Pole voor #85 Iron Dames en derde plaats voor #60 Iron Lynx in zwaar verstoorde race met rode vlag
Sant’Agata Bolognese/Spa-Francorchamps, 11 mei 2024 – Lamborghini behaalde een historische eerste podiumplaats in het FIA World Endurance Championship toen de #60-crew van Franck Perera, Claudio Schiavoni en Matteo Cressoni een heroïsche rit voltooide vanaf de 18e plaats op de grid om als derde te eindigen aan het einde van de 6 Hours of Spa.
Vlak achter het Iron Lynx-trio stond de volledig vrouwelijke Iron Dames-combinatie van Sarah Bovy, Rahel Frey en Michelle Gatting die, na het behalen van de allereerste pole position voor Lamborghini in het FIA WEC op vrijdag, aan de finish in de top vijf thuiskwam, nadat ze grote delen van de race hadden geleid in de #85 Lamborghini Huracán GT3 EVO2.
Ondertussen doorstond de Lamborghini Iron Lynx een karaktervormende derde ronde van het FIA World Endurance Championship 2024, aangezien het #63-partnerschap van Mirko Bortolotti, Andrea Caldarelli en Daniil Kvyat er voor het eerst in de korte geschiedenis van de Lamborghini SC63 niet in slaagde een race te finishen.
Na een foutloze start ontdekte het team een probleem met de ophanging van de #63 auto halverwege de etappe, waardoor de auto de garage in dwong. Helaas was een oplossing niet mogelijk en werd de auto buiten gebruik gesteld.
FIA Hypercar
Vrije training en kwalificatie
Een paar vrije trainingen van 90 minuten trapten de actie van het weekend af op donderdag, waarbij de #63 in totaal 70 ronden aflegde en gedurende de openingsdag een solide betrouwbaarheid genoot. Kwalificatiesimulatie was het hoofddoel aan het begin van FP1, waarbij Kvyat’s beste poging van 2’06.998 goed genoeg was om de SC63 op de derde plaats te plaatsen, 1.308 seconden verwijderd van het ultieme tempo, maar slechts een tiende van een seconde achter de als tweede geplaatste #51 Ferrari. Het team concentreerde zich vervolgens op het middagprogramma in de tweede sessie, die plaatsvond op een iets warmere baan dan in de ochtend. Kvyat voltooide bij de start een run met een laag brandstofverbruik en nieuwe banden voordat hij overstapte naar Bortolotti en Caldarelli, die beiden langere stints met een hoger brandstofverbruik uitvoerden.
Na de laatste oefensessie op vrijdagochtend, waar de #63 als 14e snelste eindigde, ging de aandacht ’s middags uit naar de kwalificatie. Net als in Imola zat Kvyat tijdens de 12 minuten durende sessie achter het stuur en zette hij een beste tijd neer van 2m04.246, waarmee de #63-auto 17e op de grid stond voor de race, die 16e werd nadat de algemene polesitter werd bestraft.
Ras
Onder een blauwe hemel en warme omgevingstemperaturen nam Kvyat de start in de #63 en bleef in de openingsronde uit de problemen om zich op de 17e plaats te nestelen. Twee full course yellows en een lange virtuele safety car-interventie onderbraken de procedure tijdens de openingsdrie uur. Ondanks deze onderbrekingen wisten zowel Kvyat als Caldarelli op te schuiven in de volgorde en vochten ze kort om de positie met de BMW en Peugeot in de top 15.
Helaas was dat zo goed als het werd voor de #63, die begon te vertragen met Caldarelli aan het stuur; een probleem met de ophanging trof de SC63 helemaal aan het begin van de ronde, waarbij Caldarelli een lekke band vermoedde. De auto keerde terug naar de pits, waar hij vervolgens terug de garage in werd gereden terwijl het team – tevergeefs – probeerde reparaties uit te voeren.
De aandacht verschuift nu naar de volgende ronde van het FIA World Endurance Championship, die opnieuw een historische primeur markeert voor de Lamborghini SC63, nu hij aan zijn eerste officiële optreden op het hoogste niveau begint in de iconische 24 uur van Le Mans. Het juweel-in-de-kroonevenement van een week begint met de officiële testdag tussen 8 en 9 juni en de race vindt plaats in het weekend van 15 en 16 juni.
De #63-bolide keert terug naar de pre-Spa-rijdersbezetting van Bortolotti, Kvyat en Edoardo Mortara en krijgt in Le Mans gezelschap van de #19-zusterbolide – die regelmatig deelneemt aan het IMSA Michelin Endurance Cup-kampioenschap – van Caldarelli, Romain Grosjean en Matteo Cairoli.
LMGT3
Vrije training en kwalificatie
Om zich te herstellen van een teleurstellende race in Imola twee weken geleden, ging het Iron Dames-team van Bovy, Gatting en Frey – de laatste verving Doriane Pin in de #85 Lamborghini Huracán GT3 EVO2 – met extra motivatie de derde ronde van het jaar in. Het tempo over één ronde was sterk in alle drie de oefensessies en zette de op één na snelste tijd neer in zowel FP2 als FP3. Een elektrisch probleem in FP2 zorgde ervoor dat het team geen representatieve racesimulatie kon uitvoeren en bijna een half uur naar de garage werd gestuurd. Het probleem werd verholpen, met de pure snelheid in de auto die de Dames goed voorbereidde op de kwalificatie op vrijdag. De bronzen Bovy, die op eigen bodem deelnam, stond bovenaan de tijdenlijsten in de eerste kwalificatiesessie van 12 minuten en was de te kloppen coureur in de top 10 Hyperpole shootout, met een indrukwekkende pole position. Bovy’s tijd van 2’20.755 – Lamborghini’s eerste in het FIA World Endurance Championship – was meer dan drie tienden van een seconde sneller dan de op één na beste auto.
Ondertussen begon de #60 Lamborghini Huracán GT3 EVO2 gedeeld door Cressoni, Perera en Schiavoni het weekend op een positieve manier, met een zevende plaats in de openingssessie en een negende plaats in FP2. De laatste sessie leverde verdere verbeteringen op en eindigde als zesde snel, slechts zeven tienden verwijderd van de snelste tijd.
Ras
Vanaf pole maakte Bovy een goede sprong en behield ze haar voorsprong in La Source, met een verbluffende openingsstint om een indrukwekkende voorsprong van 33 seconden op te bouwen op de achtervolgende McLaren, tegen de tijd dat ze haar eerste pitstop maakte. De #85 bleef vooraan tot Bovy op halve afstand de leiding overdroeg aan Frey, waarna hij terrein verloor en naar de tweede plaats zakte. De Zwitserse coureur vocht briljant terug om de leiding te heroveren nadat hij voor de McLaren op het rechte stuk van Kemmel was geslipstreamd. De race werd vervolgens met een rode vlag afgevlagd na een grote crash tussen de Cadillac Hypercar en de LMGT3 BMW, waardoor een stilstand van bijna twee uur werd afgedwongen. De organisatoren besloten de race te hervatten, na reparaties aan de barrières, waarbij de verloren tijd werd hersteld. De #85 behield zijn leiding, maar door een probleem in de laatste pitstop met Gatting aan het stuur viel hij pijnlijk van het podium naar de vijfde plaats.
Schiavoni startte de #60 en bleef uit de problemen om zijn minimale rijtijd te voltooien en aan de leiding te blijven aan weerszijden van de full course yellow en safety car-periodes. Hij gaf het stokje over aan Cressoni die de auto verder naar voren bracht en op de drempel van de top 10 posities. Strategie speelde een cruciale rol in het wel en wee van de #60, aangezien Perera een ronde voor de rode vlag aan zijn stint was begonnen. Bij de herstart kwam de Lamborghini-fabriekscoureur op de derde plaats naar voren bij het ingaan van de slotfase, voordat hij zowel de Porsche als de McLaren inhaalde om de leiding over te nemen. Het team wachtte vervolgens nerveus af in de laatste minuten, maar Perera moest in de laatste ronde een plons maken voor brandstof, maar de #60 werd beloond met een welverdiende podiumplaats op de derde plaats.
Aanhalingstekens
Franck Perera, Lamborghini-fabriekscoureur: “Allereerst ben ik erg blij dat we ons eerste podium in het World Endurance Championship hebben behaald en ik moet Lamborghini Squadra Corse en mijn teamgenoten hartelijk bedanken, ze hebben geweldig werk geleverd en het is echt geweldig wat we bereiken. We verbeteren stap voor stap sinds het begin van het seizoen, maar ik heb echt medelijden met de Iron Dames die volgens mij met ons op het podium hadden moeten staan. Ik realiseerde me niet eens dat ik aan de leiding van de race stond, maar het is echt een positieve stap voor ons, het opbouwen van momentum in de aanloop naar Le Mans.”
Rouven Mohr, Chief Technical Officer: “Voor de LMGT3 zijn we super blij, want de auto was erg competitief en we leidden de race met de Iron Dames en ook met de #60, die competitief was in het laatste deel van de race. We waren tevreden over de prestaties van beide auto’s; Het was dan ook een geslaagd weekend voor ons.”
“Het resultaat van de SC63 was zeker niet wat we hadden gewenst, maar dit weekend zou altijd een uitdaging voor ons zijn vanwege de kenmerken van het circuit die vrij specifiek waren, en we hadden niet de mogelijkheid om hier te testen tijdens de ontwikkelingsfase van de SC63. Desalniettemin kunnen we zeggen dat dit zeker een goede ervaring voor ons is, aangezien we veel over de auto hebben geleerd en op basis van deze lessen zullen we de auto verbeteren voor de volgende races. Ik voel me goed voor het hele team omdat ze veel moeite hebben gedaan, dus dit is niet wat we wilden bereiken, maar we zullen de lessen meenemen naar de toekomst.”