- Na de landing van een 50e podium met Jean-Eric Vergne de dag ervoor, DS Automobiles plaatste opnieuw een van zijn auto’s in de Top 10 op zondag met zijn partner PENSKE AUTOSPORT
- Aan het stuur van zijn DS E-TENSE FE23 pakte Jean-Eric Vergne het punt vanaf de 10ee plaats
- Na de eerste 10 ronden van het seizoen blijft DS PENSKE een kanshebber voor het podium in het teamkampioenschap
Na de 50ee Na een podiumplaats van DS Automobiles voor Jean-Eric Vergne op zaterdag op de historische luchthaven Berlin-Tempelhof, keerden de DS PENSKE-coureurs op zondag terug op de baan voor de tweede race van de Berlin E-Prix. Door 8 te startene en 9e Op de startgrid wilden Stoffel Vandoorne en Jean-Eric Vergne opnieuw hun stempel drukken op het ABB FIA Formula E World Championship.
Deze tweede confrontatie bood een vergelijkbare algemene fysionomie als die van de dag ervoor: de race werd geanimeerd door talrijke inhaalacties, contacten en twee interventies van de Safety Car.
Ondanks een DS E-TENSE FE23 die beschadigd was door contact, gaf Jean-Eric Vergne alles om de Top 10 binnen te komen. De inspanningen van de Fransman werden beloond, want de tweevoudig wereldkampioen Formule E pakte het punt vanaf de 10ee Het is tijd voor de finish.
Voor Stoffel Vandoorne was deze zondagse ronde delicater. Terwijl hij in het midden van het veld aan het vechten was, moest de Belg halverwege de race terugkeren naar de pits na contact met een andere concurrent. Genoeg om zijn hoop om zijn prestatieniveau te benadrukken te laten verdwijnen.
Na deze “double header” in Berlijn bezet DS PENSKE de 4ee in het teamklassement, terwijl Jean-Eric Vergne momenteel op de 6e plaats staate Positie in het rijderskampioenschap. Met nog zes races te gaan voor het einde van seizoen 10 hebben de vertegenwoordigers van DS Automobiles en PENSKE AUTOSPORT nog lang niet hun laatste woord gezegd in de strijd om het podium in beide kampioenschappen.
De volgende twee rondes van het ABB FIA Formula E World Championship vinden plaats op 25 en 26 mei in Shanghai, China.
Eugenio Franzetti, directeur van DS Performance:
“Vandaag was een heel andere race dan gisteren. Onze chauffeurs zaten al snel vast in het midden van het peloton, een lastige positie omdat er helaas zeer frequent contact is. En dat was het ook: Stoffel werd het slachtoffer van een ongeval en moest stoppen om de voorvleugel te vervangen, terwijl JEV schade aan zijn auto opliep waardoor hij het tempo van de leiders niet kon bijhouden. Maar uiteindelijk was het weekend positief en konden we waardevolle punten pakken in de kampioenschapsrace met de voldoening van de tweede plaats op zaterdag. We vertrekken zelfverzekerd dankzij onze prestaties en in het besef dat het werk altijd loont. Vanavond zijn we al gefocust op de races in Shanghai! »
Jean-Eric Vergne, Formule E-kampioen in 2018 en 2019:
“De start was een beetje lastig om te onderhandelen, maar ik kon energie sparen voor de rest van de race. Ik kwam geleidelijk terug in het spel toen ik werd aangereden in het verkeer. Elementen waren beschadigd aan de auto en het werd moeilijk om goed te rijden. Vanaf dat moment had ik geen andere keuze dan de schade te beperken en de auto terug naar de finish te brengen. Ik ben natuurlijk teleurgesteld over het eindresultaat, want het team heeft heel goed werk geleverd door me een high-performance auto te leveren voor de kwalificatie en de race. »
Stoffel Vandoorne, wereldkampioen Formule E 2022:
“We hadden een moeilijke dag vandaag. Het was echter goed begonnen in de ochtend met veelbelovende kwalificatietrainingen. In de race verliepen de eerste ronden goed, maar contact met een andere concurrent stopte onze vooruitgang. De voorvleugel brak voordat hij onder de auto kwam, waardoor ik terug moest naar de pitstraat. Toen ik wegging, was er duidelijk nog steeds schade en kon ik niet echt meer voor iets vechten. Het is frustrerend, maar dat hoort bij racen. »
Kerncijfers sinds de deelname van DS Automobiles aan de Formule E:
- 115 wedstrijden
- 4 landstitels
- 16 overwinningen
- 50 podia
- 23 pole posities