De 47ste editie van de Sezoensrally kende opnieuw een bijzonder spannend verloop. De uiteindelijke beslissing viel zelfs pas enige tijd na de finish. Voor de start van de allerlaatste klassementsproef, de powerstage in Veldhoven, stonden leider Maxime Potty en dichtste achtervolger Niels Reynvoet op amper 1″7 van elkaar. Op de allerlaatste proef klokte Niels Reynvoet de snelste tijd, 0″3 sneller dan Maxime Potty, die de wedstrijd leek te winnen, maar er hing nog elektriciteit in de lucht. Niels Reynvoet was immers niet akkoord met de chrono die hem was toegekend op klassementsproef Brueghel (KP 10), waar hij volgens zijn eigen data een betere chrono had gerealiseerd. Na het bekijken van de aangeleverde bewijzen en data, besliste de Commissie van Sportcommissarissen om Niels Reynvoet op KP 10 dezelfde chrono toe te kennen als zijn concurrent Maxime Potty. Een tijd die 5″ sneller was, zodat Niels Reynvoet en Kris D’Alleine uiteindelijk met 3″6 voorsprong de Sezoensrally winnen, voor Maxime Potty. Het is meteen de derde overwinning op rij voor Niels Reynvoet die leider blijft in het kampioenschap.
“Het waren vandaag extreem moeilijke weersomstandigheden, maar we hebben vanaf de eerste proef ons eigen tempo opgelegd. We reden snel, maar gecontroleerd. Op de eerste proeven konden we wat afstand nemen van de rest van het veld. Het duel met Maxime was spannend. Toen het zaterdag bij het begin van de slotronde begon te regenen, werd het even spannend omdat we slicks en regenbanden gekruist moesten monteren, maar Maxime had dezelfde bandenkeuze gemaakt. Het bleef spannend tot de laatste proef, maar we wisten al dat onze tijd niet correct was. We waren zeker dat we de wedstrijd gewonnen hadden, ook al viel de uiteindelijke beslissing pas later. We doen in elk geval een schitterende zaak voor het kampioenschap,” aldus Niels Reynvoet.
Maxime Potty legde zich neer bij de tweede plaats, al had hij zijn bedenkingen. “Weet je, we zijn op de allerlaatste proef nog voluit gegaan om onze leidersplaats vast te houden. Wanneer dan nadien de uitgangspositie niet correct blijkt, hadden we misschien minder risico’s genomen… Ach, we vochten een mooi duel uit,” aldus Maxime Potty, de titelverdediger die voor de vierde keer dit jaar tweede werd.
De laatste proef zorgde voor nog meer positiewissels. Jos Verstappen, de ganse dag op de derde plaats op korte afstand van de twee koplopers, ging in de laatste kilometers nog van de baan met zijn Skoda. Voor de tweede keer op rij, na zijn sortie in de Rally van Wallonië, liet Jos Verstappen kostbare punten liggen.
Omdat Cédric Cherain op de voorlaatste proef lek reed en ruim twee minuten verloor, ging de derde plaats uiteindelijk naar Bastien Rouard, ook in een Hyundai i20 N Rally2.
“Het geluk heeft vandaag mijn kant gekozen. Ik heb al zo vaak pech gehad. Denk maar aan die lekke band die mie de zege kostte in de Rallye des Ardennes. Vandaag viel ik terug door een lekke band in Gerdingen, maar in de laatste ronde reed Cédric Cherain daar ook lek. Het levert me de derde plaats op. Eindelijk! Nu zal ik er alles aan doen om ook in Ieper aan de start te staan,” vertelde Bastien Rouard.
Cédric Cherain was natuurlijk ontgoocheld: “Je hebt soms wedstrijden waarin het niet wil lukken. Vandaag had ik nooit het optimale vertrouwen op de maaskiezel. Ik maakte op de eerste proef al twee foutjes en mijn gebrek aan ervaring in deze wedstrijd speelde me parten. Toch was ik in strijd voor het podium, tot ik op de voorlaatste proef en op de laatste proef lek reed… Erg zuur.”
Charles Munster reed in de Sezoensrally zijn eerste snelste tijd in het Belgisch kampioenschap. De Hyundai-rijder werd vorig seizoen ook al .vierde en hij evenaarde die prestatie, ondanks een gebrek aan ritme. “In het begin van de wedstrijd hadden we een nadeel door onze late startpositie. De proeven lagen er al heel vuil en modderig bij wanneer wij van start gingen. In de tweede helft van de wedstrijd ging het beter. Ik denk dat we op het onverhard niet ver van de limiet zaten,” vertelde Charles Munster.
Vincent Verschueren werd vijfde, maar daar kon de winnaar van 2018 niet tevreden mee zijn. Hij deed immers nooit mee voor het podium met zijn Citroën C3 Rally2. “Ik denk dat we voor Ieper echt moeten samenwerken met een goede ingenieur, want we hebben vandaag foute keuzes gemaakt op het vlak van de afstellingen. Er zit zeker meer in,” aldus Vincent Verschueren eerlijk.
Hoewel het al van 2013 geleden was dat Cédric De Cecco in de Sezoensrally aan de start stond, stuurde hij zijn Citroën naar de zesde plaats, voor John Wartique, die de VW Polo naar de zevende stek stuurde. Nicolas Stampaert sloot de wedstrijd af met enkele prima tijden, goed voor een achtste plaats, voor pechvogel Cédric Cherain en Tom Boonen, die voor de tweede keer in de Top 10 eindigde.
Na problemen voor Gunther Monnens, die de stuurbekrachtiging stuk reed op een steen op de openingsproef en vervolgens nog eens de radiator lek reed op een paaltje, en na de diskwalificatie van Patrick Snijers wegens een technisch niet-conforme restrictor, ging de zege bij de Porsches naar Henri Schmelcher.
In de Stellantis Motorsport Rally Cup was Lander Depotter bij zijn BRC-debuut met de Opel Corsa Rally4 de snelste, voor Tom Heindrichs, die tijd verloor door een lekke band, en Pierre-Manuel Brasseur, die te voorzichtig van start ging. In de Clio Trophy profiteerde Nard Ippen van een schuiver van Cristian Sugar om overtuigend te winnen. Patrick Diels won de M-Cup, na een afvallingsrace, voor Bert Bosmans en Dany Claesen. En in Historic was er een logische overwinning van Dirk Deveux met zijn Ford Sierra Cosworth.