Rally van Portugal: Ogier en TOYOTA GAZOO Racing zegevieren opnieuw

Sébastien Ogier van het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team heeft een tweede opeenvolgende overwinning behaald met zijn recordbrekende zesde overwinning in de Rally van Portugal.

 

 

Net als in de vorige ronde op de asfaltwegen van Kroatië, zegevierden Ogier en bijrijder Vincent Landais na een spannende en spannende strijd op de graveletappes van Portugal. Op slechts één seconde van de leiding aan het einde van de vrijdag nam Ogier op zaterdagochtend de leiding over terwijl anderen in de problemen kwamen, en gebruikte al zijn ervaring om de langste dag van de rally door te komen met een voorsprong van 11,9 seconden.

Hij vergrootte zijn marge met een stormachtige etappezege in een mistige eerste proef op zondagochtend, waardoor hij in de volgende proeven voorzichtiger kon zijn en uiteindelijk met 7,9 seconden voorsprong de overwinning pakte.

Ogier heeft nu meer WRC-overwinningen in Portugal dan welke andere coureur dan ook, nadat hij het aantal van vijf overwinningen van de Finse legende Markku Alén in 2017 heeft geëvenaard. TGR-WRT heeft ondertussen de laatste vijf edities van het evenement gewonnen met vier verschillende coureurs, waardoor Toyota op gelijke hoogte komt met Lancia en Citroën met elk acht overwinningen in de geschiedenis van de rally.

Elfyn Evans en Scott Martin eindigden als zesde in het algemeen klassement en behaalden daarmee een aantal belangrijke punten na een moeilijke start van de rally op vrijdag. Ze stonden zondag voor een nieuwe uitdaging na schade aan het koelpakket in de voorlaatste etappe, maar voerden reparaties uit aan het weggedeelte om ervoor te zorgen dat ze de finish bereikten. Ze blijven tweede in het kampioenschap, op 24 punten van de leiders.

Kalle Rovanperä leidde na vrijdag, maar ging van de weg in de tweede etappe van zaterdag. Hij en Jonne Halttunen herstartten op zondag en werden derde in de Power Stage, wat hielp om wat extra punten voor het team te verdienen.

Takamoto Katsuta was ook een van degenen die al vroeg om de leiding vochten voordat ook hij zaterdagochtend stopte nadat hij schade had opgelopen. Hij en Aaron Johnston kwamen zondag weer in actie en werden vijfde in het Super Sunday- en Power Stage-klassement.

Het constructeursklassement blijft na vijf ronden dicht bij elkaar, met TGR-WRT nu vier punten van de leiding.

TGR viert een dubbele overwinning in Portugal na de eerste WRC2-overwinning voor de nieuwe GR Yaris Rally2-auto bij zijn graveldebuut op dit niveau. Jan Solans en bijrijder Rodrigo Sanjuan (Teo Martín Motorsport) klommen op zaterdag in de zeer competitieve categorie en behaalden de eerste plaats met slechts 3,2 seconden aan de finish.

Aanhalingstekens:
Akio Toyoda (voorzitter TGR-WRT)
“Seb, Vincent, gefeliciteerd met je twee opeenvolgende overwinningen in Portugal!
Hoe taai de grindondergrond ook was, Seb was altijd rustig. Hoe dichtbij en opwindend de wedstrijd ook was, Seb glimlachte altijd naar de fans. Als er iets gebeurde, informeerde hij de ingenieurs rustig over de situatie en keerde terug naar de podia. Dan komt hij sneller dan wie dan ook terug naar de finish. Ik ben dankbaar dat ik zo’n “echte professionele” coureur in ons team heb. Seb, nogmaals bedankt.

Dit weekend was er zowel een teleurstellende als een goede zaak. Het teleurstellende was dat de andere drie auto’s niet zonder problemen konden doorrijden. Ook vorig jaar wonnen we het evenement, maar de andere twee auto’s hadden problemen. Dus dit jaar was ons doel dat alle vier de auto’s een probleemloze rally zouden hebben, maar het werd opnieuw een frustrerend resultaat voor ons. Aan de andere kant, wat me gelukkig maakte, was dat het team rustiger was dan voorheen, wat voor soort probleem ze ook hadden. Er zijn veel dingen gebeurd tijdens het weekend, maar ik hoorde dat iedereen probeerde kalm te blijven en een oplossing te vinden. Het is mooi om het team te zien groeien. Het team wordt sterker naarmate elk lid sterker wordt, en naarmate het team sterker wordt, zal de GR YARIS Rally1 steeds beter en sterker worden. We hebben dit seizoen nog veel zware evenementen voor de boeg, maar ik hoop te blijven groeien met iedereen in het team.

P.S. aan Scott
Laten we oppassen dat we geen dingen vergeten! Maar de back-up die je deed was geweldig!

P.S. naar Elfyn
Ik kan me goed in je vinden, want mijn bijrijder vergeet vaak dingen! Misschien moeten wij chauffeurs ook proberen om bijrijders te ondersteunen!”

Jari-Mud Latwala (teambaas)
“Het winnen van een rally is altijd een speciaal gevoel en we kunnen erg blij zijn dat we hier in Portugal met Seb weer een overwinning hebben behaald en onze winnende reeks op dit geweldige evenement hebben voortgezet. Het is fantastisch om te zien hoe Seb deze evenementen zo goed aanpakt en hoe hij omgaat met de situatie onder druk: het laat zien waarom hij achtvoudig wereldkampioen is, en nu een recordaantal van zes keer winnaar op dit evenement. Natuurlijk zijn het over het algemeen een beetje gemengde gevoelens, omdat we niet zoveel punten konden scoren als we hadden gewild voor het kampioenschap. Maar die situatie is wat het is en we moeten daar gewoon terugvechten in de volgende evenementen.”

Kalle Rovanperä (De auto 69 van de bestuurder)
“Een grote dank aan het team voor het repareren van de auto na de teleurstelling van gisteren, en het spijt ons voor hen voor het verliezen van zulke belangrijke punten. Het was leuk om vandaag weer buiten te zijn, maar het was niet gemakkelijk, het schoonmaken van de weg was nog moeilijker dan we hadden verwacht. Op de Power Stage hebben we echt ons best gedaan, ik vond het een goede rit en een schone run, maar de weg was zo schoon dat de jongens daarachter wat sneller kwamen. Toch hebben we een paar punten gepakt, dus we hebben gedaan wat we konden om het team te helpen. Het was niet het weekend dat we wilden, maar we zullen sterker terugkomen.”

Elfyn Evans (Bestuurder auto 33)
“Vanochtend ging het iets beter dan gisteren, maar in de derde etappe hadden we een steenslag aan de onderkant van de auto die de radiator beschadigde. Daarna moesten we de auto in EV-modus doorkrijgen, en we slaagden erin om een reparatie uit te voeren om bij de finish te komen, maar helaas kregen we geen extra punten van de dag. We hebben zeker een beter gevoel in de auto gevonden, maar er zijn nog een paar gebieden om aan te werken. We hebben in ieder geval wat antwoorden van het weekend. We zullen proberen de zaken om te draaien en een sterkere rally op Sardinië te hebben.”

Sébastien Ogier (Bestuurder auto 17)
“Het voelt geweldig om nog een overwinning te pakken. Het is leuk om nog wat toffe nummers te behalen en ik moet van deze momenten genieten en koesteren. Ik had er niets op tegen om een paar jaar lang op vijf overwinningen te staan met Markku Alén, want voor mij is hij een legende en ik heb enorm veel respect voor hem, maar ik heb vaak de vraag gekregen wanneer ik het record zou pakken en nu is het eindelijk gebeurd. Het was weer een intens gevecht voor iedereen om te volgen en voor ons in de auto was er geen moment om te ontspannen. Ik denk dat de manier waarop we alles hebben aangepakt bijna perfect was: we konden altijd in de strijd blijven voor de overwinning zonder maximaal risico te nemen als het niet 100 procent voelde.”

Takamoto Katsuta (Bestuurder auto 18)
“Natuurlijk is het nog steeds teleurstellend dat we gisteren zijn gestopt, want we hadden een veel beter resultaat kunnen behalen. Maar ik had hier een heel goed gevoel met de auto, het voelde echt goed tot dat moment gisteren. Vandaag was niet zo gemakkelijk omdat we een aantal etappes zonder hybride zaten en de wegligging niet goed voor ons was, maar het was leuk om in ieder geval wat punten te pakken. Ik probeerde elke etappe zoveel mogelijk te pushen en heb veel geleerd. Er zijn een aantal positieve punten om mee te nemen en nu concentreer ik me op Sardinië, probeer ik me goed voor te bereiden en blijf ik pushen.”

VOORLOPIG EINDKLASSEMENT RALLY VAN PORTUGAL

1 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3u41m32.3s
2 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +7.9s
3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1m09.8s
4 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m47.8s
5 Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2m48.9s
6 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +6m36.0s
7 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +11m48.4s
8 jan Solans/Rodrigo Sanjuan (Toyota GR Yaris Rally2) +11m52.9s
9 Josh McErlean/James Fulton (Škoda Fabia RS Rally2) +11m56.1s
10 Lauri Joona/Janni Hussi (Škoda Fabia RS Rally2) +13m40.3s
29 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1u10m33.8s
31 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1u20m54.4s

(Uitslagen vanaf zondag 16:30 uur, voor de laatste uitslagen kunt u terecht op www.wrc.com)

2024 FIA World Rally Championship voor coureurs na ronde 5:
1 Thierry Neuville 110 punten
2 Elfyn Evans 86
3 Ott Tänak 79
4 Adrien Fourmaux 71
5 Sébastien Ogier 70
6 Takamoto Katsuta 49
7 Kalle Rovanperä 36

8 Esapekka Lapland 23
9 Andreas Mikkelsen 14
10 Oliver Solberg 12

2024 FIA World Rally Championship voor fabrikanten na ronde 5:
1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 219 punten
2 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 215
3 M-Sport Ford World Rally Team 96

Wat is de volgende stap?
Rally Italia Sardegna (31 mei – 2 juni) bestaat uit snelle maar smalle graveletappes, waar blootgestelde rotsen en bomen langs de kant van de weg de onoplettende mensen kunnen vangen. Hoge temperaturen in combinatie met het schurende oppervlak leggen een hoge druk op de auto’s en banden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait