Spectaculaire spa wacht op TOYOTA GAZOO Racing
TOYOTA GAZOO Racing wil zijn winnende vorm voortzetten en een recordreeks overwinningen in de 6 uur van Spa-Francorchamps verlengen wanneer het FIA World Endurance Championship (WEC) 2024 België bezoekt voor de derde ronde op zaterdag 11 mei.
In een spannende 6 uur van Imola vorige maand overwonnen Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries in hun #7 GR010 HYBRID de elementen om de eerste overwinning van het seizoen te behalen, aangevuld met een vijfde plaats voor Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa in de #8 GR010 HYBRID.
Sterk teamwork, vaardig rijden en slimme strategie gecombineerd voor een lonende race, ondanks de zware Hypercar-concurrentie. TOYOTA GAZOO Racing is vastbesloten om dat momentum vast te houden en in Spa een nieuwe bladzijde WEC-geschiedenis te schrijven.
De reeks van zeven opeenvolgende overwinningen in Spa is ongekend in de endurance-races op het hoogste niveau op het legendarische Belgische circuit, waar in 1966 zijn eerste race van 1.000 km plaatsvond – de voorloper van de moderne WEC-wedstrijden van zes uur. TOYOTA GAZOO Racing heeft daar acht van zijn 11 races gewonnen en is sinds 2017 ongeslagen.
Mike en Kamui kunnen strijden voor een hattrick van overwinningen in België, nadat ze zegevierden in de laatste twee edities van de 6 uur van Spa-Francorchamps. Sébastien won de race al vijf keer, onder meer samen met Brendon in 2021, terwijl Ryo en Nyck allebei strijden om hun eerste Spa WEC-overwinning.
Spa is een vaste favoriet onder coureurs en fans vanwege de golvende, snelle secties door het Ardense bos. Met 7,004 km is het het op één na langste circuit van het WEC na Le Mans, en misschien wel het meest spectaculaire dankzij legendarische bochten zoals de Eau Rouge-Raidillon, Pouhon en Blanchimont.
Als laatste race voor de 24 uur van Le Mans op 15 en 16 juni is Spa een mijlpaal in de voorbereiding van het team op het hoogtepunt van het WEC-seizoen, omdat het vloeiende hogesnelheidscircuit een belangrijke gelegenheid is om de GR010 HYBRID’s te verfijnen op een lay-out die vergelijkbare prestatiekenmerken vereist als het Circuit de la Sarthe.
Voor TOYOTA GAZOO Racing is Spa extra belangrijk als een van de twee thuisraces, naast de Fuji Speedway. Het technisch centrum van het team bevindt zich 120 km verderop in Keulen en alle medewerkers zijn uitgenodigd om hun steun te betuigen op de racedag, samen met collega’s van Toyota Motor Europe in Brussel, het Europese hoofdkantoor van Toyota.
Ze voegen zich bij de gebruikelijke grote menigte enthousiaste fans in België om getuige te zijn van twee GR010 HYBRID’s die het opnemen tegen een veld van 19 Hypercars van Alpine, BMW, Cadillac, Ferrari, Isotta Fraschini, Lamborghini, Peugeot en Porsche in de laatste competitieve actie voor Le Mans.
De baanactiviteiten beginnen op donderdag 9 mei met twee vrije trainingen van 90 minuten voordat de startopstelling wordt bepaald in de kwalificatie, die vrijdag om 15.30 uur CEST begint. De groene vlaggen wapperen voor de Six Hours of Spa-Francorchamps race op zaterdag 11 mei om 13 uur.
Kamui Kobayashi
(Teambaas en coureur, auto #7):
“Dit is een zeer belangrijke race, niet alleen voor onze WK-uitdaging, maar ook voor onze voorbereidingen op Le Mans. Om snel te zijn op Le Mans en Spa, heb je een aantal van dezelfde kenmerken nodig op het gebied van autobalans en afstelling, dus alles wat we volgende week leren, zal ons in juni helpen. Spa is ook een hoogtepunt van ons WEC-seizoen omdat het onze tweede thuisrace is, na de Fuji Speedway. We stellen het altijd op prijs dat onze teamleden uit Keulen langskomen om ons aan te moedigen, en dit jaar hebben we nog meer steun omdat we ook collega’s van Toyota’s Europese hoofdkantoor verwelkomen in Spa. Net als onze collega’s kijken we uit naar de steun van de fans, die zoals gewoonlijk voor een fantastische sfeer zullen zorgen. Ook al hadden we niet de snelste auto in Imola, we hebben een perfecte race gereden en zijn erin geslaagd om te winnen, en we zullen hard werken voor een vergelijkbare prestatie in Spa.”
Mike Conway
(Bestuurder, auto #7):
“Het was fantastisch om voor het eerst dit seizoen te winnen in Imola, en het resultaat liet zien hoe belangrijk het is om als team sterk te werken, fouten te vermijden en elk aspect van onze prestaties te maximaliseren. Spa wordt weer een uitdagend weekend omdat de concurrentie in Hypercar zo intens is, maar we kijken er naar uit. We hadden ervaring met het rijden op regenbanden in Imola en we weten allemaal dat het weer in Spa onvoorspelbaar is. Hopelijk is het een droog weekend, maar zo niet, dan zijn we voorbereid en hebben we laten zien dat we die situaties in ons voordeel kunnen gebruiken.”
Nyck de Vries
(Bestuurder, auto #7):
“Na de uitstekende teamprestatie en het resultaat in Imola, kijken we allemaal erg uit naar de race in Spa. Het is een van de beste circuits ter wereld en het is altijd een hoogtepunt van het seizoen, ook omdat de fans een speciale sfeer creëren. We zijn allemaal erg gemotiveerd om voort te bouwen op de overwinning in Imola en opnieuw een positief resultaat te behalen in een van onze thuisraces, vooral omdat er zoveel collega’s van de fabriek zullen zijn om ons te steunen.”
Sébastien Buemi
(Bestuurder, auto #8):
“Spa is mijn favoriete circuit omdat het zo’n speciale plek is, met alle geschiedenis, maar ook omdat het een uitdagend circuit in traditionele stijl is met snelle bochten, niet veel uitloop of ruimte voor fouten. Je raakt nooit verveeld om daar te rijden, vooral niet in een prototype, en ik heb het geluk gehad om daar al vijf keer eerder te winnen, dus ik heb geweldige herinneringen. De concurrentie zal intenser zijn dan ooit, dus het zal niet gemakkelijk zijn, maar we moeten het maximale halen uit onze auto en uit de kansen die op ons pad komen.”
Brendon Hartley
(Bestuurder, auto #8):
“Ik kijk er altijd naar uit om in Spa te rijden. Het is een plek waar ik echt van geniet omdat het een ouderwets circuit is, met veel hoogteverschillen, enkele hogesnelheidssecties, plus het is erg schilderachtig en spectaculair rijden door het bos. Het weer is vaak ook een factor, wat kan zorgen voor onvoorspelbare races. In Imola was onze auto in de strijd voor een podium, maar we hebben het niet helemaal gehaald, dus dit is duidelijk het doel in Spa wanneer we ons hopen voor te bereiden op Le Mans met een sterk resultaat.”
Ryo Hirakawa
(Bestuurder, auto #8):
“Spa is zo’n leuk circuit om te rijden, dus ik kijk echt uit naar deze race. Als team hebben we daar in de loop der jaren mooie resultaten behaald en we hopen natuurlijk weer sterk te zijn. Het zal moeilijk worden omdat we in Imola hebben gezien hoe sterk sommige van onze concurrenten zijn, maar ik denk dat we vooruitgang boeken. De overwinning voor auto #7 was geweldig voor het hele team, en het was ook bemoedigend om te zien dat onze auto #8 ook voor het podium vocht. We willen in Spa weer sterker zijn en iedereen in het team werkt keihard om dat te bereiken.”