Fred Miclotte lost de verwachtingen in
TAC Rally Masters
Het zijn drukke weken voor Frederic Miclotte. Nadat hij vorig weekend de nota’s las voor Jourdan Serderidis in de Ford Puma Hybrid Rally1 in de Safari Rally, stond dit weekend de TAC Rally als piloot op het programma. De Skoda-piloot werd vooraf getipt voor het podium algemeen, maar hij moest tevreden zijn met de vierde plaats. Daarmee was hij wel de beste in de BRC Master Cup.
“Weet je, na de eerste ronde heb ik begrepen dat het podium te hoog gegrepen was. Ik heb ondertussen wel wat ervaring opgedaan als piloot, maar de meeste rally’s heb ik gereden in de regen of toch op een modderig parcours. Op droog asfalt, met hoge snelheden, kom ik nog wat vertrouwen te kort om me te meten met de rijders voor mij. Ik had in de snelste waaiers niet het vertrouwen om op het gas te blijven. De wagen voelde niet stabiel aan. Bovendien voelde ik me niet topfit dit weekend. Misschien heb ik toch een virus opgelopen in Afrika,” vertelde Fred Miclotte.
De tweede plaats bij de Masters ging naar Patrick Snijers, tweede in RGT met zijn Porsche 997 GT3. “We hebben heel wat tijd verloren door een lekke band in Schuiferskapelle. Verder zaten we op onze positie, want aan de tijden van Gunther Monnens konden we niet tippen. Het was in het begin wel wat zoeken naar een goede afstelling voor het droge parcours,” aldus Patrick Snijers, die op de voet gevolgd werd door Paul Lietaer, overtuigend winnaar in Historic met zijn Opel Ascona 400.
Richard Pex, vierde bij de 50+ rijders, bleef transparant in het Master-klassement omdat hij in de Rallye des Ardennes al punten scoorde. Zo gingen de punten van de vijfde plaats naar Kurt Braeckevelt, tevens winnaar in de M-Cup, voor Thierry Cokelaere. De top 10 bij de Masters werd vervolledigd door Chris Vandamme met zijn Alpine, Chris Dobbelaere met zijn Opel Kadett, Stevy Brown in een BMW, net als Dany Claesen, en Stefaan T’joens met zijn Renault Clio.
Faustin Lahy wint bij zijn debuut in Tielt
In de 2WD Trophy bleef de strijd spannend tot de allerlaatste proef. Met een ultieme aanval op KP 2 Oosthoek, goed voor 14,21 km op snelheid, pakte Christiaan Spelmans nog 5″ terug op Faustin Lahy, maar die had net voldoende marge opgebouwd. Faustin Lahy won de TAC Rally met 3″6 voorsprong op titelverdediger Spelmans, die genekt werd door twee lekke banden. Jony Vande Walle eindigde op de derde plaats in zijn thuisrally.
De 26-jarige Faustin Lahy, die in Haspengouw de motor van zijn Clio RS brak, was erg blij met zijn overwinning in Tielt. “Het parcours is heel specifiek, glad en je hebt hier bijzonder weinig marge. Maar, het ging goed. We reden hier met de motor van de Clio die ik vorig jaar bestuurde en die hield het probleemloos vol,” vertelde de piloot uit Theux.
Christiaan Spelmans was de snelste op de proeven, maar twee lekke banden hebben hem de zege gekost. De Limburger moest tevreden zijn met de tweede plaats. Bruno de Wilde had uitzicht op het podium tot de mechaniek van de Clio hem in de steek liet. Dat geldt ook voor Stefaan T’joens, die door een kapotte bobijn op de allerlaatste proef nog werd gepasseerd door Jony Vande Walle. Zo eindigde de Vande Walle in zijn 10de TAC Rally toch nog op het podium met zijn Opel Astra. Paul Vanallemeersch werd 5de in zijn Opel Vectra, voor Eddy Buntinx met zijn vertrouwde Citroën Saxo, winnaar in klasse NAT3.
One-man-show van Paul Lietaer in Historic
TAC Rally
Zoals verwacht was de concurrentie niet opgewassen tegen het fenomeen Paul Lietaer met zijn Opel Ascona 400 in de TAC Rally. De snor uit Zwevegem stuurde zijn Opel naar een erg knappe 8ste plaats algemeen, in het spoor van de Porsche van generatiegenoot Patrick Snijers en voor de 991 GT3 van PJM Cracco en de Rally2 van Richard Pex. Benoit Verlinde eindigde op een verdienstelijke 2de plaats met zijn Ford Escort Mk2.
Paul Lietaer was natuurlijk oppermachtig in de TAC Rally, waar hij in 1976 voor de eerste keer aan de start stond. Bij gebrek aan concurrentie in Historic, zocht hij elders speelkameraden om zich mee te meten. “Het is jammer dat er zo weinig concurrentie is in Historic. Waar zijn de M3 E30’s gebleven? Ik heb me dan maar geconcentreerd op de strijd met de Porsches, maar ik voelde van bij de start dat Monnens en Snijers gewoon wat meer vermogen hadden. Logisch ook, maar ik moest ergens competitie zoeken. Ik heb me in elk geval goed geamuseerd, en de toeschouwers wellicht ook,” lachte Paul Lietaer.
Benoit Verlinde eindigde op 9 minuten op de tweede plaats met een Ford Escort Mk2 die hij eens mocht showen aan de Belgische fans. “Het is de vroegere Escort van Geert Vandoorne, die door Patrick Debussere werd gekocht. Hij heeft de auto helemaal op punt gezet, maar dan vier jaar aan de kant gezet. Nu mocht ik het potentieel eens tonen. Wat een auto! Hij ligt natuurlijk niet zo strak op de baan als een Clio Rally3, dus moest ik wat wennen aan het gedrag in de snelle waaiers, maar de motor is echt krachtig. Heel plezant,” vertelde Benoit Verlinde, de vroegere winnaar van de Clio Trophy.
Matthias Ver Eecke stuurde zijn Opel Kadett GTE naar de derde plaats, voor Hans Vancampenhoudt, die na 12 jaar afwezigheid nog eens aan de start kwam in Tielt. Hij verloor kostbare minuten toen hij de motor liet afslaan op een proef terwijl de startmotor defect was. Het duurde enkele minuten voor de fans doorhadden dat hij de wagen niet meer kon starten.
Caine Minne brak op de eerste proef meteen de motor van zijn Ford Sierra Cosworth, terwijl Koen Verhaeghe door een motorprobleem op KP 10 zijn Escort aan de kant moest zetten: “We hadden al een paar proeven problemen met de motor. Bij de start duurde het zeker 20 seconden voor we weg kwamen. De motor klom heel traag in de toeren, waardoor hij warm begon te lopen.”
Kurt Braeckevelt de snelste in Divisie 2
De BMW’s domineren de tweede manche van het D2-kampioenschap
Met de TAC Rally werd zaterdag de tweede manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 2 verreden. Nadat Jonas Dewilde de eerste wedstrijd won in de Rallye des Ardennes, scoorde Kurt Braeckevelt in Tielt het maximum van de punten. De BMW-piloten namen trouwens het volledige podium voor hun rekening, met Thierry Cokelaere en Philip Lommers op de tweede en derde plaats.
Enkele dagen voor de start werd het peloton uitgebreid met een topper van formaat, want ook de Nederlander Mats Van Den Brand schreef zich in voor het BRC. “Daar heeft mijn copiloot Eddy Smeets voor gezorgd. Ik kom gewoon om me te amuseren en om het potentieel van onze M3 E36 te tonen. We hebben deze week nog uitgebreid getest in Frankrijk, dus de auto is in topvorm,” vertelde Mats voor de start. En, de BMW-specialist hield woord. Na drie proeven stond hij op de 9de plaats algemeen, amper 2″7 van Gunther Monnens in de Porsche 991 en voor Patrick Snijers met de Porsche 997 GT3. Maar, op de Oosthoek ging het fout. “In een snelle rechts-links combinatie, trok de wagen plots naar rechts bij het insturen van de linkse. We gingen aan hoge snelheid van de baan. We vlogen over een slootje en stonden vast in een modderig veld. Vooraan was een draagarm gebroken, dus moesten we opgeven. Heel spijtig. Achteraf hebben we gezien dat we even met het voorwiel aan de rand van de weg bleven haken in de rechtse,” vertelde co Eddy Smeets. Het duo ging opnieuw van start en klokte in de slotronde nog een paar toptijden.
Steve Bécaert nam de leidersplaats over, maar lang kon hij er niet van genieten. Op de vijfde proef in Schuiferskapelle reed hij lek met zijn Mitsubishi Lancer EvoX, een wagen die hij kocht van Jos Verstappen. Steve Bécaert en zijn partner Hanne wisselden het wiel op de proef, wat 3’53” kostte. Wouter Lievens, die uitstekend gestart was in de M-Cup, nam het commando over, maar ook dat duurde niet lang. Twee proeven verder verloor de zilvergrijze M3 meer dan een minuut in een veld. “Mijn fout,” gaf de piloot meteen toe. “Ik heb er geen verklaring voor. De nota “Links 22” werd correct voorgelezen door mijn copiloot, maar in mijn hoofd werd dat vertaald naar een “Rechts 0″. We schoten aan hoge snelheid een veld in en het duurde wel even voor we weer op de baan waren…”
Pas op dat moment viel de wedstrijd in D2 in zijn plooi. Kurt Braeckevelt nam voor eigen publiek de leiding over en de garagehouder zou zich niet op een foutje laten betrappen. Nadat hij voor eigen publiek al eens het RACB Criterium won, pakte hij nu de zege in Divisie 2 en in de Mats Performance M-Cup. “Deze overwinning doet deugd. Echt, de voorbije zes maanden hebben we alleen maar wedstrijden in de regen gereden. In Haspengouw gingen we een paar keer rond en kregen we het vermogen niet aan de grond. Hier, op de droge baantjes, konden we nog eens echt genieten van de power van onze BMW,” lachte Kurt.
Thierry Cokelaere uit Oostrozebeke, ook een lokale specialist, reed ook een prima wedstrijd, bekroond met de tweede plaats. In de slotfase moest hij nog flink trappen, want Philip Lommers, titelverdediger in de M-Cup, kwam nog sterk opzetten. De Limburger zou stranden op 6″3 van Cokelaere. Met een ultieme eindsprint ging hij nog wel met 2″5 verschil voorbij Wouter Lievens naar de derde plaats. Frederik Vandeloock stuurde zijn BMW M3 E46, een wagen met een standaardmotor die zowat 100 pk minder heeft dan de bolides voor hem in de top 5, naar een knappe vijfde plaats, voor de Mitsubishi van Steve Bécaert.
De snelste 2WD Trophy-piloten maakten de top 8 vol, met Faustin Lahy, die nipt met 3″6 voorsprong won voor titelverdediger Christiaan Spelmans, die genekt werd door twee lekke banden. Luxemburger Thierry Schloesser, tweede in de Rallye des Ardennes, ontdekte de typische West-Vlaamse proeven in zijn Ford Escort. Na een schuiver in een van de talrijke grachten, eindigde hij op de 15de plaats. Een illusie armer, maar een leerrijke ervaring rijker.
Leerrijke wedstrijd voor debutant Dré De Rycke
TAC Rally junior
Voor een goed gevuld startveld in het Junior BRC is het wachten tot de Rally van Wallonië en de start van de promotieformules gericht op jongeren, zoals de Stellantis Cup en de Clio Trophy. In de TAC Rally stond slechts één jongere aan de start en die deed wat hij moest doen: finishen en de maximale punten scoren bij zijn nationaal debuut.
Dré De Rycke had veel te leren in de TAC Rally, want hij reed voor de eerste keer met een Renault Clio Rally5. “Het was mijn eerste keer met een rallywagen voorzien van een sequentiële versnellingsbak en op racing banden van Michelin. Ik heb veel geleerd op de proeven van de TAC Rally. Door een probleem met de intercom, liet ik me verrassen op de laatste proef van de eerste ronde, De Poelberg. We schoven in een gracht en het duurde 11 minuten voor we verder konden met hulp van het publiek. Daarna waren we nog eens 7 minuten te laat in de hergroepering. Het klassement was verkeken, maar ik ben wel blij met de progressie die we gemaakt hebben. Elke ronde verbeterden we onze tijden. Dat was het doel.”
De 19-jarige Dré De Rycke wil zich dit jaar nog eens meten met de andere jongeren in een Renault Clio Rally5 om dan volgend jaar mogelijk in te stappen in de Clio Trophy.
Tussenstand Junior BRC: 1. J. Dewilde 50; 2. D. De Rycke 25; 3. C. Fiasse 18
De winnaars van de premies
TAC Rally
Vanaf dit seizoen zijn er na elke manche van het kampioenschap premies te verdelen in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. Dit zijn de winnaars van de premies in de TAC Rally. De premies zijn een korting op het inschrijvingsgeld, binnen de zes maanden te gebruiken voor een andere manche van het BRC.
RGT: Gunther Monnens
NAT1: Kurt Braeckevelt
NAT2: Faustin Lahy
Historic: Paul Lietaer
Lottrekking 1: Wouter Lievens
Lottrekking 2: Wim Muilwijk (NL)