6 uur van Imola: De 2024 PEUGEOT 9X8 geeft de eerste punten aan Team Peugeot TotalEnergies

  • Voor zijn werelddebuut behaalde de #93 2024 PEUGEOT 9X8 (Jensen/Müller/Vergne) de negende plaats in de 6 uur van Imola

 

  • De #94 2024 PEUGEOT 9X8 (Di Resta/Duval/Vandoorne) had pech en eindigde op de 15e plaatse plaats

 

  • 73.600 toeschouwers woonden deze intense race bij, die in wisselvallig weer werd gehouden

 

94 DUVAL Loïc (fra), DI RESTA Paul (gbr), VANDOORNE Stoffel, Peugeot TotalEnergies, Peugeot 9×8 #94, action during the 2024 6 Hours of Imola, 2nd round of the 2024 FIA World Endurance Championship, from April 18 to 21, 2024 on the Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari in Imola, Italy – Photo Joao Filipe / DPPI

De 2024 PEUGEOT 9X8’s hadden een vuurdoop in een nogal moeilijke context op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola, maar Team Peugeot TotalEnergies toonde moed en zelfopoffering om zijn eerste punten te scoren in het FIA World Endurance Championship 2024.

 

Gekwalificeerd voor de 14e en 15e De 2024 PEUGEOT 9X8’s werden op de startgrid geplaatst en vertrokken op dit zeer smalle circuit van Imola in het midden van een veld van 37 auto’s. Terwijl Nico Müller (#93) zich door de Hypercars wist te wurmen, werd Paul Di Resta (#94) van achteren geraakt en in de eerste bocht in de grindbak gegooid.

 

De #94 PEUGEOT 9X8 had pech in deze race met een aanrijding in de eerste bocht die veel schade veroorzaakte. Ondanks alles gaven Paul Di Resta, Loïc Duval en Stoffel Vandoorne niet op om terug te klimmen naar de 15ee eindplaats. “Het was zwaar. Ik nam het over op het slechtst mogelijke moment op slicks in de regen. Het was een beetje gek met auto’s over de grindbakken”, zei Stoffel aan de finish. “Het was moeilijk om de slicks op te warmen. We hadden niets meer om mee te spelen, dus probeerden we verschillende dingen om gegevens te verzamelen voor de toekomst. »

 

De #93 van zijn kant verbeterde zich in het algemeen klassement dankzij zeer consistente dubbele stints van Nico Müller, Mikkel Jensen en Jean-Eric Vergne. In de regen won “JEV” zijn duel met de #2 Cadillac en haalde de #38 Porsche in om de negende plaats te pakken. “Mijn start van de stint op de natte baan was erg ingewikkeld, ik dacht dat ik de auto meerdere keren zou verliezen op de rechte stukken! Mijn tempo was daarna goed, ik heb mijn regenbanden goed onder controle gehouden op de opdrogende baan. Het team haalde me op het juiste moment de pits in om de slicks te monteren. »

 

De #93 2024 PEUGEOT 9X8 eindigde op de negende plaats, wat Team Peugeot TotalEnergies de eerste punten van het seizoen opleverde. Een mooie beloning voor alle inspanningen die het team heeft geleverd bij de ontwikkeling van deze 2024-versie die, hoewel niet weerspiegeld in de ranglijst, echte vooruitgang laat zien, inspanningen die ook het hele weekend zijn geleverd op het mythische circuit van Imola.

 

93 JENSEN Mikkel (dnk), MULLER Nico (swi), VERGNE Jean-Eric (fra), Peugeot TotalEnergies, Peugeot 9×8 #93, Hypercar, action during the 2024 6 Hours of Imola, 2nd round of the 2024 FIA World Endurance Championship, from April 18 to 21, 2024 on the Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari in Imola – Photo François Flamand / DPPI

Olivier Jansonnie, technisch directeur, Team Peugeot TotalEnergies

“De #94 werd geraakt bij de start. Er was veel schade aan de carrosserie. We hebben twee keer gerepareerd, waaronder één keer onder de safety car om te proberen zo lang mogelijk op de schoot van de leider te blijven. Daarna had ze niet veel om voor te spelen op het gebied van sport. Op de #93 hadden we een probleem met het openen van de koppeling in de race, dat zal moeten worden opgehelderd, en dat ons zeker plaatsen in het eindklassement kost. We hebben de strategie goed doorgebracht om in de 10 te eindigen, vooral op het gebied van bandenwissels. Voor Spa-Francorchamps zal het duidelijk nodig zijn om zich beter te kwalificeren. »

 

Nico Müller (#93 PEUGEOT 9X8)

“Bij de start namen sommige renners te veel risico’s in het veld. Maar goed, ik heb het goed gedaan. Toen moest ik een procedure doen om de auto te resetten en verloren we veel tijd. Mijn tempo was goed, ons doel was om in de punten te komen en dat is gelukt. Het weer was moeilijk te managen, maar het team bleef gefocust en onze bandenstrategie was de juiste. »

 

Loïc Duval (#94 PEUGEOT 9X8)

“We hadden een ongeluk in de eerste ronde, wat de rest van de race duidelijk veranderde. Ik heb een dubbele stint gedaan. De eerste stint ging goed ondanks veel blauwe vlaggen, mijn tempo was oké. In mijn tweede stint had ik moeite om in te halen. Ik deed een wielblokkering en een lekke band op de linker voorband die vervolgens lek raakte. Het was een zeer gecompliceerde race voor ons. De positieve kant is de balans van de auto en de consistentie op de stints. »

JAKOBSEN Malthe (dnk), New Peugeot Reserve Driver, portrait 93 JENSEN Mikkel (dnk), MULLER Nico (swi), VERGNE Jean-Eric (fra), Peugeot TotalEnergies, Peugeot 9×8 #93, 94 DUVAL Loïc (fra), DI RESTA Paul (gbr), VANDOORNE Stoffel, Peugeot TotalEnergies, Peugeot 9×8 #94, during the 2024 6 Hours of Imola, 2nd round of the 2024 FIA World Endurance Championship, from April 18 to 21, 2024 on the Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari in Imola, Italy – Photo Joao Filipe / DPPI

Al het laatste nieuws van Peugeot Sport

Vind al het laatste nieuws van Peugeot Sport op zijn nieuwe website (www.peugeot-sport.com) en op zijn platformen:

Twitter: @peugeotsport

Facebook: @peugeot.sport

Instagram: @peugeotsportofficial

YouTube: Peugeot Sport Official

Vind de preview van Imola op Youtube: https://www.youtube.com/shorts/bCzLx9qiPxE

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait