Huracán (R)evolutie: een verhaal van technologie en innovatie

De evolutie van Huracán, de meest veelzijdige supersportwagen in de geschiedenis van Automobili Lamborghini, van de eerste LP 610-4 tot de STJ

Sant’Agata Bolognese, 8 mei 2024 – De Lamborghini Huracán, gepresenteerd op de Autosalon van Genève 2014, vertegenwoordigt een consistente evolutie voor Automobili Lamborghini en heeft door de jaren heen de grenzen van de rijervaring voor klanten verlegd. De Huracán, vernoemd naar de beroemde stier met dezelfde naam vanwege zijn moed, staat vandaag de dag als Lamborghini’s meest veelzijdige supersportwagen vanwege zijn vermogen om zijn volledige potentieel tot uitdrukking te brengen, niet alleen op de weg en het circuit, maar nu ook op sneeuw, vuil en zand met de recente Sterrato. Huracán was ook het eerste productiemodel dat belangrijke technologische innovaties bevatte. Enkele voorbeelden zijn het dashboard met digitaal display dat voor het eerst op de Huracán LP 610-4 te zien is; het ALA-systeem (Aerodinamica Lamborghini Attiva) ontwikkeld op de Huracán Performante; en de CCM-R-remmen afgeleid van de Formule 1 die voor het eerst werden gebruikt op de Huracán STO. De technologieën die op de Huracán werden geïntroduceerd, werden uiteindelijk verweven in het DNA van Lamborghini en vormden een cruciaal onderdeel van latere modellen. Het futuristische frame van de Revuelto is bijvoorbeeld gemaakt van Forged Composite, een speciaal composietmateriaal dat door Lamborghini is gepatenteerd en commercieel is gelanceerd op de Huracán Performante. Deze innovaties hebben ertoe bijgedragen dat de Huracán een commercieel succes is geworden, dat sinds 2014 wordt geproduceerd.

2014 Huracán LP 610-4: “Instinctieve technologie”

De Huracán LP 610-4 coupé die in 2014 in première ging op de Autosalon van Genève, wordt geleverd met een V10-motor die 610 pk levert bij 8250 tpm. Het is een vierwielaandrijving en bevat voor het eerst het Lamborghini LDF-systeem met dubbele koppeling. De keuzes van rijmodi zijn Strada, Sport en Corsa. Hij is voorzien van koolstofkeramische remschijven en MagneRide-schokdempers met elektromagnetisch regelsysteem en het is de eerste Lamborghini met een digitaal display op het dashboard met een 11″-cluster. De Spyder cabrioletversie wordt in 2015 gepresenteerd.

2016 Huracán LP 580-2: “Plezierige technologie”

De Huracán coupé en Spyder in de versies met achterwielaandrijving arriveren in 2016, gericht op een “fun to drive” ervaring. Het model is ontworpen voor traditionele rijpuristen die op zoek zijn naar snelheid, maar ook een auto om ontspannen van te genieten zonder tot het uiterste te gaan. Deze Huracán wordt aangeboden met 580 PK motor bij 8000 tpm. Het bevat esthetische veranderingen in het voorpaneel en de luchtinlaten, die groter zijn om de achterremmen beter te koelen.

2016 Huracán Performante: “Gebeeldhouwd door de wind”

De Huracán Performante is de eerste iteratie van de Huracán die is ontworpen voor sportprestaties. De motor krijgt 30 pk, verhoogd tot 640 pk bij 8000 tpm, met een koppel van 600 Nm bij 6500 tpm. De hele auto krijgt echter een extreme make-over, niet alleen de motor. Voor de Performante was het verlagen van het gewicht een van de belangrijkste doelen, wat wordt bereikt door het uitgebreide gebruik van Forged Composite (versterkte koolstofpolymeren die aan elkaar worden gesmeed) in het exterieur en interieur van de auto, waardoor het gewicht met 40 kg wordt verminderd. Deze technologie, gepatenteerd door Lamborghini, combineert maximale weerstand en een lager gewicht. De Performante bevat ook geavanceerde aerodynamica met het nieuwe ALA-systeem (Aerodinamica Lamborghini Attiva) dat geavanceerde technologie levert in een superlichtgewicht pakket: bijna 80% lichter dan het traditionele systeem. Dankzij de aerodynamische debietregeling maakt het innovatieve ALA-systeem het mogelijk om een optimaal gedrag te bereiken, afhankelijk van het type gebruik. Extra functies in de Performante zijn onder meer opnieuw gekalibreerde stuurbediening en MagneRide-ophangingscontrolesystemen, plus stijvere veren om het gedrag van de auto tijdens het rijden op het circuit te verbeteren. De Spyder cabrioletversie wordt in 2017 gepresenteerd als aanvulling op het gamma. Dankzij zijn prestaties vestigde de Huracán Performante in 2016 op de Nürburgring het nieuwe ronderecord in zijn categorie en werd hij de beste supersportwagen van zijn tijd.

2019 Huracán EVO: “Elke dag versterkt”

Lamborghini’s V10 werd volledig vernieuwd in zowel esthetiek als mechanica met de Huracán EVO[1] coupé- en Spyder-modellen gelanceerd in 2019. De motor genereert nu 640 pk bij 8000 tpm, met 600 Nm koppel bij 6500 tpm. De EVO heeft een geheel nieuwe voorkant die de neerwaartse druk verbetert, terwijl de diffuser en de positie van de uitlaten en radiatoren achterin esthetisch zijn geïnspireerd op de Performante, waar de motor vandaan kwam. De opnieuw ontworpen achterspoiler zorgt voor een vijfvoudige verbetering van de downforce in vergelijking met het vorige model. Het MagneRide-onderstel krijgt een upgrade en past zich nu aan het type rijden aan met behulp van elektromagnetische stroom. Om de dynamische prestaties te verbeteren, is Lamborghini Dynamic Steering (LDS) gekoppeld aan Lamborghini All-Wheel Steering (LAWS), dat het rijden in de stad verbetert en bochten met hogere snelheden op het circuit mogelijk maakt. Het nieuwe infotainmentsysteem maakt zijn debuut met een gloednieuw centraal 8,8-inch HD-display, gecombineerd met Lamborghini Integrated Vehicle Dynamics (LDVI)-technologie met voorspellingsmogelijkheden voor rijmodi op basis van het stuurwiel, het gaspedaal en de remcommando’s van de bestuurder, en door externe variabelen te analyseren, zoals het type wegdek en de zijdelingse en longitudinale krachten en verticale acceleratie die op de auto inwerken.

2020 Huracán EVO RWD: “Terugspoelen naar achterwielaandrijving”

Het “fun to drive”-concept dat voor het eerst werd geïntroduceerd met het vorige Huracán-model met achterwielaandrijving wordt herhaald en uitgespeeld in de Huracán EVO RWD, die zowel coupé- als Spyder-modellen omvat. De opnieuw ontworpen frontsplitter zorgt ervoor dat er meer lucht naar de achterdiffusor wordt geleid. En om de RWD nog wendbaarder en leuker te maken om mee te rijden, kiest Lamborghini ervoor om geen LDVI te gebruiken, maar in plaats daarvan een P-TCS (Performance Traction Control System) te ontwikkelen: een exclusieve technologie die zorgt voor optimale tractie tijdens het driften, waardoor het overstuurgedrag met 30% toeneemt in vergelijking met de versie met vierwielaandrijving.

2021 Huracán STO: “Gebaseerd op een waargebeurd verhaal”

De invoering van de STO[2] (acroniem voor Super Trofeo Omologata) is een wegversie gebouwd voor gebruik op het circuit, rechtstreeks afstammend van de raceversie die deelneemt aan het Lamborghini Super Trofeo-kampioenschap: het verandert de regels van het spel. De STO handhaaft de 640 pk-motor van de EVO, met herwerkte kalibraties voor een beter rijgevoel en een modus voor alleen achterwielaandrijving met achterwielbesturing. Vijfenzeventig procent van de carrosserie is gemaakt van koolstofvezel, dat klanten kunnen kiezen om te schilderen of zichtbaar te laten. De “cofango” motorkap/spatbordconstructie, een gegoten kunstwerk uit één stuk gemaakt van koolstofvezelcomposiet, is een onderscheidend kenmerk van de carrosserie van de auto. De “cofango” was een eigenaardigheid van de Lamborghini Miura. De volledig geüpgraded achtervleugel met vaste opening kan handmatig in drie standen worden aangepast om verschillende aerodynamische belastingen te verkrijgen. De rijmodussystemen zijn geheel nieuw en speciaal ontwikkeld voor deze auto: STO voor rijden op de weg, Trofeo voor gebruik op het circuit en Pioggia voor gladde wegomstandigheden. Het stuur en het gaspedaal zorgen voor een nog directer gevoel. CCM-R-remmen uit de Formule 1 zijn ontwikkeld in samenwerking met Brembo en worden voor het eerst gebruikt op een productieauto. De rem bestaat uit schijven gemaakt van meerdere aan elkaar gekoppelde koolstofvezelplaten en heeft een nog hogere weerstand dan koolstofkeramische remmen, voor consistenter remmen, zelfs bij hoge temperaturen.

2022 Huracán Tecnica: “Neem al je zielen mee om te rijden”

Met een 640 pk motor bij 8000 tpm is de Tecnica[3] is drie zielen in één: lifestyle, afkomstig van het unieke design en de vele onderscheidende elementen, zoals de motorkap van carbon en glas, die zorgen voor een perfecte balans tussen elegantie en een sportieve look; rijplezier, alleen dankzij achterwielaandrijving en het gebruik van specifieke kalibraties; en prestaties, via achterwielbesturing (met maximaal 3°) en verbeterde aerodynamica, mede dankzij het geheel nieuwe ontwerp van de voorbumper met geoptimaliseerde luchtinlaten en opnieuw ontworpen splitters, waardoor de downforce met 35% toeneemt in vergelijking met het EVO-model.

2023 Huracán Sterrato: “Voorbij het beton”

Geboren om de factor “plezier om te rijden” over te brengen naar onverwachte terreinen voor een supersportwagen, de Sterrato[4] is een volledig nieuw autoconcept. Terwijl de Urus supersportwagenprestaties naar een terreinwagen bracht, doet de Sterrato precies het tegenovergestelde en brengt hij een supersportwagen naar terreinen die typisch het voorrecht zijn van SUV’s. De Sterrato wordt geleverd met een hogere rijhoogte van 44 mm; opnieuw ontworpen en versterkte ophanging; en ook een aangepaste bodemplaat, om bestand te zijn tegen de belastingen die normaal gesproken niet worden ervaren op verharde wegen. Knobbelige Dueller (run-flat) banden zijn speciaal voor dit model gemaakt in samenwerking met Bridgestone en accentueren het karakter van het voertuig op alle soorten terrein. Speciale spatborden omsluiten de banden waar het spatbord eindigt. Het wielspoor is 30 mm breder; de frontsplitter is opnieuw ontworpen om een betere invalshoek te garanderen; En de voorbumper, ook opnieuw ontworpen, bevat extra grote luchtinlaten voor de remmen. Om de motor te beschermen tegen zand, stof en grind werden alle lage inlaten gesloten en werd een speciale inlaat aan het dak van de auto toegevoegd. De drie rijmodi, Strada, Sport en Rally, werden opnieuw geprogrammeerd om het gedrag van de Sterrato onder verschillende omstandigheden te verbeteren. De Sterrato is de enige Huracán die in een beperkte oplage is gebouwd, met 1499 geproduceerde exemplaren.

De Huracán heeft klanten en fans ook verrukt met vele speciale series, waaronder de EVO GT Celebration 2019; het 2023 60th Anniversary-model; en de 2024 STJ (acroniem voor Super Trofeo Jota), de nieuwste feestelijke supersportwagen uitgerust met een aangezogen V10-motor en geproduceerd in een beperkte oplage van 10 exemplaren. Met zijn recordbrekende prestaties, technologie en verkoopcijfers is en blijft de Huracán in zowel de straatversies als de wedstrijdversies (Gran Turismo, Huracán GT3, Huracán GT3 EVO en Huracán GT3 EVO 2) een belangrijk onderdeel van Automobili Lamborghini. Het is het meest veelzijdige model in de geschiedenis van de in Sant’Agata Bolognese gevestigde autofabrikant: de atmosferische V10-motor is een symbool van de geschiedenis van Automobili Lamborghini en droeg bij aan het succes van de familie Huracán, die tegen het einde van het jaar zal worden vervangen door een gloednieuwe supersportwagen uitgerust met een nieuwe hybride aandrijflijn.

[1] Brandstofverbruik gecombineerd: 14,9-13,9 l/100km (WLTP); CO₂-emissie gecombineerd: 338-328 g/km (WLTP)

[2] Brandstofverbruik gecombineerd: 13,9 l/100km (WLTP); CO₂-emissie gecombineerd: 331 g/km (WLTP)

[3] Brandstofverbruik gecombineerd: 14,5 l/100km (WLTP); CO₂-emissie gecombineerd: 328 g/km (WLTP)

[4] Brandstofverbruik gecombineerd: 14,9 l/100km (WLTP); CO2-emissie gecombineerd: 337 g/km (WLTP)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait