- Team Peugeot TotalEnergies wil meer te weten komen over de PEUGEOT 9X8 2024 op het iconische circuit van Spa, de “achtbaan van de Ardennen”
- Bij deze gelegenheid zal de bemanning van de PEUGEOT 9X8 2024 uit slechts twee coureurs bestaan: Jensen – Müller voor de auto met nummer 93 en Di Resta – Duval voor de auto met nummer 94, met Malthe Jakobsen ook in Spa als ondersteunende coureur
- Een maand voor de 24 uur van Le Mans (15/16 juni) is de TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps een generale repetitie voor de grootste race in de wereldautosport
Na de laatste keer dat de 6 uur van Imola de eerste punten pakte, wil Team Peugeot TotalEnergies een versnelling hoger schakelen in de “Achtbaan van de Ardennen” (7,004 km), waar de Hypercars topsnelheden van ongeveer 320 km/u bereiken. De TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps biedt de teams de mogelijkheid om zich voor te bereiden op de 24 uur van Le Mans in beslist uitdagende en vaak wisselvallige omstandigheden.
“Spa is een moeilijk circuit. Het is erg snel, er zijn veel acceleratiepunten, het raceoppervlak is hard en het weer is vaak onvoorspelbaar”, vat Olivier Jansonnie, technisch directeur van Peugeot Sport, samen. “Vanuit operationeel oogpunt is het altijd erg uitdagend en we hadden het hier vorig jaar een beetje moeilijk.”
Ondanks een paar haperingen bij zijn WEC-debuut in Imola – de kwalificatie werd bijvoorbeeld afgebroken door een rode vlag en een botsing bij de start van de race – toonde de PEUGEOT 9X8 2024 betrouwbaarheid en echt potentieel om zijn eerste constructeurspunten van het seizoen 2024 te scoren. Het is nu zaak om de vooruitgang van het team in de Belgische Ardennen te bevestigen.
“De 2024-versie van de PEUGEOT 9X8 zou beter geschikt moeten zijn voor het circuit van Spa dan de 2023-versie, met een betere grip in de bochten met lage snelheid, zoals de La Source-haarspeldbocht”, legt Jean-Marc Finot, Senior VP van Stellantis Motorsport, uit.
Nu Jean-Eric Vergne en Stoffel Vandoorne het evenement missen om deel te nemen aan de Formule E, zullen beide teams van Team Peugeot TotalEnergies bestaan uit twee coureurs: Mikkel Jensen en Nico Müller zullen de rijtaken delen in de nr. 93 PEUGEOT 9X8, waarbij Paul di Resta en Loïc Duval om beurten achter het stuur van de nr. 94-auto zullen zitten.
“Stoffel Vandoorne en Jean-Eric Vergne zullen in Berlijn deelnemen aan het FIA Formule E-wereldkampioenschap”, legt Olivier Jansonnie uit. “Natuurlijk hadden we liever alle drie de coureurs in elk team beschikbaar gehad om ons voor te bereiden op Le Mans, maar aan de andere kant zullen onze vier coureurs elk meer tijd op de baan hebben tijdens de vrije training en de race zelf. Malthe Jakobsen zal ook in Spa aanwezig zijn als ondersteunende chauffeur.”
Na de vrije training en kwalificatie op donderdag 9 en vrijdag 10 mei gaat de TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps op zaterdag 11 mei om 13u van start. Negentien prototypes zijn ingeschreven in de Hypercar-klasse.
Paul di Resta (nr. 94 PEUGEOT 9X8)
“Na een beetje een onsamenhangende race in Imola, hoop ik dat de 6 uur van Spa-Francorchamps beter zal verlopen voor de auto met nummer 94. Het wordt onze laatste race voor Le Mans, dus het is een heel belangrijk weekend. Spa is een fantastisch circuit, met snelle rechte stukken, scherpe bochten en een golvend oppervlak. Het is zeker meer geschikt voor een veld van Hypercars dan Imola. Het is waarschijnlijk het circuit dat het dichtst bij het circuit van de 24 uur van Le Mans ligt wat betreft het voertuigpakket en het rijgedrag van de auto. Ik hoop dat de weersomstandigheden voldoende stabiel zullen zijn om te blijven leren over de PEUGEOT 9X8 2024 en ook dat we een probleemloze race hebben om ieders vertrouwen op te krikken voor Le Mans.”
Mikkel Jensen (nr. 93 PEUGEOT 9X8)
“Spa is een prachtig circuit. Het is ongetwijfeld een van de beste ter wereld met de beroemde combinatie Eau Rouge-Raidillon, enz. Het is ook net zo leuk om een ronde in de kwalificatie te voltooien als een volledige Endurance-race, in tegenstelling tot Imola, dat cool was in de kwalificatie, maar niet echt geschikt was voor het aantal auto’s in een ronde van het WEC. We hebben de 2024-versie van de auto niet getest in Spa, dus we weten niet hoe de PEUGEOT 9X8 2024 het hier zal doen, maar ik denk dat het met de snelle secties beter zal zijn dan in Imola. Ons doel is om te blijven leren over de auto en fouten te voorkomen.”
Peugeot Sport nieuws
Vind al het laatste nieuws over Peugeot Sport op de nieuwe website (www.peugeot-sport.com) en op de volgende platformen:
Twitter: @peugeotsport
Facebook: @peugeot.sport
Instagram: @peugeotsportofficial
YouTube: Peugeot Sport Official