Seizoens Rally 2024 BRC.

Richard Pex verrassend winnaar in eigen streek 
Sezoensrally Masters

Een rally is pas afgelopen wanneer de wagen in het gesloten wagenpark staat en wanneer de uitslag officieel is. Dat werd nog maar eens duidelijk in de Sezoensrally, waar de strijd voor de overwinning in de BRC Master Cup pas in de slotmeters… en zelfs na het finishpodium werd beslecht. Toen Richard Pex over het finishpodium reed met zijn zwart-gele Skoda Fabia RS, kon hij niet vermoeden dat hij de BRC Master Cup had gewonnen…
Net zoals in de Rally van Wallonië, was er de ganse dag geen twijfel over wie de snelste was in de BRC Master Cup. Jimmy D’hondt reed op de eerste proef zijn ophanging stuk op een betonblok die verborgen lag in een haakse linkse. Jos Verstappen nam meteen het commando. Met zijn Skoda Fabia RS bleef hij tot de start van de laatste proef op de derde plaats op de loer liggen, zonder echt een gooi te kunnen doen naar winst. “Weet je, deze omstandigheden, met nat onverhard en veel modder en grind in de bochten op het asfalt, zijn nog moeilijker dan droog weer, zoals vorig jaar. Ik mis misschien nog het vertrouwen of de ervaring om dezelfde tijden te rijden als Reynvoet of Potty, die een fractie sneller zijn. Zelfs met goede correcties van de ouvreurs, ligt het parcours er bij onze passage weer anders bij. Misschien nemen zijn meer risico’s. Het is niet dat ik het niet probeer. Ik tracht op elke proef de snelste tijd te rijden,” lachte Jos Verstappen.
Dat wilde hij ook doen op de powerstage, maar in Veldhoven schoof de Skoda Fabia RS van de baan in een diepe gracht. Fred Miclotte kon ook niet profiteren van die opgave, want de Skoda-piloot was een ronde eerder op deze proef al in de problemen gekomen. “Ik was me echt aan het amuseren op het onverhard. In het begin was ik te spectaculair, omdat ik te veel gooide met de auto. Het rijden op onverhard vond ik geweldig. Daar had ik ook naar uitgekeken, want als we in het dagelijks leven ergens een stukje onverhard hebben, dan probeer ik altijd wat te spelen met de auto. Alleen stond de ophanging achteraan redelijk soepel, om meer grip te hebben op het onverhard. In de eerste ronde op de jump, werd ik al bijna verrast, toen de achterkant flink omhoog sprong. Ik kon de auto aan hoge snelheid nog net op de baan houden. In de tweede ronde zat er een put in het onverhard in Veldhoven. In dat gat sprong de achtertrein weer hoog op. We hapten met de neus in het onverhard en daarbij werd de radiator beschadigd. Zonder water om te koelen, was het afgelopen…”
Na de sortie van Verstappen leek Patrick Snijers de zege bij de Masters te pakken, maar de Porsche-piloot werd na de nakeuring gediskwalificeerd wegens een technische non-conformiteit. Zo ging de overwinning uiteindelijk naar Richard Pex, die als derde aan de allerlaatste proef begon. “Het is fijn om te winnen bij de Masters, maar jammer dat we daar op het podium niet voor gehuldigd werden,” aldus Richard Pex, die halfweg de dag een momentje had toen hij rechtdoor schoof. “Het parcours lag er zo ongelofelijk moeilijk bij. Niet alleen het onverhard, maar ook de stroken asfalt. Ik blijf dit spelletje wel heel mooi vinden. Ik kijk al uit naar mijn volgende wedstrijd, volgende week in de ELE Rally bij Eindhoven.” Weer een thuisrally voor Richard Pex, die op een kwartiertje van Bocholt woont.
Omdat ook Xavier Dekeyser pech had en enkele proeven moest missen door een gebroken aandrijfas op zijn Renault Clio Rally3, ging de tweede plaats bij de Masters naar Dirk Deveux, de winnaar in Historic, met zijn Ford Sierra Cosworth. De derde plaats was voor Patrick Diels, overtuigend winnaar in de M-Cup, waarin we ook een afvallingswedstrijd beleefden. De vierde plaats was voor Henri Schmelcher, die zijn Porsche 991GT3 bovendien naar de overwinning in RGT stuurde na de uitsluiting van Patrick Snijers. Onverhoopt voor Henri, die zijn Porsche op de slechtste stukken onverhard bewust spaarde. De top 5 bij de Masters werd afgesloten door Steven Spittaels met zijn Peugeot 208 Rally4, voor Eric Louies, Dany Claesen en Koen Verhaeghe, de leider in de tussenstand van het Historic BRC.

 

Dirk Deveux een maatje te sterk in de HBRC 
Sezoensrally – 18 mei

Op de maaskiezel van de Sezoensrally, werd het een afvallingswedstrijd in het Historic BRC. Door het wisselvallige weer lag het onverhard er glad en modderig bij, terwijl er ook wat meer spoorvorming was. Dirk Deveux domineerde logischerwijze de wedstrijd met zijn Ford Sierra Cosworth 4×4, de enige van de klassiekers die over vierwielaandrijving beschikte.

“We hebben dit jaar onze dosis pech al gehad,” vertelde Dirk Deveux. “Daarom doet deze overwinning deugd. We hebben in de tweede helft van de wedstrijd, toen Frank Jorissen en Christophe De Leeuw uitgevallen waren, op zekerheid gereden om de auto te sparen. Na de Wallonie hebben we de motor weer compleet vernieuwd. Blij dat alles nu weer in orde is.”

Met een tweede plaats deed Koen Verhaeghe, winnaar in klasse HRC4, weer een prima zaak in het kampioenschap. “We hebben veel werk gehad om de auto klaar te krijgen voor deze wedstrijd. Tijdens de Rally van de Monteberg reden we op een paal. We hebben de rechterflank helemaal moeten vernieuwen. De auto was net op tijd klaar en onze inspanningen werden beloond, al zat die crash nog wel een beetje in mijn achterhoofd in het begin van de wedstrijd. De Sierra Cosworth van Dirk Deveux, die was van een andere categorie natuurlijk,” vertelde Koen Verhaeghe.

De eerste scratch van de wedstrijd werd gereden door Christophe De Leeuw met zijn Opel Ascona A. De winnaar van de Legend Condroz Rally moest echter al snel opgeven met een kapotte achterbrug. Ook Frank Jorissen brak de achteras van zijn Opel Ascona 400. Bram Schrooten stuurde zijn Ford Escort naar de derde plaats, al eindigde hij op ruime afstand. Schrooten gaf na de eerste proef op en vervolgde zijn rally pas halfweg de wedstrijd.

 

Gunther Monnens is de Michelin Star of the Weekend

Sezoensrally
Na elke wedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 1 wordt door Michelin een bijzondere prijs uitgereikt voor iemand die een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd. Dat kan een rijder of team zijn, maar ook een vrijwilliger, een mecanicien, enz. Deze prijs, de Michelin Star of the Weekend, wordt toegekend door een jury bestaande uit een vertegenwoordiger van de organisatie, een vertegenwoordiger van Michelin/Kronos en iemand van de pers.

Na de Sezoensrally werd de Michelin Start of the Weekend, goed voor een diner in een Michelin sterrenrestaurant, toegekend aan Gunther Monnens en zijn team.
“Gunther Monnens is elk jaar een smaakmaker in de Sezoensrally met zijn Porsche 991 GT3. Zeker dit jaar heeft hij enorme inspanningen geleverd om aan de start te komen, want twee weken geleden brak hij de motor van de Porsche in de Monteberg Rally. Gunther Monnens heeft de voorbije weken tot diep in de nacht aan zijn Porsche gesleuteld, samen met enkele vrienden, om de auto aan de start te krijgen. Toen hij op de eerste proef een grote steen raakte, waardoor het stuurhuis scheurde en de stuurbekrachtiging defect was, bleef hij volhouden tot de wagen hersteld kon worden tijdens de service. En toen hij wat later bij een tik tegen een paaltje de radiator brak, werd de Porsche opnieuw hersteld om na een herstart toch het spektakel te blijven verzorgen voor de fans. Bovendien is Gunther al jaren een trouwe klant van Michelin. Het is vooral de volharding, voor en tijdens de wedstrijd, en het feit dat hij alles samen met gepassioneerde kameraden doet, met beperkte middelen, die we willen belonen,” vertelde Nicolas Gilsoul van Michelin/Kronos.

De gratis banden van Michelin werden gewonnen door :
– 5 banden (waarde 2.200 euro): Niels Reynvoet
– 4 banden (waarde 1.760 euro): Maxime Potty
– 3 banden (waarde 1.320 euro): Bastien Rouard
– 2 banden (waarde 880 euro): Charles Munster
– 1 band (waarde 440 euro): Vincent Verschueren, Cédric De Cecco, John Wartique, Nicola Stampaert, Cédric Cherain, Tom Boonen
– 2 banden (winnaar RC4) : Lander Depotter
– 2 banden (winnaar RC5) : Nard Ippen

 

Lander Depotter opent zijn score met een zege in de JBRC

Sezoensrally – 18 mei


Voor de derde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 1 reisden de jongeren af naar Noord-Limburg. In het gezellige Bocholt kregen ze een atypisch parcours voor de wielen geschoven. Zowat 30% van het parcours bestaat er immers uit kiezel, de zogenaamde maaskiezel, geliefd, maar ook gevreesd door veel rallyrijders. Door het regenweer in de aanloop naar de wedstrijd, werd het een zware wedstrijd. De ideale leerschool voor jonge rallypiloten.
Jonas Dewilde nam in de eerste lus drie snelste tijden voor zijn rekening, maar het was Lander Depotter die de beste start nam in zijn eerste BRC-wedstrijd met een Opel Corsa Rally4. Na een scratch op de eerste proef, liet hij het tempo wat zakken, waardoor Dewilde en Heindrichs hun achterstand in konden lopen. Halfweg de wedstrijd was Tom Heindrichs genaderd tot op… 0″1, maar Jonas Dewilde moest afhaken toen hij de wagen op de flank legde op KP Brueghel.
“Een klein stuurfoutje met grote gevolgen,” verklaarde de titelverdediger. “Ik stuurde aan lage snelheid een fractie te vroeg in. We raakten een paaltje aan de binnenkant en de auto kantelde op de flank. Het duurde meer dan 5 minuten voor de toeschouwers ons weer op de vier wielen kregen, want we zaten met de neus in een haag…”
Dewilde zou tevreden moeten zijn met de zesde plaats. Op de volgende proef moest ook Tom Heindrichs definitief afhaken. “We reden lek in Gerdingen, in de bocht net voor de grote jump waar je links moet snijden. We raakten de boordsteen. Ik had het eerst niet gevoeld en in de remzone na de snelle bochtenreeks die volgt op de jump, kreeg ik de wagen maar net op tijd gestopt voor een muurtje. We verloren 14″ en die kon ik niet meer goedmaken op Lander Depotter. Maar, ik ben wel tevreden, want in de Stellantis Cup nemen we de leiding en pak ik dankzij de powerstage evenveel punten als Lander.”
Pierre-Manuel Brasseur pakte een mooie derde plaats in Bocholt, waar hij met zijn Opel Corsa Rally4 nog wat ervaring miste om mee te strijden met Depotter en Heindrichs. Maxim Decock had graag het duel aangegaan met Brasseur, maar twee proeven voor de finish draaide de motor plots op drie cilinders, zodat Decock nog blij mocht zijn met de vierde plaats, voor Cristian Sugar, de Roemeen die weer de snelste was bij de jongeren met een Rally5. Leny Cols, die door een klein foutje in een remzone meteen 6 minuten verloor, eindigde op de zevende plaats bij de jongeren.

Tussenstand Junior BRC: 1. J. Dewilde 73; 2. P-M. Brasseur; 3. T. Heindrichs 36; 4. C. Fiasse 28; 5. D. De Rycke & L. Depotter 25; 7. M. Decock 24; 8. C. Sugar 18; 9. L. Cols 12; 10. L. Baudet 4

Haspengouw meester van de maaskiezel in de 2WD trophy

In de 2WD Trophy werd het volledige podium in de Sezoensrally ingepalmd door piloten uit Haspengouw. Christiaan Spelmans uit Borgloon won met zijn Renault Clio voor de Truienaars Christophe Henderix, ook in een Clio, en Bart Schoenaers in een Opel Corsa.
Met een voorsprong van 3’09” won titelverdediger Christiaan Spelmans met overmacht op het onverhard in Noord-Limburg. Het aangekondigde duel met Faustin Lahy kwam er niet omdat Lahy forfait moest geven toen de elektronica van zijn Clio dienst weigerde. Bart Vandevelde nam een prima start omdat Spelmans een verkeerde bandenkeuze maakte, maar toen die de stuurinrichting brak, was de weg naar de zege vrij. Zeker omdat Stefaan T’joens bij een kleine schuiver vast zat en moest herstarten.
“In de laatste ronde heb ik niet meer aangevallen,” vertelt winnaar Christiaan Spelmans. “Door de diepe sporen in het onverhard, schuurden we voortdurend met de buik over het onverhard. Om de auto een beetje te sparen, moesten we soms uit de sporen rijden. Gelukkig was onze voorsprong groot genoeg om geen risico’s meer te nemen, al hadden we op het onverhard in Veldhoven ook geluk in de put waar Kurt Boone en Fred Miclotte hun wagens stuk reden. Ook de Clio ging even op de neus staan. De mechaniek overleefde het wel. We gaan ons nu voorbereiden op de volgende afspraak, de D2-manche in Ieper.”

 

CLIO TROPHY BELGIUM : NARD IPPEN, EEN JAAR NA ZIJN DEBUUT

  • Een parcours met een hoge moeilijkheidsgraad
  • Nard Ippen straft het foutje van Cristian Sugar af
  • Mooi debuut van Thijs Meirlevede

op 20 Mei 2024

De Sezoensrally heeft zijn reputatie weer helemaal waargemaakt. De tweede manche van de Clio Trophy 2024 heeft een atypisch parcours, want 30% van het parcours bestaat uit onverhard, typische maaskiezel om precies te zijn. Door het regenweer lag dat onverhard er bijzonder glad en verraderlijk bij, maar het was ook op de asfaltstroken uitkijken voor grind en modder op de baan. Zelfbeheersing en concentratie waren cruciaal voor de jongeren in de Clio Trophy Belgium.

Dat bleek al meteen na de start van de wedstrijd. Op de allereerste proef liet Lyssia Baudet zich verrassen, in een remzone op asfalt. “We zijn natuurlijk erg ontgoocheld. We hadden als doel om zeker te finishen, maar in één van de eerste remzones ging ik 10 meter te laat in de remmen. We schoven van de baan in een gracht. Einde wedstrijd. Bijzonder jammer“, vertelde de pilote van het RACB National Team.

Cristian Sugar, de Roemeen die in eigen land wel enkele gravelwedstrijden reed, reed de eerste snelste tijd, maar op de tweede proef liet hij zich verrassen. “Op de tweede proef in Brueghel schoven we in een greppel. De schoof kantelde op de flank en het duurde een 40-tal seconden voor we verder konden. Een proef later reed ik lek, wat nog eens 20″ kostte. We hebben de achtervolging ingezet, maar we zijn op 39″ van de zege gestrand. Er zat zeker meer in“, vertelde de sympathieke Cristian Sugar.

 

Nard Ippen liet de kans niet liggen om de wedstrijd te winnen. “Precies een jaar geleden maakte ik hier mijn debuut in de Clio Trophy. Ik hou van de onverharde stroken, maar deze editie was door de regen niet te vergelijken met de kurkdroge editie van vorig jaar. Het parcours was veel moeilijker, omdat er amper grip was. Dit was de moeilijkste wedstrijd die ik ooit heb gereden. Ik ben heel blij dat we geen foutjes hebben gemaakt“, lachte winnaar Nard Ippen.

 

Jo Muylle werd derde op zijn geliefd parcours, al was het niet op de wijze die hij vooraf had gehoopt. “We hebben niet echt kunnen strijden voor de overwinning. Nard en Cristian waren gewoon sneller. We hebben ook ons deel van de pech gehad, want de ophanging achteraan ging stuk, wat heel wat tijd kostte“, aldus Jo Muylle.

Buiten Nard Ippen, kreeg elke deelnemer zijn deel van de pech. Nicola Peiffer, die naar eigen zeggen zijn moeilijkste rally ooit en zijn eerste in de regen reed, was blij dat hij de finish haalde, na zijn sortie in de Rally van Wallonië. Hij werd vierde voor debutant Thijs Meirlevede, die heel sterk aan de wedstrijd begon en knappe tijden reed.

Het is onze eerste keer met de Clio Rally5 en de auto heeft indruk gemaakt. Het chassis is heel speels en ideaal om deze rally en zijn onverharde stroken te ontdekken. In het begin was ik mee met de koplopers, maar stelselmatig moest ik de twee koplopers laten gaan. Ze hebben meer ervaring met de Clio. We hebben op KP 9 veel tijd verloren toen een velg brak. We hebben het wiel gewisseld op de proef. Ik heb me wel geamuseerd in de Clio Trophy“, aldus Meirlevede.

Lény Cols verloor al vroeg in de wedstrijd de aansluiting met de koplopers toen hij even van de baan schoof en met de buik van de Clio vast lag op de rand van een greppel. Het duurde zes minuten voor hij verder kon. Lény eindigde op de zesde plaats. Joé Plattes ging donderdag van de baan in de laatste bocht van de shakedown. De Clio kon niet tijdig hersteld worden voor de start van de wedstrijd, zodat hij forfait moest geven.

 

Onze jongeren hebben ongetwijfeld veel geleerd dit weekend in de Sezoensrally, want dit was een van de moeilijkste en zwaarste edities van de voorbije jaren. De moeilijkheidsgraad lag erg hoog. Foutjes bleken snel gemaakt. Vooraan zagen we dat Nard Ippen een heel verstandige wedstrijd reed, op ervaring, terwijl ook Cristian Sugar weer indruk maakte. En Thijs Meirlevede heeft ons aangenaam verrast met zijn sterke start. Kortom, het was een zware en leerrijke wedstrijd voor de deelnemers aan de Clio Trophy” ,vertelde Sandrine Wanson, coördinatrice van de Clio Trophy voor MY Racing.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait