Lamborghini Super Trofeo Europe: Thuisheld Bonduel pakt Pro-punten voorsprong met zege

Dubbele zege voor de Belg als halve punten toegekend na rode vlag verkort tweede race op zaterdag

Sant’Agata Bolognese/Spa-Francorchamps, 11 mei 2024 – BDR Competition by Grupo Prom’s Amaury Bonduel behaalde twee overwinningen op eigen bodem in Spa-Francorchamps om naar de top van het klassement van de Lamborghini Super Trofeo Europe Pro te gaan. De Belgische coureur domineerde het weekend door beide pole positions te pakken en verhoogde zijn seizoensoverwinningen tot drie van de eerste vier races.

Roee Meyuhas en Renaud Kuppens pakten Pro-Am de overwinning in de eerste race voor Boutsen VDS, terwijl Stéphane Tribaudini en Piergiacomo Randazzo (VS Racing) aan het langste eind trokken in de Am-klasse. Holger Harmsen (GT3 Polen) pakte de overwinning in de Lamborghini Cup.

De tweede race van het weekend op zaterdag kreeg een rode vlag vanwege veiligheidsredenen en werd, zonder tijd om de grid te hervormen, niet herstart. Er werden halve punten toegekend, waarbij Bonduel tot winnaar werd uitgeroepen. Klasseoverwinningen gingen de kant op van Andrea Frassineti en Ignazio Zanon (Pro-Am) van VS Racing, Stéphan Guérin (Am) van Schumacher CLRT en Paolo Biglieri en Petar Matić van ASR (Lamborghini Cup).

Wedstrijd 1

PRO

Vanaf pole position hield Bonduel de binnenste lijn in La Source om zijn voorsprong te behouden, terwijl Mattia Michelotto van VS Racing uiteindelijk zijn tweede plaats consolideerde na een levendig gevecht met Alberto di Folco (Rexal Villorba Corse) op weg naar Eau Rouge. Het leidende trio smeedde een vroege ontsnapping van de als vierde geplaatste Paul Levet (Oregon Team), die op zijn beurt in de openingsstint onder aanzienlijke druk kwam te staan van de Iron Lynx-inzending van Giorgio Amati en Art-Line’s Egor Orudzhev. Het tempo vooraan was intens en Michelotto leek in de beginfase de snellere auto te hebben en daagde Bonduel twee keer uit voor de leiding. Een gewaagde inhaalpoging aan de buitenkant van de uitgang van Les Combes mislukte en Michelotto schaatste over de rand van de grindbak en viel terug. De safety car werd vervolgens ingezet net toen het pitvenster op het punt stond open te gaan, waardoor Michelotto’s teamgenoot Gilles Stadsbader Bonduel kon overslaan, nadat hij drie seconden minder in de pits had doorgebracht. Snel pitwerk stelde Di Folco en zijn teamgenoot Benedetto Strignano in staat om naar de leiding te springen. Een verdere safety car-interventie leverde een shootout in de laatste ronde op tussen Strignano en Bonduel, die bij de eerste herstart weer voor Stadsbader was gekomen voor de tweede plaats. Bonduel naderde Strignano en maakte een spectaculaire inhaalactie aan de buitenkant van Brussel om de overwinning te bezegelen. Daarachter gleed Stadsbader achter Jesse Salmenautio van Iron Lynx en was vervolgens betrokken bij een incident met Orudzhev en Edgar Maloigne (Iron Lynx) bij Double Gauche. Salmenautio en mede-rookie-teamgenoot Amati behaalden hun eerste podium op de derde plaats, terwijl Largim Ali en Oliver Söderström van Target Racing in de laatste ronde drie plaatsen overstegen om de vierde plaats te behalen.

Amaury Bonduel (#28 BDR Competition by Grupo Prom) zei: “Ik ben erg blij om thuis in België te winnen, het betekent veel voor me omdat ik hier dit weekend veel vrienden had. Ook voor het kampioenschap was het erg belangrijk om de overwinning te pakken. Gisteren was de #6 [Michelotto] supersnel bij de start, vooral op het rechte stuk en het was een hard gevecht. Toen, aan het einde, wist ik dat ik de snelheid had om de Villorba-auto [Strignano] in te halen en ik probeerde het bij La Source, maar remde mezelf uit. Maar toen probeerde ik het buiten in Brussel en gelukkig werkte het.”

Pro-am

In Pro-Am zorgden Roee Meyuhas en Renaud Kuppens voor een zenuwslopende overwinning voor Boutsen VDS, ondanks het feit dat ze de race grotendeels domineerden vanaf pole position. Meyu, die de openingsstint voor zijn rekening nam, behield zijn voorsprong bij de start en eindigde op een sterke negende plaats algemeen, met Štefan Rosina van Mičánek Motorsport als tweede voor de snelle Miloš Pavlović (ASR). Voorafgaand aan de pitwindow werd Pavlović tweede voor Rosina, maar de #33-auto werd vertraagd in de drukke pitstraat, waardoor Pavlović’s teamgenoot Alessio Ruffini terugviel in de startklasse. Bronislav Formánek nam het stuur over van Rosina en bracht de #11-auto terug in de strijd als tweede, waardoor Kuppens in de laatste ronde onder druk kwam te staan. Lokale rijder Kuppens hield echter stand en pakte de overwinning, want Claude-Yves Gosselin en Joran Leneutre vervolledigden het podium voor Iron Lynx. Seriedebutanten Nathan Herne en Tim Stender (#88 Leipert Motorsport) maakten het goed dat ze er in de kwalificatie niet in slaagden een tijd neer te zetten en op indrukwekkende wijze net naast het podium eindigden.

Ben

VS Racing stond op de hoogste trede van het podium in de Am-klasse terwijl Stéphane Tribaudini en Piergiacomo Randazzo zowel het voordeel als het nadeel van de safety car voelden om aan het einde als beste uit de bus te komen. Tribaudini behield zijn voorsprong vanaf de rollende start, maar verloor zijn gezonde voorsprong op Stéphan Guérin (Schumacher CLRT) toen de eerste neutralisatie plaatsvond, nadat Davide Roda van het Oregon Team zijn auto strandde bij de uitgang van Piff Paff. De #66 Huracán bleef aan de leiding na de verplichte pitstops, maar kwam in de slotfase in gevaar met Huilin Han van Target Racing die groot opdoemde in de spiegels van Randazzo. Randazzo hield echter zijn hoofd koel en kwam de laatste ronde door met een voorsprong van 2,5 seconde om de overwinning te claimen, waarbij Guérin aan de finish net verloor van Han. DL Racing’s Diego Locanto en Stefano Pezzucchi werden vierde voor Marco Gersager’s GM Motorsport-inschrijving, terwijl lokale coureur Rodrigue Gillion (CMR) als zesde eindigde.

LB Beker

Een incident aan het einde van de race, waardoor de tweede safety car naar buiten kwam, kostte Donovan en Luciano Privitelio van Rexal Villorba Corse de overwinning in de Lamborghini Cup, een race die het vader-en-zoon-duo tot de slotfase vanaf pole position had geleid. Luciano had de #8-auto overgenomen en behield de leiding na de pitstops, maar zijn race eindigde samen met de BDR Competition-auto van Alfredo Hernandez Ortega en de Am-inschrijving van Adrian Lewandowski (ASR) bij het uitkomen van de Piff Paff toen ze alle drie het grind in gingen. Daardoor kon Holger Harmsen uit GT3 Polen, die in de training te maken kreeg met een incident met hoge snelheid in Les Combes, de overwinningsbuit pakken met ASR’s Paolo Biglieri en Petar Matić als tweede. Charlie Martin (#54 Brutal Fish Racing), die als solo-deelnemer reed na de late terugtrekking van vaste teamgenoot Jason Keats, werd derde ondanks een vroege drivethrough-penalty.

Wedstrijd 2

Tijdens de tweede race van zaterdag zorgde een incident waarbij Charlie Martin en Alessio Ruffini betrokken waren ervoor dat de safety car naar buiten kwam, wat ertoe leidde dat de meerderheid van de auto’s de pitstraat binnenreed toen het pitvenster na 20 minuten openging. Om veiligheidsredenen koos de wedstrijdleider ervoor om de wedstrijd stil te leggen. Omdat de raceklok niet kon worden stilgezet tijdens de rode vlag-periode, hadden de organisatoren niet voldoende tijd om de volledige grid te hervormen voor de herstart. Daarom werden volgens artikel 17 van de Lamborghini Super Trofeo Sporting-reglement halve punten toegekend aan deelnemers, waarbij Bonduel tot algemene winnaar werd uitgeroepen.

Het Lamborghini Super Trofeo Europe-seizoen 2024 gaat verder met de derde ronde van het seizoen die plaatsvindt op het iconische Circuit de la Sarthe, waar het merkenkampioenschap voor het eerst wordt toegevoegd aan het voorprogramma van de 24 uur van Le Mans. De Super Trofeo Europe viert tijdens het Le Mans-weekend ook een historische 200e race sinds de start van de Europese serie in 2009.

Lamborghini Super Trofeo Europa-kalender 2024

19-21 april – Imola * FIA WEC

9-11 mei – Spa-Francorchamps * FIA WEC

11-15 juni – Le Mans * FIA WEC

26-28 juli – Nürburgring * GT World Challenge Europe

11-13 oktober – Barcelona * GT World Challenge Europe

14-15 november – Jerez de la Frontera * Lamborghini Wereldfinale

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait