- De eerste 100% elektrische cabriolet in het luxesegment en de snelste elektrische cabrio van dit moment
- Gebaseerd op een 800-volt platform met geavanceerde technologische oplossingen uit de Formule E
- Voorzien van drie 300 kW elektromotoren, goed voor een continu vermogen van 560 kW (plus een piekvermogen van 610 kW) en 1.350 Nm aan koppel
Naarden, 15 april 2024 – Maserati blijft koersen naar een elektrische toekomst, zonder zijn historie tekort te doen. Vandaag presenteert het merk de GranCabrio Folgore, de eerste volledig elektrische cabriolet in zijn segment. Met een topsnelheid van 290 km/u is de GranCabrio Folgore tevens de snelste elektrische cabriolet van dit moment.
In navolging van de GranTurismo biedt ook de open variant een elektromotor. Deze Folgore-versie behoudt alle typische kenmerken van het merk door luxe te combineren met prestaties, rijcomfort met sportiviteit, verfijnde kracht met een nieuwe geëlektrificeerde elegantie en moderne technologie. De batterij, geproduceerd in de Mirafiori Battery Hub-assemblagefabriek in Turijn, heeft een nominale capaciteit van 92,5 kWh en levert via drie 300 kW elektromotoren een continu vermogen van 560 kW (750 pk, plus een piekvermogen van 610 kW) en een maximumkoppel van 1.350 Nm aan de vier wielen. Met een stoffen dak dat maar een beperkte hoeveelheid ruimte in beslag neemt wanneer het in de kofferbak wordt opgeborgen, staat de GranCabrio borg voor open rijplezier voor vier passagiers. De canvas softtop kan worden bediend bij snelheden tot 50 km/u. Het opent in 14 seconden en sluit in 16 seconden. Het dak kan op elk moment worden geopend of gesloten via een aanraakknop op het centrale display. Zelfs met het dak naar beneden garandeert de GranCabrio uitzonderlijk thermisch en akoestisch comfort.
Technical specifications table
GRANCABRIO FOLGORE
DIMENSIONS & WEIGHT
Length (mm) 4966
Width – with side mirrors (mm) 2113
Width – without side mirrors (mm) 1957
Height (mm) 1365
Wheelbase (mm) 2929
Front track (mm) 1649
Rear track (mm) 1660
Front overhang (deg) 949
Rear overhang (deg) 1088
Turning circle (m) 12.4
Boot capacity – cargo space
open/closed (L) (horizontal) 151 L / (vertical) 114 L
Homologated weight (kg) 2340
Weight distribution 50/50
POWERTRAIN
Engines 3 x 300-kW radial motors
Combined maximum power 560 kW (610 kW w/ MaxBoost)
Peak torque 1350 Nm
Battery energy (nominal) 92.5 kWh (83 kWh usable)
DC Fast Charge – 800 V 270 kW (up to 100 km – 5 mins)
DC Fast Charge – 400 V 50 kW (25 km – 5 mins)
DC charging 20>80% in 18 mins or 100 km WLTP in 5 mins @ 800V – 270kW
AC charging 22kW – 100 km WLTP in 1 h
Range (WLTP cycle) 419-447 km
Consumption (WLTP cycle) 22.4 kWh/100 km – 23.7 kWh/100 km
PERFORMANCE
Top speed, km/h 290
0-100 km/h 2.8”
0-200 km/h 9.1”
Stopping distance, 100-0 km/h < 37 m
HOOD
Opening/closing (windows down) 14 s/16 s
Opening/closing (windows closed) 18 s/20 s
TRANSMISSION
Transmission AWD w/ torque vectoring
SUSPENSION
Front Double-wishbone suspension with “semi-virtual” steering axis and air springs with electronic damping control
Rear Multi-link suspension and air springs with electronic damping control
BRAKES
Front Ventilated discs, 380 x 34 mm Brembo 6-piston fixed callipers
Rear Ventilated discs, 350 x 28 mm Brembo 4-piston fixed callipers
TYRES
Front 265/35 ZR20
Rear 295/30 ZR21