Het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team heeft voor het vierde jaar op rij de legendarische Safari Rally Kenya gewonnen, met Kalle Rovanperä als leider voor Takamoto Katsuta in een één-twee finish op het veeleisende Afrikaanse evenement.
Het team zet zijn ongeslagen reeks voort in de zwaarste ronde van het FIA World Rally Championship sinds de terugkeer op de kalender in 2021, terwijl het ook het Safari-record aller tijden van Toyota uitbreidde tot 12 overwinningen.
Het resultaat toont eens te meer de kracht en betrouwbaarheid van de GR YARIS Rally1 HYBRID, die voor dit evenement was voorzien van een vernieuwd ophangingspakket en een onderscheidend snorkelsysteem: een moderne kijk op een iconisch kenmerk van Safari-auto’s uit het verleden.
Het is de tweede keer dat Rovanperä en bijrijder Jonne Halttunen het evenement winnen na hun succes in 2022. Hun overwinning was gebaseerd op een fenomenale prestatie op de eerste volledige dag van de rally op vrijdag, waar ze in alle zes etappes de snelste waren om een voorsprong van bijna een minuut te openen. Dit stelde Rovanperä in staat om waar nodig voorzichtig te zijn op de langste en zwaarste dag op zaterdag – waar hij nog steeds de langste etappe van de rally won met bijna 25 seconden omdat de meeste van zijn concurrenten in de problemen kwamen.
Met een voorsprong van meer dan twee minuten kon Rovanperä een groot deel van de zes etappes en 74,38 competitieve kilometers van de laatste dag op veiligheid benaderen, en uiteindelijk de overwinning bezegelen met 1m37,8s.
Katsuta behaalde zijn derde podiumresultaat uit vier starts in Kenia, een herhaling van zijn tweede plaats uit 2021. Hij en bijrijder Aaron Johnston reden een goed afgemeten rally, met twee etappeoverwinningen op zaterdag die hen hielpen een dubbele lekke band te overwinnen die hen meer dan een minuut had gekost.
Elfyn Evans en bijrijder Scott Martin zorgden ervoor dat alle drie de Toyota’s in de top vier eindigden. Ze liepen zo hoog als de tweede plaats voordat ze drie keer lek raakten tijdens de ruige en rotsachtige etappes van zaterdag. Dat liet de podiumplaatsen buiten hun bereik, maar ze gaven toch alles om zoveel mogelijk punten te scoren op zondag, waar ze de derde tijd van de dag waren en vijfde in de Power Stage.
Met zijn één-twee finish pakte TGR-WRT de maximale constructeurspunten uit het algemeen klassement plus 11 extra bonuspunten op zondag en neemt het een voorsprong van vier punten in het kampioenschap. Evans haalde in totaal 16 punten uit zijn weekend om hem tweede te houden in het rijdersklassement, zes van de leiding.
Citaten:
Akio Toyoda (voorzitter TGR-WRT)
“Namens alle teamleden, gefeliciteerd met de eerste overwinning dit seizoen en met het winnen van Safari Rally Kenya voor het vierde jaar op rij! Kalle, Jonne, gefeliciteerd met weer een overwinning in Kenia na twee jaar, en bedankt voor het slimme rijden en rennen over die ruige wegen zonder problemen.
Takamoto en Aaron, gefeliciteerd met jullie terugkeer op het podium in Kenia ook na twee jaar! Het was geweldig dat je al die etappes hebt voltooid.
De pre-event test vlak voor Kenia werd gedaan in Portugal en het regende op dat moment flink. Het team meldde me dat ze “gelukkig” hevige regen hadden gehad en dat veel onderdelen kapot waren gegaan. In tegenstelling tot voorgaande jaren werd de rally gehouden tijdens het regenseizoen en de ingenieurs en monteurs bleven verbeteringen aanbrengen, waaronder de tegenmaatregelen tegen regen tot vlak voordat de rally begon. Toen ik het woord “gelukkig” hoorde, herinnerde ik me de woorden van de ingenieurs van GR Yaris. Ze zeggen altijd tegen mij, een van de meestercoureurs in Toyota: “Bedankt dat je de auto kapot hebt gemaakt, want hij wordt nog sterker!” Dus deze keer wil ik namens het team de regen in Portugal bedanken voor het sterker maken van de GR Yaris Rally1 en het behalen van de eerste overwinning. En natuurlijk wil ik alle teamleden bedanken die de auto tot het allerlaatste moment hebben verbeterd. Dezelfde weg kan een andere weg zijn in verschillende seizoenen en weersomstandigheden, en omdat we op dergelijke wegen en in dergelijke omstandigheden concurreren, worden auto’s sterker en wordt onze steeds betere autoproductie vooruit. Ik geloof dat rally zo’n sport is.
De volgende evenementen vinden plaats met tussenpozen van twee weken. Ik hoop dat iedereen in het team voor zijn gezondheid zal zorgen en steeds betere auto’s zal blijven maken.”
Jari-Matti Latvala (teambaas):
“We zijn erg blij om de Safari Rally opnieuw te winnen en onze eerste overwinning van het seizoen in zo’n stijl hier in Kenia te behalen. Kalle domineerde de rally vanaf het begin met een zeer slimme aanpak. Hij had het hele weekend geen problemen, dankzij het team dat zo’n goede auto leverde, en ook de manier waarop hij kon rijden, nadenkend over wanneer hij moest aanvallen en wanneer hij de auto moest redden. We zijn ook erg blij om Taka op de tweede plaats op het podium te zien. Dit lijkt een rally te zijn waar hij echt van houdt, en na de teleurstelling die hij in Zweden had, is dit echt een goed resultaat voor hem en het team. Het geluk was niet aan de zijde van Elfyn, maar hij vocht heel hard en goed om zoveel mogelijk punten te pakken voor het kampioenschap. Voor nu gaan we genieten van dit moment en dan toewerken naar de volgende uitdaging in Kroatië.”
Kalle Rovanperä (Rijdersauto 69):
“Het is speciaal om de Safari voor de tweede keer te kunnen winnen. Dit evenement is zo zwaar en het is ook een legendarisch evenement voor Toyota: we zijn hier altijd goed geweest en we zetten dat record nog steeds voort. Zoals ze in Afrika zeggen, de auto vooraan is altijd een Toyota. Een grote dank aan het team, want iedereen heeft een grote inspanning geleverd om de auto zo goed te laten werken. Ik denk dat we het goed hebben gedaan, ik denk dat je geen betere Safari kunt doen dan wat we deden, zonder problemen en slim rijden. Vandaag was moeilijk, hHet is niet gemakkelijk om twee keer de ruigste etappe op de kalender te rijden als je een enorme voorsprong hebt en alles probeert te vermijden. We moesten ons gewoon aan het plan houden en dat is gelukt.”
Elfyn Evans (Coureur auto 33):
“Het was geen gemakkelijk weekend voor ons. We konden in ieder geval het einde van de rally halen, wat positief is, maar we wilden meer van dit weekend. Vandaag hadden we een goede snelheid op punten, maar er waren slechts een paar kleine problemen, dus we kregen niet zoveel punten als we zouden willen. De eerste lus was niet gemakkelijk: de openingsetappe was extreem ruw en we waren daar waarschijnlijk te conservatief in vergelijking met de anderen. In de Power Stage hebben we het geprobeerd, maar al in de eerste helft was het heel moeilijk.”
Takamoto Katsuta (Coureur auto 18):
“Het is een heel mooi gevoel om deze tweede plaats te behalen en in Kenia weer op het podium te staan. Het was zoals altijd een zware rally, dus we moeten het team enorm bedanken omdat ze zich heel goed hebben voorbereid en de auto zo goed werkte. Ik heb gisteren wat fouten gemaakt en we hebben de lekke banden gekregen, maar ik kon altijd vertrouwen op de auto. Als we moesten pushen, konden we pushen en de tijden waren goed. Betrouwbaarheid is een sterk punt voor Toyota en ik ben erg trots om met deze auto te rijden.”
VOORLOPIG EINDKLASSEMENT SAFARI RALLY KENYA
1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3u36m04.0s
2 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m37.8s
3 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2m25.1s
4 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +4m20.2s
5 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +10m.17.5s
6 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +18m05.4s
7 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +19m28.5s
8 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +21m02.0s
9 Jourdan Serderidis/Fréderic Miclotte (Ford Puma Rally1 HYBRID) +26m13.3s
10 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +26m34.4s
(Uitslagen vanaf zondag 15:30 uur, voor de laatste uitslagen kunt u terecht op www.wrc.com)
2024 FIA World Rally Championship voor coureurs na ronde 3:
1 Thierry Neuville 67 punten
2 Elfyn Evans 61
3 Adrien Fourmaux 46
4 Ott Tänak 33
5 Kalle Rovanperä 31
6 Takamoto Katsuta 30
7 Sébastien Ogier 24
8 Esapekka Lappi 23
9 Oliver Solberg 12
10 Andreas Mikkelsen 6
2024 FIA World Rally Championship voor fabrikanten na ronde 3:
1 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 131 punten
2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 127
3 M-Sport Ford World Rally Team 72
Wat is de volgende stap?
De Croatia Rally (18-21 april) wordt gehouden op uitdagende asfaltwegen rond de hoofdstad van het land, Zagreb. Naast een mix van snelle en meer technische secties, hebben de levels constante veranderingen in het oppervlak en de grip.
Volg ons!
Volg TOYOTA GAZOO Racing WRT:
∇Facebook : https://www.facebook.com/TOYOTAGAZOORacingWRC
∇X : https://www.twitter.com/TGR_WRC (@TGR_WRC)
∇Instagram : https://www.instagram.com/tgr_wrc/ (@TGR_WRC)
∇YouTube : https://www.youtube.com/channel/UCCtALHup92q5xIFb7n9UXVg