- Van 1992 tot 2007 domineerde Alfa Romeo de autosport in de Touring-klasse, eerst met de 155 en daarna met de 156 die werd getuned door de ‘nieuwe’ Alfa Corse van Sergio Limone
- Tientallen kampioenschapsoverwinningen in Italië, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Spanje
- Backstage-lezing in het Arese Museum om 3 uur op zondag 21 april, over dat lange, overweldigende seizoen
- Van Sergio Limone, Fabrizio Giovanardi en Gabriele Tarquini tot Giorgio Francia en Monica Bregoli, herinneringen en achtergrondverhalen verteld door hun hoofdrolspelers
Van 1992 tot 2007 domineerde Alfa Romeo de autosport in de Touring-klasse, eerst met de 155 en daarna met de 156, en schreef onvergetelijke hoofdstukken in de geschiedenis van de autosport met tientallen kampioenschapsoverwinningen in Italië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje.
Een epos dat zijn oorsprong vond in de ‘nieuwe’ Alfa Corse, die later de grootste vruchten zou plukken met auto’s met gesloten wielen, eerst onder leiding van Giorgio Pianta en later met het Nordauto/N-Technology-team. Allemaal mogelijk gemaakt door auto’s met een groot potentieel, onverslaanbaar gemaakt door een team op het hoogste niveau.
Het Alfa Romeo Museum vertelt op zondag 21 april in een Backstage-lezing de geschiedenis van dit lange, bijzondere seizoen. Het publiek krijgt alles te horen over de herinneringen en emoties van een reeks toonaangevende namen: van Fabrizio Giovanardi en Giorgio Francia tot Gabriele Tarquini tot Monica Bregoli, waarbij de ontwerpers, technici en teamleden natuurlijk niet achterblijven. Het startpunt is Sergio Limone, een van de grootste persoonlijkheden in de autosport, die erin slaagde een heel rallyseizoen te domineren met Lancia, vervolgens opnieuw van nul te beginnen met Alfa Romeo-circuitauto’s, om vervolgens opnieuw te winnen.
De eerste successen kwamen al in 1992 – een paar maanden na de lancering van het project – met de overwinning van Nicola Larini in het Italiaanse Superturismo-kampioenschap met de 155 GTA, een jaar later gevolgd door de DTM in de 155 V6 TI, waarmee hij zijn ongelovige Duitse rivalen op eigen terrein versloeg en alle records brak. Daarna volgden triomfen in het British Touring Car Championship van 1994 en andere overwinningen in alle delen van de wereld. Na de prestaties van de 155 was het in 1998 de beurt aan de 156 om verder te gaan op de weg naar succes, met het winnen van 13 kampioenschappen tussen constructeurs- en teamcoureurs in een carrière van 10 jaar, en zelfs de overwinning in de laatste race in 2007 toen de 156 al enige tijd uit productie was.
Een seizoen van races en overwinningen door toonaangevende technici en coureurs, van wie velen afkomstig waren uit of voorbestemd waren voor de Formule 1: Larini, Nannini, Tarquini, Giovanardi, Massa, Danner, Farfus, Thompson, Alboreto, om er maar een paar te noemen. Op het hoogtepunt van zijn succes bij Ferrari, in 2003, testte Michael Schumacher de Alfa Romeo 156 S2000 van Gabriele Tarquini op het circuit van Mugello.
De Backstage-lezing wordt gegeven door de conservator van het Alfa Romeo Museum, Lorenzo Ardizio. Hij zal worden vergezeld door Sergio Remondino, historicus bij Autosprint en co-auteur met Sergio Limone van Alfa Romeo 155 e 156: DTM, Superturismo e Super 2000 – uitgegeven door ASI Service – die tijdens het evenement officieel zal worden onthuld.
De Backstage-lezing, die gratis toegankelijk is voor bezoekers van het Alfa Romeo Museum, vindt plaats in de Giuliazaal vanaf 15.00 uur. Het volgt om 14.30 uur op een Alfa Romeo-parade op het circuit op het terrein, een eerbetoon aan het team dat onvergetelijke hoofdstukken in de geschiedenis van het merk heeft geschreven.
De Backstage-lezingenreeks van het Alfa Romeo Museum, die nu voor het zesde jaar wordt gehouden, heeft tot doel de geschiedenis van het merk te verkennen op basis van documenten die in het archief worden bewaard en op basis van getuigenissen van vooraanstaande figuren. Het volledige programma van de maandelijkse evenementen kan worden geraadpleegd op www.museoalfaromeo.com
Opnames van de lezingen, zowel in het Italiaans als in het Engels, zijn nu beschikbaar op het YouTube-kanaal van @MuseoAlfaRomeoOfficial.