- Performance-chassis met Turbo GT-componenten
- Vierliter twin-turbo V8-motor met 368 kW (500 pk)
- Direct herkenbaar GTS-karakter met nieuwe designaccenten
- Verbeterde standaarduitrusting
Stuttgart. Bij Porsche staat de afkorting GTS voor Gran Turismo Sport – in de praktijk betekent het een extra dosis dynamiek en langeafstandscapaciteiten. In de kern is de Cayenne zowel een high-performance sportwagen als een all-terrain SUV. Voor de GTS-modellen is deze balans echter traditioneel verschoven naar verbeterde capaciteiten op de weg. Met een krachtige aandrijving, nauwkeurige afstelling en een exclusief design blijft de nieuwe Cayenne GTS trouw aan dit principe, terwijl hij toch geschikt blijft voor dagelijks gebruik.
Chassistechnologie van de Cayenne Turbo GT
Het nauwkeurig aangescherpte, GTS-specifieke chassis en de 10 millimeter lagere rijhoogte markeren een spannende ontwikkeling voor de Cayenne GTS. Als we wat dieper kijken, is de auto nu standaard uitgerust met adaptieve luchtvering, inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM) en Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Alle chassiscomponenten en regelsystemen, zoals Porsche Traction Management (PTM) en het optionele Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), zijn speciaal ontworpen voor optimale prestaties op de weg.
De dempertechnologie met twee kleppen van de GTS biedt een indrukwekkend reactievermogen, en de luchtvering met twee kamers geeft de auto een zeer dynamische veerconstante en zorgt tegelijkertijd voor comfort voor de bestuurder. De scharnierlagers van de vooras van de Cayenne GTS-modellen zijn afkomstig van de Cayenne Turbo GT (niet verkrijgbaar in Europa). Ze verhogen de negatieve camber van de wielen met 0,58 graden in vergelijking met andere Cayenne-modellen. Het resultaat is een opvallend wendbaar bochtenwerk en een uitzonderlijke rijdynamiek.
Efficiënter en 30 kW (40 pk) krachtiger dan het vorige model
Naast het fijn afgestelde onderstel is de charismatische V8 een ander belangrijk kenmerk van de Cayenne GTS. De 4,0-liter twin-turbo V8, ontwikkeld door Porsche en geproduceerd in Zuffenhausen, heeft een uitgebreide technische revisie ondergaan. Dit heeft geresulteerd in efficiëntiewinsten en een aanzienlijke prestatieverbetering: de motor levert nu een vermogen van 368 kW (500 pk) – een toename van 30 kW (40 pk) ten opzichte van het vorige model. Het maximale koppel is nu 660 Nm, een toename van 40 Nm. De herziene achttraps Tiptronic S-transmissie verbetert de rijprestaties merkbaar door kortere reactie- en schakeltijden in de Sport- en Sport Plus-modi.
In combinatie geven deze kenmerken de vierdeurs sportwagen werkelijk opmerkelijke prestaties. De nieuwe Cayenne GTS accelereert in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 275 km/u. Een andere technische innovatie is dat de tussenbak voor het Porsche Traction Management (PTM) met vierwielaandrijving is voorzien van een onafhankelijk waterkoelcircuit. Deze technologie is ook overgenomen van het high-performance Turbo GT-model. Het stabiliseert het continue laadvermogen – bijvoorbeeld bij het rijden op het circuit of het navigeren op bergroutes.
Exclusief design en uitrusting
in GTS-stijl Alle GTS-modellen van Porsche zijn herkenbaar aan hun unieke, sportieve design. Op de Cayenne GTS omvat dit zwarte ‘GTS’-letters op de zijkanten en achterkant van de auto, een speciale voorkant met grotere koelluchtinlaten, donker getinte koplampen en achterlichten en rode remklauwen. Door vast te houden aan dit klassieke design-DNA krijgt de auto die direct herkenbare Porsche-look, maar met een paar innovaties. Lichaam bevestigenOnderdelen zoals de sideskirts, frontinlays, zijruitlijsten en wielkastverbreders, die allemaal deel uitmaken van het standaard Sport Design-pakket, worden nu uitgevoerd in hoogglans zwart. Bij eerdere GTS-modellen waren sommige van deze carrosseriedelen carrosseriekleurig. De uitlaatpijpen van het sportuitlaatsysteem, die voorheen in het zwart verkrijgbaar waren, zijn nu afgewerkt in een donkere bronstint. Om het designportfolio van de Porsche GTS-modellen verder uit te breiden, zijn 21-inch RS Spyder-designwielen gemonteerd en afgewerkt in antracietgrijs.
Het interieur van de Cayenne GTS is standaard voorzien van een verwarmd GT-sportstuur. Het hoogwaardige materiaal Race-Tex is ook overal in de auto terug te vinden. De suède-achtige stof bedekt de hemelbekleding, armleuningen en deurpanelen, evenals de middenpanelen van de achtvoudig verstelbare sportstoelen. De zijwangen zijn verder verhoogd om nog meer zijdelingse steun te bieden in bochten. Twee alternatieve, GTS-specifieke interieurpakketten in Carmine Red of Slate Grey Neo (niet beschikbaar vanaf het begin van de productie) zijn ook verkrijgbaar bij Porsche voor een meer gepersonaliseerde look.
Nieuwe Driver Experience met sfeerverlichting en surround sound
De nieuwe GTS-modellen profiteren van de recente uitgebreide productupgrade voor de Cayenne, die de nieuwe Porsche Driver Experience omvat met standaard een gebogen digitaal instrumentenpaneel en een optioneel passagiersdisplay. Naast het Sport Design-pakket, donker getinte HD-matrix LED-koplampen en luchtvering, beschikt het model ook over een Bose® surround sound-systeem en sfeerverlichting. De Cayenne GTS Coupé is ook standaard voorzien van een vast panoramisch dak in glas en een adaptieve uitschuifbare achterspoiler. Indien gewenst kan het dynamische gevoel van de Coupé nog verder worden versterkt met een sportuitlaatsysteem met centraal geplaatste uitlaatpijpen in donker brons. Deze is verkrijgbaar als onderdeel van de drie verschillende lichtgewicht sportpakketten. Deze omvatten ook een lichtgewicht dak en een carbon achterdiffusor, evenals verminderde isolatie. Afhankelijk van de uitrusting kunnen de Lightweight-pakketten het gewicht van het voertuig met maximaal 25 kilogram verminderen.
Porsche biedt de nieuwe Cayenne GTS in Duitsland aan als SUV vanaf 138.000 euro en als SUV Coupé vanaf 141.700 euro inclusief btw en landspecifieke basisuitrusting. Beide modellen zijn nu te bestellen. De leveringen in Europa beginnen in de zomer van 2024.