zodat de pasta knapperig is aan de buitenkant en zacht in het midden. Dan is er de smakelijke socca, gemaakt met kikkererwtenmeel, water, zout, peper en olijfolie en, nogmaals, het is knapperig aan de buitenkant, zacht in het midden. Er wordt gezegd dat het achtduizend jaar oud is, toen Franse zeelieden dit gerecht aten voordat ze op reis gingen. Een ander gerecht dat hier te vinden is, is de stocafi, dat is gedroogde kabeljauw, gekookt in wijn met tomaten en kruiden, meestal geserveerd met zwarte olijven en aardappelen. Het is een licht, vetarm gerecht met typische mediterrane smaken. Ook het vermelden waard is pissaladière, een smakelijke focaccia gevuld met ansjovis, kappertjes, gekarameliseerde uien en olijven en op smaak gebracht met een crème op basis van ansjovis. Tot slot komen we bij desserts en natuurlijk de Crêpe Suzette, een pannenkoek gevuld met poedersuiker en geflambeerd met Grand Marnier. Volgens de legende bereidde een chef-kok van Monaco’s Café de Paris in 1895 het gerecht toen de alcohol vlam vatte. De Prins van Wales was daar toevallig die dag aan het dineren en wilde graag weten hoe dit gerecht heette. De chef-kok gaf toe dat het net ter plekke was gemaakt en de prins stelde voor om het te vernoemen naar een jonge vrouw genaamd Suzette, die daar die dag dineerde met haar vader, een vriend van de prins.

6. Het aantal belangrijke sportevenementen dat plaatsvindt in het Prinsdom, in de eerste plaats de Grand Prix die sinds 1929 wordt gehouden, lang voordat het onderdeel werd van het wereldkampioenschap Formule 1. Dan is er nog de Formule E E-Prix en de beroemde rally, die bijna altijd op de kampioenschapskalender heeft gestaan. Ook het vermelden waard, de Historic Grand Prix van Monaco voor Formule 1-auto’s uit het verleden, evenals de tennis Masters 1000, een van de belangrijkste toernooien die op gravel worden gespeeld en de Monte-Carlo International Show Jumping, een belangrijk evenement op de paardensportkalender.

30. Het aantal inhaalacties in de laatste zes edities van de Grand Prix van Monaco. Naarmate de auto’s groter zijn geworden, is het steeds onwaarschijnlijker geworden dat de auto inhaalt. In 2017 waren dat er drie, in 2018 zes, in 2019 twee, de laatste twee door Charles Leclerc en in 2021 slechts één in de openingsronde. In 2022 waren er vijf functiewisselingen, vorig jaar waren dat er 13.

1961. Het jaar waarin de GPDA (Grand Prix Drivers’ Association) werd opgericht in Monaco. Het doel was om de veiligheid op het circuit voor coureurs en toeschouwers te verbeteren. De eerste president was Stirling Moss, die deze rol vervulde tot zijn pensionering in 1963, toen Joakim Bonnier het overnam. Het was toen Jackie Stewart president werd dat het zijn aanwezigheid begon te laten voelen. De eerste serieuze actie was om de Belgische GP van 1969 te annuleren vanwege de gevaren van het circuit van Spa-Francorchamps. Het jaar daarop haalde de GPDA de organisatoren over om de Duitse Grand Prix op Hockenheim te houden in plaats van op de Nürburgring. Toen Stewart met pensioen ging, nam de invloed van de vereniging af en werd deze begin jaren tachtig zelfs ontbonden. De GPDA werd hervormd in het weekend van de Grand Prix van Monaco in 1994, na de dood van Ayrton Senna en Roland Ratzenberger, evenals het angstaanjagende ongeval dat Rubens Barrichello overkwam tijdens de tragische Grand Prix van San Marino, twee weken eerder. In 1996 werd de vereniging een bedrijf met een formele statuten en een permanent kantoor in Monaco met leden die stemden om hun president te kiezen, momenteel George Russell. Tot de groep directeuren behoren ook oud-coureurs Alexander Wurz en Sebastian Vettel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait