Eerste en tweede voor de Porsche 963 tijdens de Le Mans-generale repetitie in Spa

Porsche 963, Porsche Penske Motorsport , Kevin Estre (F), Andre Lotterer (D), Laurens Vanthoor (B); Porsche 963, Hertz Team Jota (#12), Callum Ilott (Groot-Brittannië), Will Stevens (Groot-Brittannië)
  • Dankzij Hertz Jota wint een Porsche 963-klantenteam voor het eerst
  • Tweede overwinning voor het hybride prototype in het FIA WEC
  • Eén-twee voor de Porsche 911 GT3 R in de LMGT3-klasse
Het klantenteam Hertz Team Jota heeft de eerste overwinning behaald voor een privé gereden Porsche 963 in het FIA World Endurance Championship WEC. Aan het einde van een race vol actie van zes uur profiteerden Callum Ilott en Will Stevens uit het Verenigd Koninkrijk van een vroege tankstop voor een verlengde pauze. Met een vergelijkbare strategie behaalde Porsche Penske Motorsport de tweede plaats met Laurens Vanthoor, André Lotterer en Kévin Estre. De andere fabrieksauto moest na een ongeval met pensioen gaan. In de LMGT3-categorie behaalde de Porsche 911 GT3 R van Manthey EMA de overwinning in de klasse. De tweede plaats ging naar de zusterauto van de Manthey PureRxcing, de winnaar van de seizoensopener in Qatar.

Stuttgart. Enorme menigten waren getuige van de zes uur durende race op het Circuit Spa-Francorchamps met meer dan 88.000 toeschouwers die dit weekend massaal naar de derde ronde van het FIA World Endurance Championship WEC kwamen. Bij lenteachtige luchttemperaturen van 23 graden Celsius en asfalt van 32 graden werd de race in totaal bijna negen uur in twee delen gesplitst: voor en na een onderbreking van 120 minuten.

Bij een botsing na vier uur en 15 minuten moest de race met een rode vlag worden afgevlagd, zodat de vangrails op het rechte stuk van Kemmel konden worden vervangen. Het duurde tot 19.15 uur lokale tijd voordat de race nog eens 104 minuten werd hervat. Op dat moment reed de Porsche 963 van Proton Competition op de derde plaats. Julien Andlauer uit Frankrijk en Neel Jani uit Zwitserland leidden aanvankelijk lange stukken aan de leiding. Net als veel andere voertuigen moest het prototype van het klantenteam na de herstart echter de pits in om te tanken en viel het terug naar de negende plaats. Als gevolg hiervan lanceerde Andlauer een pittige aanval om in te halen, wat hem uiteindelijk de vijfde plaats opleverde. De voormalige Porsche Junior zette ook de snelste ronde van de race neer in 2:06.459 minuten.

Het ging beter met de nr. 12 Porsche 963 van Hertz Team Jota en de nr. 6 fabrieksauto van Porsche Penske Motorsport: beiden hadden hun voorlaatste pitstop al voltooid kort voordat de race met een rode vlag werd afgevlagd. Daardoor katapulteerden ze prompt naar de eerste en tweede plaats. Het lot leek bezegeld: deze twee hybride prototypes uit Weissach zouden winnen. Jota’s laatste coureur Callum Ilott bleef vastberaden ondanks een vastberaden aanval van Kévin Estre. Met nog 45 minuten op de klok koos Porsche Penske Motorsport bij de laatste bandenwissel voor een andere strategie en monteerde vier nieuwe banden voor de beslissende eindsprint. De tactiek leverde echter geen vruchten af. Na hun succes bij de seizoensopener in Qatar kwamen Estre (Frankrijk), Laurens Vanthoor uit België en André Lotterer uit Duitsland als tweede over de finish – een herhaling van het resultaat in Imola. Hiermee breidde het trio de voorsprong in het rijdersklassement verder uit. De overwinning ging naar Ilott en zijn Britse teamgenoot Will Stevens, de eerste overwinning voor een Porsche-klantenteam met de 963.

De andere fabrieks-Porsche 963 bestuurd door Frédéric Makowiecki, Michael Christensen en Matt Campbell startte voor de tweede keer dit seizoen een WEC-race vanaf pole position. Startende coureur Makowiecki wist aanvankelijk zijn voorsprong te verdedigen. Na ruim 40 minuten moest de Fransman de Porsche van Julien Andlauer laten passeren in een verwarrende rondesituatie. Later haalde ook de nr. 51 Ferrari in. Kort voor de helft raakte de Deen Michael Christensen een stoeprand aan het einde van de snelle linkshander van Blanchimont en schraapte de zijkant van de baanbarrière. Door de botsing werd het hoogspanningshybridesysteem om veiligheidsredenen uitgeschakeld. Dit betekende een vervroegde pensionering voor de nr. 5 raceauto.

“We hebben waarschijnlijk een van de gekste sportwagenraces in de recente geschiedenis meegemaakt”, zegt Urs Kuratle, Director Factory Motorsport LMDh. “Er waren een paar grote ongelukken waarbij alle betrokkenen ongedeerd ontsnapten – dat is het belangrijkste. Dikke proficiat aan Hertz Team Jota: Wat een geweldige prestatie. Ze verdienen deze overwinning helemaal. Proton Competition leverde ook een topprestatie met de Porsche 963 en zag er lange tijd veelbelovend uit, maar werd uiteindelijk gehinderd door de rode vlag. We hebben eenE eiste opnieuw de tweede trede van het podium op. Vooruitkijkend naar Le Mans voelen we ons uitstekend voorbereid.”

“Hoewel we altijd vooruitkijken naar de volgende uitdaging, zijn we er trots op dat we de 100e sportwagenpole van Team Penske hebben behaald. Sportwagenracen is een belangrijk onderdeel van het erfgoed van ons team, dus dit is een belangrijke mijlpaal voor onze organisatie”, onderstreepte Roger Penske, oprichter en voorzitter van Penske Corporation. “Het succes van Porsche Penske Motorsport dit seizoen is een weerspiegeling van het harde werk en de toewijding van onze teamleden en onze partners om dit programma op te bouwen. We waarderen de prestatie van het winnen van 100 poles en nu zijn we gefocust op het bereiken van onze volgende mijlpaal: het behalen van onze 100e overwinning in een sportwagencompetitie.”

LMGT3-klasse: ook de eerste en tweede plaats voor de Porsche 911 GT3 R Voor Porsche-klantenteam Manthey PureRxcing voelde de start van de race al als een overwinning op zich: na een ernstig ongeval in de Hyperpole-kwalificatiesessie moest de nr. 92 GT3-racewagen van de ene op de andere dag worden herbouwd.
Dit was rond zeven uur ’s ochtends voltooid. De Britse coureur Alex Malykhin startte de 6 Hours of Spa vanop de achtste plaats en vocht zich naarmate de race vorderde terug naar voren. Aan het roer van de Manthey EMA-zusterauto zette de Australiër Yasser Shahin de vierde tijd neer in de Hyperpole-sessie. Voordat de race met een rode vlag werd afgevlagd, zette Morris Schuring (Nederland) zijn formidabele vorm voort en maakte de sprong naar de eerste plaats.

Na de herstart ontvouwde zich een zenuwslopende driestrijd om de overwinning tussen de twee Manthey-raceauto’s en de twee Lamborghini’s. Het beslissende moment kwam in de allerlaatste ronde: de leidende Iron Lynx-auto moest opnieuw stoppen om te tanken. De PureRxcing-Porsche van Klaus Bachler had zijn brandstof beter benut. De Oostenrijker miste echter de laatste reserves om zijn landgenoot Richard Lietz af te weren, die van achteren aanviel. Hierdoor ging de eerste plaats naar Lietz, Schuring en Shahin voor Bachler, Joel Sturm (Duitsland) en Malykhin.

“Nadat we onze Porsche met nummer 92 vrijwel van de ene op de andere dag hadden herbouwd, was dit een extreem intens raceweekend”, zegt Nicki Raeder, Managing Director van Manthey. “Toch zijn we erin geslaagd om hier de overwinning mee naar huis te nemen. De zusterauto met nummer 91 had aan het einde simpelweg meer brandstofreserves over, terwijl de andere 911 GT3 R veel benzine moest besparen om de Lamborghini op afstand te houden. Ik ben enorm trots op de hele ploeg. Dat was een heel bijzondere teamprestatie.”

De volgende ronde van het World Endurance Championship van dit jaar wordt door de meesten beschouwd als het hoogtepunt van het WEC-seizoen: de 24 uur van Le Mans op 15 en 16 juni.

Commentaar van de coureurs na de race

Porsche Penske Motorsport (#6), Laurens Vanthoor (B)


Laurens Vanthoor (Porsche 963 #6):
 “Deze keer hadden we het geluk aan onze zijde in moeilijke omstandigheden. Maar we hebben er ook alles aan gedaan om onszelf op de juiste plek te zetten. Wat het kampioenschap betreft, zijn we blij dat we nog een tweede plaats hebben behaald – het voelt goed om kampioenschapsleiders te zijn. Toch hebben we nog wat werk te doen voor de volgende race in Le Mans.”

Michael Christensen (Porsche 963 #5): “Ik had een probleem in ‘Blanchimont’ net voor het einde van de ronde. De wind zorgde voor wisselvallige omstandigheden in deze hogesnelheidsbocht – soms werkte het voluit, soms niet. Ik draaide me om Iets te ver naar buiten, maar was nog steeds binnen de baanlimieten toen de bodemplaat de stoeprand raakte. Daardoor verloor ik de controle over de auto. Dat is jammer voor het hele team. Tot dan toe deden we het heel goed in de race. Soms hebben kleine foutjes grote gevolgen.”

Callum Ilott (Porsche 963 #12): “Ongelooflijk, absoluut ongelooflijk! Ik wist dat we dit weekend sterk zouden zijn. Ons tempo was goed en we konden de rode vlag perfect gebruiken. Daar hebben we uiteindelijk van geprofiteerd. Soms betalen dingen gewoon uit zoals ze zouden moeten!”

Julien Andlauer (Porsche 963 #99): “Dat was het beste weekend tot nu toe voor de Porsche 963 van Proton Competition. Onze voorbereidingen verliepen voor het eerst dit seizoen heel goed in de trainingen. De afstelling was goed, net als de banden, de strategie en het energiebeheer – de rest was puur racen. Na de rode vlag zakten we aanvankelijk van de derde naar de negende plaats. In de laatste twee uur heb ik geprobeerd zoveel mogelijk terrein goed te maken en heb ik alles gegeven. Maar ik kon niet beter dan de vijfde plaats. Nu zijn we enorm gemotiveerd voor het komende hoogtepunt van het jaar.”

Morris Schuring (Porsche 911 GT3 R #91): “Het was een rollercoaster van emoties – van het gevoel de overwinning volledig te verliezen tot de fantastische eindsprint van Richie. Nu we de race hebben gewonnen, is het gewoon ongelooflijk.”

Joel Sturm (Porsche 911 GT3 R #92): “Na de tegenslag van gisteren had ik nauwelijks verwacht dat ik op de grid zou staan. Maar het team heeft ongelooflijk werk geleverd en de auto opnieuw opgebouwd. Nu staan we op de tweede plaats op het podium en hebben we zelfs een één-twee gepakt met Manthey – een beter verhaal kun je niet schrijven. Ik ben ontzettend blij voor het hele team.”

Porsche 963, Hertz Team Jota (#12), Will Stevens (UK), Callum Ilott (UK)

Raceresultaat
Hypercar-klasse:

1. Stevens/Ilott (UK/UK), Porsche 963 #12, 141 ronden
2. Estre/Lotterer/Vanthoor (F/D/B), Porsche 963 #6, 141 ronden
3. Fuoco/Molina/Nielsen (I/E/DK), Ferrari #50, 141 ronden
5. Andlauer/Jani (F/CH), Porsche 963 #99, 141 ronden
DNF Campbell/Christensen/Makowiecki (AUS/DK/F), Porsche 963 #5, 64 ronden
DNF Button/Hanson/Rasmussen (UK/UK/DK), Porsche 963 #38, 37 ronden

LMGT3-klasse:
1. Shahin/Schuring/Lietz (AUS/NL/A), Porsche 911 GT3 R #91, 130 ronden
2. Malykhin/Sturm/Bachler (UK/D/A), Porsche 911 GT3 R #92, 130 ronden
3. Schiavoni/Cressoni/Perera (I/I/F), Lamborghini #85, 2:20, 130 ronden

Puntenklassement
FIA World Endurance Championship, Fabrikant

1. Porsche, 83 punten
2. Toyota, 60 punten
3. Ferrari, 49 punten

FIA World Endurance Championship, Coureurs
1. André Lotterer/Kévin Estre/Laurens Vanthoor, 74 punten
2. Callum Ilott/Will Stevens, 52 punten
3. Kobayashi/Conway/de Vries, 46 punten
4. Makowiecki/Campbell/Christensen, 23 punten

FIA World Endurance Trophy, Teams
1. Manthey PureRxcing #92, 72 punten
2. Team WRT #31, 37 punten
3. Hart van Racing Team #27, 37 punten
6. Manthey EMA #91, 25 punten

FIA Wereldd Endurance Trophy, coureurs
1. Malykhin/Sturm/Bachler, 72 punten
2. Farfus/Leung/Gelael, 37 punten
3. Ribeiras/Mancinelli/James, 37 punten
6. Schuring/Lietz/Shahin, 25 punten

Volledige resultaten op fiawec.alkamelsystems.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait